JM píše:
... Hlavním tématem druhé a třetí knihy kroniky je pikardská hereze, která popírá transsubstanciaci a vůbec znevažuje eucharistii. Jan Rokycana je zde chápan nejen jako odpůrce táborského radikalizmu ale i Jednoty bratrské. Jednota je tak začleněna do společenství valdenských heretiků, táborů, chiliastů a Želivského pražských radikálů ...
Ve své kritice
Jednoty bratrské si Bílejovský v ničem nezadá s katolíky, kteří daleko před ním, přesně v tomto duchu a se stejnou dikcí kritizovali husity.
Jistě ani Bílejovskému by se nelíbilo, kdyby ho nějaký katolík nazval kacířem jenom proto, že eucharistii přijímá pod obojí způsobou. Bílejovský se tak - možná mimoděk - ve svém svatém zápalu zpronevěřuje biblickému imperativu: "
Jak chcete, aby lidé jednali s vámi, tak jednejte vy s nimi." (L 6, 31).
Ale i tímto svým postojem vlastně deklaruje svůj utrakvistický konzervatizmus ...