Právě je 18.12.2017 - 14:34

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 108 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: adamité ...
PříspěvekNapsal: 10.02.2017 - 16:07 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6762
Bydliště: Athény východních Čech
V 18. kapitole evangelia podle Matouše čteme:
"Ježíš zavolal dítě, postavil je doprostřed a řekl: 'Amen, pravím vám, jestliže se neobrátíte a nebudete jako děti, nevejdete do království nebeského. Kdo se pokoří a bude jako toto dítě, ten je největší v království nebeském. ...'" (Mt 18, 2-4)

Čtvrtý, zvýrazněný verš byl údajnou inspirací pro život a počínání adamitů. No, já nevím! Asi se domnívali, když běhali po lese nahatí, že se tím pokořili, protože byli jako malé děti a budou i těmi maličkými v království Božím. Jinak nevím, jak si to vysvětlit.
Ale co ten nevázaný sexuální život? Obávám se, že na něj už tento verš napasovat nešel. :idea:
Podrobněji k problematice naháčů - viz SEM ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Matouš - o bohatství
PříspěvekNapsal: 15.03.2017 - 15:26 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6762
Bydliště: Athény východních Čech
V 19. kapitole evangelia podle Matouše čteme zajímavý a svým obsahem i důležitý rozhovor Ježíše s bohatým mladíkem, který se ho ptá, co ještě by měl učinit, aby byl spasen, když Desatero dodržoval …
"Ježíš mu odpověděl: 'Chceš-li být dokonalý, jdi, prodej, co ti patří, rozdej chudým, a budeš mít poklad v nebi; pak přijď a následuj mne.'" (Mt 19, 21)
… a po odchodu mladíka, který po obdržené odpovědi posmutněl, se obrací k apoštolům:
"Ježíš řekl svým učedníkům: 'Amen, pravím vám, že bohatý těžko vejde do království nebeského. Znovu vám říkám, snáze projde velbloud uchem jehly než bohatý do Božího království.'" (Mt 19, 23-24)

O čtyřiadvacátém verši jsme se už zmiňovali tady a jednadvacátém zde. Proč se tedy k této pasáži znovu vracím, i když v rozšířené verzi? Je to nasnadě!
Mistr Jan Hus, když svá vášnivá kázání obracel proti nezřízenému životu movitých představitelů kléru, jistě si pomáhal těmito verši z Matoušova evangelia a své chudé posluchače ujišťoval, že oni se nemají čeho obávat a pokud jinak žijí spořádaným životem, tak budou spaseni a vstoupí do království božího. Naopak prelátům a bohatým mnohoobročníkům radil, co mají udělat, aby se ještě na poslední chvíli zachránili. Zbavit se svého majetku a rozdat ho potřebným. Že byl tento Husův apel pochopitelně oslyšen, netřeba snad dodávat.
Takže po výbuchu revoluce musela nastoupit násilná sekularizace církevního majetku, při níž Boží bojovníci častokrát ironicky zdůrazňovali, že jim jde při tomto ozdravném procesu o spásu těch, kterým byly jejich majetky sekularizovány.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 13.05.2017 - 11:36 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6762
Bydliště: Athény východních Čech
U evangelisty Matouše v jednadvacáté kapitole čteme:
"Jeden hospodář vysadil vinici, obehnal ji zdí, vykopal v ní lis a vystavěl strážní věž; potom vinici pronajal vinařům a odcestoval. Když se přiblížil čas vinobraní, poslal své služebníky k vinařům, aby převzali jeho díl úrody. Ale vinaři jeho služebníky chytili, jednoho zbili, druhého zabili, dalšího ukamenovali. Znovu poslal jiné služebníky, a to více než předtím, ale naložili s nimi právě tak. Nakonec k nim poslal svého syna; řekl si: 'Na mého syna budou mít přece ohled!' Když však vinaři shlédli syna, řekli si mezi sebou: 'To je dědic. Pojďte, zabijme ho, a dědictví připadne nám!' Chytili ho, vyvlekli ven z vinice a zabili." (Mt 21, 33-39)
Nejprve si přibližme obecný výklad. Hospodář a majitel vinice je Hospodin. Vinicí je pak míněno nově vzniknuvší křesťanské náboženství v židovském či pohanském prostředí. Oněmi vinaři jsou všichni odpůrci a nepřátelé nového náboženství, za nimiž přicházejí sluhové Boží jako hlasatelé nové víry, z nichž mnozí své hlasatelství zaplatili různými formami mučednictví. No, a konečně syn zde pochopitelně představuje Ježíše Krista, Syna božího.

Jak pravděpodobně tuto zajímavou pasáž Písma Nového zákona vyložili husitští exegeti (vykladači Bible)? Těmi služebníky, posly Božími, byli husité resp. husitští kněží, kteří světu zvěstovali "nové" pravdy Boží, a těmi vinaři byli představitelé znemravněné církve, která se ocitla v hlubokém úpadku. Také husitští věrozvěstové platili svými životy za svoji upřímnou víru v lepší život bez těch, kteří jim nemohou být příkladem ani v náznaku. Mezi prvními mučedníky se ocitli tři mládenci Jan, Stašek a Martin popravení při odpustkových bouřích v Praze r. 1412 a pochopitelně mistři Jan Hus a Jeroným Pražský.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 108 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2017 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz