www.husitstvi.cz
http://www.husitstvi.cz/forum/

Husité vs. kláštery
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?f=16&t=1053
Stránka 4 z 7

Autor:  Jiří Motyčka [ 08.12.2009 - 00:41 ]
Předmět příspěvku:  absence odpovědí :-(

... Křižáci zabíjeli dokonce nejen muže, ženy a děti podobojí, ale i podjednou: Co Čech, to kacíř! ...

JM píše:
... A soldateska pod korouhvemi s křížem nebo dokonce Ukřižovaným Kristem? ...
Po překročení zemských hranic byl pro ně takřka každý Čech kacíř.
Kolik asi vyznavačů i podjednou(!) při této "bohulibé" činnosti, nezdržující se tříděním, bylo zkráceno na životě a posláno předčasně do katolického očistce ...
a Jan k tomu v replice píše:
No, jestliže o husitech došly na příslušná místa zvěsti o jejich praxi stran klášterů, snad bych se ani křižákům nedivil. Dávat na výběr: "Kalich nebo smrt." a v případě, že řeholníci zůstali věrni tradiční nauce Církve, tak je ten strom nebo něco horšího neminulo, no co za tohle chtěli čekat? Že se s nima bude jednat jako s nevinnejma, když měli na rukou krev nevinných řeholníků...či co?
V této jistě "obsáhlé" ale bohužel NEvyčerpávající replice se Jan jaksi zapomněl zmínit o tom, jak k tomu přišli i ti podjednou ... :?
Dovolím se tedy položit přímo hned dvě otázky najednou. "Proč i ti podjednou byli vražděni?!" :shock: a "Proč žoldáci pod korouhvemi s křížem nedávali na vybranou vůbec nic? ... :?
Na tyto otázky jsme se od Jana odpovědí nedočkali a k opomenutí došlo patrně jakousi momentální indispozicí. Jistě to nebyl úmysl. :wink: :D

P.S. Pokud by se někomu čirou náhodou zdál tento příspěvek poněkud OT, nechť se laskavě podívá na příspěvky, z nichž je citováno, a na s tím související příslušnou pasáž diskuse v tomto tématu.

Autor:  Jiří Motyčka [ 13.12.2009 - 00:12 ]
Předmět příspěvku:  dodatek k Želivského tažení

JM v předchozím příspěvku píše:
... Na tyto otázky jsme se od Jana odpovědí nedočkali ...
... a jak je zřejmé, už nedočkáme, proto se pojďme věnovat něčemu smysluplnějšímu, než je tohle nekonečné "čekání na Godota", a pokročme dále ... :wink:

... ještě bych se rád velice krátce vrátil k Želivského výpravě do severozápadních Čech zdánlivě z poněkud jiného úhlu pohledu.

JM píše:
... Želivský tento vojenský podnik z léta 1421 hrubým způsobem podcenil a moment překvapení byl navíc prohospodařen kořistnickými přepady klášterů s tažením nesouvisejícími.
Nejprve byly napadeny ženské kláštery premonstrátek v Doksanech, posléze i benediktinek v Teplicích a nakonec i mužský klášter cisterciáků v Oseku ...
K tomu ještě Palacký poznamenává, že se jeptišky z kláštera v Teplicích chtěly přihlásit(!) ke 4 artikulům, ale nebylo jim to nic platné, neboť byly "vyvedeny z kláštera svého".

Tato výprava s Želivským v čele - jak již bylo naznačeno - skončila nepříjemnou porážkou 5. 8. 1421 u Mostu, kterou pražanům uštědřilo míšeňské vojsko posílené oddíly Zikmunda Děčínského z Vartenberka, Hynka Hlaváče z Dubé, Mikuláše Chudého z Lobkovic a ozbrojenci z Hněvínské hradní posádky, kteří provedli výpad. Na straně pražanů došlo k velkým ztrátám na životech.
A pozůstalé vdovy a matky v Praze mohly pouze zpytovat svědomí, proč se onoho 5. srpna od Božích bojovníků odvrátila Boží přízeň. Když se po návratu zdecimované armády Praha dozvěděla, co se vlastně všechno při tomto tažení stalo, možná mnohé napadlo, že to byl trest Boží za ony přepadené ženské kláštery ...

Autor:  Družiník [ 03.01.2010 - 13:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: dodatek k Želivského tažení

Jiří Motyčka píše:
... ještě bych se rád velice krátce vrátil k Želivského výpravě do severozápadních Čech zdánlivě z poněkud jiného úhlu pohledu.
JM píše:
... Želivský tento vojenský podnik z léta 1421 hrubým způsobem podcenil a moment překvapení byl navíc prohospodařen kořistnickými přepady klášterů s tažením nesouvisejícími.
Nejprve byly napadeny ženské kláštery premonstrátek v Doksanech, posléze i benediktinek v Teplicích a nakonec i mužský klášter cisterciáků v Oseku ...

Jan Želivský byl rozporuplná osoba a tato porážka u Mostu otřásla jeho postavením jako vládce Prahy, Jan Sádlo z Kostelce ho napadl, že narušuje jednotu husitů a ještě k tomu porušuje pražské artikule, když si jako kněz osobuje "světské panování" a sám kaže opak. Na jeho účtě je mnoho vypálených klášterů i ten kde bylo jeho dřívější působiště (karmelitánský klášter) i ten Břevnovský založen kdysi svatým Vojtěchem.

Autor:  Jiří Motyčka [ 15.01.2010 - 10:37 ]
Předmět příspěvku:  druhá miska vah ...

Protože toto fórum si velice zakládá na tom, aby bylo vyvážené, domnívám se, že je nejvyšší čas zase něco přihodit na druhou misku oněch pomyslných vah, jimiž jsou váženy prohřešky jedné i druhé strany, a to právě v tomto tématu.

Než německá vojska pod korouhvemi s křížem dorazila na místo bitvy u Ústí nad Labem, tj. před kopec Na Běháni, stavili se chrabří válečníci 5 let po níže citovaných událostech taky v klášteře benediktinek v Teplicích. Po proniknutí do kláštera žoldáci "s pannami Bohu zaslíbenými bezectně nakládali ..." a v kostele Panny Marie "... obrazy svatých jakož i tělo Kristovo, k uctívání určené, nohama šlapali, řkouce, že není katolické, ale sprostých kacířů ..."
Odůvodněním tohoto neblahého incidentu bylo absurdní obvinění, že konvent v Žitavě(!) prý uzavřel dohodu s kališníky. :roll:
K tomu viz také Husitská kronika Ondřeje z Řezna ...

JM o Želivského výpravě do severozápadních Čech píše:
... Nejprve byly napadeny ženské kláštery premonstrátek v Doksanech, posléze i benediktinek v Teplicích ... Přestože hlavní důvod těchto útoků proti klášterům byl nepochybně především ideologický, doprovodnými jevy bylo i tady nespoutané násilí, zištná hrabivost a nechutné kratochvíle se ženami, jak poznamenává poněkud eufemicky Šmahel. ... K tomu ještě Palacký poznamenává, že se jeptišky z kláštera v Teplicích chtěly přihlásit(!) ke 4 artikulům, ale nebylo jim to nic platné ...

Zdroj: P. Čornej

Autor:  Dáša Nová [ 27.01.2010 - 17:21 ]
Předmět příspěvku:  Pokoutné vyloupení

PŘEPADENÍ A VYLOUPENÍ WALDSASSKÉHO KLÁŠTERA JAKOUBKEM Z VŘESOVIC V SRPNU ROKU 1434
I po bitvě u Lipan přece jen došlo k husitskému útoku přes jihozápadní hranici. Kronikář Ondřej Řezenský totiž uvádí, že v době řezenského sněmu husité vyloupili waldsasský klášter, aniž však zmiňuje jejich hejtmana. Z jiných zdrojů však víme, že jím byl Jakoubek z Vřesovic. Podle vlastních údajů Jakoubkových byly jeho statky v létě r. 1434 napadány z Frank a Fojtlandu loupením, pálením a jinými škodami. Proto podnikl Jakoubek někdy v druhé polovině srpna odvetný útok a na zpáteční cestě do Čech přepadl i samotný klášter pod záminkou, že opat Jan VI. Peisser poskyt azyl Jakoubkovu škůdci Petru Geheysovi. Klášter byl husity stejně důkladně vyrabován jako 23. června 1430 katolíky-hejtmanem plzeňského landfrýdu Hynkem Krušinou ze Švamberka. V Jakoubkově případě ale není zmiňováno loupení a pálení vesnic. Útok se nesetkal s nejmenším odporem, k čemuž asi přispělo i to, že opat Mikuláš III. byl nucen zastavit v r. 1433 hrady Hardeck a Neuhaus světským držitelům. Vedle potravinových zásob ukořistili Jakoubkovi muži zvony, kalichy, relikviáře, knihy, oděvy a další mobiliář kláštera. Ani to nestačilo a všichni přítomní řeholníci byli sehnáni do klášterního hospice, který byl obložen dřevem, senem a jiným hořlavým materiálem a pod touto hrozbou bylo vynuceno výpalné ve výši 1.400 zlatých. K tomu ovšem neměl klášter po ruce hotovost a musela být intervenována rada města Chebu, která se za tento "dluh" zaručila. Nakonec museli uvěznění cisterciáci slíbit, že o přepadení kláštera nebudou s nikým mluvit. Jakoubek tedy vyloupil klášter jaksi pokoutně, nechtěl, aby se záležitost prozradila, což naznačuje, že měl ohledy na císaře a zřejmě rozvažoval, zda se má dát cestou Jana Roháče z Dubé a dalších nesmiřitelných radikálů. Počítal jistě s tím, že kdyby uznal Zikmunda za českého krále, mohl by si ponechat hrady a panství uchvácené během husitských válek. Opat Jan ovšem nebyl přítomen přepadení kláštera, a tak se přirozeně závazkem mlčení necítil vázán a neprodleně si stěžoval císaři a falckrabímu Janovi Neunburskému do Řezna. Zikmund po této zprávě svolal české vyslance k audienci - jak zpravuje Ondřej Řezenský, který se tohoto jednání s velkou zvědavostí na reakci Čechů osobně účastnil - aby se rozhořčeně potázal, co má toto hrubé porušení míru znamenat. "Sed nulla fuit Bohemorum responsio" tvrdí kronikář, čili žádná odpověď. Čeští vyslanci byli tedy zřejmě překvapeni Jakoubkovým počínáním stejně jako císař.

Pozoruhodné je, že Jakoubek z Vřesovic nemotivoval své vystoupení proti waldsasskému klášteru z pozic náboženských, ale ohledy na zemskou bezpečnost, byť velmi těžko obhajitelnými. Čeští stavové začlenění Stiftlandu do Horní Falce nikdy neuznali, z tohoto hlediska by bylo možné chápat i útok Hynka Krušiny ze Švamberka v r. 1430 a Jakoubkovo napadení o čtyři roky později jako pokusy navrátit doménu waldsasského kláštera do mocenské sféry České koruny. Na svatojánském sněmu byl Jakoubek zvolen hejtmanem Žateckého kraje, což mu především umožňovalo zastírat své soukromé zájmy proklamováním ochrany zemské bezpečnosti. Jak to konkrétně vypadalo dokládá i kauza vyloupeného kláštera. Podstatné pro další vývoj vztahů waldsasského kláštera k České koruně byly jeho neblahé zkušenosti jak s husity tak českými katolíky, které jednoznačně posilovaly jeho proříšskou resp. profalckou orientaci. Na druhé straně se hejtman Jakoubek z Vřesovic po tomto incidentu s městy svého kraje Žatcem, Louny a Slaným opět přiklonil k radikálnímu husitskému křídlu dirigovanému Janem Roháčem z Dubé.
(z knihy Kronika česko-bavorské hranice od Jiřího Jánského)

Autor:  Jiří Motyčka [ 17.03.2010 - 11:11 ]
Předmět příspěvku:  klášter Hradiště u Olomouce

10. října 1468 se vzdala obklíčená Poděbradova posádka v klášteře v Hradišti u Olomouce za příslib svobodného odchodu. Po odchodu husitské posádky byl klášter obsazen vojáky Matyáše Korvína. Druhá husitská válka byla v plné běhu ...

V následujícím roce (údajně - pozn. JM) byl tento klášter zničen katolíky, protože jeho opat ho poskytl Jiřímu z Poděbrad jako opěrný bod právě proti Matyášovi Korvínovi. Tuto, mnou neověřenou informaci se můžete dočíst na jedné z informačních tabulí na této výstavce instalované v Prašné bráně. Pokud by tomu tak skutečně bylo, tak se to událo z naprosto stejných důvodů, z nichž i husité ničili a obsazovali katolické kláštery v období první husitské války. K tomu viz tady ...

Autor:  trener [ 17.03.2010 - 11:57 ]
Předmět příspěvku: 

To jen potvrzuje moji teorii o tom, že pro středověkého člověka bez rozdílu vyznání byl klášter něčím, čím je pro nás hypermarket s multikinem :lol: Centrum kultury i konzumu, který v případě potřeby poslouží každému pro jeho účel. :-)

Autor:  Jiří Motyčka [ 21.06.2010 - 17:32 ]
Předmět příspěvku:  přirovnání ...

trener píše:
To jen potvrzuje moji teorii o tom, že pro středověkého člověka bez rozdílu vyznání byl klášter něčím, čím je pro nás hypermarket s multikinem :lol: Centrum kultury i konzumu, který v případě potřeby poslouží každému pro jeho účel. :-)
Tak to je poněkud svérázná teorie, či spíše přirovnání, avšak já bych se raději přidržel tohoto výkladu ...
... trener píše:
... Prostě pro naše předky byl klášter něčím jiným, než jen posvátnou stavbou: zdroj vojenské moci (od Jana lucemburského měly kláštery povinnost poskytovat vojsku dopravní prostředky, na svoji ochranu stavěly vlastní vojenské oddíly z manů), místem pro ubytování panovníka, či jeho armády, pevností, zdrojem peněz pro svoji vrchnost, atd ...

Pochopitelně mnozí z nás nemají rádi supermarkety a možná ani multikina (ani já ne), ale za husitským strohým odmítnutím klášterů a nenávisti k nim bych přece jenom viděl spíše tohle, a to bez jakéhokoli ohledu na autora odkazovaného příspěvku. :oops:

Autor:  Ioannes [ 09.01.2011 - 12:36 ]
Předmět příspěvku:  64 pražských mučedníků

Řád sluhů Panny Marie (obyčejně servitů zvaný), který byl roku 1233 od 7 sv. otců na rozkaz samé rodičky Boží Panny Marie na hoře Senaru u Florencie založen, byl brzy od sv. Huga (jednoho z oněch sedmi zakladatelů) a zvláště ale od sv. Filipa Benici (+ 1285) v Rakousích a v Německu rozšířen a utěšeně tam kvetl. Karel IV. Vystavěl pro něj klášter v Praze, hlavním to městě Čech. Tento zbožný kníže totiž nebezpečně onemocněl a žádný prostředek nechtěl mu nikterak pomoci. Tu vzal své útočiště k divotvornému (od andělských rukou malovanému) obrazu zvěstování Panny Marie v kostele servitů ve Florencii a přislíbil, že, jestli se uzdraví, v Praze ku cti zvěstování Panny Marie kostel a klášter pro řád Servitů vystavěti dá. Sotva tento slib učinil, pozoroval nápadné ulevení a byl v krátkém čase úplně zdráv. By nyní slavnému slibu svému dostál, šel roku 1360 dne 24. Března (v předvečer svátku zvěstování Panny Marie) s velikým zástupem do Slupu na úpatí Vyšehradu v novém městě Pražském, vykopal vlastníma rukama zem a položil základ k nové budově. Stavba rychle pokračovala a po dokonání jejím byli tam Serviti slavnostně uvedeni. Z počátku spravovalo klášter 6 řeholníků, mezi nimi slavný P. Raimund, zpovědník Karla IV. a později profesor na pražské universitě, který také císaře do III. řádu služebníků Marie přijal. Noví řeholníci rozvinuli svoji požehnanou činnost ku cti boží a ku spáse nesmrtelných duší nejen v Praze, ale i v celých Čechách, které jako missionáři prošli. Tu nastaly v Čechách neblahé zmatky husitské. Žižka, slavný vůdce Taboritů, protáhl celou zem; všude vraždil a pálil, kostely bořil, kláštery obíral a ničil (praví se, že jich na 550 jím zničeno bylo) a kněze i laiky, kteří nechtěli katolické víry se zříci, hrozně vraždil.
Papež Martin V. poslal do těžce zkoušeného království českého apoštolské kazatele, by zhoubnému učení Husovu konec byl učiněn. Mezi těmito byli 4 serviti ze Sieny, Augustin Cenini, Bartoloměj Donat, Vavřinec Nerucci a Jan Petrucci. Ve spojení se svými spolubratřími pozvedli svého hlasu s apoštolským zápalem, potírali bludné učení a žádali rozhodně ku návratu k jedině pravé katolické víře. Tím ale nanejvýš popudili na sebe hněv a zášť fanatiků: Žižky a jeho stoupenců. Dne 3. června 1420 byla odbývána provinciální porada v pražském klášteře servitů, na které bylo mimo ony jmenované otce ze Sieny ještě 60 jiných z německých a rakouských klášterů. Tu objevil se Žižka se svou zuřivou rotou před klášterem, dal řeholníkům vzkázati, by se zřekli své víry a přidali se k učení Husovu, neb jinak že je s kostelem i s klášterem spálí. Věrní sluhové Marianští jednohlasně odpověděli, že raději zemřou nežli by svou svatou víru zapřeli. Ihned byl oheň založen na rozích kostela a kláštera a brzy šlehaly zžírající plameny k nebesům. Oněch 64 vyznavačů odešlo do choru a radostně pěli „Te Deum“ na poděkování, že mohli za svou víru mučednickou smrt trpěti. Za praskání plamenů a za rupání řítících se klád a za křiku a klení divoké roty, bylo slyšeti jasně zpěv ambrosianského chvalozpěvu. Konečně zasáhl oheň i chor; zpěv byl vždy slabší a jeden mučedník po druhém mrtev k zemi padal. Jakmile jeden zemřel, bylo viděti ohnivou kouli do vzduchu se vznášeti; když tony „Te Deum“ dozněly a poslední duši svou do rukou svého stvořitele odevzdal, utvořilo oněch 64 koulí věnec, který nějaký čas v povětří se vznášel a pak zmizel k nebesům za podivu celého množství. Po celou dobu válek husitských ležel klášter i kostel v troskách. Roku 1436 přišli dva serviti P. Ditmar z Meklenburku a P. Edvald z Halberstadtu do Prahy a opět vystavěli kostel i klášter za pomoci krále Zikmunda. Roku 1440 oznámili do Sieny celou historii tuto a ztvrdili pravdu svých výpovědí přísahou. I čeští dějepisci zmiňují se o tomto mučednictví; tak na příklad Jan Bečkovský (v kronice Čech kap. 54), P. Hammerschmied (Prodromus gloriae Pragenae C. 5. p. 328), P. Jiří Grugerius S. J. (ad diem. 24. Martii), Hájek (Hist. bohem. Ad annum 1630), zvláště ale Bohuslav Balbín S. J. (Decade 1.1.4., Bohemia sancta §. 69. p. 124, Epitome Rer. Bohemic. 1.3. c. 21 a 1.4. c. 5). Mnoho památních listů bylo zničeno, ale nikdy nevyhasla ve věřícím lidu památka a úcta 64 mučedníků. V Sieně v klášteře servitův a ve většině klášteřích tohoto řádu byly obrazy těch mučedníků zhotoveny a uctívány. Též na věži znovu postaveného kostela (který jeden z nejinteresantnějších staveb celých Čech jest), byla malba na zevnější straně umístěna, která celou tu událost znázorňovala a od jednoho 80letého faráře a 90letého měšťana pražského jako skutečná událost, kterou v dětských svých letech oni častěji viděli, roku 1744 přísahou stvrdili. Když pak kostel opravován byl, byla malba ta s vědomím a dovolením tehdejšího arcibiskupského generálního vikáře Václava Bílka z Bilenberku na věži zahlazena a za to jiná, úplně s ní stejná, pod chorem pověšena, která pak, když klášter ten roku 1783 zrušen, do sousedního kláštera Alžbětinek přišla, kde dnes ještě ji viděti lze. Po návratu servitů do Slup, byl 3. červen (den mučednictví) jako svátek slaven: ráno byla velká (de Spiritu S.) s Te Deum zpívána, klerikové i bratři přijali svaté přijímání. Roku 1732 byla kladena v kostele nová podlaha, nové oltářní stupně a mříže oltářní z mramoru pořízeny. Při vykopávání země nelezli dělníci hojnost nahořelých kostí; když pak dále k oltáři přišli, nalezli celou sbírku takových kostí, které s popelem smíšeny a na oltáři samém mnoho lebek, které v nejlepším pořádku tu postaveny byly. Představenstvo kláštera celou tu věc ohledalo, a listinu vyhotoviti dalo, ale vše, jak to nalezeno bylo, opět ponecháno. Za císaře Josefa II. Byl klášter zrušen a kostel uzavřen. Tak velké bylo tehdáž uctění a důvěra v přímluvu 64 mučedníků, že jeden zbožný ctitel o tom psal: „V nebezpečích dosáhli velkých milostí ti, kteří vás vzývali, přispějte nám ku pomoci a neotálejte, veďte nás k radosti po bezpečných stezkách.“ Roku 1856 byl klášter ten přestavěn a zvětšen a filiálkou velkého zemského blázince svaté Kateřiny učiněn. Dne 1. února téhož roku bylo povoleno, kostel na novo vysvětiti. Při té příležitosti byly všecky kosti, které nalezeny byly, v nejlepším pořádku do skříně , kterou probošt vyšehradský Vojtěch Ruffer, zhotoviti dal, uloženy. Kníže-arcibiskup pražský, kardinál Schwarzenberg, ohledal sám tu celou záležitost a prokázal těm 64 mučedníkům největší úctu. Na svátek Zvěstování Panny Marie jest kostel ten každý rok věřícímu lidu otevřen a lid se jen hrne k dopoledním i odpoledním službám božím. K vyhlášení těchto 64 mučedníků za blahoslavené jsou všecky spisy pohotově, ale neblahé nynější poměry překážejí, by tato, pro celou církev, zvláště ale pro zemi českou a řád servitů čestná záležitost ukončena byla.

Tiskem J. Steinbrenera ve Vimperku.
Nákladem mar. družstva nakladatelského v Jinomosti

Autor:  Jiří Motyčka [ 09.01.2011 - 23:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: 64 pražských mučedníků

Citace:
... Žižka, slavný vůdce Taboritů, protáhl celou zem; všude vraždil a pálil, kostely bořil, kláštery obíral a ničil (praví se, že jich na 550 jím zničeno bylo) a kněze i laiky, kteří nechtěli katolické víry se zříci, hrozně vraždil ...
... zatím jen úvodní replika k onomu obtížně uvěřitelnému číslu.
Veškeré relevatní informace k tomuto ahistorickému údaji najdete zde ... :|

Autor:  Ioannes [ 10.01.2011 - 11:00 ]
Předmět příspěvku: 

kostely bořil, kláštery obíral a ničil (praví se, že jich na 550 jím zničeno bylo)

Autor:  odpurce paleni v sudech [ 10.01.2011 - 12:47 ]
Předmět příspěvku: 

Ioannes píše:
kostely bořil, kláštery obíral a ničil (praví se, že jich na 550 jím zničeno bylo)
Těch 550 je fakt hodně velký číslo. :?
Třeba podle vyprávění, je v místě odkud pocházím (Lomnice nad Popelkou) údajně opuštěnej kostel či klášter.Opravdu ho hledám.Ale ztrácím naději.Kostel možná, ale klášter prostě není...Je to jen další báchorka.

Co je však daleko zajímavější, tak počet zlikvidovaných a (ne)obnovených vesnic.

Autor:  Napo_Leon [ 10.01.2011 - 18:27 ]
Předmět příspěvku: 

To je skutečně přemrštěné číslo, jak ukazují výzkumy Šmahela a Čorneje. Navíc i v mojí oblíbená Česko-moravské kronice od K.V. Zapa, kde je o letech 1419-1424, tedy v Žižkově éře, napsáno z politických a vojenských dějin téměř vše, co se dalo vyšťourat, není toto nesmyslné číslo. A to byla psána roku 1882. K.V.Zap taky nebyl žádný fantasta a případy Žižkou pobořených jdou do desítek, rozhodně ne do stovek. Viz. taky Šmahel a III. díl Husitské revoluce... :wink:

Autor:  Kolssteyn [ 10.01.2011 - 20:02 ]
Předmět příspěvku:  boření katolických objektů

Napo_Leon píše:
...případy Žižkou pobořených jdou do desítek, rozhodně ne do stovek...
Hodně tyto údaje nadhodnotila německá vlastivěda, která i přes svoji preciznost, nechávala popuštět uzdu právě pro období husitských válek. Kolikrát viděli husity i tam, kde nikdy nebyli a kde by pro ně byla ztráta času do takových končin zajíždět.
Jinak Zapova kronika je velice příjemně udělaná, taky jí mám rád. :)

Autor:  Ioannes [ 10.01.2011 - 20:59 ]
Předmět příspěvku: 

Nemyslím, že by ta věta zněla nějak přehnaně kategoricky:
Citace:
praví se, že jich na 550 jím zničeno bylo

Z toho důvodu ani nemyslím, že by nějak podstatně zpochybňovala celý zbytek článku.

Stránka 4 z 7 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/