Právě je 24.11.2017 - 16:29

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 108 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ... a Zikmund ještě jednou
PříspěvekNapsal: 27.04.2009 - 17:42 
Offline
křižák

Registrován: 08.02.2009 - 17:13
Příspěvky: 627
Bydliště: jihovýchodní Morava
Jiří Motyčka píše:
... "Veliký ohnivý drak", jehož rezavé vlasy i vousy na slunci ohnivě září, přišel jako satan i se svými spolubojovníky (padlými anděly) a proti němu se postavili bratří, které "před Bohem osočoval", ale oni nad "žalobcem bratří" přesto zvítězili pro kalich krve Beránkovy (v podobě vína!) a pro Jeho Slovo zprostředkované svědectvím evangelia. A pro krev onoho beránka jsou ochotni bez bázně položit i svůj život, podobně jako jejich mistr Jan v Kostnici, blahé paměti.
Tady je velice patrné, jak se tento text z Apokalypsy, z 12. kapitoly přímo Božím bojovníkům nabízel nejen k jejich "účelovému" výkladu ale i pro srovnání v dobách, kdy se proti Božím bojovníkům, nebo chcete-li bratřím, Zikmund postavil v čele první i druhé křížové výpravy nebo u Vyšehradu.
(srv. i s tímto příspěvkem ...)

Á, už dorazil i apokalyptický drak, oblíbený to obraz jistého psychicky narušeného zběhlého premonstráta ze Želivi. :D :D :D

_________________
Ut omnes unum sint.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ... a Zikmund ještě jednou
PříspěvekNapsal: 28.04.2009 - 10:19 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6754
Bydliště: Athény východních Čech
Jan píše:
... Á, už dorazil i apokalyptický drak, oblíbený to obraz jistého psychicky narušeného zběhlého premonstráta ze Želivi ...

No, jestli jsi četl (velice) pozorně příspěvky v tomto tématu, které jsou spíše o exegezi než o historii, tak bys třeba zjistil, že v nich vůbec nejde o nějakého konkrétního vykladače, tím méně o Želivského, ale o obecnější zamyšlení nad husitskou exegezí, která husitům pomáhala v jejich zápase s vnějším i vnitřním nepřítelem, a jejího zasazení do širšího dobového rámce.

Ty sis však vybral pro svoji repliku právě ten o výkladu pasáže ze Zjevení Janova. Na to se zřejmě replikuje líp, ale příspěvky v tomto tématu opravdu nejsou nahrávkami na něčí smeč/e, neboť mají poněkud hlubší význam ... :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ... a Zikmund ještě jednou
PříspěvekNapsal: 28.04.2009 - 21:25 
Offline
křižák

Registrován: 08.02.2009 - 17:13
Příspěvky: 627
Bydliště: jihovýchodní Morava
Jiří Motyčka píše:
Jan píše:
... Á, už dorazil i apokalyptický drak, oblíbený to obraz jistého psychicky narušeného zběhlého premonstráta ze Želivi ...
No, jestli jsi četl (velice) pozorně příspěvky v tomto tématu, které jsou spíše o exegezi než o historii, tak bys třeba zjistil, že v nich vůbec nejde o nějakého konkrétního vykladače, tím méně o Želivského, ale o obecnější zamyšlení nad husitskou exegezí, která husitům pomáhala v jejich zápase s vnějším i vnitřním nepřítelem, a jejího zasazení do širšího dobového rámce.
Ty sis však vybral pro svoji repliku právě ten o výkladu pasáže ze Zjevení Janova. Na to se zřejmě replikuje líp, ale příspěvky v tomto tématu opravdu nejsou nahrávkami na něčí smeč/e, neboť mají poněkud hlubší význam ... :wink:

Exegezi ještě poznám. Dodal jsem pouhý příklad persony jenž se husitskou ideologií zabývala.

_________________
Ut omnes unum sint.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ... a Zikmund ještě jednou
PříspěvekNapsal: 28.04.2009 - 22:12 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6754
Bydliště: Athény východních Čech
Jan píše:
... Dodal jsem pouhý příklad persony jenž se husitskou ideologií zabývala.

To se mi zdá ale přece jenom poněkud málo na tak obsáhlé téma, které jsem se snažil oprostit jakýchkoli kontroverzí. Ono toho ani nebylo mnoho třeba, protože toto téma ani kontroverzním ve své podstatě není. :?
Chápu ale, že někdo nemůže odolat pokušení a chce vnést spor i do takovéhoto tématu. ... :|

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Žalmy I
PříspěvekNapsal: 14.05.2009 - 21:24 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6754
Bydliště: Athény východních Čech
Jak bude z níže uvedeného patrné i ve (starozákonních) žalmech mohli husité nalézti mnohé z toho, co potřebovali nejen pro ospravedlnění svého nesmiřitelného boje proti těm, kteří dle husitů pošlapali Boží zákon.

"Povstali proti mně cizáci, ukrutníci o život mi ukládají, na Boha neberou zřetel.
-Sela- Avšak Bůh mi poskytuje pomoc ...
" (Ž 54, 5-6)
"Všechny pronárody mě obklíčily; odrazil jsem je v Hospodinově jménu. Oblehly mě, ano, obklíčily; odrazil jsem je v Hospodinově jménu. Oblehly mě jako vosy; zhasly jak planoucí trní, odrazil jsem je v Hospodinově jménu."
(Ž 118, 10-12)
V těchto starozákonních textech žalmů mohli nalézat husitští exegeti (vykladači Bible) analogii se zápasem, kteří vedli Boží bojovníci proti vnějšímu nepříteli.

"Vysvoboď mě od mých nepřátel, můj Bože, buď mi hradem proti útočníkům. Vysvoboď mě od těch, kdo páchají ničemnosti, zachraň mě před těmi, kdo prolévají krev."
(Ž 59, 2-3)
Tady žalmista přímo nabádá, jak se husitští válečníci mohou či rovnou mají modlit před střetnutím s nepřítelem, který již táhne zemí vstříc svému protivníku, prolévaje po cestě krev i nevinných a bezbranných ...

"Náš Bůh je v nebesích a všechno, co chce, koná. Jejich modly jsou stříbro a zlato, dílo lidských rukou. Mají ústa, a nemluví, mají oči, a nevidí, mají uši, a neslyší, mají nosy, a necítí, rukama nemohou hmatat, nohama nemohou chodit, z hrdla nevydají hlásku. Jim jsou podobni ti, kdo je zhotovují, každý, kdo v ně doufá." (Ž 115, 3-8)
A není snad tohle přímé zdůvodnění husitského obrazoborectví, jež je doloženo i těmito verši ze 115. žalmu, kde žalmista mluví o pozlacených a postříbřených modlách bez smyslů, vytvořených člověkem? ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 30.06.2009 - 11:54, celkově upraveno 3

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Žalmy II
PříspěvekNapsal: 19.05.2009 - 12:09 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6754
Bydliště: Athény východních Čech
"Hospodine, Bože můj, jestliže jsem něco spáchal, jestliže lpí bezpráví na mých dlaních, jestliže jsem odplácel zlem tomu, který mi přál pokoj, nebo z prázdných ohledů jsem šetřil protivníka, ať nepřítel stíhá moji duši, chytí a zašlape do země můj život, ať uvede v prach mou slávu." (Ž 7, 4-6)
Obdobně jako žalmista v těchto verších 7. žalmu tak také husité se mohli obracet ke svému Pánu v případě, že měli pochybnosti o tom, zda se něčím neprovinili ve svém boji proti nepříteli.

"... Hospodine, veď spor s těmi, kdo vedou spor se mnou, bojuj proti těm, kdo proti mně boj vedou. Chop se pavézy a štítu, na pomoc mi povstaň, rozmáchni se kopím a sekerou proti těm, kdo mě pronásledují, a řekni mi: 'Jsem tvoje spása.'"
(Ž 35, 1-3 )
Opět jedna z četných modliteb, které husité s podobnou výzbrojí (jíž žalmista vyzbrojuje Hospodina) mohli a také nalézali žalmech.

"Bez důvodů síť mi nastražili, bez důvodů na mne vykopali jámu. Ať na něj přikvačí znenadání zkáza, do sítě, již nastražil, ať sám se chytí, do zkázy ať padne. Má duše však bude jásat Hospodinu, bude se veselit z jeho spásy." (Ž 35, 7-9)
Modlitba s naznačením spravedlivého zápasu s nepřítelem, který se v 7. verši objevuje v plurálu a v 8. verši už zase přechází do singuláru, což vyjadřovalo daleko osobnější vztah modlícího se husity k jeho nepříteli.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: "Pravda vítězí" ...
PříspěvekNapsal: 17.07.2009 - 09:31 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6754
Bydliště: Athény východních Čech
Domnívám se, že nazrál čas, abychom konečně ochutnali třešinku na dortu husitské biblické inspirace a pověděli si o prapůvodu onoho husitského hesla, jež v latině zní "Super omnia vincit veritas" ("Nade vším vítězí pravda") a do češtiny překládáme s poněkud upraveným slovosledem jako "Pravda vítězí nade vším", resp. "Pravda přemáhá vše" a které si dovolil vložit do první části podpisu svého profilu i autor tohoto příspěvku.
Kde se tedy vzalo ono husitské heslo, objevivší se v prosinci r. 1432 na transparentu husitské delegace mířící na Basilejský koncil při jejím manifestačním vjezdu do Norimberku, který způsobil tolik rozruchu? Kde se vzalo toto heslo, jehož nejpodstatnější část je napsána i na standartě prezidenta České republiky?

Především mistr Jan Hus a poté i jeho následovníci - Boží bojovníci - se i v tomto případě nechali inspirovat Biblí. Při hledání biblického původu hesla musíme opět nahlédnout do knih deuterokanonických, tentokráte do třetí knihy Ezdrášovy, v níž se ve 3. kapitole vypráví o velké a jistě také opulentní hostině u perského krále Dareia.
Mezi královými bodyguardy byli i tři mládenci, kteří se rozhodli, že se písemně vysloví k tomu, "co je nejsilnější". Nejlepší odpověď král pak jistě odmění ...
"Každý hned napsal svůj názor, zapečetili list a vložili ho králi Dareiovi pod podušku. Řekli: 'Až se král vzbudí, dají mu to psaní; o kom usoudí král a tři perští velmoži, že jeho názor je nejmoudřejší, tomu se dostane vítězství ...'
Třetí napsal: 'Nejsilnější jsou ženy, ale
nade vším vítězí pravda.' Když se král probudil, ...
Řekli jim: 'Povězte nám o tom. co jste napsali!'
" (3Ezd 3, 8-9.12-13.16)

Třetí mládenec, který se jmenoval Zerubábel, ve 4. kapitole uvedené knihy Ezdrášovy mj. vysvětlil část svého psaní o pravdě takto:
"'... Celá země pravdu vzývá nebe jí dobrořečí, všechny díla se před ní chvějí a třesou, při ní není nic nesprávného.
...
Pravda však zůstává ve své síle na věky, žije a vládne na věky věků. Nerozlišuje a nestraní nikomu, ale jedná ve všem spravedlivě a odvrací se od všech nespravedlivých a zlých. Všichni blahořečí jejím skutkům a není v jejím soudu nic nespravedlivého. Ona je síla, království, moc a velebnost všech věků. Požehnán buď Bůh pravdy!' ... A všechen lid zvolal: 'Převeliká a přesilná je pravda!'
" (3Ezd 4, 36.38-41)
Zerubábel v této improvizované soutěži pochopitelně zvítězil a král Dareios ho vyhlásil nejmoudřejším. Nyní ho mohl Zerubábel požádat o to, co měl na srdci. Proto vyslovil své přání, aby byl vybudován nový Jeruzalém, byl postaven chrám a do něj přeneseny všechny ukradené bohoslužebné předměty. Král Zerubábelově přání vyhověl a odměna to byla vskutku královská.

A tady někde končí biblický příběh o moudrosti Zerubábelově a o síle pravdy, kterou husitští Boží bojovníci dle příkladu svého mistra beze zbytku vstřebali do svého programu, jehož fundamentem byl nesmiřitelný zápas s (tehdejším) světem plným lži, přetvářky a pokrytectví. Heslo "Pravda vítězí nade vším" doprovázelo Boží bojovníky na jejich dlouhé vítězné cestě, která nekončí u Lipan, ale je triumfálně zakončena vyhlášením kompaktát a Kutnohorského náboženského míru.
Od r. 1920 se heslo "Pravda vítězí" doprovázené různými peripetiemi stalo nedílnou součástí prezidentské standarty.

Závěrem je třeba ještě upozornit na to, že červeně zvýrazněnou pasáž deuterokanonického textu přeložili naprosto shodně i Kraličtí.
Uvedená citace je také jedním z mnoha příkladů, kdy je ve starozákonním textu ztotožněn Bůh s pravdou. V Písmu Nového zákona je pravda personifikována Synem božím, Ježíšem, který říká: "Já jsem ta cesta, pravda i život" (J 14, 6).
K tomuto podrobněji viz také tady.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 13.03.2013 - 19:11, celkově upraveno 4

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 11.02.2010 - 19:48 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 30.11.2007 - 23:00
Příspěvky: 145
Platnost vypršela


Naposledy upravil David dne 24.02.2011 - 19:13, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: inspirace starými válečníky
PříspěvekNapsal: 12.02.2010 - 11:46 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6754
Bydliště: Athény východních Čech
No, já tu větu z Kroniky Mikuláše z Pelhřimova znám v poněkud jiném znění (překladu), ale to není vůbec podstatné, protože základní smysl tebou uvedené věty zůstává stejný ...
David píše:
... Mikuláš z Pelhřimova napsal v kronice své: "Tato válka byla s velkou opatrností zdvižena a skrze jmenované mistry pražské, pak kněze po království českém, kteří tenkráte a od počátku s jmenovaným lidem pracovali, příkladem a pravidly dobrých starých válečníků posilněna a opatřena."
Naskýtá se lákavá myšlenka, že husité čerpali z antické vojenské literatury ...
Ano, ta představa je možná "lákavá", obávám se však, že tomu tak nebylo. Proč?

Domnívám se, že husité nemuseli čerpat z antického vojenství, neboť měli dostatek příkladů od svých českých křesťanských předků, tedy ze svých vlastních dějin. Uvedu namátkou "pouze" některé:
velké a slavné vítězství Soběslava I. nad římskoněmeckým králem Lotharem III. Supplinburským v památné bitvě u Chlumce r. 1126
hrdinné boje Čechů u Milána r. 1158 na společné výpravě Fridricha Barbarossy a českého krále Vladislava II.
v 2. třetině 13. st. král Václav I. se svým vojskem odhodlaně čelil mongolskému vpádu do střední Evropy tak, že mongolští nájezdníci vůbec nenalezli odvahu se postavit v poli v otevřené bitvě slovanským drsným válečníkům
nástupce Václava I., král železný a zlatý Přemysl Otakar II. v mnoha vítězných taženích a bitvách se svojí pověstnou, do železa oděnou těžkou jízdou rozšířil svá území až k Jaderskému moři ...
A tak bych mohl pokračovat.

Jsem přesvědčen, že husiti nemuseli hledat své vzory v odvážných Řecích nebo v několika dlouhých stoletích vítězných Římanech už jen proto, že to byli pohani. Navíc v případě Říma nepochybně i husiti věděli o krutém, barbarském a v pravdě pohanském pronásledování prvotní křesťanské církve, kterého se mnohdy účatnili i císařští pretoriáni. A mimochodem - k pronásledované prvotní církvi se husiti taky dle příkladu M. Jana Husa očividně hlásili.
Když tedy Biskupec píše o "starých dobrých válečnících", má nepochybně na mysli "pouze" válečníky české. :idea: :|

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Žalmy III
PříspěvekNapsal: 23.02.2010 - 15:05 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6754
Bydliště: Athény východních Čech
JM píše:
Jak bude z níže uvedeného patrné i ve (starozákonních) žalmech mohli husité nalézti mnohé z toho, co potřebovali nejen pro ospravedlnění svého nesmiřitelného boje proti těm, kteří dle husitů pošlapali Boží zákon ...

Také v žalmu sedmadvacátém se setkáváme s podobnými motivy, když žalmista říká:
"... Hospodin je světlo mé a moje spása, koho bych se bál? Hospodin je záštita mého života, z koho bych měl strach? Když se na mě vrhli zlovolníci, aby pozřeli mé tělo, protivníci, moji nepřátelé, sami klopýtli a padli. Kdyby se proti mně položilo vojsko, mé srdce nepocítí bázeň, kdyby proti mně i bitva vzplála, přece budu doufat." (Ž 27, 1 – 3)
V této pasáži z žalmu 27. se objevuje několik motivů důležitých pro husitské bojovníky resp. jejich motlitby. Je to jednak potvrzení jejich vítězství, zodpovězení otázky na koho se mohou spolehnout i v koho doufat a vlastní povzbuzení před bojem. Ve 3. verši tohoto žalmu je pak obsažena esence husitské víry ve vítězství.

"Hospodine, ukaž mi svou cestu, veď mě rovnou stezkou navzdory těm, kdo proti mně sočí. Nevydávej mě zvůli mých protivníků! Zvedli se proti mně křiví svědkové, i ten, z něhož násilí čiší. ... Naději slož v Hospodina. Buď rozhodný, buď udatného srdce, naději slož v Hospodina!" (Ž 27, 11 – 12.14)
I tady žalmista inspiruje husitu, jak se může před bojem nebo i v době krátkého míru modlit za vítězství nad protivníkem a nad tím, "z něhož násilí čiší".

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: prorok Izajáš
PříspěvekNapsal: 21.04.2010 - 18:22 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6754
Bydliště: Athény východních Čech
V 59. kapitole proroka Izajáše čteme mj. tyto verše, na které Žižka, často citující Starý zákon, i další obránci pravdy Boží taky odkazovali:
"Hle, Hospodinova ruka není krátká na spasení, jeho ucho není zalehlé, aby neslyšel." (Iz 59, 1) – sic(!), ale ...
...
"Nikdo nevolá po spravedlnosti, nikdo se nezastává pravdy. ...
Vyseděli baziliščí vejce, snují pavoučí vlákna. Kdo by jejich vejce pozřel, zemře, rozšlápne-li se, vyklouzne zmije. ... Jejich vlákna se nehodí na šat, svými výrobky se nepřikryjí. Jejich činy jsou jen ničemnosti, na dlaních jim lpí násilné skutky. ...
Proto se vzdálilo od nás právo, nedosahuje k nám spravedlnost. Čekáme na světlo, a je tma, na úsvit, a chodíme v šeru.
" (Iz 59, 4 - 6.9)
Nepřátelé Boží pravdy soukají vlákna lží a je akutní nebezpečí v těchto sítích jako v tenatech uvíznout. S baziliščí proradností a pokrytectvím tyto lži kamuflují, aby mohli žít v nespravedlnosti, flagrantně porušujíce Boží zákon. Nepřátelé Božích pravd neváhají páchat ničemnosti a násilnosti.
A proto spravedlnost (rozuměj Božího zákona) musí vzít do rukou jakási "domobrana", tj. obránci Božího zákona, aby tmu nekřesťanského života rozptýlilo spásonosné světlo Boží pravdy, které musí přinést obětavý světlonoš se světlem v jedné ruce a třeba i s mečem v druhé. Meč bude nutné použít v případě, že by nepřítel to Světlo chtěl zhasnout, aby onen světlonoš byl opět uvržen do tmy. Ale my (rozuměj Boží bojovníci) svým světlem přineseme úsvit nové doby ...

"Právo je úplně potlačeno, spravedlnost stojí někde v dáli, pravda klopýtá po náměstí, a co je správné, nemůže vstoupit. Pravda vyprchala ... " (Iz 59, 14 - 15)
Právo a spravedlnost dle Božího zákona vzaly za své a Boží pravda se kamsi ztratila. A husité v čele s Žižkou se rozhodli s pomocí Hospodinovy neukrácené spasitelné ruky tento neblahý stav věcí a obecného dobrého napravit.
Opět z výše uvedeného slyšíme zaznít husitský mesianizmus v Žižkově době (zatím) defenzivní ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 14.01.2011 - 23:43, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: ikonoklasmus
PříspěvekNapsal: 28.04.2010 - 10:27 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6754
Bydliště: Athény východních Čech
Kde husité v Bibli hledali zdůvodnění obrazoborectví? Uvedu jen pár příkladů, některé bez komentáře, protože ho ani nepotřebují.

5. kniha Mojžíšova:
"'Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Nebudeš mít jiného boha mimo mne. Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já Hospodin, tvůj Bůh, jsem Bůh žárlivě
milující ... '
" (Dt 5, 6–9)

V 2. knize Mojžíšově Exodu v kapitole 32., verších 1 až 10 čteme, jak si vyvolený lid, vyvedený díky Hospodinově obětavé pomoci z egyptského zajetí, udělal zlatého býčka jako modlu, aby jí děkoval i jí obětoval a Hospodin se velice rozzlobil, protože se klaněli tomu nepravému a neživému bohu ...

2. kniha Mojžíšova, následující 33. kapitola – Mojžíš ...
... "I řekl: 'Dovol mi spatřit tvou slávu!' Hospodin odpověděl: 'Všechna má dobrota přejde před tebou a vyslovím před tebou jméno Hospodin. Smiluji se však, nad kým se smiluji, a slituji se, nad kým se slituji.' Dále pravil: 'Nemůžeš spatřit mou tvář, neboť člověk mě nesmí spatřit, má-li zůstat naživu.' Hospodin pravil: 'Hle, u mne je místo; postav se na skálu. Až tudy půjde moje sláva, postavím tě do skalní rozsedliny a zakryji tě svou dlaní, dokud nepřejdu. Až dlaň odtáhnu, spatříš mě zezadu, ale mou tvář nespatří nikdo.'" (Ex 33, 18–23)
Jakoby mj. i tyto verše předjímaly zobrazování max. pouze symbolů. Např. Trojjediný Bůh jako rovnoramenný trojúhelník se základnou jako nejdelší stranou (buď prázdný nebo uvnitř s "božím" okem) a Duch svatý jako holubice ap.

A prorok Jeremiáš v desáté kapitole:
"... To, čím se řídí národy, je pouhý přelud, dřevo poražené v lese, výrobek přitesaný řemeslnou rukou. Krášlí jej stříbrem a zlatem, hřebíky a kladivy upevňují, aby to nebylo vratké. Jsou jako strašák v okurkovém poli. Nemluví, musí se nosit, sami neudělají ani krok. Nebojte se jich, nemohou udělat nic zlého ani dobrého." (Jr 10, 3–5)
Tady na tomto místě opět Hospodin varuje před pohanskými modlami.
Neviděli snad husité znalí této biblické pasáže ony modly v dřevěných vyřezávaných a iluminovaných, ale němých a nepohyblivých soškách světců nebo v deskových obrazech se zlacenými partiemi, které rozbíjeli? Jsem přesvědčen, že odpověď na tuto zdánlivě sugestivní otázku je nasnadě.

K tomu viz ještě tady, sem a také zde ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 07.12.2011 - 16:05, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: alegorie geneze a vývoje církve ...
PříspěvekNapsal: 04.05.2010 - 11:03 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6754
Bydliště: Athény východních Čech
Takto nějak mohli vidět v husitské době vykladači Písma obraz soudobé církve. Níže bude řeč o "jeruzalémské dceři", v níž při specifickém – nechci tvrdit rovnou účelovém – výkladu lze rozpoznat vznik a postupný vývoj církve do podoby, s níž se husitští exegeti (vykladači Bible) setkali na vlastní oči.

V 16. kapitole u proroka Ezechiele čteme:
geneze ...
"Tu jsem šel kolem tebe a uviděl jsem tě, jak se třepeš ve vlastní krvi, a řekl jsem ti, když jsi ležela ve vlastní krvi: Žij! Řekl jsem ti, když jsi ležela ve své krvi: Žij! ...
... kruté pronásledování prvních křesťanů, zkrvavená tvář prvotní církve, avšak to vše spojeno s velkou nadějí ve víře v Hospodina a Jeho Syna jediného ...

vývoj ...
Dal jsem ti růst jako tomu, co raší na poli, vyrostla jsi a jsi velká. Rozvinula ses do plného půvabu, ňadra dostala tvar, vyrostlo ti ochlupení, ale byla jsi docela nahá.
Šel jsem kolem tebe, uviděl jsem tě, a hle, byl právě tvůj čas, čas milování. I rozprostřel jsem na tebe svůj plášť, přikryl jsem tvou nahotu. ...
Umyl jsem tě vodou, smyl jsem z tebe tvoji krev a potřel jsem tě olejem.
Pak jsem tě oblékl do pestrého šatu, obul ti opánky z tachaší kůže, ovinul ti pás z jemného plátna a zahalil tě hedvábím.
Ozdobil jsem tě ozdobami, na ruce jsem ti dal náramky a na hrdlo náhrdelník.
Navlékl jsem ti do chřípí kroužek a do uší náušnice, na hlavu jsem ti vložil překrásný věnec.
Byla jsi ozdobena zlatem a stříbrem, tvé oděvy byly z jemného plátna, hedvábí a pestrých látek , jedla jsi pokrmy z bílé mouky, medu a oleje. Stala ses nesmírně krásnou a dosáhla jsi královských poct.
" (Ez 16, 6–13)
Nejprve byla (prvotní) církev jako ta dcera jeruzalémská úplně nahá, pak vyrostla, nabyla půvabu a byla postupně strojena a zdobena (dokonce piercingem) do oslnivé krásy tak, že dosáhla královských poct.
Ale uvedený biblický text husitským vykladačům nepochybně taky evokoval honosná roucha i zlaté a stříbrné, bohatě vykládané liturgické předměty a rovněž tak církev s hierarchií zastřešenou papežem, jemuž se vskutku dostává (nejenom) v oněch dobách královských poct.

Ale pokračujme v našem výkladu ...
"Ty jsi však spoléhala na svou krásu a zhanobila jsi své jméno smilstvím. Zahrnovala jsi svým smilstvím každého, kdo šel kolem, ať to byl kdo byl.
A vzala jsi část svých rouch a křiklavě sis jimi vyzdobila posvátná návrší. Na nich jsi smilnila, jak tomu nikdy nebylo a nebude.
Vzala jsi překrásné předměty z mého zlata a stříbra, které jsem ti dal, udělala sis obrazy mužského pohlaví a smilnila jsi s nimi.
Vzala jsi svá pestrá roucha a přikrývala jsi je jimi a kladla jsi před ně můj olej a mé kadidlo.
...
Vzala jsi také své syny a dcery, které jsi mi porodila, a jim jsi je obětovala za pokrm, jako by bylo tvého smilstva málo.
Zabíjela jsi mé syny v oběť a jim jsi je vydávala tím, že jsi je prováděla ohněm.
Při všech svých ohavnostech a smilstvech sis nevzpomněla na dny svého mládí, jak jsi byla docela nahá a jak ses třepala ve své krvi.
" (Ez 16, 15–18.20–22)
"Na každém rozcestí sis vybudovala své vyvýšené místo, a tak jsi zohavila svou krásu. Své nohy jsi roztahovala pro každého, kdo šel kolem, a tak jsi množila své smilstvo."
(Ez 16, 25)
Dochází k postupnému zvratu ve vývoji církve ...
Církev budovala kaple na návrších, vytvářela modly, falické symboly byly nahrazeny jinými zástupnými symboly, které však taky iritovaly duši pravověrného křesťana. Začala používat drahocenná roucha spolu s kadidlem a olejem sloužícím k pomazání. Věrné bratry a sestry v Kristu neváhala obětovat svému znemravnění. Své (zbloudilé?) syny a dcery nechala umírat v plamenech hranic, které byly zapalovány na popud inkvizitorů. V kdekteré vísce a městečku si církev, jejíž pastýři se dávno změnili v pasáky, vybudovala příbytek, aby se v něm mohla prodávat výběrem desátků, poplatků za kdeco a prodejem odpustků.
A tak se postupně z nazdobené dívky stala šminkami zmaškařená prodejná děvka, která roztahovala nejen svoji náruč ale i své nohy každému, kdo byl ochoten resp. donucen zaplatit. Tomu pak dala úměrně okusit něco ze své prodejné lásky. Krvácející nahá církev byla časem zapomenuta.

Tento výklad může zaujmout dvěma aspekty. Tím prvním je výběr starozákonního, lehce pornografického textu a tím druhým aspektem je jeho volné a přitom výstižné a transparentní napasování na v přepychu žijící a znemravnělou církev oné doby.
Lék na toto zhoubné bujení vedoucí k zatracení byl dle Viklefa, Husa i husitů jediný. Odebrat této znemravnělé církvi její majetek a nepůjde-li to po dobrém, bude třeba vzít do rukou zbraň a sekularizaci realizovat po zlém ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: útočištná města
PříspěvekNapsal: 01.06.2010 - 20:16 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6754
Bydliště: Athény východních Čech
Citace:
Husité byli také inspirováni Biblí, čtvrtou knihou Mojžíšovou, kde Hospodin Mojžíšovi přikazuje vytvořit v dobyté zemi kanaánské šest "útočištných měst", kam se může před hněvem krevních mstitelů utéci ...
Tuto inspiraci v Bibli kromě knihy Numeri - 35. kapitola (viz citace) najdeme také v "historické" knize Jozue ve dvacáté kapitole. Ale to už je "jen" jakési echo Hospodinova imperativu k Mojžíšovi z čtvrté knihy Mojžíšovy.
Další zmínky o "útočištných městech" jsou ještě v první knize Paralipomenon (1Pa 6, 42.52).

"Hospodin dále mluvil k Mojžíšovi: 'Mluv k Izraelcům a řekni jim: Až přejdete Jordán do kenaanské země, vyberete si města, která budete mít za města útočištná. Tam se uteče ten, kdo zabil, pokud by někoho zabil neúmyslně. Ta města vám budou útočištěm před mstitelem, tak aby ten, kdo zabil, nemusel zemřít, dokud nebude stát na soudu před pospolitostí. Z měst, která dáte, budete mít šest měst jako útočiště. ...'" (Nu 35, 9–13)
"Hospodin promluvil k Jozuovi: 'Mluv k Izraelcům: Určete si útočištná města, jak jsem vám uložil skrze Mojžíše. ...'"
(Joz 20, 1–2)

Nepochybně v husitské inspiraci tato "útočištná města" byla chápána jako (velké) městské vojenské základny, jakými byly např. Tábor a Hradec Králové (nebo i Písek, Klatovy, Žatec, Louny, aby jich bylo 6 :) ), ale také dobytá města, v nichž byla ustanovena husitská posádka.
S jejich počtem ("šest") si už Boží bojovníci vůbec hlavu nelámali. Jistě bychom napočítali několik variant, v nichž bychom k této číslovce vždy došli.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Gedeónovo vítězství nad Midjánci
PříspěvekNapsal: 15.06.2010 - 13:16 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6754
Bydliště: Athény východních Čech
V 6. a 7. kapitole historické knihy Soudců se dozvídáme o slavném vítězství zpočátku pochybujícího a nakonec hrdiny Gedeóna nad nepřítelem Izraele, kterým byli Midjánci přitáhnuvší z východu ...

Midjánci "... Přitáhli vždy se svými stády a stany; přihnali se jako kobylky v takovém množství, že nebylo možno spočítat je ani jejich velbloudy. Přicházeli do země, aby ji ničili. ... Celý Midján spolu s Amálekem a syny východu se spojili, přešli Jordán a utábořili se v dolině Jizreelu." (Sd 6, 5.33)

"Hospodin se k němu obrátil a pravil: 'Jdi v této své síle a vysvobodíš Izraele z rukou Midjánců. Hle, já tě posílám.' On mu však namítl: 'Dovol prosím, Panovníku, jak bych mohl Izraele vysvobodit? Můj rod je v Manasesovi nejslabší a já jsem v otcovském domě nejnepatrnější.' Ale Hospodin mu řekl: 'Protože já budu s tebou, pobiješ Midjánce jako jediného muže.'" (Sd 6, 14–16)
Hospodin si vyvolil Gedeóna, syna Jóaše Abíezerského, aby Izrael osvobodil od Midjánců, kteří škodili vyvolenému lidu a jeho zemi.

"Té noci mu Hospodin poručil: '... Zboříš Baalův oltář, který patří tvému otci, a skácíš posvátný kůl, který je u něho.'" (Sd 6, 25)
To byla jedna z Hospodinových podmínek vedoucích k vítězství Gedeóna nad Midjánci. Poté, co Gedeón zbořil Baalův oltář, Jóaš nazval svého syna Jerubaalem tj. Odpůrce Baalův – viz níže.
Skeptik Gedeón si pak vyprošuje na Hospodinovi důkazy jeho přízně, které mu jsou dokonce 2x poskytnuty (Sd 6, 36–40)

"Za časného jitra se Jerubaal, to je Gedeón, a všechen lid, který byl s ním, utábořili u pramene Charódu. Tábor Midjánců byl od něho na sever, v dolině za návrším Móre. ...
Gedeón se sto muži, kteří byli s ním, přišli na okraj tábora na počátku prostřední noční hlídky, právě když střídali stráže. Zatroubili na polnice a rozbili džbány, které měli v rukou. Tři oddíly najednou zatroubily na polnice a rozbily džbány; do levé ruky uchopili pochodně, do pravé polnice, aby troubili, a zvolali: 'Meč za Hospodina a za Gedeóna!' Zůstali stát kolem tábora, každý na svém místě. V celém táboře nastal divý spěch, zmateně pokřikovali a dávali se na útěk. Zatímco tři sta mužů troubilo na polnice, Hospodin obrátil v celém táboře meč jednoho proti druhému; tábor se dal na útěk do Bét-šity směrem k Sereře a k ábelmechólskému břehu naproti Tabatu.
" (Sd 7, 7.19–22)
Vítězství nad Midjánci bylo dokonáno.

Jak mohli husiti v tomto textu Písma Starého zákona najít inspiraci pro svůj zápas s nepřítelem? Vezměme to postupně a pokusme se o husitskou interpretaci ...
Myslím, že není třeba zvláště objasňovat, v kom husiti viděli "midjánského" nepřítele. Podobně jako Gedeón, pocházející z nejslabšího rodu, mohl mít pochybnosti o sobě i zemánek z Nemanic, který vstupoval do husitského vojska. A právě Gedeón pro něho byl tím biblickým dokladem toho, že Bůh si nevybírá své vyvolené zdaleka jen mezi nejurozenějšími.
Podmínkou Hospodinovy přízně bylo zboření oltáře pohanského boha Baala. Jakoby nám opět zaznělo vzdálené echo husitského obrazoborectví ...
Když byly všechny Hospodinovy podmínky splněny, tak Gedeón dle přesných Hospodinových instrukcí zvítězil. Ale jakým způsobem zvítězili?(!). Měli zapálené pochodně, troubili na trubky a třískali do džbánů, zkrátka dělali rámus. S těmi pochodněmi to musel být pro Midjánce tak ďábelsky hrůzostrašný zážitek, že se začali dokonce pobíjet mezi sebou, jak byli zmateni či spíše pomateni.
No, a husiti když zapěli z tisíců hrdel svůj chorál a zahřmotili svými těžkými vozy, tak všichni víme, jak to dopadlo. Víc důkazů, na čí straně stojí Bůh (na rozdíl od Gedeóna), husiti nepotřebovali ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 108 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2017 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz