Právě je 24.09.2018 - 06:37

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 30 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: JAN (Nepomucký) vs. JAN (Hus)
PříspěvekNapsal: 21.08.2007 - 15:13 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Bratr Jiří mi k této záležitosti dodal níže uvedený odkaz. Článek jsem si prostudoval a rád bych na něj nyní reagoval.

http://www.e-stredovek.cz/view.php?naze ... 2006120002

V době svatořečení pak Johánek z Pomuku byl již jen Janem Nepomuckým.
Musím se přiznat, že nejsem odborník přes jména a proto nedokážu posoudit jestli Johánek a Jan je jedno a to samé oslovení. Nikdy jsem ale neslyšel oslovení Johánek Hus nebo Johánek Žižka. Stále si tedy myslím, že oslovení Jan bylo vybráno záměrně a že tento Johánek měl v době Temna nahradit Mistra Jana.

Jan také půjčoval peníze a když je poskytoval, tak nepochybně na úrok. V nežidovské komunitě docela ojedinělý případ lichvy, kterou katoličtí historici popírají.
Zcela nepokrytá lichva, která byla v té době u papeženců veřejným tajemstvím. Středověk nebyl pro ně startem v této podnikatelské sféře, protože již byla dávno před tím, ale to samozřejmě neomlouvá.

V r. 1380 mu arcibiskup Jan z Jenštejna udělil velice výnosné obročí oltářníka v metropolitní katedrále. Aby toho neměl málo, náš světec se v témže roce stal farářem u sv. Havla na Starém Městě. V té době tedy už musel mít vyšší svěcení a nastupoval jako kněz do Havelské čtvrti plné neřesti, lichvářů a ženštin lehčích mravů. Už ve svém mladém věku (něco málo přes 30) se Nepomuk stává svými nadstandardními příjmy (nikoli jako správce více obročí) mnohoobročníkem. Tedy jedním z těch, kteří se zakrátko stanou terčem nesmiřitelné kritiky reformního Husova proudu, jejímž fundamentem byl, jak je všeobecně známo, návrat k chudobě prvotní církve. Tomuto tak důležitému reformnímu imperativu se právě Johánek zpronevěřoval v mnoha ohledech.
Výše uvedené přidáme k tomuto a máme ideální symbol svatého.

Jako vizitátor doktor Johánek dohlížel např. i na to, zda kněží žijí spořádaným životem, zda důsledně dodržují celibát, zda nekáží bludy a zda místo kanonizovaných 4 novozákonních evangelií nepoužívají ta apokryfní. Vizitační činnost měla některé atributy inkvizice. Jiný metr, jímž se měřila provinění a tresty za ně, byl však uplatňován na duchovní pastýře a jiný na jeho ovečky.
Další důkaz toho, že Desatero bylo pro „našeho“ světce nejsvatější Pravdou.

…improvizovaného výslechu a už při něm údajně tekla krev ze zranění způsobených jilcem králova meče.
A opět údajně aktivně a posílen vínem.
Nakonec všem byly páleny boky, při čemž údajně opět asistoval sám král,…

Není těch „údajně“ už nějak mnoho?

Nakonec všem byly páleny boky, při čemž údajně opět asistoval sám král, který z nešťastníků chtěl patrně vymámit doznání k jakémusi spiknutí proti jeho majestátu.
Kde je tedy hlavní argument papeženců, že Johánek nechtěl vyzradit zpovědní tajemství královny Žofie?

Johánek však již přísahat nemohl, protože krátce po sejmutí z katova nářadí už nevydal ani hlásku a odebral se na věčnost.
Máme tady další nesrovnalost. Nebyl snad polomrtví utopen v zavázaném pytli? Musím se přiznat, že se začínám trošku ztrácet.

Světcovy atributy jsou naprosto čitelné, evidentní a nepřehlédnutelné.
Promiňte mi mojí husitskou drzost, ale žádné atributy, natož světce, nevidím.

Hvězdičky mají znázorňovat ona zvláštní tajemná zářící světla, která se objevila na hladině Vltavy po mučedníkově svržení s mostu do chladné řeky.
Nesmyslná vražda člověka ano, ale mučedníka?

Pět jich je proto, že v tomto počtu zářila kolem světcovy hlavy. Podobnost se svatozáří jako hlavního atributu Panny Marie, již Jan až bigotně uctíval, je též více než nápadný a transparentní.
V současným papeženeckých státech (jižní Evropa, jižní Amerika, apod.) je Panna Marie uctívána více nežli Ježíš. V každém bytě najdete soušku a každá druhá žena se jmenuje Marie. Pro pravého křesťana je symbolem vykoupení Ježíš Kristus = syn Boží. Panna Marie si zaslouží naší úctu, že byla vyvolená, ale Ježíš přeci nemohl někde vyskočit z kamene.

Číslice pět může rovněž souviset s pěti ranami Ježíše Krista a „podobností“ s Jeho utrpením.
No a toto je už úplné rouhání, které by snad nevypustil z pusy ani ten největší papeženec.

Mezi další světcovy atributy patří palmová ratolest jako předznamenání jeho světově proslulého mučednictví. Palmové ratolesti drželi v rukou i andělé, kteří sestoupili s nebes, když byl Johánek shozen do Vltavy.
Kde ty andělé létali? Správně by měli sestoupit ba Starou rychtu, odkud se Johánek odebral na věčnost. Od kdy anděle zajímá smrtelné tělo víc něž nesmrtelná duše?

Historicky neprokázané mučednictví zpovědního tajemství je zpodobňováno hned několika různými atributy. Je to v prvé řadě ukazováček pravé ruky přitisknutý k pevně semknutým rtům nebo ryba, zámek, pečeť a v neposlední řadě jazyk. Ten je však zobrazován pouze jako samostatný atribut např. v nástěnných malbách kostelů zasvěcených sv. Janovi,…
Už jsme opět u toho zpovědního tajemství. Jak to tedy bylo? Spiknutí nebo tajemství? Co po tom Johánkovi vlastně chtěli?

Dalšími atributy jsou mj. i např. reliéf staroboleslavského paládia, kniha znázorňující Písmo svaté a glóbus jako výraz světcova celosvětového významu.
Jak je výše uvedené, tak se Písmem svatým a Desaterem moc neřídil. Stále nechápu celosvětový význam tohoto „světce“.

Jaké byly jeho kultovní funkce?
Že by pohanské uctívání zlatého prasete?

Byl velkým přímluvcem….
Toto si také nedokážu představit. Johánek sedí vedle Boha a říká mu: „Pane Bože, Sabin tamhle sedí u mé sochy a něco chce. Buď tak prosím tě hodný a něco mu splň.“
Mnohé přídě korábů, fregat či karavel portugalských a španělských mořeplavců, dobyvatelů i korzárů zdobily vyřezávané sochy Jana Nepomuckého.
Místo pohanských draků zde máme oficiálně schválený symbol.

Byl uctíván jako patron mlčenlivosti,…
Patron mlčenlivosti? Nemá to zase co dělat do činění s tím zpovědním tajemstvím?

…ale především jako ochránce dobré pověsti…
Tento mnohoobročník a lichvář?

…a rytíř bojující proti pomluvě.
Rytíř? Nevěděl jsem, že měl i modrou krev.

No a tak to by asi tak bylo všechno. Vím, že se teď na mě spustí lavina nenávisti, ale tento člověk pro mě rozhodně není symbolem svátosti, kterou by si člověk měl brát za příklad. Jeho smrt byla smutná a zbytečná (jako každá smrt), ale nevidím v ní žádné mučednictví.
Jaký tedy měli papeženci důvod jen svatořečit. Kde jsou jeho prokázané zázraky? Kde je jeho svátost, hodná následování? Kde je jeho pokora k Bohu a k Pravdě? Kde je jeho přínos lidstvu? Jestli tomuto člověku jsou zasvěceny desítky kostelů v naší vlasti, postaveny stovky soch a tisíce lidí se k němu modlí, tak to pouze a jenom svědčí o zaslepenosti našeho národa a dokonalém úspěchu 300-letého vymývání mozků papeženci.
Na závěr chci jenom říci, že kdo chce být slepý ať se nechá vodit. Kdo chce mít místo Boha Johánkovu sochu, ať se zamyslí nad smyslem své víry.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: ...ještě k tomu, snad naposled(?)
PříspěvekNapsal: 21.08.2007 - 18:11 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6948
Bydliště: Athény východních Čech
Bratře Sabine, zmiňovaný článek o Nepomukovi jsem psal pochopitelně jako historik, nikoli jako militantní nekatolík (max. jako zastánce ekumeny, ale ani to není zcela přesné). Proto jsem se snažil o jeho maximální vyváženost s tím, aby konfesní aspekty problému byly eliminovány v co možná největší míře nebo aspoň upozaděny. (Bratr Kolssteyn by patrně namítl, že se mi to přesto moc nepovedlo. :D ) Kdybych ho chtěl totiž koncipovat z pohledu věřícího, nemohl bych v něm zapřít svoji konfesi nekatolíka, článek by vypadal úplně jinak a jeho objektivita by vzala za své. To jsou ve stručnosti základní teze. :!:

K ostatnímu se již vyjadřovat nechci a to hned ze 2 důvodů:
1) s mnohým, cos uvedl se dá více či méně souhlasit
...a ten druhý je daleko závažnější...
2) vše a pochopitelně i z pohledu věřícího jsem již řekl v diskuzi na jiném fóru http://www.e-stredovek.cz/forum/viewtopic.php?t=151 (laskavě si povšimni výsledků hlasování, ty tě jistě potěší). Věř, že mě to na onom fóru stálo nemálo úsilí, a tak už k tomu nemám, co dodat a v uvedeném tématu se probíraly všechny, ale opravdu takřka všechny tebou nastíněné připomínky, či jak to nazvat.
A pokud náhodou ne a zajímal by tě názor mojí maličkosti, velice rád se k tomu ještě vyjádřím...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 27.08.2007 - 23:10, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ...ještě k tomu, snad naposled(?)
PříspěvekNapsal: 27.08.2007 - 12:58 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Jiří Motyčka píše:
Bratře Sabine, zmiňovaný článek o Nepomukovi jsem psal pochopitelně jako historik, nikoli jako militantní nekatolík...

Ani jsem nevěděl bratře Jiří, že tento článek je z tvé "dílny". :shock: Děkuji ti za něj, protože mi hodně osvětlil a i vysvětlil.
Mě už také nebavilo se k této záležitosti pořád vracet a vyjadřovat se, tak jsem to takto vzal jedním vrzem. :P Já myslím, že až se někdy zase uvidíme, tak si rozhodně zase popovídáme. Již se těším. :P

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Johánek z Pomuku
PříspěvekNapsal: 12.10.2007 - 14:27 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 797
Bydliště: Alta civitas
Sabin píše:
V době svatořečení pak Johánek z Pomuku byl již jen Janem Nepomuckým.
Hynek z Kolštejna je taky nazýván Hynkem Kolštejnským, Zikmund ze Smiřic Zikmundem Smiřickým a Jan Lucemburský ve starší literatuře Jan z Luxenburgu a pořád to je jedna a tatáž osobnost...
Sabin píše:
..jestli Johánek a Jan je jedno a to samé oslovení...
Ano je. :D Jan, Jen, Ješek, Johannes, Iohannes, Johan, Johánek, Heník, Hans, Hainz, Hainczo, Honza apod. jsou jen modifikace téhož jména :wink:

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Johánek z Pomuku
PříspěvekNapsal: 12.10.2007 - 14:41 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Kolssteyn píše:
Sabin píše:
..jestli Johánek a Jan je jedno a to samé oslovení...
Ano je. :D Jan, Jen, Ješek, Johannes, Iohannes, Johan, Johánek, Heník, Hans, Hainz, Hainczo, Honza apod. jsou jen modifikace téhož jména :wink:

Opovažte se tu někdo nazvat Mistra Jana Husa, Johánkem Husem! A Žižku s Komenským dokonce Hansama! Jestli jo, tak Vás budu honit s cepem po lese! :twisted: :P :lol:

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Johánek z Pomuku
PříspěvekNapsal: 12.10.2007 - 16:56 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 797
Bydliště: Alta civitas
Sabin píše:
Opovažte se tu někdo nazvat Mistra Jana Husa, Johánkem Husem!
:lol: Tam to je myslím už daný. :D
U některých šlechticů bylo zažité pojmenování Jan, jinému říkali převážně Ješek, stejně jako jednomu skoro neřekli jinak než Jindřich a pro ostatní byl Hynek, Hynce či Hainman... to je dost specifické a na Husa nejde uměle aplikovat něco, co si teď vymyslíme, pokud to není jeho původní označení. 8)

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Johánek z Pomuku
PříspěvekNapsal: 15.10.2007 - 08:28 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Kolssteyn píše:
:lol: Tam to je myslím už daný. :D
U některých šlechticů bylo zažité pojmenování Jan, jinému říkali převážně Ješek, stejně jako jednomu skoro neřekli jinak než Jindřich a pro ostatní byl Hynek, Hynce či Hainman... to je dost specifické a na Husa nejde uměle aplikovat něco, co si teď vymyslíme, pokud to není jeho původní označení. 8)

Dobře, tak to tedy shrnu.
S bratrem Jiřím jste mě tedy přesvědčili o tom, že Pomuk je Nepomuk a že Jan je Johánek. :lol:
Stále ale mám názor, že jezuiti chtěli nahradit Jana Janem a proto jej tak rychle svatořečili, i když k tomu nevidím jediný důvod. :wink:

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Johánek z Pomuku
PříspěvekNapsal: 15.10.2007 - 11:39 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6948
Bydliště: Athény východních Čech
Sabin píše:
...jezuiti chtěli nahradit Jana Janem a proto jej tak rychle svatořečili, ...
No, Nepomuk si na své svatořečení musel počkat víc jak 3 století. Myslím, že se urychlila až poslední fáze, tj. od momentu, kdy to podpořil Habsburk.
Kdežto Hus se v "kališnickém" nebi ocitl hned po svém upálení, aniž by utrakvisti museli čekat na nějaké požehnání z Říma. To byla skutečná rychlost... :)

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Johánek z Pomuku
PříspěvekNapsal: 15.10.2007 - 13:02 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Jiří Motyčka píše:
No, Nepomuk si na své svatořečení musel počkat víc jak 3 století. Myslím, že se urychlila až poslední fáze, tj. od momentu, kdy to podpořil Habsburk.

Stejně ho ale použili jako z nouze ctnost. Jiného kandidáta ze svých papežeckých řad neměli a toho kacíře Husa přeci museli nějak vyhnat tomu českému hadímu plemeni z hlavy. :evil:
To je ale jejich problém. Když se chtějí nechat vodit, jako slepí koně, tak ať se nechají. :wink: :P

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Johánek z Pomuku
PříspěvekNapsal: 15.10.2007 - 13:02 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Jiří Motyčka píše:
Kdežto Hus se v "kališnickém" nebi ocitl hned po svém upálení, aniž by utrakvisti museli čekat na nějaké požehnání z Říma. To byla skutečná rychlost... :)

Ámen!

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Jesuitská práce
PříspěvekNapsal: 15.10.2007 - 15:35 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 797
Bydliště: Alta civitas
Sabin píše:
..jezuiti chtěli nahradit Jana Janem a proto jej tak rychle svatořečili...
To je právě ono pokřivené vnímání Jana Nepomuckého.
Jak už Jirka řekl, Jan (myšleno Johánek) musel na své "povýšení" mezi svaté ikony čekat několik staletí.
Už jinde jsem to naznačoval, ...takhle to opravdu vypadá, že bylo Nepomuckého svatořečení pěkně načasováno, což posvětil Habsburk a jesuité si mnuli ruce, že jim přibyl další skutek, který si zapsali ke svým zásluhám.
Ale i Johánkova obliba se šířila rychlostí blesku, záhy po jeho umlácení. Bylo to však v době, kdy král Václav už několik let zápasil s nejrůznější vlivnou vysokou šlechtou. Jim však hrozil a zabíral majetky. Takový Markvart z Vartemberka, vysoký královský úředník a člen významného šlechtického rodu, to odnesl tak, že na následky věznění (+ samozřejmá konfiskace statků) zemřel krátce po propuštění.
    Král sám zápasil nejen s domácí politikou, měl problémy se zahraniční, spory s nejvyšším představitelem české církve, s vysokou šlechtou... a za rádce měl štvavé vladyky (tehdy se znovu potvrdila slova Petra Žitavského, uvedená pod mými příspěvky: "Nic není krutějšího nad prosťáčka, který se dere nahoru." ) nebo některé biskupy, které se nezdráhali brát právo do svých rukou a řešit problémy bez nejmenšího slitování.
    Do této situace vstoupil Johánek z Pomuka, oficiální zástupce pražského arcibiskupa. Ten to odnesl se vší krutostí... Víme, že večera se už nedožil.
Tato zpráva se rychle roznesla po království (přestože oficiální kroniky o tom pomlčovaly).
Začaly se šířit nadpřirozené zvěsti o událostech po jeho zavraždění, úcty se těšilo i jeho opět nalezené tělo a jeho osoba u obecného lidu.
Pokud se podíváš na to, jak dlouho probíhaly pokusy o jeho blahoslavení, unylá odezva od Habsburků a kněžské zákazy ctít Nepomuka před blahoslavením...
...začne nám nesedět oficiální pohled na jeho osobnost (jakožto protiváhu Husovu) s těmito detaily.

Ale je nutno se podívat na jeho legendu přes obrovskou vlnu katolického zájmu, stejně jako na husitství přes někdejší komunistickou "propagandu."

Já se domnívám, že Vartemberk, Nepomuk a další byli jenom kapkami v poháru trpělivosti národa, který nakonec přetekl o několik let později potupným upálením oblíbeného Husa. :wink:
    Obrázek

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Naposledy upravil Kolssteyn dne 08.11.2007 - 18:19, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jesuitská práce
PříspěvekNapsal: 16.10.2007 - 08:16 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Kolssteyn píše:
Ale je nutno se podívat na jeho legendu přes obrovskou vlnu katolického zájmu, stejně jako na husitství přes někdejší komunistickou "propagandu."

Proto studuji historii, abych se nějakou propagandou nedal svést. Komunistické "blahořečení" husitství je jen důkaz toho, že maji mozek retardované škeble. Oni by přeci měli býti první, kteří maji husity nenávidět, protože v praxi dokázali, že komunismus je v praxi nezrealizovatelný. :wink:
To jsem ale odbočil od Pomuka. Stále nemohu pochopit proč byl prohlášen za svatého. Jaký měli papeženci důvod jej vnutit lidu, aby se mu klaněli? Čím byl užitečný pro naši vlast a národ, že zde má několik desítek kostelů, stovek soch a tisíce uznávačů? Ano, byl umučen. To je opravdu smutné a nezlehčuji to, ale třeba namátkou si vzpomenu na kněze Oulického, který byl také mučen a navíc následně popraven v kole (takže vlastně také umučen). Papeženci prostě šáhli po jediné a navíc pro ně naštěstí nejvíce "medializované" postavě a tuto modlu předali lidu, který byl už úspěšně jezuity vrácen do temného středověku a bláhové nevědomosti negramotných.
Je mi to ale jedno. Je to jejich problém a ne můj. Můj je to pouze tehdy, když mám cizinci vysvětlit čí je to socha. :roll:

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jesuitská práce
PříspěvekNapsal: 16.10.2007 - 10:27 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 797
Bydliště: Alta civitas
Sabin píše:
Jaký měli papeženci důvod jej vnutit lidu, aby se mu klaněli?
Já si totiž myslím, že toto není případ vnucení víry, jak to známe z jiných příkladů.
Tadyto, dle mého, vycházelo z lidu samého. Vždyť nějaký farář se rozhořčoval nad tím, že se v kostele věší obrázek Nepomuckého, byť to je místo určené jen pro svatořečené.
Že jeho pozdvižení mezi virtuálně-duchovní elitu nebylo tak jednoduché, jak se to dnes s oblibou traduje, svědčí i to, že celý proces se táhnul desetiletí, nepodílel se na tom jediný církevní hodnostář...
...a zajímavo na tom je, že právě prý jesuité byli proti jeho svatořečení.

Nepomucký byl u lidu oblíben, proto bylo jeho blahořečení a krátce na to svatořečení, celkem logickým krokem, kam vývoj jeho legendy směřoval.
Otázkou ale je, kde se vzala tak obrovská obliba, že zastínila sv. Václava?
Potřeboval lid nějakého zástupného patrona za sv. Václava, který ubíral v oblíbenosti na intensitě?
Byl snad, v silně překatoličtěné zemi s množstvím cizí šlechty, tolik oblíben, že byl Čech? Ale proč tedy získal takovou oblibu i v zahraničí a též u místních Němců?

V každém případě, Nepomuckému bylo nejvíc škozeno za První republiky, kdy se jeho památky ničily a dokonce se den, jemu zasvěcený, přestal slavit jako svátek.

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jesuitská práce
PříspěvekNapsal: 16.10.2007 - 14:10 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Kolssteyn píše:
Sabin píše:
Jaký měli papeženci důvod jej vnutit lidu, aby se mu klaněli?
Já si totiž myslím, že toto není případ vnucení víry, jak to známe z jiných příkladů.
Tady to, dle mého, vycházelo z lidu samého.

Tak to je potom ještě smutnější důkaz úpadku věřícího českého lidu. Když místo Boha začne člověk vyhledávat tato zlatá telata, tak není hoden spasení.

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jesuitská práce
PříspěvekNapsal: 16.10.2007 - 14:16 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Kolssteyn píše:
V každém případě, Nepomuckému bylo nejvíc škozeno za První republiky, kdy se jeho památky ničily a dokonce se den, jemu zasvěcený, přestal slavit jako svátek.

Zřejmě to bylo součástí "akce" Pryč od Říma, protože papeženci byly silně proti vzniku Československa a on byl více méně jejich nejvýraznějším symbolem. Když byl tak oblíben, proč byl tedy najednou tak zatracován. Proč najednou desetisíce věřícich přešli do nové Církve československé. Myslím si, že alespoň na těch pár let svobody, si uvědomili své historické kořeny. Prostě se Římu nepodařilo vyplenit to ďábelské protestanské sémě. :lol:

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 30 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2018 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz