Na Pernštýnském náměstí vedle rohového domu s kavárnou Evropa stojí růžový renesanční
dům čp. 55, v němž kdysi sídlila Občanská záložna. Na něm si nelze nepovšimnout
trojreliéfu s husitskou tématikou od sochaře
Viléma Amorta.
V horním štítovém oblouku je zobrazen trůnící Bůh s kalichem. Tento reliéf má prý znázorňovat Boha Otce, jak ho husité malovali na své pavézy. Myslím, že o tom by se dalo s úspěchem pochybovat, protože tohle by bylo v příkrém rozporu s důvody husitského obrazoborectví. Aspoň já jsem žádnou takovou pavézu neviděl a to ani zobrazenou.
Reliéf umístěný ve střední části domu představuje jezdeckou plastiku Jana Žižky jako hejtmana s dopředu napřaženým palcátem. Neporažený hejtman, dívaje se dolů na náměstí, vyzývá věrné Čechy, aby se sjednotili proti společnému nepříteli a směr, kam ukazuje palcát, vyzývá k pochodu na Vídeň.
A nejníže je umístěn reliéf s výjevem ze života Jiřího z Poděbrad. Scéna z r. 1462 zobrazuje papežského nuncia Fantina de Valle při audienci u krále. Legát Fantino musel něčím Poděbrada fest naštvat, protože král tasí. Patrně mu před auditoriem připomněl zrušení kompaktát a slib poslušnosti římské kurii. Na scénickém reliéfu, jenž Amort hodně zalidnil, je též zobrazen Jan Rokycana, který se snaží zabránit nejhoršímu. Viz
tady ...
Pozn.: 14. 8. 1462 nechal Jiří z Poděbrad Fantina de Valle zatknout, takže "
střet mezi světskou a duchovní mocí nemohl být ilustrován názorněji, byť po čase Fantina propustil." (Čornej).
V ulici U Divadla hned vedle domu, kde se nachází předprodej vstupenek, stojí jiný
dům s čp. 621 a na jeho průčelí vytvořil Vilém Amort působivý a velice úchvatný
reliéf Hus na kostnické hranici. Hus je zde zpodobněn s nasazenou papírovou kacířskou čapkou. Anděl s velkými, rozevřenými řídly se právě chystá vyzvednout Husovu duši k Bohu Otci, který je symbolicky znázorněn rukou čnící z oblaku (pod kalichem). Na vrcholu domovního štítu je pak zobrazen zmíněný kalich, jako symbol husitství.
Za minulého režimu měl být tento dům zbourán a měl ustoupit výstavbě sídliště. Naštěstí k tomu nedošlo bez ohledu na důvody. Viz
zde ...
BTW. Amort vytvořil v Pardubicích ještě další reliéfy a plastiky, např. Madonu v ulici Bratranců Veverkových čp. 586 a u hlavního vchodu kostela sv. Bartoloměje plastiku ukřižované Krista s postranními erby Pernštejnů a města Pardubic.
S jeho sochařskou tvorbou se také setkáme např. v Praze - Muzeum hlavního města, v Karlových Varech - hotel Pupp ajv.
Zdroj: základní info získáno z regionální studovny Krajské knihovny Pardubice