www.husitstvi.cz
http://www.husitstvi.cz/forum/

Přijímání podobojí
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?f=16&t=392
Stránka 4 z 4

Autor:  pepanek1150 [ 03.11.2014 - 23:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přijímání podobojí

Kolssteyn píše:
Tak mě jako laika u toho napadá, "...a není to nakonec jedno, jestli je přijímání podobojí nebo pod jednou?" ...
Desátníku,
ono to zas tak jedno není, podobojí...podjednou. Lidově řečeno, dle uvedeného evangelia , co patří všem ať to mají. ŘKC si to upravila jen pro sebe a tím dala najevo, že její zástupci mají právo na to co ostatní věřící ne. Někomu to jedno je jiným ne. Stejné jako u kázání. ŘKC včetně papeže nechtěla aby se Bible kázela v rodném jazyce pro všechny v daném státě. Neboť s nevědomostí se dá pracovat víc. Přirovnání...abstinent do sklepa k vinařům nepůjde, stejně jako ateista na kázání, do sklípku přijdou i lidé, kterým si tam líbí, rádi příjimají co jim je podáváno, ale víc je nezajímá. Kdyby jim o tom víně někdo vyprávěl v latině, tak jej budou poslouchat a věřit co říká a jak to myslí, něboť on je autorita a není nutné se tím dál zabývat. Pak tam přijdou jiní a něco o tom vínku vědí. Není jim jedno, že informace jsou podávané tímto způsobem a chtějí se dovědět víc. Poté se rozhodou proto, aby získané informace byly dostupné všem a každý si o tom mohl udělat svůj názor, podle své zkušenosti a získaných/načteným/ informací

Autor:  Kata-he-kasa [ 04.06.2015 - 01:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: podobojí prizmatem Bible

Jiří Motyčka píše:
"Katolík" Hus a velký znalec Písma byl při řešení tohoto teologického problému poněkud obezřetnější, a proto z Kostnice píše svému příteli: "Milý Kubo, nekvap s tou novotou ..."

Neřekl tohle Hus Jakoubkovi ještě před odjezdem do Kostnice?

Autor:  Jiří Motyčka [ 04.06.2015 - 16:21 ]
Předmět příspěvku:  nabádání Jakoubka ze Stříbra

Kata-he-kasa píše:
... Neřekl tohle Hus Jakoubkovi ještě před odjezdem do Kostnice?
Máš pravdu!
Hus tohle údajně řekl podle svědectví Jana Rokycany. Já jsem tento výrok mylně dal do souvislosti s dopisem ze 4. ledna 1415, v němž Hus podmíněně schvaluje podobojí, když píše, aby podobojí bylo podáváno aspoň těm, kteří o to ze zbožnosti požádají a se zvážením okolností. A nějak jsem s tímto dopisem spojil i to, že Hus svého přítele nabádá k tomu, aby s tím nechvátal. :oops:
Díky a sorry!

Autor:  Jiří Motyčka [ 16.12.2018 - 08:22 ]
Předmět příspěvku:  proč končí

Víme, že prvotní církev přijímala pod obojí způsobou, ale někdy ve 14. století se s touto praxí západní církev rozešla. Názory na to, proč k tomu došlo, se různí a nejsou jednotné, protože nevíme přesně a na základě čeho k tomuto přechodu na přijímání podjednou došlo. Nedávno jsem slyšel názor jednoho nejmenovaného zemědělského inženýra. Právě na přelomu první a druhé dekády 14. století začíná malá doba ledová doprovázená mj. velkými neúrodami vinné révy. A to mohl být také jeden z důvodů, proč se upustilo od přijímání podobojí. Hmmm, taky (další) názor.

O 100 let později, v r. 1414 to byli husité, kteří sebrali odvahu a na základě důkladné biblické exegeze znovu obnovili přijímání podobojí dle vzoru prvotní církve a bez ohledu na to, jak se na českých vinicích zrovna urodilo ...

Autor:  Karel Konečný [ 16.12.2018 - 21:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přijímání podobojí

Olivier Marin uvádí, že od přijímání pod obojí způsobou se upouštělo od konce 12. století v touze uchránit tělo a krev Páně a bylo to akceptováno.

Autor:  Jiří Motyčka [ 17.12.2018 - 00:41 ]
Předmět příspěvku:  ochrana

Nějaké ochraně bych rozuměl u vína, to se může rozlít, zkysnout a já nevím, co všechno ještě. Ale co je třeba asi tak chránit u hostií? Aby je nesežraly myši, aby se nerozlámaly nebo co?

Autor:  Jiří Motyčka [ 20.01.2019 - 00:10 ]
Předmět příspěvku:  od kdy? ...

S pravidelným slavením eucharistie podobojí - jako normou křesťanské bohoslužby - v den Páně (neděle) se započalo relativně velice brzy po smrti Ježíše Krista na kříži.
Bylo to tedy ještě před tím, než byly sepsány první texty Nového zákona Písma svatého (nejdříve kolem pol. 1. st. po Kr.), před vytvořením církevní hierarchie (náznak definování hierarchie pochází ze spisu Didaché z přelomu 1. a 2. st. po Kr.) a před ustanovením Kréda (vyznání; cca 1. pol. 4. st. po Kr.).
Den Páně a slavení eucharistie (Veřeře Páně) byly spojeny od samého počátku církve.

Stránka 4 z 4 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/