www.husitstvi.cz
http://www.husitstvi.cz/forum/

Jeden z největších světových mužů !
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?f=6&t=51
Stránka 11 z 13

Autor:  Jiří Motyčka [ 24.05.2017 - 21:36 ]
Předmět příspěvku:  Joseph Lortz

Vzdělaný katolický teolog Joseph Lortz (*1887 - †1975), velký příznivec ekumeny a vstřícného pohledu na světový protestantizmus, vědec, jehož cílem byla podpora usmíření mezi katolíky a protestanty, napsal toto o Husově smrti na kostnické hranici:
"Že se tak stalo navzdory císařskému glejtu, lze ospravedlnit z hlediska formálního (kanonického - pozn. JM) práva. Přesto však zůstane tento čin politováníhodným, trapným, dokonce hrozným a osudným. Není nejmenších pochybností o náboženské horlivosti a osobní hluboké víře tohoto mravného muže." (Baum str. 151)

K tomu snad netřeba nic dodávat, pouze se s tímto konstatováním bezvýhradně ztotožnit. :idea: :|

Autor:  Jiří Motyčka [ 26.03.2018 - 17:57 ]
Předmět příspěvku:  o Husovi v Bibli

Nedávno jsem listoval Biblí, konkrétně jsem nahlížel do epištoly apoštola Pavla Židům, 13. kapitoly a tam mi padl zrak na 7. verš:
"Mějte v paměti ty, kteří vás vedli a kázali vám slovo Boží. Myslete na to, jak dovršili svůj život, a následujte je ve víře!" (Žd 13, 7)
Když jsem si četl tuto pasáž, okamžitě, ve zlomku vteřiny jsem si vzpomněl na našeho mistra Jana Husa. Skoro jakoby mu svatý Pavel chtěl tento verš věnovat, jak přesně(!) těchto pár slov biblického textu na Husa pasuje! :shock: :thumbup:

Autor:  Karel Konečný [ 08.10.2018 - 08:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jeden z největších světových mužů !

Zřejmě přesně nenavážu na Tvůj příspěvek Jiří a možná to bude trochu mimo mísu, ale uvědomil jsem si toto. Mistr Jan Hus kritizoval církev tak jako i jiní před ním. Chtěl o té své kritice také diskutovat a jak říkal případně se nechat přesvědčit o pravdě. Byl přesvědčen o své pravdě, ale nevím jestli si uvědomil, že církev je vlastně falešná. Kritizovat něco co je falešné je sice správné, ale to jádro tehdejší církve, řekněme tomu rozum řeklo, teď si budu vymýšlet: Někdo nám tu dělá binec, musíme to srovnat. Myslím, že za tím tehdy hodně stál Jean Charlier de Gerson.
I v dnešní době slyšíme, že církev vehementně hlásá evangelium, ale nestojí za ním, protože rozum jí říká něco jiného, je falešná.

Autor:  Jiří Motyčka [ 08.10.2018 - 09:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jeden z největších světových mužů !

Karel Konečný píše:
Zřejmě přesně nenavážu na Tvůj příspěvek Jiří a možná to bude trochu mimo mísu ...
To nikterak nevadí, Karle, od toho přece diskuse je! :wink:

Karel Konečný píše:
... Mistr Jan Hus kritizoval církev tak jako i jiní před ním. Chtěl o té své kritice také diskutovat a jak říkal případně se nechat přesvědčit o pravdě. Byl přesvědčen o své pravdě, ale nevím jestli si uvědomil, že církev je vlastně falešná. Kritizovat něco co je falešné je sice správné, ale to jádro tehdejší církve, řekněme tomu rozum řeklo, teď si budu vymýšlet: Někdo nám tu dělá binec, musíme to srovnat. Myslím, že za tím tehdy hodně stál Jean Charlier de Gerson.
I v dnešní době slyšíme, že církev vehementně hlásá evangelium, ale nestojí za ním, protože rozum jí říká něco jiného, je falešná.
Na tom, co píšeš, hodně je, i když to pro mnohé bude troufalé zjištění a pro jiné naprosto nepřijatelné.

Zdánlivě mimochodem: to husiti taky chtěli od samého počátku svého (ve finále) vítězného zápasu o svých 4 článcích nejprve pouze(!) diskutovat a "případně se nechat přesvědčit o pravdě". A když se s nimi jako s "kacíři" o tom nikdo nechtěl bavit a místo debaty proti nim vyhlásila ona "falešná církev" - jak tys ji nazval - křížovou výpravu, museli se chopit světského meče, jinak řečeno, museli svůj program bránit se zbraní v ruce. To si dnes málokdo uvědomuje. :!:

Autor:  Karel Konečný [ 05.04.2020 - 18:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ondřej z Řezna - Husitská kronika

Předsudek je když nějaké rozhodnutí předjímáš dopředu.
Husitská revoluce byla také iniciována kazateli, to jistě dobře víš. Už tady bylo hodně napsáno o Janu Husovi, ale lze napsat, že neměl nadhled nad celou jeho záležitostí, a byla v tom jistá pýcha, že nerespektoval realitu tehdejší společnosti.
A teď napíši něco co se jistě nebude líbit. Křesťanství nebyla dobrá volba tehdy myslím v roce 311. Historie i současnost je děsná, samá faleš a pokrytectví.

Autor:  Jiří Motyčka [ 05.04.2020 - 23:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ondřej z Řezna - Husitská kronika

Karel Konečný píše:
Předsudek je když nějaké rozhodnutí předjímáš dopředu. ...
... předsudek dle slovníku "cizích" slov je, cituji:
"předpojatost, nepříznivý postoj k jevu, předmětu, k činnosti, k člověku ..." :wink:

Karel Konečný píše:
... Husitská revoluce byla také iniciována kazateli ...
... dokonce celou plejádou!
Ale Hus, který je oním Počátkem, byl hlavou reformní skupiny. Pak už to byli "jen" jeho následovníci a pokračovatelé s většími či menšímu úspěchy.

Karel Konečný píše:
... Už tady bylo hodně napsáno o Janu Husovi, ale lze napsat, že neměl nadhled nad celou jeho záležitostí, a byla v tom jistá pýcha, že nerespektoval realitu tehdejší společnosti ...
... ano, pýchu Husovi vyčítali už jeho kostničtí soudci, o nichž dnes víme, v čem fatálně pochybili a v čem porušili právo.
Pokud chceme považovat za pýchu Husovu zaťatost pro kritiku a posléze reformu církve, pak ano, Hus byl "pyšný".
Karle, každý člověk, který chce dosáhnout pokroku, každý vynálezce a objevitel něčeho nového, nadčasového a převratného, nerespektuje a ani nemůže respektovat realitu dobových skutečnosti. Jinak bychom pokroku nikdy nedosáhli, tomu věř.

Karel Konečný píše:
... A teď napíši něco co se jistě nebude líbit. Křesťanství nebyla dobrá volba tehdy myslím v roce 311 ...
... teď opravdu nevím - přiznám se upřímně -, co máš tím rokem na mysli. :?

Autor:  Karel Konečný [ 06.04.2020 - 07:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ondřej z Řezna - Husitská kronika

K tomu pojmu předsudek. Jak jsem se díval, tak ten význam se během doby měnil, a nyní se posunul k tomu emocionálnímu významu, jak uvádíš. Já ten význam slova předsudek, ale vnímám tak jak to bylo ve starověku, že se opírá o dřívější rozhodnutí a zkušenosti, tedy i pozitivní.
Ta pýcha, kterou Husovi vyčítali v Kostnici, ta je v tom, že jakoby říká: Jen já mám pravdu a vy ne. Pak přímý odkaz na božskou osobu vede k tomu, že každý říká svoji pravdu s odkazem sdělení od Boha, a tedy chaos ve společnosti, což tedy je. To byla logika, kterou se mu snažil vysvětlit i Jean Charlie Gerson. Pak naivní je hned v začátku, že si Hus stěžuje na spálení Viklefových knih arcibiskupem u kurie, když věděl, že jsou považovány za heretické. Ten postoj pýchy má pak nyní většina věřících,protože jsou spojeni s Bohem, tedy Boholidi, kdežto ostatní jsou jen obyčejní lidé. Bible také není dobře chápána, protože tkzv. přikázání jsou jen slova, která říkají, že tak se člověk chová, když je na určité úrovni, má tedy vzdělání, které tomu odpovídá. Příkazy a zákazy nelze získat vzdělání, a tedy lepší společnost. Dalo by se o Bibli toho psát hodně, ale lze snadno pozorovat její sobecký náboj.

K tomu poslednímu mému vyjádření se nechci příliš rozepisovat, to totiž člověka napadá když se zabývá historií společnosti.

Autor:  Jiří Motyčka [ 06.04.2020 - 14:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ondřej z Řezna - Husitská kronika

Karel Konečný píše:
... Ta pýcha, kterou Husovi vyčítali v Kostnici, ta je v tom, že jakoby říká: Jen já mám pravdu a vy ne. Pak přímý odkaz na božskou osobu vede k tomu, že každý říká svoji pravdu s odkazem sdělení od Boha, a tedy chaos ve společnosti, což tedy je. To byla logika, kterou se mu snažil vysvětlit i Jean Charlie Gerson ...
Hus "pouze" chtěl, aby ho přesvědčili, že NEMÁ pravdu. To byl jeden z mnoha důvodů, proč se do Kostnice přijel hádat. Neustále jim opakoval, že pokud ho přesvědčí, že se mýlí, rád a pokorně uzná svoji chybu a odvolá. Jsem pevně přesvědčen, že to myslel upřímně. Bohužel tragický Husův omyl spočíval v tom, že si neuvědomoval, že do Kostnice jede před inkviziční tribunál, který nebyl rozhodně žádnou akademickou disputací. Proto byl Hus krátce po příjezdu do Kostnice zatčen a uvězněn, neboť stále trvala jeho kauza nedostavení se k soudu papežské kurie. Vše striktně dle paragrafů kanonického práva.
Jean Charlie Gerson byl velice vzdělaný pán, filosof a teolog přesně v tomto pořadí. Hus nebyl filosofem, a proto minimálně(!) rovnocenným partnerem pro Gersona byl Jeroným Pražský, nikoli Hus.

Karel Konečný píše:
... Pak naivní je hned v začátku, že si Hus stěžuje na spálení Viklefových knih arcibiskupem u kurie, když věděl, že jsou považovány za heretické ...
Ono je to celé, Karle, poněkud složitější ...
Zbyněk Zajíc z Hazmburka, který se postupně proměnil z Husova přítele na jeho zavilého nepřítele, nechal 16. července 1410 spálit v arcibiskupském dvoře Viklefovy spisy a pak zbaběle odjel do Roudnice n. Labem. Je třeba připomenout, že v bule, kterou vydal ještě papež Alexandr V. bylo arcibiskupovi Zbyňkovi přikázáno, aby byly odstraněny Viklefovy spisy z očí veřejnosti. Nikde se však v této instrukci nepíše o tom, že se mají spálit. Arcibiskup onou hranicí, na níž hořely vzácné spisy značné filosofické i teologické hodnoty, se vlastně stal papežštějším než papež. :!:
Hus spolu se sedmi dalšími společníky se již 25. června 1410 odvolal proti spálení Viklefových knih k papežskému soudu (aktuálně sídlí v Boloni). Sepsáním a odesláním tohoto odvolání začíná Husova kauza, tedy celých pět let před jeho odsouzením v Kostnici. Pozorného čtenáře mého příspěvku napadne, jak se Hus mohl 25. června odvolat proti spálení Viklefových knih, když ony byly spáleny až v červenci. Hus a jeho přátelé pochopitelně správně tušili, co chce arcibiskup udělat, takže tu apelaci (odvolání) podali dříve. A arcibiskup tím, že knihy podpálil, porušil kanonické právo, protože je nechal spálit až po této apelaci, v níž byl záměr spálit knihy napaden a apelace nebyla ještě vyřízena. Z toho je patrné, jak i tehdy byla hranice mezi právem a bezprávím velice tenká.

Autor:  Karel Konečný [ 06.04.2020 - 17:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ondřej z Řezna - Husitská kronika

Děkuji za vysvětlení té stížnosti k papežskému soudu. Myslím, že bylo riskantní na heretické knihy vůbec upozorňovat.
U té pýchy věřících jsem měl na mysli to, že jsou lidmi se spojením s Bohem, tedy jiní, jaksi výše než lidé obyčejní bez spojení s Bohem, jako já. Nemohou být přeci níže než obyčejní lidé, protože Bůh je nade vším.

Autor:  Jiří Motyčka [ 13.07.2020 - 17:53 ]
Předmět příspěvku:  Martin Chadima o Husovi

VEČER PRO MISTRA JANA HUSA
CČSH v Přelouči ... :thumbup: :clap:

Přednáška s názvem "Mistr Jan Hus - světec nebo kacíř" byla přednesena 6. 7. 2020 v Přelouči, přednášející
ThDr. Martin Chadima, Th.D.

Tady si ji můžete celou poslechnout:
https://www.youtube.com/watch?v=NHyia9a9t4g

Autor:  Kata-he-kasa [ 28.08.2020 - 01:11 ]
Předmět příspěvku:  Melmuková o Husovi ...

Část přednášky Hus a husitství doc. PhDr. Evy Melmukové z Institutu Slavonice 10. 7. 2015:
https://www.youtube.com/watch?v=PFUkRkoLK0A

Autor:  Karel Konečný [ 05.02.2021 - 09:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Názory na husitství po listopadu '89

Názory na husitství u nás byly i před rokem 1989 často v souladu s tím jak se o něm vyjadřoval historik Josef Pekař.
Běžně se můžete setkat s vyjádřením o Janu Husovi, který byl, jak se dá napsat, počátkem husitského hnutí: Jan Hus lidi jen rozeštval a nic jim nepřinesl. Pak názory zahraniční, z ostatních zemí Evropy, nebo z prestižních univerzit, jsou bez vlivu nacionalismu.

Autor:  Jiří Motyčka [ 05.02.2021 - 19:44 ]
Předmět příspěvku:  farářka Kopecká o Husovi

Tady naleznete rozhovor o mistru Janu Husovi s farářkou Církve československé husitské Martinou Viktorií Kopeckou v pořadu "Interview ČT24":
https://ct24.ceskatelevize.cz/nazory/3133991-krasa-nasich-dejin-je-vyhnana-na-hranici-pise-fararka-cirkve-ceskoslovenske-husitske
Příloha:
Kopecká1.jpeg
Kopecká1.jpeg [ 196.22 KiB | Zobrazeno 5268 krát ]

Autor:  Karel Konečný [ 05.02.2021 - 22:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Názory na husitství po listopadu '89

JM píše:
Karel Konečný píše:
... Běžně se můžete setkat s vyjádřením o Janu Husovi, který byl, jak se dá napsat, počátkem husitského hnutí: Jan Hus lidi jen rozeštval a nic jim nepřinesl.
... a to (podle tebe) tvrdí/tvrdil KDO? ... :?

Na Tvou otázku, kdo se tak vyjádřil o Janu Husovi nemohu odpovědět. Mohu jen říci, že to bylo v diskuzi, která nebyla laická, a že to bylo v Praze.
Mohu trochu stručně uvést směr myšlení, který k podobným názorům vede: Jan Hus nebyl na takové úrovni vzdělání aby chápal, a rozuměl dopadům toho co říká a dělá. Jeho diskuze byla jen konfrontační odpovídající pozici nepřátelství k oponentům, nebyl tedy konstruktivní. Následné události byly neseny především vzepjatou emocionalitou lidí a důsledky sedmnácti let válek byly devastační pro lid v Čech i jejich myšlení. Následně se pak v dějinách opakovaly vlny nacionalismu.

Autor:  Jiří Motyčka [ 06.02.2021 - 19:44 ]
Předmět příspěvku:  4 repliky ...

Karel Konečný píše:
... Mohu trochu stručně uvést směr myšlení, který k podobným názorům vede: Jan Hus nebyl na takové úrovni vzdělání aby chápal, a rozuměl dopadům toho co říká a dělá ...
:shock: Tady, Karle, s tebou nemohu souhlasit, a to dokonce kategoricky! Proč?
Pravda, mistr Jan Hus neměl doktorát z teologie, což se tehdy považovalo za absolutně nejvyšší vzdělání. Aby ne, když toto studium trvalo 12 (slovy dvanáct!) let.
Jan Hus měl "pouhý" mistrovský/magisterský titul po absolutoriu artistické ("filosofické") fakulty a bakaláře z teologie. Jan Hus by však bez problémů zvládl i ten doktorát z teologie, ale rozhodl se pro dráhu kazatele a reformátora, kde nebylo, ani nemohlo být, místo pro další studium.
Ale k věci! Nevím, zda "Jan Hus nebyl na takové úrovni vzdělání aby chápal, a rozuměl dopadům toho co říká a dělá" :crazy: , ale jedno vím zcela jistě. Následky jeho počínání mu byly šuma fuk! On se totiž už nemohl dívat na to, jak hlubokou morální, sociální i duchovní krizí je Kristova(!) církev zasažena. A k tomu prostě nemohl mlčet s tím, že konsekvence vůbec neřešil a ani se mu nedivím. Ta krize byla totiž tak velká, že její metastázy ohrožovaly i toho nejposlednějšího věřícího z Horní Dolní, o nějž šlo Husovi především, a nebylo už na co čekat. :!: To za prvé!

Za druhé:
Karel Konečný píše:
... Jeho diskuze byla jen konfrontační odpovídající pozici nepřátelství k oponentům, nebyl tedy konstruktivní ...
Taky nesouhlasím.
Vypadala jako konfrontační, z pohledu tehdejší církve. Tomu se však nikdo nemůže divit, viz předchozí replika. Svými postoji a názory totiž píchl do vosího hnízda, protože se střetl s totalitní mocí. :!: Za bolševika – když už jsme u tohoto názorného srovnání – pokud se vůbec někdo odvážil postavit se proti němu do opozice a nekolaboroval, tak byť jeho názory byly pravdivé, z hlediska bolševika byly konfrontační a bylo třeba ho umlčet nebo rovnou popravit. Husa upálit!
Když si velice pozorně čtu Husovy spisy a kázání, nezdají se mi býti jeho názory i argumenty nekonstruktivní, ale naopak věcné a jdoucí pregnantně k meritu věci. :idea:

A konečně za třetí:
Karel Konečný píše:
... Následné události byly neseny především vzepjatou emocionalitou lidí a důsledky sedmnácti let válek byly devastační pro lid v Čech i jejich myšlení ...
Ani tady bohužel nemohu souhlasit. Je mi líto!
Těžko si představit, že v době pozdního středověku a exaltovaného křesťanství v husitském pojetí lze realizovat tak převratnou církevní reformu bez emocí. Ano, husitské války se negativně podepsaly na každodenním životě prostého lidu, ale nevím, zda i na jeho myšlení. Jedině snad v tom smyslu, že přemýšlel o tom, zda takto nějak si to představoval jejich mistr Jan. Jsem si jist, že ne všichni dospěli ke stejnému závěru.
My však s odstupem času víme zcela bezpečně, že bez vítězných husitských zbraní by se nestala vítěznou ani převratná a nadčasová reformace česká, která by za jiných okolností byla utopena v krvi a zadupána do země.
Omlouvám se za patos!

Poněkud na okraj:
Karel Konečný píše:
... Následně se pak v dějinách opakovaly vlny nacionalismu ...
Již prof. Šmahel přišel s tezí, že kořeny a genezi českého nacionalizmu je třeba hledat v husitské epoše.
To ale neznamená, že to bylo hlavní téma husitské revoluce. Ani omylem! Co si z ní vzaly generace následné, je věc zcela jiná.

Stránka 11 z 13 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/