Právě je 18.12.2017 - 07:13

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Domažlice
PříspěvekNapsal: 12.07.2009 - 14:14 
Offline
práče
práče

Registrován: 11.07.2009 - 16:26
Příspěvky: 18
Bydliště: Domažlice
Ano, souhlasím.

U domažlické "bitvy" si nemyslím, že by onen zpěv měl až tak zásadní podíl. Spíše byl součástí celého efektu, ketrý husity doprovázel. Myslím, že velký vliv musela mít pověst, jež je předcházela, coby neporazitelného soupeře. Ten se najednou zjevil v dáli a křižáci měli možná strach, že se blíží samotní ďábli.

Kdoví, jaká antihusitská kampaň probíhala v říši, zejména, co si říkali obyčejní lidé, kteří zajisté tvořili páteř vojska.

_________________
Marcel Paška


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Domažlice
PříspěvekNapsal: 12.07.2009 - 22:33 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6762
Bydliště: Athény východních Čech
Famm píše:
... Kdoví, jaká antihusitská kampaň probíhala v říši ...
Masivní. :!:
Protihusitká agitace a propaganda v Říši i mimo ni byla nejenom před křížovými výpravami velice agilní, nepřátelská, nesmiřitelná, zavilá a mnohdy i demagogická. Proti tomu se husiti bránili většinou manifesty rozesílanými po celé Evropě.
Když byla 29. 3. 1431 papežem Evženem IV. obnovena klatba proti kacířským Čechům, veškeré diplomatické aktivity ztroskotaly a poté byla vyhlášena křížová výprava, tak husité vydávají 21. 7. tento manifest.

Famm píše:
... zejména, co si říkali obyčejní lidé ...
Myslím, že to není tak těžké uhodnout.
Podlehli výše zmíněnému masivnímu náporu oné agitace a propagandy, protože informace z druhé strany barikády chyběly, neboť manifesty se k nim pochopitelně nedostaly. A k čemu by taky takovému negramotnému a nevzdělanému človíčkovi pozdního středověky byly? Proto nebyl problém tyto lidi do války proti kacířům z tohoto důvodu případně i zverbovat.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Co si vzít na křížovou výpravu
PříspěvekNapsal: 13.10.2010 - 21:45 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1064
Bydliště: Plzeň - město Slunce
V ''Kronice česko-bavorské hranice I'' je na str. 146 popsáno, jaké někdy docela zbytečné věci tahali křižáci r. 1421 do Čech proti husitům:

''První křížovou výpravu řezenská rada vůbec neobeslala, na druhou poslala jenom ca 160 mužů, což představovalo pouhých 13% chebského kontingentu. Řezenský kontingent provázelo 28 vozů vezoucích vedle mouky, sýrů, naloženého masa, nasolených ryb, sádla i 6.400 l vína na 8 týdnů. Na speciálně upraveném voze přepravovali Řezenští dělo těžkého kalibru, které bylo před zahájením druhé kruciáty pod dohledem odborníků úspěšně zastříleno. Vedle tohoto ''puchsen wagen'' však obnášela veškerá řezenská artilerie pouze jedinou hákovnici. Nezkušenost s tažením podobného druhu se také obrážela v zbytečném přepychu a pompě, která snad měla dát zapomenout na absenci Řezenských v první křížové výpravě. Podle zachovaných městských účtů se vydaly značné náklady na výrobu honosných praporců, erbovních štítů, vymalování znaků na vozy a podobně. K polnímu stolování sebou dokonce vezli Řezenští ubrusy, ubrousky a číše s vyrytým městským znakem! Záhy měla městská rada poznat, že měla spíše investovat do najmutí ranhojiče a lékárníka, kteří pak byli v Čechách citelně postrádáni.''

Ty ubrusy a ubrousky byly nakonec asi lépe využity jako obvazy.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 07.11.2010 - 21:00 
Offline
sudličník
sudličník

Registrován: 03.11.2010 - 21:36
Příspěvky: 67
Bydliště: Zvíkovské Podhradí
možná ne všechny věci které se příslušné pokladně účtovaly, byly také pořízeny nebo dokonce na výpravu vezeny. Problémy s financováním monstr akcí zvláště pak těch vojenských, jdou napříč staletími. :D


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: resumé
PříspěvekNapsal: 04.09.2011 - 17:11 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6762
Bydliště: Athény východních Čech
Na základě jistého rozhlasového pořadu, v němž se objevila věta "Husitská revoluce trvala zhruba 15 let, zlomit se ji pokusilo šest křížových výprav.", je třeba záležitost kolem počítání kruciát jednoznačně a transparentně uzavřít.
Pokusím se o to v jakési nepovedené tabulce.

"Šmahelovo" číslování:...................................................................................................................................................................................................................................................................................................."Čornejovo" číslování:
1. 1420 - Vítkov...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................1. 1420 - Vítkov
2. 1421/1422 - Žatec/Německý Brod.......................................................2. 1421/1422 - Žatec/Německý Brod
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................3. 1422 - pomoc obleženému Karlštejnu
3. 1427 - Tachov..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................4. 1427 - Tachov
4. 1431 - Domažlice.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................5. 1431 - Domažlice

Pozn.: Vojenskou výpravu, která skončila porážkou v bitvě u Ústí nad Labem v r. 1426, nelze považovat za kruciátu.

Jak již bylo řečeno v předchozím, tento web se přidržuje "Šmahelova" číslování. Jiní přispěvatelé na tomto diskusním fóru mohou zcela svobodně používat číslování "Čornejova", ale pokud budou pro označení kruciáty používat pouze číslovku, bylo by vhodné na to upozornit.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 05.09.2011 - 21:42, celkově upraveno 8

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 04.09.2011 - 17:46 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 412
Já se tradičně přidržuji Šmahelova číslování. :wink:

_________________
Obrázek
https://www.youtube.com/watch?v=A3sBZ5Nr4hc "Look, I don't care about your politics."


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Číslování
PříspěvekNapsal: 17.09.2011 - 13:30 
Offline
práče
práče

Registrován: 23.01.2010 - 14:32
Příspěvky: 25
Mně osobně připadá "Čornejovo číslování" logičtější. Výprav bylo vyhlášeno pět. Že ta třetí ztroskotala a ničeho nedosáhla, to snad není důvod, proč bychom ji neměli počítat... :D Naopak si říkám, že to snad byl největší úspěch husitů proti křížové výpravě, že hlavně diplomaticky a ne zbraní dokázali zahnat křižáky na útěk...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: 3. - 1426
PříspěvekNapsal: 15.12.2011 - 19:02 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6762
Bydliště: Athény východních Čech
Je až neuvěřitelné, jak životaschopné může být fatálně chybné číslování kruciát, které to saské tažení k Ústí nad Labem počítá jako třetí kruciátu v pořadí. :roll: :twisted:
Naposledy jsem se s tím zcela náhodou setkal dnes v publikaci Dějiny Československa do r. 1648, vydalo SPN n. p., Praha 1990. Autorkou příslušné pasáže z kapitoly o husitství je doc. dr. Anna Skýbová.

JM píše:
Sabin píše:
... Já zastávám počet 4, protože Ústí nebyla vyhlášená kruciáta ...
Tak tady pozor!
Ústí nezapočítává nikdo, dokonce ani pánové Dolejší a Křížek. O Ústí tedy vůbec nejde. Tou "spornou" je kruciáta vypravená na pomoc obleženému Karlštejnu v r. 1422.
Zápočet Ústí do křížových výprav by totiž byl ve své podstatě historický nonsens.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: ještě štěstí, že ...
PříspěvekNapsal: 17.09.2012 - 21:21 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6762
Bydliště: Athény východních Čech
Rubáš z Hrádku 6. 9. 2012 píše:
Teď zrovna vyšel časopis Živá historie/Extra historie na téma Bitva u Lipan.
http://www.epublishing.cz/extra-historie-kauzy
Autor textu tohoto čísla Mgr. Jindřich Kačer o kruciátách na str. 13 píše:
"Ani jedna ze čtyř křížových výprav v letech 1420 – 1431 nedosáhla sebemenšího úspěchu, přičemž poslední dvě se rozpadly, když křižáci uslyšeli, že se husité blíží. Je pravda, že kališníci měli trochu štěstí, že se ve Francii zrovna plnou silou znovu rozzuřila stoletá válka, takže se rytíři z Anglie ani Francie nemohli účastnit."

Copak se nám to tady snaží Jindřich Kačer asi tak naznačit? Byli snad rytíři z Anglie a z Francie odvážnější než rytíři z Říše? Zůstali by snad rytíři z Anglie a Francie sami na bojišti v sevřeném šiku očekávajíce husitský příval, kdyby se všichni ostatní rozutekli? Na první pohled je patrné, že tento náznak jakési spekulace ztrácí oporu v relevantní analýze z oblasti pozdně středověkého vojenství.
Dovolím si připojit podobnou spekulaci z oblasti kontrafaktuální historie, avšak daleko pravděpodobnější. Jsem přesvědčen, že křižákům z kontinentální Evropy by nepomohli ani vojáci z ostrova Albionu nebo Francie, ani odjinud.

K tomu viz také ještě něco tady ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ještě štěstí, že ...
PříspěvekNapsal: 17.09.2012 - 22:49 
Offline
křižák
Uživatelský avatar

Registrován: 16.12.2006 - 20:36
Příspěvky: 155
Existují nějaká konkrétní čísla o armádách?

_________________
Bez piva to není ono!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: počty
PříspěvekNapsal: 19.09.2012 - 20:59 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6762
Bydliště: Athény východních Čech
odpurce paleni v sudech píše:
Existují nějaká konkrétní čísla o armádách?
Zprávy s čísly uvedenými v dobových pramenech jsou většinou velice zkreslené, o čemž se tady na fóru mluvilo již několikrát a v různých souvislostech.
Lze s větší či menší mírou pravděpodobnosti předpokládat tyto počty, které uvedu jen(!) jako příklad.

Vítkov (1420)
křižáci+pražské posádky věrné Zikmundovi: kolem 30.000, počet husitů koncentrovaných v metropoli nepřekročil císlo 10.000 (nejspíš kolem 9.000)

Tachov (1427), Domažlice (1431)
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=5899#p5899

(Ústí nad Labem - 1426)
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=4580#p4580

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 20.09.2012 - 15:37, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ještě štěstí, že ...
PříspěvekNapsal: 20.09.2012 - 13:50 
Offline
křižák
Uživatelský avatar

Registrován: 16.12.2006 - 20:36
Příspěvky: 155
Právě proto jsem se ptal na počty. Já jsem na základní škole v učebnici dějepisu viděl počet 60.000 v bitvě u Ústí nad Labem. :lol:

_________________
Bez piva to není ono!


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2017 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz