Iohannes Cladis píše:
... v jeho době kritická historiografie přece ještě ani neexistovala (ta se dá počítat až od bollandistů o jedno století později).
Hájek nespisoval vědecké dílo, nýbrž knížku lidového čtení.
Souhlasím.
Hájek by se uplatnil docela dobře za totáče, protože jeho půvabné jinotaje, vtipné narážky a meziřádková poselství v textu o Václavovi IV. přesně pasovaly na Ferdinanda I. A pokud je neodhalila Habsburkova cenzura, najdeme je tam dodnes.
Přesto je třeba připomenout, že už např. Gelasius Dobner podrobil kroniku zdrcující kritice a to dospěl jen k r. 1198. K Dobnerovi se pak připojil i Dobrovský a Palacký.
Iohannes Cladis píše:
... A rovněž tak nebyl ani žádný netolerantní katolík, vždyť až do roku 1521 byl utrakvista a ke katolictví přestoupil jen kvůli nabízející se kariéře.
Ano, i s tímto je třeba souhlasit.
Ale obávám se, že tohle není zrovna úplně nejlepší vysvědčení. Ani pro husitu, ani pro katolíka.
Iohannes Cladis píše:
... Já bych na něho zas tak přísný nebyl ...
Snad ne ve všech svých příspěvcích jsem na něj tak přísný.
Na podporu této teze si dovolím ještě připojit to, že jednou ze zajímavostí Hájkovy kroniky je právě jeho, řekněme, zpráva o husitství, neboť kroniku začal psát už jako katolík. Každý by si mohl říci, ha, katolický kněz, tak jeho vztah k husitství je předem dán jeho konfesí. Je to paradox, ale skoro pravý opak je pravdou. Proč? Čím to?
No, Hájek při líčení událostí husitské éry vychází hlavně z Vavřincovy Husitské kroniky a za Starých letopisů českých. A to, že se zdržel "katolické" kritiky husitství např. Čornej na základě nejnovějších badatelských závěrů vysvětluje tím, že Hájek sympatizoval s pražským utrakvistickým měšťanským prostředím, podobně jako ve své době fandil měšťanstvu v jeho zápase s Ferdinandem I.
Co se však týče fabulace, tak vše si Hájek, disponující úžasným vypravěčským talentem, vynahradil i s úroky na Václavovi IV., když zaznamenává tu povšechně známou, ale dodnes nedoloženou báchorku o králově přátelství s katem, kterého vozíval za sebou na jednom koni při svých výletech za trestáním kriminálních živlů.