Právě je 19.04.2024 - 15:02

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 238 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 11.02.2013 - 03:26 
Offline
pavézník
pavézník
Uživatelský avatar

Registrován: 23.10.2012 - 23:31
Příspěvky: 196
Bydliště: Matka měst, Hlava republiky, Děvka babylónská
Jiří Motyčka píše:
Vyjděme z předpokladu, že Žižka chodil na Husova kázání a že mu byl sympatický reformní program vycházející z předpokladu chudé církve takřka bez majetku (zjednodušuji). Žižka seznal, že na husitském programu není nic heretického, nic protikřesťanského, ba právě naopak. Pak dospěl k závěru, že jeho duše vojáka nalezne spasení spíše ve vojsku bojujícím pod korouhvemi s kalichem než s křížem.
Já si myslím, že by v tom s Tebou Čornej mohl souhlasit. Ostatně právě proto se mi od počátku zdálo, že Tvé a jeho pojetí jsou, když ne totožné, tedy alespoň souladné.
Jiří Motyčka píše:
Moje úvaha stála na tezi, že Žižka zabíjel před i po r. 1419. A na té si stojím i nadále.
Ale to, že Žižka zabíjel před i po r. 1419, tu přece nikdo nepopíral.

Jiří Motyčka píše:
Mně to přišlo, že ty jeho podněty - jak ty tomu stále říkáš - jsou zároveň důvody. Podněty jsem ve svých replikách začal používat také a proto, abychom si lépe rozuměli my dva.
Máš pravdu, ale já to v tom pořadu nijak nepostřehl. Hledal jsem nějaké příhodné výrazy, abych odlišil, že to, co v rozhlase uvedl, mu neposkytne dostatečnou oporu pro odpověď, CO Žižka viděl na husitství správné z hlediska věcného, ale poskytne dobré východisko pro odpověď, PROČ byl horlivý a nezištný. V jistém smyslu jsou ovšem ty podněty zároveň důvody, proč takto jednal. Nenalezl jsem však v pořadu zmínku o důvodech Žižkova přesvědčení, a tak jsem to chtěl ponechat otevřené. Jenomže jsem si zrovna přečetl rozhovor s P. Čornejem, kde je řeč i o tomto, v němž jde nad rámec toho, co říkal v pořadu. Zmiňuje se v něm o tom, že Žižku právě proto zaujalo to pojetí božího zákona, s nímž přišli reformní kazatelé. Rád bych se Petra Čorneje zeptal, co tím přesně míní, tj. jaké rysy výkladu Písma (odchylné snad od dosavadní tradice?) jej tedy z hlediska spásy duše zaujaly. Já ten Čornejův výklad přijímám vstřícně, protože podle mne bylo husitství záležitostí náboženskou *, tedy především spásy a nikoli pozemské spravedlnosti nebo nápravy mravů. Těch jen potud, pokud svým stavem ohrožovaly onu spásu. Čornej proto z mého úhlu pohledu neříká o mnoho víc, než že Žižka nebyl výjimkou.

Petr Čornej píše:
Žižka se od mladých let živil jako profesionální válečník a žoldnéř doma i v zahraničí. Plných 20 let před výbuchem revoluce toho o něm nic moc nevíme. Bojoval téměř jistě roku 1410 ve známé bitvě u Grunwaldu proti řádu německých rytířů. Byl v oddíle Jana Sokola z Lamberka a s ním asi i poznával svět. Jinak bychom těžko vysvětlili, proč získal po roce 1419 takovou autoritu.

Nepochybně několikrát překročil zákon, takže ho král Václav IV. musel roku 1409 amnestovat. Po návratu z Pobaltí (od Grunwaldu) byl zaměstnán na královském dvoře. Celý život byl tedy válečníkem, žoldnéřem či lapkou, který bez skrupulí zabíjel.

Když zhruba ve věku mezi 50 a 60 lety přišel do Prahy, kde Jan Hus a další kazatelé hovořili o spáse duše, pravděpodobně si kladl otázku, jestli bude spasen, když stál celý život za hranou zákona. Zřejmě proto se přiklonil k husitskému pojetí božího zákona. Ale protože byl voják, nedokázal bojovat za boží zákon jiným způsobem, než byl zvyklý. Jeho snaha dojít spasení se projevila i v odhodlanosti, s jakou bojoval.

Rozlišil bych však Žižku před ztrátou druhého oka v roce 1421 a po ní. Pak se totiž změnil v člověka, který si myslí, že je oprávněn prosazovat pravdy božího zákona a mečem přivede všechny k tomu, aby je respektovali. Změna jeho psychiky po ztrátě oka je naprosto patrná. Asi měl pocit, že ho Bůh zkouší. Proto si dovolil spory s táborskými kněžími, proto zabil kněze svým palcátem po bitvě u Strauchova dvora. Osoboval si právo rozhodovat, co je z věroučného hlediska správné.

(Tajemství české minulosti, březen 2013, s. 35n)

Mně se líbil ten Čornejův důraz na náboženský zřetel nejen Žižkova smýšlení, poněvadž mám za to, že přesně tohle dřívější výklady potlačovaly ve prospěch důrazu na stránky společenské či mravní. Přitom však ospravedlnění v očích tehdejších lidí mohlo mít a mělo husitství ne kvůli tomu, že se stavělo proti nespravedlivé vrchnosti nebo mravně zkaženým kněžím, ale proto, že usilovalo o společnou i osobní spásu, která se ocitla církevním neřádem a vrchnostenskou netečností v ohrožení.
Naopak se mi v tom úryvku nezamlouvá ten obrat "bez skrupulí". - To bych rád věděl, jak by tehdy asi člověk mohl zabíjet ohleduplně. :? Je nadbytečné něco takového říkat, ledaže bychom chtěli naznačit, že se jednalo o zvlášť krutého bojovníka.**

Jiří Motyčka píše:
Když napíšu, že Žižka takto neuvažoval, tak tím přece zároveň neříkám, že tohle uvažování mu přisuzuje Čornej.
A když mu (Žižkovi) to tedy nikdo nepřisuzoval, tak proč o tom mluvíš? Komu tím a v čem odporuješ? Kdyby nikomu a v ničem, tak jaký by to mělo smysl uvádět?

Jiří Motyčka píše:
Absurdní je představa (a to mi věř!), že bych se čirou náhodou ve svém uvažování zabýval tím, že by jednou bylo zabíjení cílem a podruhé nevyhnutelným prostředkem. Obávám se, že to je zase nějaká tvoje dez/interpretace.
Mohu vycházet jen z toho, co jsi napsal. Mně se zkrátka nelíbí to Tvé „aby“ – to se má týkat spásy a ne zabíjení, i v případě Žižky. Kdo mu tedy přisuzuje ono „abych mohl ve jménu svaté války dál zabíjet“, že o tom mluvíš? Aha!?

Jiří Motyčka píše:
Theodor píše:
... Zabíjení „pro boží věc“ ovšem žádným takovým prohřeškem není ...
... říká, nebo tak uvažuje KDO? To by mě fakt zajímalo.

Já myslím, že odpověď lze nalézt v tomto:
:arrow: Viz http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=16505
Ivona Holá píše:
Spravedlivé užití síly obhajovali již církevní otcové, například sv. Klement Alexandrijský, sv. Eusebius, sv. Ambrož a zejména sv. Augustin, podle kterých i voják plní Boží vůli, pokud bojuje ve spravedlivé válce. Podmínky, za kterých můžeme válku označit za spravedlivou, teoreticky rozpracoval Tomáš Akvinský především v díle Summa Theologiae (II-II. 40).

Jan Milíč Lochman píše:
Této teorii, kterou zastávali jak katoličtí, tak evangeličtí teologové, nemůžeme upřít subjektivně „recta intentio“ (upřímný úmysl) – ani objektivně zlidšťující účinek. Měla však i povážlivé aspekty.
Či snad lze vědomě „plnit Boží vůli“ a zároveň se prohřešovat proti Desateru?!

Jiří Motyčka píše:
Ale jinak se můžeme pracovně shodnout, že tak uvažovali husiti. Spousta současných lidí, neznajících dobové souvislosti, to však nazve demagogií.
Spousta současných lidí to hlavně špatně pochopí, neboť si pod „zabíjením pro boží věc“ představí svévolného vykladače Písma, nebo ještě spíše Koránu. A to je právě chyba. Kriteria, kdy se jedná o spravedlivou válku, jsou dost přísná a měřítka pro to, kdy může být v sázce přímo spása společenství či člověka zajisté ještě přísnější. Jenomže tímto se málokdo zabývá, odtud pak unáhlené soudy – za „božího bojovníka“ se přijme každý druhý šílenec, který se za něj prohlásí. Navíc se často nebere zřetel na to, že život není pro věřící nejvyšší hodnotou, tou je právě spása. Tudíž je-li v ohrožení ona, lze v krajním případě sáhnout i k zabití, protože smrt není to, co má v životě poslední slovo. Tím je - obecně řečeno - to, co dává životu smysl. To by snad mohlo být srozumitelné i pro ateisty, kteří neztratili pochopení např. pro pojem oběti.

Jiří Motyčka píše:
Jsem přesvědčen, že už si rozumíme poněkud více, jak dokládají moje předchozí repliky. Sorry, ale na víc už nemám sílu.
Já jsem též vysílen. Vyhlašme příměří. Beztak tu je zakrátko Popeleční středa a s ní dlouhý půst, takže si (a Tobě) dám až do Velikonoc pokoj. Jen by mne zajímaly dvě věci: Jedna snese odklad – zajímalo by mne, jestli a v čem se v hodnocení Žižkovy povahy a smýšlení s Čornejem lišíte. Mně to zatím buď tak nepřipadlo, anebo o tom alespoň nemám žádnou určitou představu. Druhá je trochu naléhavější – je docela možné, že budu mít v úterý možnost Čornejovi nějaký dotaz položit. :?: Nač bych se jej měl zeptat a jak by měla přesně ta otázka znít?

* V tom se s Mussolinim neshodneme. :) Viz Jan Hus, hlasatel pravdy. Kap. Žižka a husitská válka

** Ale možná, že právě tohle Čornej naznačit chtěl.

_________________
(Kaz 1:11) čili "Vše bude zapomenuto!"


Naposledy upravil Theodor dne 14.02.2013 - 09:18, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Co si myslel Jan Žížka?
PříspěvekNapsal: 11.02.2013 - 10:57 
Offline
desátník
desátník

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 529
Je třeba si uvědomit, že v té době v první čtvrtině 15. století byla zcela jiná úroveň poznání. Mnoho věcí v přírodě, která lidi tehdy obklopovala i v jejich životech byla chápána jako nadpřirozená. Bible a její výklad to byl hlavní myšlenkový proud a tím byli všichni zaujati což se projevovalo silnou vírou. Domníváme se a zřejmě správně, že lidé v té době si mysleli, že život zde musí protrpět aby se dočkali života věčného v nebesích. Takže pochopit tu dobu s naší úrovní poznání je velmi těžké a myslím, že to plně ani nejde. Stejně tak je problematické odvozovat jaké byly pohnutky Jana Žižky k jednání v jeho životě. 8)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslel Jan Žížka?
PříspěvekNapsal: 11.02.2013 - 15:38 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný píše:
... Stejně tak je problematické odvozovat jaké byly pohnutky Jana Žižky k jednání v jeho životě. 8)
Souhlasím.
Ale to přece neznamená, že o tom s větší či menší znalostí historie, dobových sovislostí a v neposlední řadě i Bible nemůžeme spekulovat ... :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 11.02.2013 - 16:38 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
Theodor píše:
... podle mne bylo husitství záležitostí náboženskou *, tedy především spásy a nikoli pozemské spravedlnosti nebo nápravy mravů. ...
Když husitští kazatelé v čele s Husem kritizovali např. hrubě nemravný život kléru (viz toto téma), tak jim šlo snad i o nápravu mravů. Ta kritika nebyla samoúčelná.
Když odmítali trest smrti za některá provinění jako neadekvátní, tak jim šlo i o pozemskou spravedlnost.

Theodor píše:
... A když mu (Žižkovi) to tedy nikdo nepřisuzoval, tak proč o tom mluvíš? ...
Prostě jenom vyjadřuju svůj názor (který nemusí být správný), jímž jsem chtěl podpořit svoje další úvahy. Tak jednoduché to je.

Theodor píše:
... Mohu vycházet jen z toho, co jsi napsal. Mně se zkrátka nelíbí to Tvé „aby“ – to se má týkat spásy a ne zabíjení, i v případě Žižky. Kdo mu tedy přisuzuje ono „abych mohl ve jménu svaté války dál zabíjet“, že o tom mluvíš? ...
Ano, to mu přisuzuji já, ale opět tímto způsobem vyjadřuji svůj názor. O tom, jak Žižka uvažoval a proč se přidal k Božím bojovníkům, můžeme pouze spekulovat.
Spojka "aby" se snad může obecně týkat čehokoli, jestli dobře rozumím tomu, co se ti nelíbí.

Theodor píše:
... Spousta současných lidí to hlavně špatně pochopí, neboť si pod „zabíjením pro boží věc“ představí svévolného vykladače Písma, nebo ještě spíše Koránu. A to je právě chyba. Kriteria, kdy se jedná o spravedlivou válku, jsou dost přísná a měřítka pro to, kdy může být v sázce přímo spása společenství či člověka zajisté ještě přísnější. Jenomže tímto se málokdo zabývá, odtud pak unáhlené soudy – za „božího bojovníka“ se přijme každý druhý šílenec, který se za něj prohlásí. Navíc se často nebere zřetel na to, že život není pro věřící nejvyšší hodnotou, tou je právě spása. Tudíž je-li v ohrožení ona, lze v krajním případě sáhnout i k zabití, protože smrt není to, co má v životě poslední slovo. Tím je - obecně řečeno - to, co dává životu smysl. To by snad mohlo být srozumitelné i pro ateisty, kteří neztratili pochopení např. pro pojem oběti ...
No, nejsem si tím docela jist.
Pro mnohé - a ne jenom ateisty - je husitská revoluce synonymem občanské války - o spravedlivé válce od nich neuslyšíš zhola nic. Pod tím, kdo hájí "zabíjení pro boží věc", nevidí jenom svévolného vykladače Písma (mám-li zůstat pouze u husitů), nýbrž i náboženského fanatika, ikonoklasta a radikála, řídícího se heslem "účel světí prostředky". Jsou ochotni připustit, že cíl byl bohulibý, ale prostředky, jimiž se ho snažili husiti dosáhnout byly nesprávné. Je taky obtížně představitelné, že spásu, jak jí rozuměli husiti, do svých úvah tito lidé nějak zahrnou.

Theodor píše:
... zajímalo by mne, jestli a v čem se v hodnocení Žižkovy povahy a smýšlení s Čornejem lišíte ...
Aktuálně pouze v tom, co přivedlo Žižku mezi Boží bojovníky ... :D

Theodor píše:
... je docela možné, že budu mít v úterý možnost Čornejovi nějaký dotaz položit. Nač bych se jej měl zeptat a jak by měla přesně ta otázka znít? ...
Zeptej se ho na co chceš.
Myslím, že tato debata ti dává nejeden námět na dotaz.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co si myslel Jan Žížka?
PříspěvekNapsal: 12.02.2013 - 06:45 
Offline
pavézník
pavézník
Uživatelský avatar

Registrován: 23.10.2012 - 23:31
Příspěvky: 196
Bydliště: Matka měst, Hlava republiky, Děvka babylónská
Karel Konečný píše:
...pochopit tu dobu s naší úrovní poznání je velmi těžké a myslím, že to plně ani nejde. Stejně tak je problematické odvozovat jaké byly pohnutky Jana Žižky k jednání v jeho životě.
Já bych rozhodně tak pesimistický nebyl. Popíralo by to totiž přesně to, v čem udělala historiografie po 2. světové válce největší pokrok. Mám na mysli zkoumání (1) každodennosti a (2) mentalit, čili dobového smýšlení, jednání a chování, prosazené školou Annales.

A za druhé, bránil bych se tomu i proto, že na základě podobných (ne stejných) závěrů Josef Pekař odmítá husitství jako něco „co nemá co říci dnešku“, poněvadž již především „žijeme jinými problémy“ a též tehdejší myšlení a pohnutky snad ani nedokážeme dostatečně správně pochopit. Tedy až na historiky, protože svému „cechu“ by porozumění asi neupřel. – Tohle je však součástí mé „pře“ s Pekařem a jeden z důvodů, proč nakonec dávám za pravdu TGM, ačkoli většinu jeho výtek vůči TGM přijímám. Musím si to nechat na pozdější dobu (někdy po Velikonocích?), protože se jedná o rozsáhlejší námět.

_________________
(Kaz 1:11) čili "Vše bude zapomenuto!"


Naposledy upravil Theodor dne 12.02.2013 - 07:18, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 12.02.2013 - 07:12 
Offline
pavézník
pavézník
Uživatelský avatar

Registrován: 23.10.2012 - 23:31
Příspěvky: 196
Bydliště: Matka měst, Hlava republiky, Děvka babylónská
Jiří Motyčka píše:
Theodor píše:
... podle mne bylo husitství záležitostí náboženskou *, tedy především spásy a nikoli pozemské spravedlnosti nebo nápravy mravů. ...
Když husitští kazatelé v čele s Husem kritizovali např. hrubě nemravný život kléru (viz toto téma), tak jim šlo snad i o nápravu mravů. Ta kritika nebyla samoúčelná.
Když odmítali trest smrti za některá provinění jako neadekvátní, tak jim šlo i o pozemskou spravedlnost.
A tu mou větu, která následuje po úryvku, který sis vybral, jsi ztratil cestou? („Těch jen potud, pokud svým stavem ohrožovaly onu spásu.“) Pokud jsi jí nerozuměl – a asi tomu tak bude, jelikož jen proto, že jsi ji vynechal, se můžeš tvářit, jako bych snad já tvrdil takový nesmysl, že „jejich kritika byla samoúčelná“ a že „jim nešlo o nápravu mravů“ nebo že „jim nešlo o pozemskou spravedlnost“, na což mě teď Ty musíš upozornit, že tomu tak nebylo :roll: – pak Ti ji objasním: Znamenala, že důvod, proč církevní nešvary a pozemská nespravedlnost husitům vadily natolik, že byli ochotni sáhnout ke zbrani, byl ten, že ohrožovaly jejich spásu. Čili: nikoli to, že se jim dála nějaká křivda, a nikoli pouze to, že byli pohoršeni počínáním některých církevních představitelů, ale to, že dospěli k názoru, že je tím ohrožena jejich spása. To také mohlo dát oprávnění, aby do úlohy nápravců vstoupili všichni, neboť spása se týkala všech, kdežto jinak by oprávněnou autoritou opravující církevní nešvary byli opět jen církevní představitelé, a autoritou napravující obecnou nespravedlnost zase šlechta.
Já bych na tom svém úryvku zdůraznil naopak ono především - přesněji: „především toto a nikoli (především) tamto“, přičemž „tímto“ je spása a „tamtím“ vše ostatní.

Jiří Motyčka píše:
Spojka "aby" se snad může obecně týkat čehokoli, jestli dobře rozumím tomu, co se ti nelíbí.
Zcela obecně zajisté ano, avšak v tomto případě nikoli onoho zabíjení, protože kdyby zabíjení a nikoli spása bylo cílem, pak by se o hřích samozřejmě jednalo. Formulace „abych mohl ve jménu svaté války dál zabíjet“ je prostě něco příšerného. K tomu viz: „Z osobní obrany mohou vzejít dva důsledky, prvním z nich je uchování vlastního života; zatímco druhým je zabití útočníka … Jen první je chtěné, druhé nikoliv.“ (Tomáš Akvinský, STh II-II, 64, 7.) Viz ZDE
A co tu platí o záchraně života časného, platí i o záchraně života věčného, tedy o spáse.

Jiří Motyčka píše:
...Jsou ochotni připustit, že cíl byl bohulibý, ale prostředky, jimiž se ho snažili husiti dosáhnout, byly nesprávné. Je taky obtížně představitelné, že spásu, jak jí rozuměli husiti, do svých úvah nějak zahrnou.
Což o to, pokud jde o prvé, já také mám podobné pochybnosti, ale jedná se o to, aby člověk soudil na základě porozumění a ne pouze odsuzoval (či naopak horoval pro něco), aniž by správně rozuměl.
Pokud jde o druhé, pak bez úvah o spáse nelze husitství správně pochopit. To jsou právě ta nejprve socialistická přizpůsobení 19. století, která přejali a ještě více „přizpůsobili“ komunisté. Kupříkladu. Ono těch různých přizpůsobování bylo vícero druhů, že ano (např. nacionální či osvícenské nebo romantické). Já ten námět nebudu dál rozvíjet, protože souvisí s otázkou, jak je možné, že navzdory tomu, že přijímám Pekařovy výtky vůči TGM, stavím se nakonec na stranu TGM, takže o něm povím až někdy později, v tématu týkajícím se Josefa Pekaře.

Já ty otázky ohledně Žižky asi odsunu na březen, kdy má Čornej přednášku o něm, a dnes zformuluju dotaz ohledně Husa, který však bude mít souvislost s tímto naším námětem. Měl by se týkat problému přijímání pod obojí – jeho vztahu k němu, varování mistru Jakoubkovi v dopise z Kostnice – a mít spojitost s Pekařovou domněnkou o osudovém okamžiku, kdy se na tomto bodu nedohodli představitelé znesvářených stran za obležení Prahy r. 1420 – viz J. Pekař, O Husovi a husitství. Rozhlasový projev přednesený 5. července 1935. Slyš Archiv ČRo: Josef Pekař přednáší o husitství
Pozdější má otázka ohledně Žižky se bude týkat oné zvýrazněné pasáže z Čornejova rozhovoru pro časopis Tajemství české minulosti. Rád bych vyzvěděl, jaké konkrétně rysy ve výkladu Písma podle něj upoutaly Žižku vzhledem k jeho situaci předsmrtného zpytování svědomí. Čili něco, co by mohlo být odpovědí nejen na to, proč byl horlivý a nezištný (tu dává již dotyčná existenciální situace sama), ale také na to, proč volil tu a ne jinou stranu.

Případný výsledek se ale dozvíte až po Velikonocích nebo nanejvýš v některou neděli přerušující dlouhý půst.

_________________
(Kaz 1:11) čili "Vše bude zapomenuto!"


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Žižka - supra modum audax et strenuus
PříspěvekNapsal: 12.02.2013 - 11:10 
Offline
pavézník
pavézník
Uživatelský avatar

Registrován: 23.10.2012 - 23:31
Příspěvky: 196
Bydliště: Matka měst, Hlava republiky, Děvka babylónská
Ještě na jeden dotaz k Čornejovi ohledně Žižky jsem si vzpomněl, ale ten se tohoto námětu dotýká jen nepřímo. Jde o Žižkovu povahu. Asi bychom se shodli na tom, že to byl člověk čestný*, odvážný, horlivý, nezištný, ale též rázný, přímočarý a přísný k sobě i ostatním. (Jsem zvědav, zda tyto povahové rysy Čornej použije k obhajobě svého výkladu, podle něhož Žižku k husitství přivedlo předsmrtné zpytování svědomí.) – Jde o překlad výrazů „audax“ a „strenuus“ z kroniky Vavřince z Březové. Petr Čornej je tu na základě jazykového rozboru nepovažuje za součást ustáleného obratu, nýbrž překládá jako „udatný a statečný“ a domnívá se, že vynechání ostatních charakteristik pravého rytíře v Žižkově popisu má vypovídající význam. Přiznám se, že nebýt Čorneje, přeložil bych obrat „supra modum audax et strenuus“, o nějž tu běží, jako „nadobyčej odvážný a rázný“ a to, co předkládá Čornej, mi přijde jako zdvojení synonym. Má k tomu však jistě nějaké důvody, na něž bych se jej chtěl zeptat. Mně by naopak přišel příznačný právě ten kronikářův důraz na Žižkovu ráznost, potažmo přímočarost jednání. (Tj. souběh opravdovosti se zaujetím a nasazením.)

* Možná s určitými výjimkami způsobenými zaslepeností (tj. nikoli zákeřností, vypočítavstí či rozvahou). Mám na mysli vzetí Hradce Králové r. 1423.

P.S.: Přísnost a ráznost budou možná poněkud slabé výrazy. Čornej píše: „Žižka, sám sebe považující za prodlouženou a trestající ruku Hospodinovu, výrazně upřednostňoval ve svých odkazech na Bibli Starý zákon (75% odkazů v hejtmanových dochovaných písemnostech) před Novým zákonem (25% odkazů).“ Zálibou ve Starém zákoně by se ovšem nelišil od ostatních husitů. Návod, jak si počínat při dobývání měst, proto mohl opřít např. o Dt 20:10-20, čemuž by i nasvědčoval osud Prachatic 12.11.1420 nebo Chomutova 16.3.1421.
Viz http://www.bibleserver.com/index.php

_________________
(Kaz 1:11) čili "Vše bude zapomenuto!"


Naposledy upravil Theodor dne 12.02.2013 - 17:40, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 12.02.2013 - 17:32 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 27.01.2006 - 11:12
Příspěvky: 454
Bydliště: Český Brod
Theodor píše:
Asi bychom se shodli na tom, že to byl člověk čestný*, odvážný, horlivý, nezištný, ale též rázný, přímočarý a přísný k sobě i ostatním.[/i]
Ano, tomuto Žižkovi bychom klidně mohli přimalovat svatozář a takové ty malé, lidské prohřešky bychom mu prominuli :roll:.

Ale co s tím druhým Žižkou, který vedl vojska, která způsobila mnoho velkých masakrů a přinesla utrpení a smrt mnoha nevinným lidem? Jen namátkou: Rábí 1420 - upáleno 7 zajatých kněží, Říčany 1420 - upáleno 9 zajatých kněží, Prachatice 1420 - 85 mužů upáleno v kostelní sakristii a mnozí obyvatelé pobiti na ulicích "jako telata", Chomutov 1421 - zde se vraždění věnovaly hlavně husitské ženy, Beroun 1421 - zavražděno 40 duchovních, Pikarti a Adamité upáleni Žižkovým vojskem r. 1421, Německý Brod 1422 - pobito 1500 obránců a obyvatel navzdory jednání o kapitulaci.
Některé z těchto činů se staly prý bez Žižkova vědomí, nicméně jako hlavní velitel za ně nesl zodpovědnost. To je ale pohled z naší doby, ve středověku bylo takové jednání vojevůdce zcela běžné a principem kolektivní viny se nikdo nezabýval. Bylo automatické, že kdo stál dobrovolně či nedobrovolně proti husitům, byl jejich nepřítelem. Žádné zajetí a soudy se nekonaly, meč byl rychlejším řešením.

Žižka byl středověký bojovník - lapka, voják, vojevůdce. Nevidím žádný důvod ho nějak obdivovat nebo dokonce glorifikovat, ale ani zatracovat nebo přehnaně kritizovat. Žil před cca 600 lety, je součástí naší historie. Posuzovat jeho vlastnosti, činy a pohnutky k jeho činům z pohledu 20. nebo 21. století mi přijde dosti nepatřičné a v podstatě i zbytečné :wink: .

_________________
Martin, střelec českobrodský


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 12.02.2013 - 17:45 
Offline
pavézník
pavézník
Uživatelský avatar

Registrován: 23.10.2012 - 23:31
Příspěvky: 196
Bydliště: Matka měst, Hlava republiky, Děvka babylónská
Martin Picek píše:
Ale co s tím druhým Žižkou, který vedl vojska, která způsobila mnoho velkých masakrů a přinesla utrpení a smrt mnoha nevinným lidem?
Tys mne předběhl, bratře Martine Picku! :) - Já zrovna sepisoval a přidával své P.S. a nyní vidím, že už tu je ohlas, a mnohem obsáhlejší, než bych svedl já.

_________________
(Kaz 1:11) čili "Vše bude zapomenuto!"


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 12.02.2013 - 19:42 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
Theodor píše:
... A tu mou větu, která následuje po úryvku, který sis vybral, jsi ztratil cestou? („Těch jen potud, pokud svým stavem ohrožovaly onu spásu.“) Pokud jsi jí nerozuměl – a asi tomu tak bude ...
Nic jsem cestou neztratil a domnívám se, že jsem jí porozuměl docela dobře. :P
Ty prostě nápravu mravů spojuješ se spásou a já považuji nápravu mravů "pouze" za bohulibou činost, tj. nápravu čehosi, na co se prostě už nedalo dívat. Jestli při té nápravě mravů mysleli i na svoji spásu, to já nevím, ale vyloučit to asi obecně nelze (k tomu viz také 3. replika níže).

Theodor píše:
... se můžeš tvářit, jako bych snad já tvrdil takový nesmysl, že „jejich kritika byla samoúčelná“ a že „jim nešlo o nápravu mravů“ nebo že „jim nešlo o pozemskou spravedlnost“, ...
To je neuvěřitelný, jak ty jsi vztahovačný! :roll:
Kde jsem zase napsal, že Ty tvrdíš, že „jejich kritika byla samoúčelná“, ... Chtěl jsem tím pouze sdělit, že moc dobře věděli, proč nešvary v církvi kritizují, že to nebyla jenom kritika pro kritiku. Nic víc!

Theodor píše:
... Znamenala, že důvod, proč církevní nešvary a pozemská nespravedlnost husitům vadily natolik, že byli ochotni sáhnout ke zbrani, byl ten, že ohrožovaly jejich spásu. Čili: nikoli to, že se jim dála nějaká křivda, a nikoli pouze to, že byli pohoršeni počínáním některých církevních představitelů, ale to, že dospěli k názoru, že je tím ohrožena jejich spása ...
:o ... Tak tomuhle opravdu nerozumím - při nejlepší vůli. :?
Nechápu, jak např. konkubinát faráře, který si vydržoval konkubínu, s níž měl několik nemanželských dětí, mohl ohrožovat spásu husitů, nota bene, když onen smrtelně hřešící farář nebyl ani z jejich farnosti. :roll:

Theodor píše:
... Zcela obecně zajisté ano, avšak v tomto případě nikoli onoho zabíjení, protože kdyby zabíjení a nikoli spása bylo cílem, pak by se o hřích samozřejmě jednalo ...
souhlasím

Theodor píše:
... Formulace „abych mohl ve jménu svaté války dál zabíjet“ je prostě něco příšerného ...
Ano, tak to může jevit tobě.
Jinému však nikoli, je to pouze věc názoru. :wink:
(Je však třeba to posuzovat v předchozích příspěvcích uvedených souvislostech.)

Theodor píše:
... Já ten námět nebudu dál rozvíjet, protože souvisí s otázkou, jak je možné, že navzdory tomu, že přijímám Pekařovy výtky vůči TGM, stavím se nakonec na stranu TGM, takže o něm povím až někdy později, v tématu týkajícím se Josefa Pekaře ...
To bys nám měl opravdu vysvětlit.
Tak na to nezapomeň ... :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 11.03.2013 - 22:17, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: souhrnná rekapitulace
PříspěvekNapsal: 12.02.2013 - 21:40 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
Theodor píše:
... Možná s určitými výjimkami způsobenými zaslepeností (tj. nikoli zákeřností, vypočítavstí či rozvahou). Mám na mysli vzetí Hradce Králové r. 1423. ...
viewtopic.php?t=1560 ...

Theodor píše:
... Přísnost a ráznost budou možná poněkud slabé výrazy. Čornej píše: „Žižka, sám sebe považující za prodlouženou a trestající ruku Hospodinovu, výrazně upřednostňoval ve svých odkazech na Bibli Starý zákon (75% odkazů v hejtmanových dochovaných písemnostech) před Novým zákonem (25% odkazů).“ Zálibou ve Starém zákoně by se ovšem nelišil od ostatních husitů. Návod, jak si počínat při dobývání měst, proto mohl opřít např. o Dt 20:10-20, čemuž by i nasvědčoval osud Prachatic 12.11.1420 nebo Chomutova 16.3.1421 ...
Tak tohle vše jsme tady na fóru již také probírali.
A proto se k tomu nehodlám vracet, pouze pro doplnění uvedu odkazy na příspěvky, v nichž se o tomhle diskutovalo (přidám ještě Německý Brod):
viewtopic.php?p=13113#p13113
viewtopic.php?p=14162#p14162
viewtopic.php?p=14151#p14151 (Německý Brod)

(Prachatice, Chomutov: viewtopic.php?p=3542#p3542
viewtopic.php?p=3544#p3544 )

Martin Picek píše:
... Ale co s tím druhým Žižkou, který vedl vojska, která způsobila mnoho velkých masakrů a přinesla utrpení a smrt mnoha nevinným lidem? Jen namátkou: Rábí 1420 - upáleno 7 zajatých kněží, Říčany 1420 - upáleno 9 zajatých kněží, Prachatice 1420 - 85 mužů upáleno v kostelní sakristii a mnozí obyvatelé pobiti na ulicích "jako telata", Chomutov 1421 - zde se vraždění věnovaly hlavně husitské ženy, Beroun 1421 - zavražděno 40 duchovních, Pikarti a Adamité upáleni Žižkovým vojskem r. 1421, Německý Brod 1422 - pobito 1500 obránců a obyvatel navzdory jednání o kapitulaci ...
Co s tím "druhým Žižkou"?
No, přispívá k vyváženému pohledu na nesmiřitelného husitského hejtmana, potažmo k vyváženosti celého diskusního fóra:
viewtopic.php?p=7119#p7119
viewtopic.php?p=7154#p7154

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: doplněk ...
PříspěvekNapsal: 29.04.2013 - 17:22 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
Rozhodl jsem se přece jenom, že na některé Theodorovy příspěvky, resp. na jejich části budu ještě s odstupem času reagovat, neboť tyto mé repliky považuji za důležité. Ne proto, že jsou moje, ale proto, že bych to bez reakce ponechat neměl.


Theodor píše:
... Bylo by mylné domnívat se, že si někdo z Žižkových současníků myslil, že by zabití ve spravedlivé věci mohlo být prohřeškem proti 5. přikázání …
Jistěže, náhled, že se jedná vskutku o spravedlivou věc, čili „věc Boží“ byl jistě vázán na nějaké dosti přísné podmínky. Nepřipadne mi však nijak smělé domnívat se, že tyto podmínky v Žižkových očích i z pohledu většiny bojujících husitů splněny byly. Ostatně, jinak by se nenazvali „božími bojovníky“, ... kdyby sami sebe nahlíželi jako přestupníky 5. přikázání!?
Souhlasím.
Ale o svém zabíjení(/vraždění?) před rokem 1419 mohl Žižka přece jenom pochybovat, zda to bylo správné … bez ohledu na amnestní list, který obdržel od Václava IV.

JM píše:
Theodor píše:
... :?: Pokud jde o tu otázku Čornejovi, navrhnul bych - vycházeje z Tvých citátů – následující znění: „Jeden účastník jistého fóra prohlásil, že jste v ČRo vyslovil názor, že se Žižka dal k husitům jen kvůli tomu, že se chtěl očistit před Bohem ze svých předchozích hříchů, aby mohl zabíjet jako doposud. Je to pravda?“ ...
Co je zase tohle za naprosto absurdní dotaz? :roll:
Takto slepená otázka by pouze nasvědčovala tomu, že z mých předchozích příspěvků jsi nepochopil zhola nic. A protože tomu je obtížné uvěřit, tak vycházím z toho, že mnou zvýrazněná část dotazu tam byla přidána za nějakým jiným účelem, který se raději neodvažuji ani odhadovat.
Přesto nebo právě proto si na onu otázku dovolím odpovědět místo Petra Čorneje: "Zcela jednoznačně NE!" ... :P
Považuji za nutné svoji předchozí repliku ještě doplnit.
Uvádíš "bezejmenného" autora názoru, ale můžeš mě klidně jmenovat, neboť Čornej mne moc dobře zná a vědí to i ti, kteří tuto debatu sledují. Ale k věci.
Opětovně musím potvrdit, že jsem žádný takový názor nevyslovil. Vyjděme z předpokladu, že mnou zvýrazněnou kontroverzní pasáž jsi do toho kurzívou označeného textu nevložil úmyslně. Ale nějaký důvod to mít muselo, nabízí se jistá míra nepochopení mé argumentace, ale i to mi přijde jako poněkud laciné vysvětlení. (Třeba nám to Theodor blíže a sroumitelněji objasní, pokud možno stručně a bez filozofující omáčky. :angel: )

Theodor píše:
... Důvod, proč Čornej výslovně uvedl, že se jedná o jeho "subjektivní názor", je - mám za to - jediný: Ke své domněnce stěží kdy a kde může najít nějaké podklady a to on dobře ví. - V čem spatřuješ tu důležitost Ty, jsi opomenul sdělit.
Souhlasím.
Já spatřuji tu důležitost také v tom, že si P. Čornej ponechává otevřená vrátka proto, že se může ve svém názoru mýlit.

Theodor píše:
... Nedává mu to však odpověď na to (3) proč se přidal zrovna ke kalichu a ne ke kříži. – Člověk v podobné situaci by si docela dobře mohl při setkání s kázáním reformního kazatele říci také: „Hle, jaký kacíř, ohrožující světský, Bohem posvěcený řád! Pro spásu své duše nutno pomoci těm, kteří podobné a jejich přívržence potírají.“...
Ale to nebyl Žižkův případ, to je nasnadě.
Víceméně jsme se shodli na tom, že Žižkovi kázání reformního kazatele, ať už jím byl kdokoli, konvenovalo. A to byl jeden z důvodů proč se rozhodl pro kalich. Když takový kazatel kritizoval život rozmařilého kléru, ano, posluchač měl dvě možnosti. Vidět v tom kacířství (jak naznačuješ) nebo objektivní reflexi skutečného stavu věci. Žižka se rozhodl pro to druhé.

JM píše:
... Když se někdo dá na pokání za své předchozí hříchy, mezi nimiž bylo i zabíjení, tak by zřejmě potom již neměl zabíjet, aby se znovu neprotivil 5. přikázání. Pokání založené "pouze" na tom, že se budu bít za husitský program, abych ve jménu svaté války mohl dál zabíjet jako před tím, mi přejde poněkud diskutabilní. Domnívám se, že takto Žižka vůbec neuvažoval ...
Theodor píše:
... Předně se ptám – když pravíš domnívám se, že TAKTO Žižka vůbec neuvažoval – kdo mu (Žižkovi) tedy TAKOVÉ uvažování připisuje? Snad Čornej?! To proti němu přece namítáš, ne?! – A já jsem Ti na to odpověděl, že připisovat mu (Čornejovi) něco takového by byl omyl

Případně co naopak Tobě připisuji mylně? ...
Dovolím si k tomu ještě cosi doplnit. Troufl jsem si "pouze" poznamenat, jak Žižka neuvažoval. :oops: Nic Petru Čornejovi nepřipisuju, znovu opakuji!
Jak tedy Žižka uvažoval? Domnívám se, že když se Žižka v čele ozbrojeného davu 30. července 1419 vydal na cestu směrem k novoměstské radnici, tak nejpozději v tento moment si uvědomil, že obhajoba reformního programu se bez zabitých neobejde.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 10.10.2013 - 23:05 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
Zítra to bude již 589 let od úmrtí Jana Žižky z Trocnova, vojevůdce a politika 15. věku. Žižka patří mezi ty osobnosti našich dějin, které nazýváme rozporuplnými. Statečnost a krutost, odhodlání a fanatismus, oddanost Božímu zákonu i nemilosrdnost – každý z autorů zdůrazňuje jiné skutečnosti, jež vcelku představují osobnost člověka vzdáleného nám přes propast století.

Dovolte mi dnes, abych se jen v krátkosti zamyslel nad zásadní otázkou dějinného poselství, jež nám Jan Žižka zanechal. Kolem podstavce vidíme vyjmenovány všechny bitvy, které v čele svých vojsk vítězně dovedl do konce. Každá z nich byla zápasem zbraní i duší. Proti sobě stály zájmy zahraničních uchvatitelů, kteří ne nepodobni svým následovníkům z dalších století, toužili podrobit tuto zem a její obyvatele, prosadit své vidění pravdy, a zástupy stoupenců Jana Husa a jeho učení, jež zdůrazňovalo náročivost Boží pravdy nejen na náš duchovní, ale i každodenní život. Ne naposledy v dějinách se z obrazného vyjádření života jako boje stala naléhavá skutečnost, bylo nutné slova o odhodlání přetavit v činy. Bylo nutné vzít do ruky meč nebo cep, zbraň, která dříve sloužila ke kratochvíli, nebo k práci záleželo na předchozím životě majitele. Z času míru byl čas tříbení charakterů. A duše? Zbožnosti založená na poslušnosti církvi, jejím řádům a mocenským nárokům se vzdorně postavila víra v rovnost všech lidí před Bohem, doufání v Ježíšovská zaslíbení. Každé z těchto pojetí odpovídalo na volání po živé vodě, která by dala dním smysl, snahám cíl a víře Boží souhlas.

Jména protivníků husitství – jednotlivých vůdců křižáckých vojů jsou známa jen odborníkům, ale jméno velitele husitů zaznívalo v časech dobrých i zlých jako výzva, jako hlas zvonu svobody. Bylo jako pádný argument, jako poctivé slovo, jako Boží přitakání, když člověk ponížený a zotročený hledá jasné požehnání shůry. V čelo husitů se postavil Jan Žižka z Trocnova, geniální vojevůdce, odvážný a zbožný velitel. V jeho vojsku nebylo místo pro opilství, pro zhýralost nebo kostky, jak se někdy domnívají naznačovat Táborská setkání, respektive jejich zvrhlá podoba. Přesvědčený vyznavač čtyř artikulů pražských, této dohody mezi znesvářenými husitskými křídly, věřil, že Boží zákon ochrání proti jeho vnějších i vnitřním nepřátelům. Prostředky si skutečně nevybíral, maje v očích starozákonní zápal pro Pravdu Páně, vždyť otevřeme-li písemné pozůstatky jeho činnosti, jen zřídkakdy najdeme odkaz na evangelium. Přísný vojenský řád neznal pro viníky slitování. Byl čas kruté války a porážka pro nekázeň by měla za následek duchovní i tělesnou nesvobodu, úpadek do větších obtíží, než jaké konflikty té doby přinášely.

Nechtěl bych zde Žižkovy činy omlouvat, naopak Žižka jako každý smrtelník potřebuje odpuštění, kterého mi lidé jsme sotva schopni v šíři a hloubce biblické zvěsti. Myslím si, že Žižkovo místo v našem povědomí se nesmí zvrhnout ani v lapku a loupežníka, ani heroje bez šrámu a pochybností - to by trocnovský vojevůdce nebyl člověk, ale buď pekelník, nebo svatý. Jeho obraz budou ještě dlouho dávat historikové dohromady, a vždycky přijde jiný náhled, jiné shrnutí a zápas o Žižku začne znovu. A je to dobře, protože dokud se o něm mluví, je zřejmé, že nám naše kořeny ani současnost nejsou lhostejné. Co si však z dnešního setkání odnést jako závěrečnou myšlenku, jako pointu vzpomínky s husitským chorálem, ohni a vířením bubnů? Žižka nám přes všechny výhrady může sloužit jako vzor rozhodné víry, odhodlání postavit se za správnou věc ve správný čas. Ve starozákonní knize Kazatel čteme slova: Je čas milovat i čas nenávidět, čas boje i čas pokoje. Jsou-li nyní časy pokoje, nesmíme zapomenout na časy boje. Zápas i utrpení dávají totiž našim slovům význam, jsou potvrzením hodnot. Protože nejsme-li ochotni se za něco bít, je jasné, že nejde o hodnotu, ale o náš řečnický sobecký a do sebe zahleděný soud. Vždy musíme být odhodláni bránit naši svobodu, být si vědomi svobody druhého a nikdy nám nesmí přijít na mysl, že o hodnotě člověka rozhoduje urozenost, vlivní přátelé nebo majetek, že si jej může někdo beztrestně nakrást. Je poselstvím každé generace, která hledá svobodu, že o skutečné hodnoty je třeba se rvát. O hodnotě člověka rozhoduje vyšší moc projevená v Pravdě Páně, která vítězí.

© Richard Vlasák

zveřejněno se souhlasem autora


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Pasování samotného Žižky
PříspěvekNapsal: 30.06.2016 - 12:55 
Offline
příslušník chudiny

Registrován: 03.06.2016 - 19:50
Příspěvky: 7
Omlouvám se, jestli jsem ve špatném "šuplíku" a oživuji nesprávnou diskusi, ale vrtá mi hlavou to pasování samotného Jana Žižky na rytíře po bitvě u Habrů, zde hejtmanem zmíněné. Totiž, jakou motivaci mohl Žižka tehdy mít, aby o něj vůbec usiloval (ve svých více než 60 letech a za situace, kdy už byl uznávaným a obávaným válečníkem)?
Jaký byl v té době vlastně zásadní (statusový) rozdíl mezi zemanem (kterým měl být Žižka po rodičích, tj. od narození) a rytířem? Obojí značí příslušnost k téže společenské vrstvě-nižší šlechtě, ne?

Ledaže by bylo něco na tom, co letmo zmiňuje Eneáš v České kronice. Pokud se pamatuji, kromě dalších urážek na Žižkovu hlavu tam kronikář (bez konkrétních podrobností) opakovaně zpochybňuje jeho šlechtictví.
Erbem se sice Žižka honosil od mládí, ale jak k němu jeho rod přišel, nevíme... Podle protokolů z vykopávek v Trocnově z 50. let se v lokalitě usadili nejvýše jeho prarodiče, ale spíše rodiče (vznik obou dvorců datován do let 1350 - 1370), šlo tehdy asi o rod novotný a zjevně přišlý odjinud. I půdu, na které dvorce vyrostli, musela ta rodina od někoho dostat. Ví se, komu trocnovská lokalita patřila dejme tomu k roku 1330?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Pasování samotného Žižky
PříspěvekNapsal: 05.07.2016 - 15:05 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
martin píše:
... Totiž, jakou motivaci mohl Žižka tehdy mít, aby o něj vůbec usiloval (ve svých více než 60 letech a za situace, kdy už byl uznávaným a obávaným válečníkem)? ...
Obávám se, že Žižka vůbec o nic neusiloval, tyto ambice člověk jeho typu a jako stařec nad hrobem, domnívám se, vůbec neměl.
Na rytíře nebyl pasován panovníkem, který čerstvě a zdrcujícím způsobem prohrál u Haber a Německého Brodu a porážku mu uštědřil právě Žižka, ale byl pasován svými spolubojovníky, nevím dle jakého rituálu. Ale to není podstatné. Tuto poctu Žižka chápal v přímé souvislosti s Biblí, jak jinak, že. Chápal to tak, že se stal Kristovým rytířem bojujícím za prosazení Zákona božího (k tomu viz také sem ...).

martin píše:
... Jaký byl v té době vlastně zásadní (statusový) rozdíl mezi zemanem (kterým měl být Žižka po rodičích, tj. od narození) a rytířem? Obojí značí příslušnost k téže společenské vrstvě-nižší šlechtě, ne? ...
Ano značí.
Ale rytíři (milites) byli společensky přece jenom v poněkud vyšším než zemani.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 238 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 26 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz