Právě je 17.01.2018 - 03:17

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Odkaz M. Jana Husa
PříspěvekNapsal: 19.07.2014 - 10:44 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6780
Bydliště: Athény východních Čech
V tomto tématu bychom si měli povídat o odkazu mistra Jana Husa pro dnešní dobu.
Může nás vůbec něčím ještě tento církevní reformátor z 15. století oslovit? Má aspoň nějaký význam jeho poselství pravdy pro současnost charakterizovanou přetvářkou, pokrytectvím, polopravdami nebo přímo lží? Může nás vést jeho mučednická smrt na kostnické hranici k nějakému zamyšlení např. nad smyslem a pomíjivostí života?
Jistě byste mohli doplnit mnoho dalších podobných otázek ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Odkaz M. Jana Husa
PříspěvekNapsal: 19.07.2014 - 10:47 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6780
Bydliště: Athény východních Čech
JM píše:
V tomto tématu bychom si měli povídat o odkazu mistra Jana Husa pro dnešní dobu ...

Tady naleznete zajímavý text týkající se Husova odkazu pro současnost.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Odkaz M. Jana Husa
PříspěvekNapsal: 19.07.2014 - 12:03 
Offline
střelec
střelec

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 252
Tomáš Butta píše: "Hus byl prý příliš kritický, neuvažoval realisticky, byl konfliktní, byl ctižádostivý. Je to patrné i v publikaci Jiřího Kejře 'Hus známý a neznámý', která vyšla v roce 2010."
Dovolil bych si k tomu napsat krátkou poznámku. Již si nepamatuji na knihu Jiřího Kejře "Hus známý a neznámý", ale domnívám se, že pro pochopení postojů mistra Jana Husa je důležité pochopit a porozumět době ve které žil. Historické prameny nám trochu napovídají. Vavřinec z Březové ve svém popisu kostnického koncilu v soupisu přítomných osob uvádí 18 souložníků papežských, totiž komorníků (zřejmě to není myšleno doslova) atd. a 718 kurev zjevných také ke koncilu patří. Myslím, že si nemusíme dělat iluze o tehdejší mravnosti. Potom ta kritika mistra Jana Husa se jeví jako přílišná. Ten výraz nerealistické uvažování se zřejmě vztahuje k jeho spisu De ecclesia a považuji to spíše za nedorozumění. Odkaz mistra Jana Husa, který ve svých kázáních kritizoval pokrytectví, pýchu, zpupnost, lakomství, smilstvo, svatokupectví je jak vidíme podle současných kauz stále aktuální.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Význam Mistra Jana Husa
PříspěvekNapsal: 21.07.2014 - 17:18 
Offline
příslušník chudiny

Registrován: 21.07.2014 - 14:22
Příspěvky: 2
Význam Mistra Jana Husa

Vytvořeno 5. 7. 2014 21:00

Pro skutečné křesťany a věřící, kteří nekonzumují názory církví, stejně jako pro vlastence a všechny skutečné Čechy, je význam Mistra Jana Husa mnohem hlubší a jasnější. Mistr Jan Hus obracel pozornost k PRAVDĚ jako cestě k Bohu. Tu hledal především u Ježíše a v evangeliích. Dospěl k ideálu Pravdy, který pak stavěl nade vše. Ideálem poznané pravdy, která spojuje člověka s Bohem a která stojí vysoko nad církví i nad Biblí, předběhl Mistr Jan Hus ostatní náboženské myslitele Evropy o několik století a současně zůstal nepochopen všemi jeho kritiky i do dnešních dnů.

Římskokatolická církev se sídlem v Římě, dnes Vatikánu, nerada slyší o českém kazateli Husovi, o prodávání odpustků, trojpapežství, natož pak o povstání Českého národa, který odmítl poslušnost církvi a statečně se postavil křižáckým armádám celé západní Evropy. Církev evangelická, druhá největší část křesťanstva, dnes uznává, že církevnímu sněmu v Kostnici nezbylo než Husa upálit, protože se odmítl podrobit jednotnému názoru celé křesťanské církve; tedy přijímá slepou dogmatiku. Jako kdyby vraždit za jiný názor by bylo jakkoliv obhajitelné?! A tak vzniká tichá dohoda mezi hlavními oficiálními církevními směry v zájmu budoucí „jednotné evropské křesťanské kultury“. Proto by nejraději na tohoto českého vlastence zapomněli.

To je to skutečně podstatné z odkazu a základního rámce chápání významu Mistra Jana Husa. Skutečný Husův význam často zapadá v podružnostech řešení jeho sporu s církví anebo jeho omezeného chápání jako reformátora církve, a vlastně tedy „katolíka“. Navíc se často říká, že následná společenská bouře vyvolaná jeho zavražděním římskokatolickou církví (tedy tzv. „husitské války“) byla něčím, s čím by Hus nesouhlasil. Dnes se dívá na husitství zejména z pohledu jeho pozdějších projevů a vyzdvihují se negativní projevy, které spíše než negativními projevy samotného husitství byly negativními projevy samotného středověku a jeho feudalismu, tedy klimatu vědomí dané doby. Negativní projevy v husitském táboře, jako vlastní rozkoly mezi husitskými směry, opakované omílání, kde všude husité zničili „gotické památky“, a zapomínání na nesrovnatelné řádění druhé strany a neuvažování samotného klimatu dané doby, pomalu zastírá pravý duchovní a humanistický význam Husův. To podstatné v oblasti pravého humanismu je právě připomínka ideálu principu Pravdy jako základního bodu života člověka a apelace na návrat k původnímu křesťanství, tedy ke skutečnému následování Ježíše, jeho učení, což je jediná skutečně účinná obroda křesťanství, jednotlivce, a tak i celé společnosti jako celku. To je přínos a základní myšlenka spojená s Mistrem Janem Husem.

Hus také zůstává živým důkazem nutnosti bránit nezpochybnitelné právo náboženského přesvědčení a svobody vyznávání víry jako základního lidského práva člověka, vycházejícího z hledání prvotní Pravdy. V Husově apelaci slyším echo věčné spirituality, která byla formulována už ve starých védách a upanišadách Indie: „Není vyššího náboženství než Pravdy!“ Nikoliv nějaký bůh jako bytost nebo svaté písmo jako bible, ale živá Pravda, Kristus v nás, světlo vědomí je projevem ideálu Pravdy jako Božského principu. V tomto spočívá význam člověka Husa: byl „majákem“ této myšlenky, který k nám toto vysílá i dnes. Je jen ukázkou pokleslosti našeho světa a jeho odpadnutí od Boha, když takové myšlenky vyvolaly následnou bouři akcí a reakcí a společenské změny, které zasáhly velkou část Evropy a natrvalo ovlivnily myšlení i národní zkušenost českého národa i Evropy jako celku. Je cenná, proto ji nenechme zavát nánosem „moderních kritických pohledů“ často s jediným cílem: špinit vše české, které nám ukazují husity pouze jako žháře nebo komunisty 15. století apod.

Nezapomeňme na jednu věc. Husité vadili ještě A. Hitlerovi, který o nich v souvislosti s tehdejším Československem hojně mluvil. O Češích se Hitler mimo jiné vyjadřoval jako o bolševicko-husitské lůze apod. Někdo opravdu moudrý řekl, že pokud chceme opravdu poznat, s kým máme tu čest, máme se zeptat na jeho názor na husitství. Je zrcadlem toho, co znamená být bytostným Čechem, nikoliv rasou fyzickou nebo z etnického pohledu, ale z pohledu rodiny duchovní.

Mimo duchovní a náboženskou oblast nám Mistr Jan Hus připomíná, že není nutné souhlasit s každou autoritou jenom proto, že se staví nebo je obecně společností přijímaná jako autorita. To je základní myšlenka demokratismu. Svoboda názorového přesvědčení a nutnosti ověřování pravdy vlastní subjektivní zkušeností je základem moderního demokratického myšlení soudobého člověka. Z tohoto důvodu je Hus kritizován a nenáviděn všemi stoupenci totalitního způsobu myšlení.

Mistr Jan Hus nás vybízel k hledání pravdy, trvání na pravdě, a, pokud je třeba, i bránění pravdy, a to i „železem“. Proto i obrana Husova, jeho skutečných myšlenek a sdělení přes všechny možné nánosy nejrůznějších výkladů jeho osobnosti, doby a působení, by měla být zákonem pro všechny Husovy následovníky, tedy pro všechny, jak husité mezi sebou říkali, staré věrné Čechy. Husovo vlastenectví není vlastenectvím etnickým spojeným s tělem a jeho krví, jako například v případě německého pojetí nacionalismu, ale vlastenectvím duchovním, postaveným na sdílení duchovních a lidských hodnot, které Mistr Jan Hus ztělesňoval, hlásal, a svou smrtí způsobenou jeho nepřáteli nám tak do dnešních dnů stále připomíná. A pokud my sami jej budeme dále svým životem ve svém srdci nosit, bude promlouvat i ke generacím následujícím, a tak jim pomáhat v temnotě zevního světa nalézt nesmazatelnou stopu ke světlu, která je schována právě v Mistru Janovi a jeho duchovním a společenském významu nejen pro náš národ, ale celé lidské společenství.


Napsal Ing. Jiří Krutina http://www.vedominaroda.cz sdílel:Tom


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Význam Mistra Jana Husa
PříspěvekNapsal: 21.07.2014 - 18:09 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6780
Bydliště: Athény východních Čech
Jiří Krutina píše:
... Církev evangelická, druhá největší část křesťanstva, dnes uznává, že církevnímu sněmu v Kostnici nezbylo než Husa upálit, protože se odmítl podrobit jednotnému názoru celé křesťanské církve; tedy přijímá slepou dogmatiku. ...
Obávám se převelice, že tady pan Krutina vůbec neví, o čem píše ... :!: :roll: :twisted:

Jiří Krutina píše:
... Skutečný Husův význam často zapadá v podružnostech řešení jeho sporu s církví anebo jeho omezeného chápání jako reformátora církve, a vlastně tedy „katolíka“ ...
... a tady to potvrdí tím, že strčí katolíka do uvozovek. :roll:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Palacký, TGM
PříspěvekNapsal: 22.07.2014 - 17:22 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6780
Bydliště: Athény východních Čech
V článku Odkaz Jana Husa: Palacký, Masaryk a česká náboženská otázka od Terezy Matějčkové mj. čteme:

"... V tomto smyslu se pak Masaryk ptá: 'Jest možno, aby tato otázka, která hýbala národem 400 let (od 14. do 18. století), kterou vyzrála naše nejslavnější doba, jak nám říká Palacký, je možno, pravím, aby tento vývoj náboženský najednou byl přerušen, protože dnes máme starosti jiné, hospodářské, národnostní, politické?'
A jeho odpověď je jednoznačná: 'Ne. To není ani myslitelno.'
"
Načež se autorka článku ptá: "Jak na tuto otázku dnes odpovíme my?" ...

Upozornil: Ježek

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Palacký, TGM
PříspěvekNapsal: 24.07.2014 - 13:02 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6780
Bydliště: Athény východních Čech
JM píše:
... Načež se autorka článku ptá: "Jak na tuto otázku dnes odpovíme my?" ...

Já osobně na tuto otázku odpovím až po skončení oslav Husovského jubilea v příštím roce. :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Bible a církev
PříspěvekNapsal: 28.08.2014 - 11:13 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6780
Bydliště: Athény východních Čech
V současné době jsem se znovu setkal s nekompromisním názorem, že církev nemá oporu v Bibli. :roll:
Kdyby tomu tak skutečně bylo, tak mistr Jana Hus místo toho, aby začal kritizovat nešvary v církvi, vystoupil by rovnou s požadavkem na její zrušení. :idea: (Nepochybně by s tím přišel už i Viklef a další předchozí reformátoři.)

BTW.
Odkazy v Bibli přímo se dotýkající církve:
1. Původ církve - Mt 16, 18; Sk 20, 28; Ef 5, 22-32
2. Organizace a autorita církve - Mt 18, 15-17; Sk 20, 17.28; Sk 16, 5

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: obsah nikoli forma!
PříspěvekNapsal: 03.11.2014 - 11:32 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6780
Bydliště: Athény východních Čech
Poslyšte, co mistr Jan Hus říká o knihách a co se pochopitelně beze zbytku nechá vztáhnout i na Bibli:
"Proto, kdo knihy zlatem nebo stříbrem okovává, ten okování miluje více než písmo. Příčinou je, že ho nezajímá kniha, která též písmo má, ale okování, které pečlivě prohlíží a na písmo nedbá. A je tak nemoudřejší než opice, která když vezme ořech, nekochá se ve skořápce, ale ihned jádra dobývá."

Já bych si to dovolil ještě poněkud zobecnit. Máme se pídit po obsahu a nikoli po (vnější) formě, nabádá nás Jan Hus. Jaký bychom měli užitek z překrásně zdobených kostelů, kdyby slovo Boží v nich znělo falešně? Nebo jinak - k čemu je přednáška, která je přednesena vzletnými slovy, dobře se tím pádem poslouchá, ale je v podstatě o ničem? Co s člověkem, který hezky vypadá, je opulentně a podle poslední módy vystrojen, ale srdce má okoralé a duši prázdnou? Jak se asi žije v obci, která získala titul "Nejkrásnější obec roku", když mezilidské vztahy jsou zde na zoufale bídné úrovni? ...
A jistě byste sami dovedli uvést spoustu dalších příkladů o tom, jak záleží daleko více na obsahu než na formě. :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: článek na echo24.cz
PříspěvekNapsal: 20.03.2015 - 23:51 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6780
Bydliště: Athény východních Čech
Na webu "echo24.cz" vyšel článek Pavlíny Rychterové "Polopravdy kardinála Duky. Husa poslala na hranici církev", v němž jeho autorka reaguje na rozhovor arcibiskupa Duky rovněž v týdeník Echo:
http://echo24.cz/a/iPwhC/polopravdy-kardinala-duky-husa-poslala-na-hranici-cirkev
upozornil: Ježek

BTW. Zajímavá - mnohdy spíše "zajímavá" - je také diskuse za článkem, kde z některých příspěvků kape katolická tendenčnost jak z děravého kastrolu. Jistý "Sting68" píše o historičce Pavlíně Rychterové jako o "... sice formálně vzdělané ale jinak ateistické huse, která kardinálu Dukovi tragicky nestačí a proto ta její jízlivost!". :roll:
Co k tomu dodat? Že těch, kteří se ve 21. století stále ještě (mylně!) domnívají, že Hus si za svoji smrt mohl sám a že si ji vlastně zasloužil, je pořád docela značný počet, ba dokonce, že jich je více, než bychom si mysleli. I to je bída tohoto národa, který je Husovou postavou stále rozdělován, místo toho, aby tomu bylo přesně naopak. A to ještě 600 let po jeho úmrtí. :(

P. Rychterová ve výše odkazovaném článku mj. píše:
"... Nejprve: Hus nezvolil dobrovolnou smrt, jak se některé formulace pana arcibiskupa zdají naznačovat. Husa poslala na hranici církevní hierarchie jako výsledek procesu vedeného podle kanonického práva. Za druhé: Předání Husa tak zvané světské spravedlnosti, vykonavateli rozsudku, které tak umně zmiňuje pan arcibiskup – umně proto, že skoro vzniká dojem, že a) si za rozsudek Hus mohl sám, b) odsoudila ho nakonec světská spravedlnost – byla pouhou formalitou, která ani tehdy neměnila a ani dnes nemění nic na tom, kdo usmrtil Husa tím, že o jeho smrti rozhodl."
JM 27. 8. 2008 tady píše:
... "'Co měl tedy král Zikmund dělat?,' ptá se na závěr uvedené poznámky Krchňák a hned si na otázku odpovídá, když dodává: „Nařídil, aby se s Husem naložilo podle platných říšských zákonů. Husa tedy neupálila církev, ale světská moc."
Tuto pilátovsky alibistickou větu slýcháváme od katolíků, myjících si ruce, velice často. Stalo se z ní klišé, kterým se však ohánějí nejenom rigidní katolící. A Krchňák nám patrně chce (naivně?) "vysvětlit", že soudce nevykonává nad odsouzeným hrdelní rozsudek, ale že to přenechává jeho katu.
Takže já bych si dovolil "nepatrně" páně Krchňákovu větu poopravit a především upřesnit. Kdyby církev Husa neodsoudila, světská moc by ho neupálila. :!: ...

(zvýraznění autor příspěvku)

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Jak Husa vyuučovat ...
PříspěvekNapsal: 09.04.2015 - 22:04 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6780
Bydliště: Athény východních Čech
Jak by se měl M. Jan Hus vyučovat na základních školách a jak bojovat proti ideologickým stereotypům:
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/215411000100409?index%5B%5D=393056&x=67&y=20

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 27.10.2016 - 07:12 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6780
Bydliště: Athény východních Čech
Studentská přednáška Kateřiny Chládkové "Současný obraz Jana Husa" se koná dne 1. 11. 2016 v 19:15 hod. v místnosti č. 201 hlavní budovy FF UK na Palachově náměstí Praha.
https://www.facebook.com/events/905968742866511

Tématem přednášky je Obraz upálení mistra Jana Husa v současné české společnosti. Zabývá se především mediálními obrazy Jana Husa, spojenými s výročním rokem 2015. V rámci oslav výročí vystavěla česká společnost Husovi různorodý pomyslný pomník a dala tak najevo, že vzpomínání na mistra Jana je pro ni stále důležité. V bakalářské práci a nyní i v přednášce sleduje autorka, nakolik je vzpomínková praxe spojená s Janem Husem automatizovaná a zda v ní lze najít autentické obsahy.

Mechanismy současného vzpomínání se autorka pokusí ukázat na třech vybraných pramenech: na táborské výstavě Jan Hus 1415/2015, na filmové trilogii Jan Hus a na prvním dílu Husitské epopeje Vlastimila Vondrušky. Prameny podrobí následujícímu tázání: jaká je funkce Husovy postavy v jednotlivých reprezentacích? Jak se na konkrétní Husově podobě podílí povaha reprezentujícího média? Jaké strategie využívají jednotlivá média, chtějí-li upevnit svou pozici v české kulturní paměti?

Těšit se můžete na ukázky z pramenů – na patetické filmové záběry i na lacinou knižní erotiku – Jan Hus o jakém se vám nesnilo!

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2018 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz