Jiří Motyčka píše:
MK_I píše:
... Asi nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že 2/3 Čechů a Moravanů jsou duchovní agnostici (chcete-li něcisté, ale to je hanlivé označení) a ta zbývající třetina je půl na půl rozdělena na theisty a atheisty. Myslím, že na to existuje i nějaké euro-statistické zkoumaní.
Pokud ovšem sečteme dohromady ty naše theistické agnostiky a atheisty tak dostaneme 5/6 populace, která je buď ne-nábožensky založena nebo dokonce protinábožensky založena ...
Dle mého názoru je "theistický agnostik" regulérně věřící v nějakého boha.
Výraz "něcista" jsem poprvé slyšel od Tomáš Halíka a považuji ho za docela výstižný (byť hovorový), ale nepovažuji ho vůbec za pejorativní označení. Proč?
Myslím, že právě Halík tenhle termín vymyslel, nevím jestli on sám to myslel hanlivě, snad ne, ale opakovaně jsem jeho použití slyšel (ovšem výhradně od katolíků) spojené se značným despektem.. vždy ve smyslu .. ti hlupáci věří v něco, my moudří věříme v boha.
Podle definice agnostic-theist věří v boha, ale nevěří, že boha lze lidským rozumem pochopit, vysvětlit, poznat.
Něcisté (budiž použiju to slovo) jsou specifickou podmnožinou theistických agnostiků, oni slovo bůh vůbec nepoužívají, čili v té klasické definici v jejich případě slovo bůh najednou přebývá. Podle mne je škoda, že se ustoupilo od používání názvu duchovní agnostic (spiritual agnostic), bylo to výstižnější.
Nezapomínejme, že mluvíme o většině české populace, která věří v "něco nad námi", co je lidským rozumem nepochopitelné. Na otázku .. To něco je bůh? někteří záludně odpovídají .. který bůh?
Nicméně to není jen český fenomén, je to celoevropský trend, pokud by (tentokrát použiji lepší slovo) duchovní agnosticismus byl náboženství (což nemůže být), tak by to po křesťanství bylo druhé největší náboženství v Evropě. Nesporně to plyne z rozčarování z církví.. hle to nám připomíná Husa.
Jiří Motyčka píše:
MK_I píše:
... Vzhledem k tomu, že "vrcholným znakem " náboženství je církev, tak bych kořeny oné nelásky k náboženství hledal v posledních 600 letech někde v linii:
1. Husova kritika církve+ následný husitský humanismus
2. násilná rekatolizace, katolická podpora Habsburků jako de-facto okupantů
3. v neposlední řadě vztah Masaryka ke katolické církvi ...
Ano,
tady někde a až takhle hluboko hledejme dávné kořeny českého ateizmu. A právě tím se lišíme od katolických Poláků i Slováků. Například.
ano, ano, tohle je ta originální česká zkušenost, kterou ostatní nemají
ale řekl bych že spíš než k ateismu směřuje k odmítání náboženství
vyšší výskyt ateismu, který tu je, ale není až tak velký jak se tvrdí .. tam už asi ten vliv marxistického materialismu popřít nemůžeme a na českou společnost působil déle než jen 40 let.