Právě je 19.04.2024 - 12:43

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 30 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: JAN (Nepomucký) vs. JAN (Hus)
PříspěvekNapsal: 21.08.2007 - 15:13 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Bratr Jiří mi k této záležitosti dodal níže uvedený odkaz. Článek jsem si prostudoval a rád bych na něj nyní reagoval.

http://www.e-stredovek.cz/view.php?naze ... 2006120002

V době svatořečení pak Johánek z Pomuku byl již jen Janem Nepomuckým.
Musím se přiznat, že nejsem odborník přes jména a proto nedokážu posoudit jestli Johánek a Jan je jedno a to samé oslovení. Nikdy jsem ale neslyšel oslovení Johánek Hus nebo Johánek Žižka. Stále si tedy myslím, že oslovení Jan bylo vybráno záměrně a že tento Johánek měl v době Temna nahradit Mistra Jana.

Jan také půjčoval peníze a když je poskytoval, tak nepochybně na úrok. V nežidovské komunitě docela ojedinělý případ lichvy, kterou katoličtí historici popírají.
Zcela nepokrytá lichva, která byla v té době u papeženců veřejným tajemstvím. Středověk nebyl pro ně startem v této podnikatelské sféře, protože již byla dávno před tím, ale to samozřejmě neomlouvá.