Jachym Hrabec píše:
...Nebylo husitstvi v cele s Prokopem Holym tak srdnate hajicim artikuly neco uz v te dobe preziteho? Neposunul se vyvoj v cechach uz dal? ...
Kategoricky musím prohlásit, že nikoliv! Naopak. 4 pražské artikuly byť v pražském, orebském nebo táborském znění byly programem, který celé hnutí sjednocoval a zastřešoval. A každá revoluce bez programu má jepičí život. Artikuly, o nichž se jednalo i v Basileji, se přeměnily v Basilejská a později Jihlavská kompaktáta. Ze 4 článků v nezměněné podobě zůstal "pouze"
kalich, ostatní 3 už měly hodně daleko do původního znění. Prokopovi srdce krvácelo, když viděl, kam vývoj směřuje, ale on už se vyhlášení Jihlavských kompaktát nedožil. Neskonale milosrdný Bůh si ho k sobě povolal z Lipanského bojiště. Je třeba si však uvědomit, že i oficiálně povolené dvojvěří s utrakvisty přijímajícími eucharistii i v podobě vína, bylo něco v tehdejší Evropě neuvěřitelného. Papežská kurie se s tím v podstatě nikdy nesmířila.
Ještě krátce k Lipanům. Nechci se opakovat. Drtivá většina země prahla po míru. V tomto smyslu byly Lipany vysvobozením pro stát i jeho obyvatele. Je však třeba odmítnout názor, který se často objevuje i dnes, že Lipany končí husitství a že polní bratrstva u Lipan vzala za své. Ani jedno není pravda. Po Lipanech prameny mlčí o sirotcích, ale táboři v obměněné podobě vytrvali do r. 1452.
Lipany husitství nekončí, to je pouze přání, které je otcem myšlenky.