Právě je 19.04.2024 - 20:25

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 142 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Václav IV.
PříspěvekNapsal: 26.05.2018 - 14:01 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 454
Něco málo o dějinách koček najdeš mimo jiné zde: https://youtu.be/r5aIodlpTwM

Jinak Wikipedie praví, že:
"V Evropě byla kočka ceněným zvířetem i v raném středověku. Nařízení Karla Velikého v 9. století uvádí kočku mezi zvířaty, která mají být chována v každém selském či klášterním dvoře. Kočka byla chráněna přísnými zákony. Například v 11. století ve Walesu měl ten, kdo by zabil či ukradl kočku z knížecích sýpek, zaplatit tolik oblií, kolik je třeba k zasypání kočky, která visí za ocas a čenichem se dotýká země. Křesťané na kočky původně nahlíželi kladně. Podle jedné legendy kočka zahřívala a chránila Ježíška v jesličkách, za což ji Panna Maria vděčně pohladila po hlavě. Typická kresba na hlavě mourovatých koček proto byla pokládána za stopu tří prstů Matky Boží. Kočka je v katolické ikonografii atributem svaté Gertrudy. Od 13. století se pohled na kočku radikálně změnil s příchodem inkvizice. Tehdy se vše, co předtím na nich lidé obdivovali (pružné pohyby, individualita a nezávislost), stalo podezřelým. Inkvizice vyhlásila kočku za posedlou zlými duchy, protože má v očích pekelný oheň, a za spojence čarodějnic a ďábla. V té době začaly být kočky upalovány spolu s čarodějnicemi, černá kočka se stala symbolem ďábla a například papež Řehoř IX. vyhlásil černé kočky za ďábelská stvoření, která chovají pouze kacíři a čarodějníci. Na konci 15. století další papež, Inocenc VIII., přikázal, aby byla společně s čarodějnicí upálena i její kočka. Pronásledování koček bylo na vrcholu v 16.–17. století, kdy byly kočky věšeny, přibíjeny na vrata nebo upalovány v koších (zvláště ve Francii a dnešní Belgii). V belgickém městě Ypres se každoročně druhou středu v květnu koná slavnost Kattenstoet. Zatímco ve středověku a raném novověku při ní byly kočky upalovány a shazovány ze zvonice, v 19. století tyto kruté praktiky zanikly a dnes se jedná naopak o oslavu koček. Kočky měly mít schopnost ovládnout mrtvé tělo a proměnit je v upíra. Přes pronásledování koček v raném novověku používali námořníci kočky na svých lodích pro lov myší a krys. Např. v britském námořnictvu v 18. stol. vznikla „oficiální funkce“ lodních koček, majících statut člena posádky. Lodní kočky existovaly ještě ve 20. stol. Jedna z nich jménem Jenny se plavila i na Titanicu. Takto se postupně kočky dostaly do Severní Ameriky, Austrálie a na Nový Zéland. S nástupem osvícenství se situace koček znovu obrátila, v období baroka a především rokoka se staly ozdobou salonů. Postupně se však obyčejná kočka jevila příliš obyčejnou a začalo její šlechtění. V 17. století přivezl cestovatel Pietro della Valle do Itálie první dlouhosrsté kočky z perské provincie Chorasán. V 18. století byly všechny dlouhosrsté kočky nazývané angorské podle Ankary, dnešního hlavního města Turecka, postupně se však ustálilo rozdělení na kočky angorské, perské a vanské."

Zvýrazněné je obzvláště zajímavé. :|

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Václav IV.
PříspěvekNapsal: 26.05.2018 - 14:25 
Offline
příslušník chudiny

Registrován: 26.05.2018 - 12:42
Příspěvky: 3
Jak se vlastne tela v te dobe balzamovala a v jakem stavu telo Vaclava pri nalezu vastne mohlo byt?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Václav IV. a zvířata
PříspěvekNapsal: 26.05.2018 - 14:27 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1280
Bydliště: Plzeň - město Slunce
Děkuji, dobře, že jsi to sem dal, třeba to někomu pomůže změnit názor. Taky mi to zajímalo, proč čarodějky měly kočky, protože jak léčily lidi, tu špatnou energii z nich pak přítomné kočky přetransformovaly nebo nějak vyrušily. Ještě bych chtěla připomenout hrůzu, že evangelíci v Holandsku v dobách honu na čarodějnice pálili ve velkých dřevěných dutých sochách papeže kočky a prožívali přitom nějakou davovou hysterii, je k tomu i rytina. Bylo to v nějaké knížce o magii zvířat, časem to najdu. Také je dobré vědět jaké zvíře vám předává jakou energii, čím je zvíře více domestikované, tím jí přenáší méně, naprosto výjimeční jsou pouze koně (husité by mohli vyprávět...) a kočky, neboť se člověku nepodařilo je zkazit. Více o tom zde po 2. minutě: https://www.youtube.com/watch?v=T8n36__Qzck

_________________
Skláním se před všemi, kteří měli odvahu postavit se církvi ještě v dobách, kdy měla moc nad světem.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: balzamování ve středověku
PříspěvekNapsal: 28.05.2018 - 11:46 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
Isthaltso píše:
Jak se vlastne tela v te dobe balzamovala a v jakem stavu telo Vaclava pri nalezu vastne mohlo byt?
Něco k tomu viz tady:
http://www.zdravotnickydenik.cz/2015/04/zivot-vecny-balzamovani-v-kralovskych-cechach

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: pokus o královraždu
PříspěvekNapsal: 23.09.2018 - 05:53 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
Jiří Motyčka píše:
Napo_Leon píše:
... Ve vztahu k příbuzným Václav pociťoval podezíravost, opatrnost, paranoiu i skutečný fyzický strach, jelikož je známo, že v 90. letech 14. století jen o vlásek unikl pokusu o otravu. ...
... O co koncem roku 1393 šlo?
V tomto roce (s přestávkami) zuřila lokální válka mezi bratry Prokopem a Joštem, která jenom prohlubovala příbuzenskou krizi v Lucemburském rodě. Václav IV. pocítil potřebu, že by tento neblahý stav dynastických věcí měl nějak řešit. Pozval proto do Prahy znesvářené bratry Prokopa a Jošta, své bratrance. V tomto záměru mu měli být nápomocni bratr Jan Zhořelecký a vévoda bavorský Fridrich. Před jednáním na počátku prosince byla uspořádána slavnostní hostina, na níž Václav IV. a Fridrich Bavorský požili jed, který nepůsobil okamžitě. Bavorský vévoda však již 4. prosince cestou do Vídně v Českých Budějovicích zemřel. Václava nakonec zachránili jeho lékaři.
Naskýtá se klasická otázka "cui bono", resp. kdo za tímto neúspěšným pokusem o královraždu stál. Jako v drtivé většině podobných případů se můžeme pouze dohadovat. Spěváček má za to, že za touto, pro Lucemburky hanebnou událostí stojí Zikmund, Jošt a falckrabí od Rýna Ruprecht III., velký rival Václavův, který se za sedm let stal římským králem, nahradivším sesazeného Václava IV.
Ještě malé doplnění k tomu.
Dále pak se má za to, že právě tento "neúspěšný" pokus o otrávení krále byl bezprostřední příčinou jeho alkoholizmu. Otrava měla totiž za následek to, že od té doby Václav IV. pociťoval neustálou žízeň a nezměrnou palčivost, které řešil pitím vína. Král přece nebude pít obyčejnou vodu, že.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 30.04.2021 - 23:10 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
Pro královy milce se stalo jistým druhem obskurní zábavy neustále arcibiskupa Jana z Jenštejna něčím popouzet. Jako již poněkolikáté i tentokrát vymysleli proti Jenštejnovi svéhlavý plán, na jehož počátku mělo stát nově založené západočeské biskupství, kterým by se zabily dvě mouchy jednou ranou. Biskupství by se stalo obročím s prebendami pro královy oblíbence a oslabilo by tak postavení pražského arcibiskupa. Vskutku ďábelská a zároveň vysoká hra.

První dějstvím nadcházejícího dramatu se měl stát klášter benediktinů v Kladrubech (u Stříbra) a jeho zboží. Dramatické události odstartovala smrt opata Racka na konci zimy r. 1393. Pak už dostávají události rychlý spád.
7. března byl zvolen nový opatem mnich Olen. Protože Jenštejn o záměrech protistrany s velkou mírou pravděpodobnosti věděl, tak sice nařídil, aby se přihlásil ten, kdo by s volbou Rackova nástupce nesouhlasil, ale protistrana v časové tísni nedostala vlastně vůbec žádnou šanci a generální vikář doktor Jan z Pomuku volbu už 10. března potvrdil. Tato administrativní rychlost potvrzení během tří dnů by byla závratná i na dnešní poměry a král Václav IV. se proto o této záměrné provokaci dověděl až po několika dnech, kde jinde než na Žebráku. Opět, také jak jinak, se nepříčetně rozčílil a zodpovědné by chtěl hned topit. Jakoby tak dopředu předjímal další události. Jenštejn, oficiál Mikuláš Puchník a Johánek se před králem uchýlili do arcibiskupova sídla v Roudnici nad Labem. Protože se však kvapem blížil velký křesťanský svátek Milostivé léto, bylo nutno najít nějaký kompromis v nastalé situaci. Na základě osudné rady Johánkovy se Jenštejn vrátil do Prahy, aby jednal s králem. 20. března došlo v johanitské komendě k jednání mezi arcibiskupem a Václavem IV. Přestože k setkání došlo časně zrána, král měl již za sebou svoji opileckou špičku. Jednání, při němž král neustále v cholerickém záchvatu vyhrožoval, bylo velice ostré, příkré, neurvalé a hlavním důvodem sporu bylo pochopitelně potvrzení kladrubského opata. Výsledkem tohoto prudkého sporu bylo zatčení Johánka, Puchníka, Václava Knoblocha a Něpra z Roupova. Byli předvedeni na Hrad, kde se král účastnil improvizovaného výslechu a už při něm údajně tekla krev ze zranění způsobených jílcem králova meče. Johánek a další dva klerici byli pak odvedeni do vězení na Staré rychtě na Novém Městě. Tady čekali až do večera. Měl k nim přibýt i arcibiskup, kterému se však naštěstí podařilo z Prahy znovu uprchnout.

I večerního výslechu zajatců na Staré rychtě se král Václav IV. zúčastnil. A opět údajně aktivně a posílen vínem. Nejprve byli vězni tzv. štosováni, tj. byly jim svázány ruce za zády a poté byli vytahováni na žebřík. Při tom se jim vykloubily obě ruce. Poté Johánkovi z Pomuku nasadil kat palečnice. Nakonec všem byly páleny boky, při čemž údajně opět asistoval sám král, který z nešťastníků chtěl patrně vymámit doznání o jakémusi spiknutí proti jeho majestátu. Když se tohoto doznání nedočkal a poněkud vystřízlivěl, poručil katu sejmout vězně z mučidel. Před přivolaným notářem pak museli přísahat, že s nimi bylo zacházeno dle práva. Johánek však již přísahat nestihl, protože krátce po sejmutí z katova nářadí už nevydal ani hlásku a odebral se na věčnost. Jeho mrtvola pak byla na příkaz krále shozena z kamenného mostu do Vltavy. Johánek z Pomuku tedy nebyl utopen, jak stále opakují někteří katoličtí historici, to však nic nemění na skutečnosti, že jeho smrt byla krutá, nesmyslná a naprosto zbytečná. Johánek z Pomuku se stal prameny doloženou obětí patologicky cholerické povahy krále Václava IV.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: novinky.cz
PříspěvekNapsal: 25.12.2021 - 21:48 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
... o Lucemburcích vč. krále Václava IV. čtěte také zde:
https://www.novinky.cz/historie/clanek/cesti-lucemburkove-nenasli-po-smrti-klid-40371168
Příloha:
Václav IV.jpg
Václav IV.jpg [ 140.09 KiB | Zobrazeno 2743 krát ]

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 142 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz