Právě je 11.12.2019 - 10:24

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 118 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: jeden z artikulů
PříspěvekNapsal: 16.09.2010 - 15:46 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7431
Bydliště: Athény východních Čech
Kde v Písmu husiti hledali inspiraci, přesněji řečeno zdůvodnění, pro jeden ze čtyř pražských artikulů, kterému možná ne zcela přesně rozuměli i někteří současníci husitů a který v jedné z parafrází zní: "... aby slovo Božie po království Českém svobodně a bez překážky bylo kázáno"? A mohli to vůbec nalézti? ...
Ano, mohli, posuďte sami.

Byl to především devátý verš z 2. kapitoly druhého listu apoštola Pavla Timoteovi:
"Ale Boží slovo není spoutáno." (2Tm 2, 9). Kraličtí tento verš dokonce přeložili jako
"... slovo Boží není u vězení".
Uvedená citace z Bible svědčí o hluboké a podrobné znalosti Písma husitskými bohoslovci a exegety (vykladači Bible).
Ano, slovo Boží nesmí být "spoutáno" okovy jakýchsi pofiderních nařízení, které jsou jen lidskými nálezky, musí být osvobozeno z temné kobky "vězení" oficiální církve a musí být vysíláno ven do světa i mezi prostý lid prostřednictvím svobodných kázání, kterým nejsou činěny žádné překážky.

Jako další, spíše podpůrný ispirující verš najdeme u evangelisty Marka v 16. kapitole, 15. verši:
"A řekl jim: 'Jděte do celého světa a kažte evangelium všemu stvoření. ...'" (Mk 16, 15)

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 23.12.2010 - 14:52, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Poslední budou prvními
PříspěvekNapsal: 31.10.2010 - 18:28 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1174
Bydliště: Plzeň - město Slunce
To těžké téma ''Kde Boží bojovníci hledali inspiraci'' je tady moc pěkně zpracováno.

V souvislosti se začátky husitství se mi ještě vybavil Ježíšův výrok o posledních, kteří budou prvními. (kacíři před papeženci).
Dá se dosadit ale i do dnešní doby tak, že ti, kteří Boha správně vyciťují,
předejdou náboženské fanatiky do Království Božího. :wink:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Poslední budou prvními
PříspěvekNapsal: 01.11.2010 - 00:14 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7431
Bydliště: Athény východních Čech
Dáša Nová píše:
... V souvislosti se začátky husitství se mi ještě vybavil Ježíšův výrok o posledních, kteří budou prvními. ...

Tento Ježíšův výrok, který jsi uvedela v parafrázi, čteme v podání evangelisty Matouše ve 13. kapitole, verši 30. a přesně zní: "Mnozí první budou poslední a poslední první." (Mt 19, 30).
Výrok najdeme i ve zbývajících synoptických evangeliích a týká se spásy, resp. těch, kteří mohou být spaseni. Tomuto výroku ještě předchází ten všeobecně známý o uchu jehly a velbloudu: "Znovu vám říkám, snáze projde velbloud uchem jehly než bohatý do Božího království." (Mt 19, 24)

I o těchto pasážích husiti velice dobře věděli, to je základní teze. Jejich kněží jim tyto Ježíšovy výroky v různých souvislostech nepochybně taky připomínali. Jistě se v počátcích revoluce husiti považovali za ty poslední, ale další vývoj mnohým z nich připadal tak, že se postupně mohou stát těmi prvními.
A když se podívali na svého bývalého faráře a mnohoobročníka s teřichem a podívali se na sebe a připomenuli si, jak zapálili svoji chalupu a veškeré své jmění odevzdali na Táboře do společných kádí, tak si nepochybně vzpomněli i na ono ucho jehly a velblouda a mohlo jim být z tohoto zjištění docela dobře na duši ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: poměr SZ vs. NZ
PříspěvekNapsal: 10.11.2010 - 01:05 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7431
Bydliště: Athény východních Čech
Nevím, zda jsem se o tom tady na fóru již zmiňoval (nemohu to dohledat :oops: ), takže to (opět?) připomenu.
Moderní historiografie si dala tu práci, že spočítala v Žižkových písemnostech (o nich viz také viz tady) odkazy na Starý a Nový zákon. Výsledek byl ten, že odkazů na Písmo Starého zákona bylo cca 75% a "pouze" zbytek připadl na Nový zákon. Lze tím dokladovat mj. i Žižkovu starozákonní nesmiřitelnost ...

Když si spočítáte (ale nemusíte, já to udělal za vás :) ) odkazy na NZ a SZ v tomto tématu, tak náhle zjistíte, že to byl v husitské době obecný trend! Tady mi dokonce vyšlo pouhých 11% odkazů na Nový zákon. Kdybychom přidali ještě další příspěvky z jiných témat, které se týkají inspirace Biblí, tak bychom se možná dostali na 15%. Přestože ještě nejsme u konce tohoto tématu, už to zásadně jiné nebude ... :idea:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 14.01.2011 - 21:52, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Ukládání pokladů v Nebi
PříspěvekNapsal: 10.11.2010 - 11:56 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1174
Bydliště: Plzeň - město Slunce
Ti, kteří odcházeli na Tábor, také znali lépe nežli já ten
verš o ukládání pokladů ne na Zemi, ale v Nebi, kde mol ani rez je nežere...

A hlavně se podle toho řídili!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ukládání pokladů v Nebi
PříspěvekNapsal: 10.11.2010 - 19:40 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7431
Bydliště: Athény východních Čech
Dáša Nová píše:
Ti, kteří odcházeli na Tábor, také znali lépe nežli já ten verš o ukládání pokladů ne na Zemi, ale v Nebi, kde mol ani rez je nežere ...
... určitě znali, minimálně kněží na Táboře:
"Neukládejte si poklady na zemi, kde je ničí mol a rez a kde je zloději vykopávají a kradou. Ukládejte si poklady v nebi, kde je neničí mol ani rez a kde je zloději nevykopávají a nekradou. Neboť kde je tvůj poklad, tam bude i tvé srdce." (Mt 6, 19 - 21)

Dáša Nová píše:
... A hlavně se podle toho řídili!
... nó, teď ještě nějak šikovně na ně ty verše napasovat. Nebo obráceně - husity na verše ... :wink: :?

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: defenestrace, (církev) ...
PříspěvekNapsal: 20.11.2010 - 12:03 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7431
Bydliště: Athény východních Čech
Petr Čornej v této knize, v souladu se Šmahelem i americkým husitologem Howardem Kaminskym aj., jednoznačně dokládá, že pražská defenestrace v r. 1419 byla součástí pečlivě a dopředu připraveného plánu. Tedy žádná nahodilá akce davu, který se v neděli po bohoslužbách vydal s Žižkou a Želivským k radnici na Novém Městě pražském a jakoby mimochodem vyházel konšely z oken rathauzu.

Ve svých kázáních Želivský nalezl inspiraci i pro tuto akci. A protože bylo zřejmé, že se to celé nemusí obejít bez krveprolití ("krvavé lázně" – Čornej), bylo nutné sáhnout opět po Starém zákonu.
Tam, ve 2. knize královské nalezneme také příběh izraelské královny Jezábel, která se svým manželem, králem Achabem, a svými syny sloužila pohanskému bohu Baalovi, čímž se Achabova rodina odvrátila od Hospodina (1Kr 16, 29-33). A to bylo neodpustitelné! Za to byla královská rodina krutě potrestána. Král Achab byl v boji zabit a jeho krev chlemtali psi a nevěstky se v ní omývaly (1Kr 22, 38 ).

Když byl Jehú na příkaz Hospodina pomazán na krále Izraele, nejprve zabil Achabova syna Jórama a pak došlo i na Jezábel (Kraličtí):
"Potom Jehú přijel do Jezreel. O čemž uslyšela Jezábel, ulíčila tvář svou, a ozdobila hlavu svou, a vyhlédla z okna. A když Jehú jel skrze bránu, řekla: Jest-li pokoj, ó Zamri, mordéři pána svého? On pak pozdvih tváři své k oknu, řekl: Kdo drží se mnou, kdo? I vyhlédli na něj dva či tři komorníci její. Jimž řekl: Svrzte ji. Kteřížto svrhli ji. I pokropena jest krví její stěna i koni; a tak pošlapal ji." (2Kr 9, 30-33)
Tak Jezábel, která se zle zpronevěřila Hospodinu, byla vyhozena oknem, kde ji koně ušlapali (ekumenický překlad).

Ano, tento text mohl být pro připravovanou defenestraci velmi vhodný.
Je však třeba ještě připomenout, že v dobách zavilé nenávisti proti církvi, která se taky hrubým způsobem zpronevěřila Bohu, byla starozákonní Jezábel také personifikací této církve, uctívající pozlacené obrazy a dřevěné vyřezávané sošky světců.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 21.01.2012 - 12:00, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Júdit I
PříspěvekNapsal: 26.11.2010 - 11:01 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7431
Bydliště: Athény východních Čech
V deuterokanonických knihách najdeme také strhující story o sličné vdově Júdit, která se rovněž stala dost často odkazovaným biblickým textem v husitském bouřlivém čase. I starozákonní Judit totiž můžeme bez váhání přiřadit k celé plejádě ženských biblických postav, které svojí rozhodností a odvahou zasáhly do osudu mas nebo jednotlivců ...

Jeden z největších nepřátel Izraele Nabuchodonozor vyslal na západ proti vyvolenému lidu své ohromné vojsko o síle 120.000 pěšáků a 12.000 jezdců (opět je základem těchto počtů biblická číslovka 12), jehož vrchním velitelem byl Holofernes. Při svém tažení na západ doprovázeném zkázou všude tam, kam jeho noha vkročila, stanulo jeho ohromné vojsko před opevněným městem Betúlií, které oblehl a odřízl mu přívod pitné vody.
Když ve městě došla voda ze všech cisteren, jeho obyvatelé se domnívali, že je to nepochybně Boží trest za jejich hříchy i za hříchy jejich otců a dědů. Mnozí propadali malomyslnosti a chtěli se Holofernovi vzdát. Vtom se na scéně jako deus ex machina objeví ctihodná, bohabojná a zbožná vdova po Menašem, krásná Júdit. Pronese k lidu řeč a slíbí jim, že nejen Betúlii, ale i celý izraelský lid zachrání. Její řeč byla tak přesvědčivá a moudrá, že ji všichni uvěřili, i když svůj plán záchrany neprozradila.
Nejprve však oblékla žíněné roucho, padla na tvář, posypala si hlavu popelem a takto volala a modlila se k Hospodinu:
"'... Hleď, moc Asyřanů se rozrostla! Jsou pyšní na koně a jezdce, honosí se silou pěchoty, skládají naději ve štíty, oštěpy, luky a praky a nepoznali, že ty jsi Hospodin, který činí přítrž válkám. Hospodin je tvé jméno. Rozbij svou mocí jejich sílu a svým hněvem sraz jejich panství! Vždyť oni si usmysleli znesvětit tvou svatyni, poskvrnit stánek, kde spočívá sláva tvého jména, železem urazit roh tvého oltáře. Pohlédni na jejich domýšlivost, sešli svůj hněv na jejich hlavy, dej mně, vdově, do rukou sílu k tomu, co zamýšlím. Zabij klamem mých rtů otroka s předákem a předáka s jeho služebníkem, zlom jejich povýšenost rukou ženy! Vždyť tvá síla není v množství a tvá vláda nespočívá na silných lidech, ale jsi Bůh ponížených, pomocník nejmenších, zastánce slabých, ochránce zavržených, spasitel zoufajících. Ano, Bože mého otce a Bože dědictví Izraele, Panovníku nebe a země, Stvořiteli vod, Králi všeho svého stvoření, vyslyš mou modlitbu! Dej, ať mé slovo a klam zasadí ránu a jizvu těm, kdo zamýšlejí hrozné věci proti tvé smlouvě a proti tvému posvěcenému domu, proti vrcholu hory Sijónu a domu, jenž je v držení tvých synů. Učiň, ať celý tvůj národ a každý kmen to pozná a zví, že ty jsi Bůh, Bůh veškeré moci a síly, a že není jiného, kdo by byl štítem izraelskému pokolení, kromě tebe.'"
(Júd 9, 7-14)

Z modlitby Júdit je patrné, že už má svůj plán v hlavě a do všech detailů promyšlený, dovolává se jen Hospodinova požehnání a Jeho ochrany.
Je to tak vroucí modlitba, že se bezpochyby v parafrázích odrážela i v husitských modlitbách, pronášených nejen ženskými ústy nebo probíhajících nejen v ženských myslích. Když si pozorně přečtete, tak náhle zjistíte, kolik je tam povědomých motivů, které musely nutně konvenovat i husitským Božím bojovníkům. Jsou tak patrné, že je snad ani není třeba zvýrazňovat.

dokončení příště ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Široká a úzká cesta
PříspěvekNapsal: 27.11.2010 - 17:11 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1174
Bydliště: Plzeň - město Slunce
Boží bojovníky také muselo posilňovat čtení o široké a úzké cestě. Viděli, že církev vystavěla lidem širokou a pohodlnou cestu, která podle jejího prohlašování měla vést ke Světlu, lákavě ji stavěla před lidi, kteří raději odváděli desátky z plodů své práce, na kolenou klečeli, stokrát modlitby mumlali, než aby se jenom na okamžik duchovně namáhali!
Církev jim za to odpustila dokonce všechny hříchy, jen když jí lidé byli poslušni, spokojila se s jejich návštěvou kostela, zpovědí, dary, poplatky atd., ponechávala věřící v bludu, že za všechno, co dali církvi, jim bude přiděleno místo v Království nebeském.
Husité nechtěli být těmi otroky, které si církev vychovala, chtěli svobodně Boha vyznávat a přijímat z kalicha! Viděli, že mylnými nározy je špiněna svatá spravedlnost všemohoucího Boha, proto odešli z té široké cesty na tu úzkou, kterou prý ale málokdo pozná, v Čechách ji tenkrát ale poznala většina lidí!


Naposledy upravil Dáša Nová dne 27.11.2010 - 20:32, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Široká a úzká cesta
PříspěvekNapsal: 27.11.2010 - 19:32 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7431
Bydliště: Athény východních Čech
Dáša Nová píše:
Boží bojovníky také muselo posilňovat čtení o široké a úzké cestě ...
Je ale vhodné nejprve uvést konkrétní pasáž z Bible, protože pak ten komentář může (pro nezasvěceného) vypadat jako obecné zamyšlení nad čímsi bez odkazu.

Výrok o dvou cestách
"Vejděte těsnou branou; prostorná je brána a široká cesta, která vede do záhuby; a mnoho je těch, kdo tudy vcházejí. Těsná je brána a úzká cesta, která vede k životu, a málokdo ji nalézá." (Mt 7, 13-14)

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Júdit II
PříspěvekNapsal: 30.11.2010 - 10:37 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7431
Bydliště: Athény východních Čech
... dokončení

Po své modlitbě Júdit odložila žíněné roucho, svlékla vdovský šat, který poctivě nosila od smrti svého muže, umyla se, pomazala vzácnou mastí, upravila vlasy, oblékla sváteční šaty a ozdobila šperky tak, jak to ženy s oblibou činí až do dnešních časů. Se svojí komornou, nesoucí jídlo a pití, opustila jednou z městských bran Betúlii a odešla směrem k tábořišti nepřátelského vojska. Byla předvedena před Holoferna, který byl uchvácen její krásou i výmluvností, když mu sdělovala, jak zvítězí nad městem i celým Izraelem. A když si získala jeho náklonnost i důvěru, ještě si s ním domluvila, aby jí stráže nebránily sestupovat do údolí k Betúlii za modlitbou. I v tom jí Holofernes vyhověl. Pak už dostaly události rychlý spád. Vrchní velitel, těše se na noc strávenou se svůdně krásnou ženou, uspořádal hostinu, na níž pozval i Júdit.
"Čtvrtého dne pořádal Holofernés pitku jen pro své služebníky a nepozval nikoho z královských hodnostářů. Řekl Bagóovi, kleštěnci, který byl správcem jeho věcí: 'Jdi a přemluv tu hebrejskou ženu, která je u tebe, aby přišla k nám a s námi jedla a pila. Byla by to pro nás ostuda, kdybychom takovou ženu nechali být a neobcovali s ní. Vždyť se nám vysměje, jestliže se ji nepokusíme svést!'" (Júd 12, 10-12).
Když hostina spojená s bujarou pitkou skončila, Júdit se ocitla ve stanu sama s Holofernem, který však tvrdě spal, společensky unaven po nadměrné konzumaci vína. Příhodnější chvíli si Júdit nemohla přát. Poznala tak, že Hospodin je s ní.
"Pak přistoupila ke sloupu lože u hlavy Holofernovy, sňala z něho jeho meč, přiblížila se k loži, chopila za vlasy jeho hlavu a prosila: 'Posilni mne, Hospodine, Bože Izraele, v tento den!' Potom, co měla síly, dvakrát jej ťala do krku a usekla mu hlavu. Nato svalila jeho tělo z lůžka, sňala ze sloupů ochranný závěs a za malou chvíli vyšla ven. Holofernovu hlavu dala své komorné, která ji hodila do svého vaku na jídlo. Pak vyšly obě dvě společně jako obvykle k modlitbě. Když však prošly táborem, obešly ono údolí, vystoupily na betúlskou horu a došly k branám města." (Júd 13, 6-10)
Když se pak Júdit objevila ve městě, přikázala pověsit Holofernovu hlavu na městské hradby. Druhý den ráno, když nepřátelé zjistili, co se stalo s jejich velitelem, propadli nepopsatelné panice, doprovázené bázní před Bohem Izraelců. Začali zmateně pobíhat po táboře a následně prchat na všechny strany. Vítězství – na němž měla největší zásluhu odvážná Júdit –, i bohatá kořist byly na dosah ruky ...

Juditin zářný příklad táhl. Především ty nesmiřitelné Boží bojovníky, kteří jako ta starozákonní Júdit se nejprve posilní modlitbou a pak nemilosrdně skoncují se svým nepřítelem, ať je to kdokoli. Čornej vyslovuje přesvědčení, že pasáže z Júdit byly citovány i v Želivského kázáních v době před pražskou defenestrací. Je to velice pravděpodobné, neboť podobně jako Žižka, tak i Želivský se při své kazatelské činnosti často obracel k textům Písma Starého zákona.
Ještě jedna souvislost mne napadá. Jestlipak si na starozákonní Júdit vzpomněly taky táborské ženštiny upalující chomutovské ženy ve viniční boudě za městem? Bůh ví ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Malachiáš
PříspěvekNapsal: 07.12.2010 - 18:46 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7431
Bydliště: Athény východních Čech
U proroka Malachiáše ve třetí kapitole mj. čteme:
"'Hle, přichází ten den hořící jako pec; a všichni opovážlivci i všichni, kdo páchají svévolnosti, se stanou strništěm. A ten přicházející den je sežehne, praví Hospodin zástupů; nezůstane po nich kořen ani větev. Ale vám, kdo se bojíte mého jména, vzejde slunce spravedlnosti se zdravím na paprscích. Rozběhnete se a budete poskakovat jako vykrmení býčci, rozšlapete svévolníky, že budou jako popel pod chodidly vašich nohou v ten den, který připravuji, praví Hospodin zástupů ...'" (Mal 3, 19-21)

Koho to husiti asi tak považovali za svévolníky, když jistě sami sebe vnímali jako ty bohabojné? Ano, byl to jejich "ideologický" nepřítel, tj. katolicky smýšlející konšel, křižák intervenční armády, řeholník, mnohoobročník, katolický pán se svým hradem, (německý) měšťan odmítající kalich ajv.
Lze si docela dobře představit, že tento "malachiášovský motiv" se objevoval v kázáních Jana Želivského i táborských kněží, když exaltovaně hlásali z kazatelen nebo v dřevěných stodolách, jak přijde "den hořící jako pec", den zúčtování se svévolníky. Oněmi, kdož budou předkládat nesplacený účet, budou ti bohabojní ...

smrk "tady" píše:
"... slunce jako christocentrický symbol odvodili husité sami v explikacích starozákonního malachiášovského motivu slunce spravedlnosti vztaženého na Krista, které propojili s eucharistickou úctou ke Kristu přítomnému ve svátosti, což zpětně navázali na starozákonní sebeidentifikaci s Božími bojovníky."...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: další z artikulů
PříspěvekNapsal: 23.12.2010 - 16:43 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7431
Bydliště: Athény východních Čech
Kde v Písmu husiti hledali zdůvodnění pro další ze čtyř pražských artikulů o zákazu světského panování kněží, který v jednom ze znění má tuto podobu: "Aby světské panovaní nad bohatstvím a časným (pomíjivým – pozn. JM) zbožím, které kněžstvo proti přikázání Kristovu drží na újmu svého úřadu a na škodu ramene světského, bylo mu odňato a odstraněno, a to kněžstvo aby bylo zpět přivedeno k pravidlu evangelia a k apoštolskému životu, kterým žil Kristus se svými apoštoly ..."?

Vyjmenuji jenom ta – dle mého skromného názoru – nejzákladnější zdůvodnění a pouze z Písma Nového zákona.
Toto čteme u evangelistů Matouše a Lukáše:
"Neberte od nikoho zlato, stříbro ani měďáky do opasků;" (Mt 10, 9)

"Ale Ježíš si je zavolal a řekl: 'Víte, že vládcové panují nad národy a velicí je utlačují. Ne tak bude mezi vámi: kdo se mezi vámi chce stát velkým, buď vaším služebníkem; a kdo chce být mezi vámi první, buď vaším otrokem ...'" (Mt 20, 25-27)
Tady je již zřejmý Kristův imperativ, aby jeho učedníci nepodlehli svodům moci, jinak ten, kdo by neodolal, stane se služebníkem, ba dokonce otrokem ... třeba majetku a z toho plynoucí světské moci.

"Neboť kdo je větší: ten, kdo sedí za stolem, či ten, kdo obsluhuje? Zdali ne ten, kdo sedí za stolem? Ale já jsem mezi vámi jako ten, který slouží." (L 22, 27)
Neboli – příslušník apoštolské církve je věru jenom ten, kdo slouží, nikoli ten, kdo sedí za stolem a cpe si teřich lahůdkami nakoupenými za peníze z prebendy.

A tohle zase píše apoštol Petr ve své první epištole:
"Starejte se jako pastýři o Boží stádce u vás, ne z donucení, ale dobrovolně, jak to Bůh žádá, ne z nízké zištnosti, ale s horlivou ochotou, ne jako páni nad těmi, kdo jsou vám svěřeni, ale buďte jim příkladem." (1Pt 5, 2-3)
Velice srozumitelný apel směrovaný sluhům Božím, jak se mají chovat ke svým ovečkám. Je tady patrné důrazné odmítnutí uplatňování světské moci.

A z prvního listu apoštola Pavla Timoteovi se dozvídáme, že:
"Máme-li jídlo a oděv, spokojme se s tím." (1Tm 6, 8)
To jsou veškeré potřeby sluhy Božího. Nic víc!

... a obdobně bych mohl pokračovat i v Písmu Starého zákona.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 26.03.2013 - 01:02, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: čtvrtý, poslední z artikulů
PříspěvekNapsal: 28.12.2010 - 16:00 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7431
Bydliště: Athény východních Čech
Kde husiti hledali zdůvodnění artikulu o trestání smrtelných hříchů, který v jednom ze znění přikazuje:
"Aby všichni hříchové smrtelní a zvláště zjevní a jiní neřádové zákonu Božímu odporní byli v každém stavu řádně a rozumně od těch, kterým to přísluší, stavováni (potlačováni – pozn. JM) a potíráni. A kdož je činí, hodni jsou smrti, nejen ti, kdož je činí, nýbrž i ti, kteří souhlasí s těmi, kteří jej činí ... (následuje vyjmenování oněch hříchů)"? ...

... a takto píše apoštol Pavel křesťanské diaspoře do Říma:
"Jsou plni nepravosti, podlosti, lakoty, špatnosti, jsou samá závist, vražda, svár, lest, zlomyslnost, jsou donašeči, pomlouvači, Bohu odporní, zpupní, nadutí, chlubiví. Vymýšlejí zlé věci, neposlouchají rodiče, nemají rozum, nedovedou se s nikým snést, neznají lásku ani slitování. Vědí o spravedlivém rozhodnutí Božím, že ti, kteří tak jednají, jsou hodni smrti; a přece nejenže sami tak jednají, ale také jiným takové jednání schvalují." (Ř 1, 29-32)

Podrobnosti k výše uvedenému nalezneme v tomto manifestu.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 25.03.2013 - 23:40, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: ještě první makabejská
PříspěvekNapsal: 05.01.2011 - 01:37 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7431
Bydliště: Athény východních Čech
Slovy, která čteme v jedné z deuterokanonických knih, konkrétně v 1. Knize Makabejské, druhé kapitole, mohl např. Jan Žižka nebo jiný husitský hejtman povzbuzovat své bojovníky, jež familiárně nazýval dítky:
'Vy, děti, horlivě zastávejte Zákon a buďte hotovi dát své životy za smlouvu našich otců. Mějte na paměti činy, které vykonali ve své době vaši otcové, a získáte si velkou slávu a jméno navěky.' (1Mak 2, 50-51)

Pisatel citovaného textu měl těmi našimi otci na mysli Abrahama, Josefa, Jozua, Davida, Eliáše ad.
Koho však mohl mít na mysli husitský hejtman? Patrně některé z těchto a již také i Husa a Jeronýma Pražského, husitské mučedníky ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 19.02.2011 - 00:56, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 118 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Martin Picek a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz