Právě je 20.04.2024 - 01:57

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 32 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 30.10.2009 - 12:48 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1280
Bydliště: Plzeň - město Slunce
To s tím meteoritem bylo jen tak pro zajímavost.
Husitství mělo příčiny jiné:
V té historii to vidíme. Lidé, kteří se dostali k vědění o Bohu, kteří nalezli k němu cestu, vždy pro druhé něco udělali. Karel IV. zapomínal na sebe tak, že celý svůj život zasvětil tomu, aby národu bylo lépe.
Položili jste si někdy otázku KDE SE VZALO TOLIK "ŽIVÝCH" VĚŘÍCÍCH
V ČECHÁCH, KTEŘÍ SE PŘIDALI K HUSITSKÉMU TAŽENÍ? Jak to bylo možné?
Je to jednoduché. Ve chvíli, kdy Karel IV. začal zbavovat zemi od všech, kteří lidi okrádali, jakmile zavedl v zemi pořádek, spravedlnost, školy, možnost vědění o Bohu, tak se díky této svobodě a díky tomu, že se všechno snažilo vést tím správným směrem, TAK SE DO ČESKÉ ZEMĚ MOHLI NARODIT SVĚTLEJŠÍ LIDŠTÍ DUCHOVÉ. A očekávalo se, že panovník, který bude po Karlu IV., toto povede dále, že bude pokračovat v jeho stopách, aby tito lidští duchové mohli uzrát ještě víc, protože ten systém budou stále zdokonalovat. Jenže Václav IV. byl jiný...
A tady je i odpověď na to, jakým způsobem se dá dosáhnout duchovní povznesení českého národa. Tím, že se začne zařizovat život v České zemi podle Boží Pravdy, tím, že tomu věnujeme svůj čas a tuto Pravdu přineseme lidem, nepřinese ji nikdo, kdo ji nemá, jak by ji mohl přínést, když ji mnozí ani nehledají. Může ji přinést jen ten, kdo ji nalezne.
- toto jsem opsala z audiopřednášky od Vody Světla zde na internetu, která pojednává o duchovním vzestupu českého národa.-

_________________
Skláním se před všemi, kteří měli odvahu postavit se církvi ještě v dobách, kdy měla moc nad světem.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: "živí" věřící
PříspěvekNapsal: 12.11.2009 - 00:38 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
Jenom malou poznámku.
Dáša Nová píše:
... Položili jste si někdy otázku KDE SE VZALO TOLIK "ŽIVÝCH" VĚŘÍCÍCH
V ČECHÁCH, KTEŘÍ SE PŘIDALI K HUSITSKÉMU TAŽENÍ? Jak to bylo možné?
...
toto jsem opsala z audiopřednášky ...
Tak je třeba si uvědomit, že v oněch dobách byl věřícím každý. A všichni byli - než jim byl vyměřen jejich pozemský čas - živí.

Ale ti "světlejší lidští duchové", kterými je zřejmě myšlena inteligence, již začala generovat univerzita, nasměrovali ony prosté věřící tak, aby si začali ještě více uvědomovat, že ten jejich farář v Horní Dolní opravdu žije ve smrtelném hříchu, když má 5 nemanželských (jakých jiných, že) dětí se třemi ženštinami, s nimiž porušoval a stále ještě velice často porušuje 6. přikázání.
Tito první kritici církve jim dali jasně najevo, že "to něco" skutečně není v pořádku, takže pak nebyl problém tyto masy v Čechách, kde na to bylo velice příhodné klima, přimknout k revoluci, která tyto neřády chtěla razantním způsobem napravit ...

P.S. Ale nás by zajímal taky tvůj vlastní názor, Dášo ... :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 16.11.2009 - 13:03, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12.11.2009 - 09:15 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Dáša Nová píše:
Je to jednoduché. Ve chvíli, kdy Karel IV. začal zbavovat zemi od všech, kteří lidi okrádali, jakmile zavedl v zemi pořádek, spravedlnost, školy, možnost vědění o Bohu, tak se díky této svobodě a díky tomu, že se všechno snažilo vést tím správným směrem. Jenže Václav IV. byl jiný...

Promiň, ale v tomto případě nemohu souhlasit s jednostraným glorifikováním Karla IV a na druhé straně s odsouzením Václava IV.
Máš ale pravdu v tom, že příčiny husitství lze najít již za vlády Karla IV. Svým způsobem byl vlastně on sám jejím spouštěčem.
V negativním slova smyslu, že svou vládu jednoznačně opřel o církev a během chvilky tak papežencům spadla do chřtánu více než 1/3 Českého království.
V pozitivním slova smyslu, že přivedl do Prahy reformátory církve a založil Pražskou univerzitu.

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 16.11.2009 - 03:20 
Offline
cepník
cepník
Uživatelský avatar

Registrován: 05.09.2009 - 13:03
Příspěvky: 103
Bydliště: Louny
Dáša Nová píše:
KDE SE VZALO TOLIK "ŽIVÝCH" VĚŘÍCÍCH
V ČECHÁCH, KTEŘÍ SE PŘIDALI K HUSITSKÉMU TAŽENÍ? Jak to bylo možné?

Dobrý večer (spíše noc) všem,
domnívám se, že Dáša měla na mysli "tolik živě nebo také opravdově věřících", tedy lidí jistě duchovně zralejších, než bylo v Evropě obvyklé - je možné je také nazvat lidmi s vlastní vůlí, tudíž i vlastním názorem. Ano bez pochyby zde takoví lidé byli bez ohledu na to, kdo nebo co bylo toho příčinou (to by bylo na velice dlouhé diskuze). Že se připojili k Janu Husovi, bylo tak zcela přirozené. Kdo by se také byl schopen postavit celé katolické Evropě v čele s Římem za Pravdu a svou víru, když bylo velice pravděpodobné, že toto malé království bude zmasakrováno křižáckými vojsky (a to bylo mnoho sympatizantů se "starými pořádky" i zde v Čechách). Myslím, že smýšlení těchto lidí lze vyjádřit úryvkem textu ze známé písně: "Nepřátel se nelekejte, na množství nehleďte. Pána svého v srdci mějte, proň a s ním bojujte." To, že celá válečnická elita Evropy na tomto "malém" národu pohořela, myslím, že hovoří za vše. To, jak husitské hnutí nakonec dopadlo, bylo dáno selháním spousty lidí - ale to se již stalo mnohokrát v různých dobách a na různých místech - to není omluva těchto lidí, ale jejich obžaloba před Bohem.

_________________
Bůh je dokonalý. Jeho zákony jsou dokonalé. V Jeho lásce je obsažena přísná spravedlnost.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 27.11.2009 - 11:31 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Myslím si, že správná a jednoduchá odpověď na otázku položenou sestrou Dášou neexistuje.
Ve zmíněné době (působení Mistra Jana i pozdější válečná léta) bylo několik podnětů, které vzájemně do sebe zapadly v tu správnou dobu a na tom správném místě. Ještě bych k tomu podotkl, naštěstí! :wink:

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: správné místo
PříspěvekNapsal: 27.11.2009 - 12:18 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
Sabin píše:
... Ve zmíněné době (působení Mistra Jana i pozdější válečná léta) bylo několik podnětů, které vzájemně do sebe zapadly v tu správnou dobu a na tom správném místě ...
Ano, já bych si dovolil podrhnout především to "správné místo".
Přestože Anglie měla svého Viklefa, z něhož čeští reformátoři čerpali, k ničemu podobnému tam nedošlo. :!:
Hluboké a složité analýzy české a dnes už i zahraniční historiografie dokládají, PROČ tomu tak bylo.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 27.11.2009 - 18:27, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: správné místo
PříspěvekNapsal: 27.11.2009 - 13:52 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Jiří Motyčka píše:
Přestože Anglie měla svého Viklefa, z něhož čeští reformátoři čerpali, k ničemu podobnému tam nedošlo.

Stejně tak i v jižní Francii, po Lipanech ve východních a středním Polsku atd. Ostatní (vlastně ale tak trochu i my) museli čekat 100 let na Luthera.

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 18.07.2010 - 19:26 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 454
Za příčinu husitství se v současnosti považuje "krize českého státu v pozdní středověku". Díky důslednému úsilí českých (Petr Čornej, František Šmahel) i evropských historiků se v posledních letech podařilo alespoň zčásti odhalit a vysvětlit podstatu tohoto jevu. Za jednu z hlavních příčin se považuje zastavení nebo-li stagnace hospodářského vývoje. Mohutná kolonizace v českých zemí se v průběhu 14. století postupně zastavila a ustrnula. Příchod nových obyvatel do vesnic a měst se zastavil. Stávající vesnice se musely brzy potýkat s nekvalitní půdou a mnoho vesnic zanikalo. V zemědělství se v průběhu 14. století neodehrály téměř žádné technologické ani výrobní změny a rozvoj se v této oblasti zastavil. Zemědělská oblast se tedy zastavila a dále se již nerozvíjela.
Do venkovských i městských oblastí vpadával během druhé poloviny 14. století stále více mor. Mor si vyžádal mnoho obětí, protože onemocnění zabíjelo oslabené a špatně živené obyvatele ve velkém. Mezi oběťmi bývali nejvíce ženy a děti. Právě oni dopláceli na časté neúrody, drahoty a hladomory. Úbytkem obyvatel zanikaly vsi a vylidňovaly se města. To se projevovalo zákonitě v ekonomické oblasti, protože scházeli plátci daní, scházela pracovní síla, a tím klesaly příjmy šlechty i klášterů a kostelů.
Úbytek plátců se projevoval také tím, že klesala hodnota mince. Mince ztrácely svou původní hodnotu, a tak bylo za relativně hodně peněz možno koupit stále méně potřeb. Tím, že klesala hodnota mincí, se muselo pochopitelně razit stále více mincí. To ovlivňovalo těžbu stříbrných rud a nalezišť v zemi. Tato naleziště nebyla nevyčerpatelná a jednou se musel jejich výnos zmenšit a dále klesat. Pokles těžby stříbra vedl k znehodnocování kvality mincí. Mince se tak staly nekvalitními a ještě k tomu nedostatkovými. Lidé si museli stále častěji také půjčovat peníze od Židů, kteří je půjčovali za veliký úrok. Tím narůstala nenávist k Židům a pogromy proti nim nabíraly na brutalitě a agresivitě - viz. pražský pogrom z roku 1389.
Oslabení mince a potřeba jejich zvýšeného množství ovlivňovala jak šlechtu, tak církev. Šlechta musela stále častěji získávat peníze i z jiných činností, než dosud. Musela začít podnikat a obchodovat. To bylo zatím pro středověké šlechtice věcí nedůstojnou. Někteří se s tím smířili, ale mnozí ne. Stále se snažili získávat peníze z dávek obyvatel na vesnicích, které se vylidňovali a jejihž obyvatelé ve velkém odcházeli do měst. Šlechta se odchodům snažila zabránit i mocí a zákazy. Někdy i poskytováním výhod. Tak se stávalo, že panská vrchnost ve většině zatěžovala prosté obyvatele velkými daněmi. To se projevovalo ve vzájemné neoblibě. Stejně na tom byly kláštery a kostely, které také nutili poddané k větším dávkám. Není vlastně ani divu, jak ochotně tito lidé naslouchali kazatelům, kteří volali po návratu církve k chudobě. Jak je již z vyprávění patrné, tak poddaní nemohli pokrýt stále se zvyšující náklady svých světských i duchovních vrchností. A tak byla hlavně šlechta nespokojená a hledala způsoby, jak se obohatit.
Těmito způsoby mohlo být lapkovství, kdy šlechtici najímali do svých služeb lapkovské bandy či nižší šlechtice, kteří za ně okrádali kupce, olupovali města nebo válčili s dalšími pány. Tyto bandy měly ze svých služeb také svůj podíl. Vzrůstalo tím lapkovství v celé zemi, cesty nebyly bezpečné, obchodníci ze zahraničí se báli do takových zemí jezdit. Klesal tím obchod a utrpení v zemi, která stále ztrádala neustálými spory a válkami. Šlechtici také ochotně za odměnu vstupovali do služeb věčně se hašteřících Lucemburků. Snadno se dávali zlákat s vidinou tučné odměny a výhod k povstání proti svému králi. Šlechta také nezakrytě žárlila na církev, na její moc a majetek. I z tohoto důvodů mnoho pánů, včetně krále samotného, zaujalo Husovo myšlení o odebrání majetku církve a jejím návratu k chudobě.
K tomu všemu se přidávala krize dynastická a stálé drobné války a nepokoje. V českém státě všechny tyto krizové jevy vypukly naplno s příchodem 90. let 14. století a značně ovlivnily nálady v zemi. Podobné krize zachvátily většinu států západní a jižní Evropy, ale pouze v Čechách vedly ke vzniku husitství a vypuknutí husitských válek. Co za tím stálo? Především to, že český stát zasáhla krize až se zpožděním několika desetiletí. Opět doplatily naše země na svou geografickou polohu a značnou izolovanost oproti ostatním zemím. Pro naše země to byla výhoda i nevýhoda zároveň. Protože zasáhla krize naše země se zpožděním, tak se dostala do propojenosti s papežským rozkolem, nárůstem církevních nároků a církevní krizi. Tím se tato krize spojila v našich zemích s náboženskými a církevními problémy. A díky Husovi a jeho předchůdcům se stalo, že většina společnosti vyděla východiskem z krize nikoli odstranění jednotlivých krizových jevů, ale naopak církevní reformaci. Zastíněno náboženskou reformací bylo husitství v mnoha ohledech netradičním a unikátním způsobem řešení krize v českých zemí. Byl to proces dlouhý, bolestný, ale do značné míry úspěšný. To je v základním shrnutí podstata české pozdně středověké krize a její důsledek v podobě husitství, která vypukla za dlouhého panování Václava IV.

Samozřejmě je to popis naprosto oproštěný od náboženství, takže s tím nebudou mnozí souhlasit :D

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: shrnutí
PříspěvekNapsal: 19.07.2010 - 01:19 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
To je nepochybně zajímavé shrnutí, a proto si dovolím jen malou poznámku ...

Napo_Leon píše:
... Stejně na tom byly kláštery a kostely, které také nutili poddané k větším dávkám.
...
Protože zasáhla krize naše země se zpožděním, tak se dostala do propojenosti s papežským rozkolem, nárůstem církevních nároků a církevní krizi. Tím se tato krize spojila v našich zemích s náboženskými a církevními problémy ...
V této souvislosti je třeba akcentovat především to, že hluboká krize nezasáhla církev jen v oudech ale také v hlavě.
Ta zkažená ryba totiž smrděla od hlavy. Tento "nesnesitelný puch" byl způsoben avignonským zajetím papežů, papežským schizmatem a papežským fiskalizmem, který už neměl naprosto nic společného s chudobnou církví následující Krista, kterým se stále oháněly mocenské špičky této v morálním marazmu se nacházející církve, neadedekvátně svému poslaní bohaté. To vše ve finále vrcholí trojpapežstvím, takže ta páchnocí ryba měla nakonec hlavy tři a ten smrad pak nutně musel být cejtit až v Praze. Jeden z té trojice, který byl více dobrodruhem než nástupcem sv. Petra, na jehož stolec byl zvolen, dokonce pro svoji pofiderní privátní "svatou" válku vyhlásil prodej odpustků po celé Evropě. To byla příležitost pro pražskou reformní skupinu, aby toto amorální kšeftování příkře odsoudila a nesmlouvavě zaútočila na samou podstatu odpustku.
A je tady ještě jedna závažná skutečnost, na níž se velice často zapomíná. Ano, Hus vycházel z Viklefa a popírání tohoto faktu by bylo ahistorické nakládání s dobovou realitou. Ale Hus se od svého anglického učitele diametrálně lišil v jedné zásadní věci. Viklef byl brilantní teoretik a Hus se snažil jeho učení, které ještě rozvinul, důsledně uplatnit v praktickém životě. A to bylo srozumitelné nejen pro reformní skupinu na univerzitě, ale i pro šlechtu sekularizující církevní majetek a prostý lid, kterému po odchodu z Prahy Hus kázal "mezi ploty, mezi cestami měst i vsí". Tím se Hus stal vlastně pro Řím daleko nebezpečnějším než Viklef ...

Napo_Leon píše:
... Samozřejmě je to popis naprosto oproštěný od náboženství, takže s tím nebudou mnozí souhlasit :D
Tak tady si nejsem zcela jit, zda přesně rozumím tomu, co autor tohoto citátu měl na mysli ... :oops:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 20.07.2010 - 21:23, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: shrnutí
PříspěvekNapsal: 19.07.2010 - 06:35 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 454
Jiří Motyčka píše:
Napo_Leon píše:
... Samozřejmě je to popis naprosto oproštěný od náboženství, takže s tím nebudou mnozí souhlasit :D
Tak tady si nejsem zcela jit, zda přesně rozumím tomu, co autor tohoto citátu měl na mysli ... :oops:

Jenom to, že příčiny husitství nevycházely jen ze snahy o náboženskou reformaci, ale i ze sociálně-hospodářských krizových jevů. :wink:

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčiny husitství
PříspěvekNapsal: 22.04.2014 - 06:59 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 454
Jakožto člověk, který historii studoval a intenzivně se o ní zajímá, musím říci, že příčiny vypuknutí husitské revoluce nebyly politické, ale hospodářsko-sociální a náboženské. Mezi našimi dnešními nejvýznamnějšími historiky husitology panuje vzácná shoda, že problém tkvěl v tom, co se nazývá krize českého státu v pozdním středověku, a jež bohužel vyplnila takřka celou bouřlivou vládu Václava IV.

Morové epidemie, hospodářská stagnace, církevní schizma, rozvrat v lucemburské dynastii a s ní související několikaletá občanská válka na přelomu 14. a 15. století, to jsou ty hlavní příčiny, proč se česká společnost té doby ocitla v rozkladu a uchýlila se k náboženské reformaci jako jedinému prostředku nápravy poměrů.

Václav IV. byl v řadě krizových jevů pouhým divákem, neboť přesahovaly možnosti panovníka. Jednoduše řečeno prožíval to samé, co např. E. Beneš v roce 1938 a 1948, tedy nikoli velký hráč s velkou mocí v rozhodující chvíli, ale naopak pouhý pěšák ve vysoké hře a v proudu a přívalu událostí, jež nemohl jedinec, byď byl v čele státu, ovlivnit.

To však neznamená, že Václav IV. byl schopný panovník. Naopak, byl to průměrný vladař, který byl zcela nezpůsobilý vládnout v těžkých dobách. Skutečným dědicem politických schopností byl až mladší ze synů Karla IV. Zikmund, který ovšem byl vyhlášeným politickým cynikem, který nejednal v rukavičkách a v Čechách se dopustil řady omylů a přehmatů, které mu po roce 1419 značně zkomplikovaly cestu k právoplatnému dědictví...  :wink:

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčiny husitství
PříspěvekNapsal: 24.04.2014 - 18:51 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
Napo_Leon píše:
Jakožto člověk, který historii studoval a intenzivně se o ní zajímá, musím říci, že příčiny vypuknutí husitské revoluce nebyly politické, ale hospodářsko-sociální a náboženské. Mezi našimi dnešními nejvýznamnějšími historiky husitology panuje vzácná shoda, že problém tkvěl v tom, co se nazývá krize českého státu v pozdním středověku, a jež bohužel vyplnila takřka celou bouřlivou vládu Václava IV. ...
Ano, ale důvody by se našly pochopitelně i politické, resp. příčiny, které tkvěly v politických souvislostech:
- k tomu, že se Karel IV. začal opírat o církev (=> nárůst jejího postavení, vlivu i bohatství), ho vedly především vnitropolitické důvody
- mocenský zápas vysoké šlechty a Václava IV. byl též velkým vnitropolitickým problémem
a v neposlední řadě
- Václavova ztráta římské koruny (geopolitický přesah této závažné skutečnosti je zjevný) měla však vliv i na hospodářskou situaci země.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: univerzita
PříspěvekNapsal: 06.06.2022 - 20:19 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný tady píše:
... Domnívám se že kardinální událostí pro následné husitství byl Kutnohorský dekret, kdy na univerzitě došlo k porušení souladu národů (Concordia nationum) a následnému odchodu německých univerzitních mistrů. Následkem byl známý vývoj v české kotlině a myslím, že vliv to má dodnes.
Nemohu souhlasit.
Dekret kutnohorský měl jistě velice významný vliv, ale "pouze" na vývoj pražské univerzity. Tím jeho vliv končí.
Nebo se snad někdo domnívá, že pokud by nedošlo v r. 1409 k podpisu tohoto dokumentu Václavem IV., jak by nehořely dvě kostnické hranice a nedošlo by k první pražské defenestraci. :?: :roll:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: univerzita
PříspěvekNapsal: 07.06.2022 - 17:39 
Offline
desátník
desátník

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 529
Samozřejmě nyní pouze spekuluji. Kdyby na Karlově univerzitě zůstali němečtí mistři, kteří zastávali nominalismus, pak by také stále platilo Concordia nationum a univerzita by zůstala mezinárodní univerzitou. Jan Hus a jeho kolegové by měli významnou opozici, která by nedovolila takový rozmach hereze a kazatelství jako se stalo. Směr myšlení Jana Husa šel do prostoru kde není empirické ověření, a to byl základní vliv na myšlení celé tehdejší společnosti a ten vliv trvá doposud.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: univerzita
PříspěvekNapsal: 07.06.2022 - 22:03 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný píše:
Samozřejmě nyní pouze spekuluji ...
Ano.

Karel Konečný píše:
... Kdyby na Karlově univerzitě zůstali němečtí mistři, kteří zastávali nominalismus, pak by také stále platilo Concordia nationum a univerzita by zůstala mezinárodní univerzitou. Jan Hus a jeho kolegové by měli významnou opozici, která by nedovolila takový rozmach hereze a kazatelství jako se stalo. Směr myšlení Jana Husa šel do prostoru kde není empirické ověření, a to byl základní vliv na myšlení celé tehdejší společnosti a ten vliv trvá doposud.
Víš, Karle, platí taková nepsaná konvence - tady na fóru několikrát akcentovaná -, že historik jakéhokoli zaměření i vzdělání by měl mít slůvko "kdyby" zakázané. Neboť, co by bylo, kdyby ... to ví jen Bůh. :!: :wink: To za prvé.

A za druhé: ano, souhlasím, že secesí zahraniční mistrů a studentů z pražské univerzity rázem na tomto učilišti zanikla kvalifikovaná opozice. :idea: To je nezpochybnitelný fakt. Nepodceňujme však nasazení pro věc reformace a erudici českých mistrů v čele s Husem, Jakoubkem ze Stříbra, Jeronýmem Pražským, Janem z Jesenice, do jejich obratu o 180 st. i Štěpánem z Pálče a Stanislavem ze Znojma a mnoha dalšími. To by byla fatální analytická chyba. To, že čeští mistři dokázali velice odborně oponovat německým mistrům předvedli dávno před vyhlášením Dekretu kutnohorského. Navíc nikoli všichni čeští mistři byli naklonění Husovskému směřování univerzity. :wink:

Bohužel jsi nám nevysvětlil a nerozvedl poněkud podrobněji, jaký vliv nebo vliv čeho trvá doposud. :? Snad ne vliv Dekretu kutnohorského? :D :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 32 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz