www.husitstvi.cz
http://www.husitstvi.cz/forum/

JAN (Nepomucký) vs. JAN (Hus)
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?f=6&t=592
Stránka 2 z 2

Autor:  Sabin [ 16.10.2007 - 14:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jesuitská práce

Kolssteyn píše:
Vždyť nějaký farář se rozhořčoval nad tím, že se v kostele věší obrázek Nepomuckého, byť to je místo určené jen pro svatořečené.

Opět tedy nechápu proč ho svatořečili. Určitě ne pod nátlakem lidu. Vždyť jim na lidech vůbec nezáleželo. Lid měl jenom sloužit a platit.

Autor:  Kolssteyn [ 17.10.2007 - 17:36 ]
Předmět příspěvku:  asi...

Asi to je v českém národě zakořeněné.
Já si nemyslím, že vždy muselo jít o zlatá telata. Středověký člověk neustále viděl hierarchii. Tehdy nešlo jako dnes, stěžovat si třeba přímo u presidenta. Tenhdy ani nemohl podat žalobu k soudu, protože jeho problém "vyřešil" nějaký rychtář.
Stejně tak svatí... byli přímluvci u Boha. Stejně jako papež byl nejvyšším světským úředníkem božím. Ti, jež ke své víře nepotřebovali prostředníky - kněze, biskupy, svaté - církev nemilosrdně potírala.
Věřící lid skoro neměl jinou možnost, než prosit za duchovní smilování u Boha přes ty, jež k němu měli nejblíže, tedy blahoslavené a svaté, přes jejich duchovní patrony.
Jistě měli i obavy, obrátit se ve svých modlitbách přímo k Bohu - ač v něj věřili - protože dostat se ke králi nebo k arcibiskupovi také bylo prostému člověku zcela nemyslitelné a nereálné. Musel mít na to audienci a ta byla jistě nemyslitelná i pro obyčejné zemany.

Já nevím,... ale posuzovat něco pouze optikou moderního člověka, ideologickou nebo náboženskou je poněkud zavádějící. Zvláště u Nepomuckého je celá věc ještě složitější, než by se kritikům chtělo vůbec zabývat. 8)

Autor:  Kolssteyn [ 17.10.2007 - 17:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jesuitská práce

Sabin píše:
..jim na lidech vůbec nezáleželo. Lid měl jenom sloužit a platit.
Ve středověku ano. Tam legenda o Nepomukovi začíná, ale nesmíme zapomínat, že k jeho přišpendlení k hvězdnému nebi došlo až ve století 18-tém a ta doba byla zase diametrálně odlišná.

Autor:  Sabin [ 18.10.2007 - 09:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: asi...

Kolssteyn píše:
Věřící lid skoro neměl jinou možnost, než prosit za duchovní smilování u Boha přes ty, jež k němu měli nejblíže, tedy blahoslavené a svaté, přes jejich duchovní patrony.
Jistě měli i obavy, obrátit se ve svých modlitbách přímo k Bohu - ač v něj věřili - protože dostat se ke králi nebo k arcibiskupovi také bylo prostému člověku zcela nemyslitelné a nereálné. Musel mít na to audienci a ta byla jistě nemyslitelná i pro obyčejné zemany.

Zajímavý pohled na důvod obliby svatých mezi prostým lidem. Rozhodně stojí za zamyšlení. Děkuji za něj.
Myslím si ale, že to bylo také ovlivněno přímo církví. Papež vymýšlí jeden dogmatický zákon za druhým (viz. zdravění: Pochválen buď..., nebo: papež je neomylný, atd.) a prostí věřící to musí dodržovat, jinak by přeci skončili v pekle. Pak jim předhodí stovky svatých (které musí světit), stovky poutních míst (lteré musí navštívit) a nakonec se víra rozplyzne pod nánosem výmyslů, intrik a mamonu.

Autor:  Sabin [ 18.10.2007 - 10:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jesuitská práce

Kolssteyn píše:
Sabin píše:
..jim na lidech vůbec nezáleželo. Lid měl jenom sloužit a platit.
Ve středověku ano. Tam legenda o Nepomukovi začíná, ale nesmíme zapomínat, že k jeho přišpendlení k hvězdnému nebi došlo až ve století 18-tém a ta doba byla zase diametrálně odlišná.

To je pravda, že 18.století byla jiná doba. Byli jsme už úspěsně rekatolizováni, česká protestanská elita se už ve světe asimilovala, čeština byla jazykem sprosťáků. Germáni si tady mohli dělat co chtěli.

Autor:  Kolssteyn [ 18.10.2007 - 17:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jesuitská práce

Sabin píše:
...čeština byla jazykem sprosťáků. Germáni si tady mohli dělat co chtěli.
A právě v této době přišel ryze český patron mostů, Jan Nepomucký. Habsburkové museli souhlasit s uznáním českého svatého...
Sabin píše:
jeden dogmatický zákon za druhým
Nadměrné příkazy jsou vždycky kontraproduktivní.
Ale konkrétně v příkladech zdravení... (moc tomu teda nerozumím), ale i u šlechty bylo dané, jak který stav oslovovat. Jinak knížete, jinak hraběte...
A povinné návštěvy poutních míst...? O tom jsem neslyšel.
Ve středověku to nebylo příliš možné, protože poddaný nesměl opustit panství... šlechta podnikala pro svou prestiž, i vlastní zájem, cesty k Božímu hrobu a později pak obecný lid s oblibou (aspoň si to myslím) podnikal cesty na vyhlášená poutní místa.
Vždyť pokud se nepletu, tak i Hus byl v nějaké komisi, která prověřovala pravdivost některých tzv. zázračných míst... kam se poddaní shromažďovali.

Autor:  Jiří Motyčka [ 13.05.2009 - 09:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jiný Hus.

Jan v tématu o 'jiném' Husovi píše:
... Dostáváme se ale k naprosté historické nevěrohodnosti ...
No, ono kdybychom se podívali např. na svatořečení Jana Nepomuckého, který byl svatořečen jako mučedník zpovědního tajemství, čemuž odpovídá drtivá většina světcových atributů, tak to nemá s historickou věrohodností taky co dělat.

Doktor Johánek, arcibiskupův generální vikář byl bezpochyby mučedníkem. :!: Nikoli však zpovědního tajemství, za něhož je vydáván. :roll: Dnes už se ví, že toto jeho mučednictví je z hlediska historických fakt naprostým nonsensem.

Autor:  Anonymous [ 17.08.2009 - 23:38 ]
Předmět příspěvku: 

Dovolím si ocitovat evangelíka Jana Kollára, básníka Slávy dcery:
"Nechte svár, co hrob už vlasti vyryl.
Slyšte národ, ne hlas Feaků,
váš je Hus i Nepomuk i Cyril."

Autor:  Iohannes Cladis [ 15.10.2009 - 01:04 ]
Předmět příspěvku: 

Vřele doporučuji všem knihu Víta Vlnase: Jan Nepomucký - česká legenda (Mladá fronta, edice Kolumbus, Praha 1993)
zde naleznou odpovědi na řadu otázek - např. na onen vztah Jana Husa a Jana Nepomuka, na to, zda byl svatý český či německý, jestli byl dílem jezuitů atd. atd.

Autor:  Iohannes Cladis [ 17.05.2010 - 09:26 ]
Předmět příspěvku:  Tři Janové a Dominik

Tuto sobotu jsem ve Svatovítské katedrále vyslechl svatojánskou mši. Nový arcibiskup pražský Dominik Duka ve svém kázání promlouval o slavných Janech světových i našich církevních dějin. Nejdéle přitom mluvil o úsilí o nápravu církevních neřádů na přelomu 14. a 15. století, které u nás zahájil arcibiskup Jan z Jenštejna, v jehož šlépějích pokračoval právě Jan z Pomuku (no nevím), ale také Jan Hus (bez jediné kritické výhrady na jeho adresu!)

Autor:  Jiří Motyčka [ 17.05.2010 - 11:56 ]
Předmět příspěvku:  3 reformátoři

poněkud OT ...

No, nemám povědomost o do hloubky směřujícím reformátorském "úsilí" těch prvních dvou jmenovaných, ale jinak jsem přesvědčen, že volba Dominika Duky do arcibiskupského úřadu byla šťastnou volbou, a to nejenom pro katolíky. Stačí si přečíst jeho CV nebo výše uvedenou zmínku ...

Autor:  Kolssteyn [ 21.05.2010 - 09:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3 reformátoři

Jiří Motyčka píše:
...nemám povědomost o do hloubky směřujícím reformátorském "úsilí" těch prvních dvou jmenovaných...
Tak o Jenštejnovi je kupř. všeobecně známo, že na svých panstvích zrušil poddanskou odúmrť. To bylo něco jako "útok" na feudální systém, byť k tomu spíše obecně doba spěla.
Jan z Pomuku byl zástupcem Jenštejnovým, a tak je i zřejmé, že dodržování kroků svého nadřízeného plně respektoval a případně zastával, pokud byl Jenštejn zrovna nucen napravovat škody způsobené královým pohůnky nebo se před nimi na čas skrýt.
Otázkou ale je, nakolik samostatně ovlivňoval běh tohoto dění, když působil součinně s Jenštejnem...? 8)

Autor:  Jiří Motyčka [ 26.05.2010 - 10:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3 reformátoři

Budiž.
Ale obávám se, že Dominik Duka, Iohannes i moje nepatrnost jsme měli na mysli především reformu církve, i když pochopitelně odúmrť také bezprostředně souvisela s nárůstem majetku církve ...
Ale Hus zamýšlel komplexní reformu církve, a to v "hlavě i oudech". O těch oudech nechci spekulovat, ale např. na tu hlavu, od níž smrděla celá ryba, Jenštejn s Johánkem nepomysleli ani ve svých nejbujnějších snech. Takže jacípak reformátoři, že.
Mluvím totiž o hloubce (Husovy) reformy, z níž šla hlava kolem i samotnému Římu.

Autor:  Jiří Motyčka [ 13.01.2011 - 16:18 ]
Předmět příspěvku:  + 1

Zase jedna významná socha mistra Jana Husa přibude. K tomu viz tady ...

Autor:  Jiří Motyčka [ 08.01.2018 - 10:05 ]
Předmět příspěvku:  JAK SE NEPOMUCKÝ MASKOVAL ZA HUSA

Asi jediný pomník v Česku zobrazoval Jana Nepomuckého (původně) i Jana Husa (později) v jedné plastice, a to v Praze na Pankráci :shock: ...
http://vysehradskej.cz/jan-nepomucky-na-pankraci
Příloha:
Hus-Pankrác.jpg
Hus-Pankrác.jpg [ 326.68 KiB | Zobrazeno 8066 krát ]

Stránka 2 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/