Právě je 29.11.2020 - 15:14

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 289 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 16, 17, 18, 19, 20  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Koldinská ...
PříspěvekNapsal: 19.11.2020 - 19:08 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7906
Bydliště: Athény východních Čech
Ještě bych si dovolil k tomu zajímavému diskursu připojit rozhovor s doc. Marií Šedivou Koldinskou:
https://www.info.cz/zpravodajstvi/cesko/po-bile-hore-zadna-doba-temna-nenastala-koldinska (bohužel není celý, sorry). Dovolím si opět něco málo z rozhovoru vybrat a stručně okomentovat ...
Citace:
Vážně nevím, proč bychom se měli cítit být faktickými nebo ideovými dědici hrstky evangelických radikálů, kteří rozpoutali stavovské povstání proti dynastii, která zde tehdy legitimně vládla téměř 100 let, neřkuli proti panovníkovi, kterého si předtím sami zvolili.
Tady Koldinská něco vytrhla z kontextu.
Vzbouřili se proti panovníkovi (kterého si sami zvolili) proto, že začaly být omezovány náboženské svobody, které nebylo vůbec jednoduché vybojovat.
Jiná věc je, že povstání nebylo dobře připravené a finále celkově zpackané. :|

Citace:
Jiráskův román Temno dějově zahrnuje pouhých šest let pobělohorských dějin. Začíná korunovací Karla VI. roku 1723 a končí kanonizací Jana Nepomuckého roku 1729. Jde o období takzvané karolínské fáze pobělohorské rekatolizace, kdy velmi zesílila perzekuce tajných nekatolíků. Avšak označovat pobělohorskou dobu jako celek za "temno" je nonsens.
souhlasím

Citace:
Vždyť je to mimo jiné éra vzpamatovávání se z traumat třicetileté války, éra nástupu fascinující barokní kultury, éra stabilizace společnosti, kdy české země – právě díky tomu, že tvořily součást habsburské monarchie – neskončily kupříkladu jako Polsko, rozdělené mezi okolní mocnosti.
Dejme tomu.
Ale zase je tady ta obsedantní fascinace barokem. :roll: Toho snad netřeba, paní docentko ... :P
Již poněkolikáté zde na tomto místě i jinde opakuji a ptám se:
"Kam se vám, nekritickým obdivovatelům baroka, při tomto rozjímání nad jeho krásami, nad krásami barokní krajiny s venkovskými kostelíky vytratil prostý člověk dennodenně podstupující zápas o chléb vezdejší a víru svých otců a dědů?!"

zvýraznění: autor příspěvku

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 20.11.2020 - 08:30 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 457
Určitě je obtížné hodnotit chování a postoje lidí v patnáctém až sedmnáctém století, jako celek. Byla to doba jednoznačně konfesní. Dobře je známo, že postoje lidí byli často falešné zaměřené na vlastní prospěch.
Když v současnosti poznáváte jak se mění názory na dobu před padesáti lety tak si uvědomíte, že těch vrstev názorů od těch uvedených století je mnoho. V dnešní době je stále zřejmé rovnostářské myšlení z doby socialismu. Když někdo vyčnívá tak je třeba jej "srovnat nebo odrovnat".
Z těchto důvodů jsou jistě zajímavé názory, které vycházejí z dobových archiválií a nejsou limitovány konfesními, nacionálními nebo jinými postoji ve snaze o objektivnost. Myslím, že jde o to podívat se na tehdejší společnost očima okolních národů a nemyslet si, že jen my máme pravdu a druzí se mýlí.
Je to takový populismus, stále očerňovat ostatní národy aby lidé byli spokojení jak jsou dobří.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 20.11.2020 - 13:10 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7906
Bydliště: Athény východních Čech
Ty píšeš strašně obecně, Karle. Neboj se uvádět konkrétní příklady ... :wink:
Karel Konečný píše:
... Z těchto důvodů jsou jistě zajímavé názory, které vycházejí z dobových archiválií a nejsou limitovány konfesními, nacionálními nebo jinými postoji ve snaze o objektivnost. ...
Karle, ty v těchto příspěvcích IMHO nadužíváš adjektivum "konfesní". Občas ani nevím proč nebo mi unikají souvislosti, které jsi chtěl naznačit.
Poctivý historik chce-li se dopustit vyváženého postoje, musí se pokud možno od konfesního pohledu na věc oprostit. Jinak nebude vyvážený. Uvedu markantní 2 příklady. U husitské epochy je třeba se vyvarovat JEN protestantského pohledu a u pobělohorského období JEN katolického. Tak "jednoduché" to je.

Citace:
... Myslím, že jde o to podívat se na tehdejší společnost očima okolních národů a nemyslet si, že jen my máme pravdu a druzí se mýlí ...
Ale i ty okolní národy jsou taky "konfesní". :)
Některé spíše protestantské, jiné spíš katolické. Tak, kde je záruka, že budou mít ausgerechnet ty okolní národy pravdu objektivnější než český. Jenom v tom to není.

Karel Konečný píše:
... Je to takový populismus, stále očerňovat ostatní národy aby lidé byli spokojení jak jsou dobří ...
... někdo tady očerňuje okolní národy? :shock: Nevšiml jsem si. :|

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 20.11.2020 - 17:54 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 457
Tím očerňováním a populismem jsem myslel současné mediální prostředí v souvislosti s událostmi ve společnosti.
Těmi přechozími sentencemi jsem měl na mysli charakter lidí té které doby , falešnost , pýchu, prostě to co můžeme vidět i v současnosti. To jsou velmi známé události kdy lidé přecházeli z jednoho názorového tábora do druhého, také bojovníci když byli zajati, tak pak bojovali za tu stranu na které byli. Myslím, že lze říci, že víra daná tou kterou konfesí prostě nebyla, lidi zajímalo jen jak se uživit. Mě se jen nelíbí naivní pohled na historii.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Richard Vlasák k tomu ...
PříspěvekNapsal: 22.11.2020 - 19:31 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7906
Bydliště: Athény východních Čech
... a tady si můžete na FORUM24 přečíst pádnou a zároveň erudovanou odpověď na názory Čornejové i Koldinské z pera mého kamaráda Richarda F. Vlasáka ... :thumbup: :clap:

https://www.forum24.cz/bila-hora-mytus-a-demokracie-aneb-slava-porazenym
Příloha:
Kriz-smireni_Bila-hora.jpeg
Kriz-smireni_Bila-hora.jpeg [ 134.77 KiB | Zobrazeno 78 krát ]

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 22.11.2020 - 19:59 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 430
Souhlasím s tím, co p. Vlasák napsal. I pro mně, který se zabývám BH celý život, je letošní rok velkým zklamáním. Čekal jsem nějaký zásadní posun bělohorské tématiky právě ze strany historiků Koldinské a Čornejové. Více se zaměřit na geopolitické souvislosti povstání, na majetkové a politické zázemí vůdčích osob povstání, a právě zmiňovanou problematiku volby F. Falckého a vyhlášení Konfederace v roce 1619. A ono nic. Pořád se jen opakovalo bourání mýtu, který je už dávno zbořený. Dnes by asi jen těžko někdo soudný nahlížel na povstání jako na střet Čechů s Němci nebo osvobozenecký boj proti habsburské dynastii.
Jediné, z čeho jsem byl nadšen, byl francouzský historik Olivier Chaline, který je autorem vynikající publikace o BH. Ten měl v ČT vystoupení před pár dny a blýskl se skvělou znalostí češtiny! Však jen považme, který Francouz ze Sorbonny umí česky?

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 22.11.2020 - 20:22 
Offline
sudličník
sudličník

Registrován: 18.07.2012 - 04:41
Příspěvky: 99
Bydliště: Strakonice
No co už, demýtizátoři jedou evidntně na vítězné vlně:

dnes je 8 listopadu. K tomuto čtyřsetletému výročí se váže mnoho mýtů.
Celkem slušných historických článků o této bitvě a jejím pozadí vyšlo mnoho, kupodivu všechny se liší podstatně od národoveckých pověstí.
Taková maličkost, nejen že velitelé neuměli většinou Česky , což nevadilo, neb stavovaká vojska tvořili žoldnéři z celé Evropy, převážně z německy mluvících zemí, nebo že na straně Stavů byli i pluky z Horního a Dolního Rakouska, že stavové spoléhali na Uherskou jízdu Gábora Betléna, kterou ale nenáviděli Polští kozáci bojující na straně Ligy a Císařských.
Je to mimo jiné tady: https://special.novinky.cz//bitva-na-bi ... inky.sznhp

Doporučuji přečíst zvláště některým, kteří se stále ohánějí tím, že šlo o vlasteneckou válku. Jen tak mi napadá, proč vlastenecký Český král, Fridrich Falcký ihned zdrhnul, proč se vrchní velitel stavů Thurn neuchýlil za hradby císařskými nedobytné Prahy, a zdrhl rovněž.
A proč se o třicet let později Praha ubránila prý vlasteneckým Švédům

je otázka, zda se pohled na Bílou Horu nějak změní z toho obrozenecko jiráskovsko nejedlovský nějak změní. 300 let jsme úpěli.

My Češi jsme hrdí na to že úpíme. V tom je naše sebevědomí. My bychom převrátili svět, jen kdybychom směli a chtěli. Teď smíme, ale zrovna se nám nechce.

no jo, ale co ti, kteří neúpěli. Protože neúpěli všichni, bylo i dost jiných. Neúpějících. To je třeba připomínat.

Kdo nesouhlasí s bořiči mýtů a odhalovači pravd, tak "jiráskuje", dějiny zná jenom podle Nejdelého, je komouš, je obviněn z národovectví (vlastně pořád nechápu, co tím autoři myslí) a je mu důrazně doporučeno studování Pekaře.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 22.11.2020 - 21:18 
Offline
sudličník
sudličník

Registrován: 18.07.2012 - 04:41
Příspěvky: 99
Bydliště: Strakonice
A ještě mi tak napadá, co na rozhovor s docentkou Čornejovou říkal její manžel?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 23.11.2020 - 11:54 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7906
Bydliště: Athény východních Čech
Kata-he-kasa píše:
... Doporučuji přečíst zvláště některým, kteří se stále ohánějí tím, že šlo o vlasteneckou válku ...
... s žádným takovým jsem se doposud nesetkal. :roll:

Kata-he-kasa píše:
... Jen tak mi napadá, proč vlastenecký Český král, Fridrich Falcký ihned zdrhnul ...
..., protože to byl zhýčkaný zbabělec a doklad toho, jak fatálně špatná volba vzbouřených stavů to byla.

Kata-he-kasa píše:
... proč se vrchní velitel stavů Thurn neuchýlil za hradby císařskými nedobytné Prahy, a zdrhl rovněž ...
... protože doma by ho čekal katův meč na Staroměstském rynku o rok později. :!:
Odešel do zahraničí, aby celý zbytek svého života až do posledního okamžiku zasvětil boji proti nenáviděnému Habsburkovi. :wink:

BTW.
Kata-he-kasa píše:
A ještě mi tak napadá, co na rozhovor s docentkou Čornejovou říkal její manžel?
Petr se se svojí manželkou - např. u snídaně - o práci vůbec nebaví.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 23.11.2020 - 12:04 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 12.01.2015 - 10:22
Příspěvky: 103
No, já bych přece jen vzal víc v potaz, že zde zmiňovaná vystoupení obou historiček proběhla na internetových stránkách, které nejsou nijak zaměřené na historii. A hlavně formou rozhovoru, přičemž tazatel měl určitě na mysli, že musí přitáhnout pozornost čtenářstva - což se vlastně projevuje hned u první otázky, kdy se neptá, co se tehdy stalo, ale jaké je dnešní povědomí, zda platí představa "temna"...A i ona kontrafaktuální úvaha o případném stavovském vítězství přichází jako odpověď na konkrétní dotaz z dvojitým upozorněním na subjektivitu názoru - žádně "rozhorlení" Ivany Čornejové, jak psal pan Vlasák, nevidím. Ale jinak má určitě pravdu v tom, že bychom měli být dál, než u boření mýtů :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 23.11.2020 - 12:25 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7906
Bydliště: Athény východních Čech
Milan píše:
... žádně "rozhorlení" Ivany Čornejové, jak psal pan Vlasák, nevidím ...
O.K., dejme tomu.
Moje maličkost však vidí, že musím vytáhnout další eso, tentokrát trumfové od Daniely Tinkové, historičky z Ústavu českých dějin FF UK v Praze ... cituji celý tento vyvážený(!) komentář:

"O Bílé hoře letos psali snad už všichni. Mně se do toho moc nechtělo, koneckonců jsem historička zaměřená na osvícenství a rané národní obrození, navíc potomkyně těch, co „úpěli pod Habsburkem“, tajných evangelíků z Moravy a z Vysočiny a současně slovenských luteránů. Což je takové „positioning“, které můj pohled na (po)bělohorskou dobu trochu předurčuje. A to i když budu abstrahovat od svých filoevangelických, "pro-beraních" sympatií a psí hlavy levičáctví.

Ale aspoň pár poznámek, protože je mi trochu líto, že se v současné době stále buď recykluje stará prvorepubliková filoevangelická narace obohacená o některé prvky poválečného marxismu, ale především se dostává do médií – a navíc se prezentuje jako „novátorská“ – vlastně sto let stará interpretace J. Pekaře a Z. Kalisty, která bělohorskou porážku, beztak zaviněnou sobeckým jednáním evangelických stavů, banalizuje a pobělohorskou dobu prezentuje jako dobu „stabilizace“. Josef Pekař i Zdeněk Kalista byli vynikající historici a „svou“ dobu znali pramenně. Mělo by se diskutovat s nimi, ne s popularizátory, kteří jejich výklad zjednodušují a bulvarizují. Každopádně ani Pekař a Kalista samozřejmě nebyli „neutrální“: oba byli katolíci, politicky konzervativnějších názorů, Pekař sám se hlásil k monarchii a její rozpad a následné vyhlášení republiky nesl těžce. V tomto je jeho náhled na (po)bělohorskou dobu zcela v souladu s jeho osobním přesvědčením.
Antiklerikální orientace první republiky a konfesní sympatie jejích zakladatelů pochopitelně vystavěla svůj „národní“ příběh na evangelických „master narrativech“, na Františku Palackém a jeho (hugenotském) následovníkovi E. Denisovi. Antiklerikalismus a sociální náboj poskytly pochopitelně i dobrý základ pro poválečnou historiografii marxistickou, která se navíc mohla opřít i o popularitu Jiráskových románů. Problém toho „filoevangelického“ příběhu tedy vidím právě v jeho politizaci a ideologizaci, nikoli nutně v interpretaci samotné, i když i tu je pochopitelně dnes – i díky přibývajícím poznatkům a rostoucímu odstupu od roku 1918 – potřeba revidovat; nikoli však nutně zavrhnout.

Sama vidím pobělohorskou dobu pořád jako „temno“. Jednak samozřejmě kvůli rekatolizaci a kvůli tomu, jakým způsobem byla realizována, i kvůli té podobě (potridenského)katolictví, která u nás zvítězila. Rekatolizace znamenala nejen odliv části vzdělaných elit a více či méně násilné konverze mezi šlechtou, měšťanstvem i venkovským obyvatelstvem, ale také likvidaci velké části dědictví unikátního písemnictví a vůbec kultury 16. století, která se vykazovala právě velkou konfesní pestrostí (ostatně takoví utrakvisté, kteří po roce 1624, resp. 1627, neměli v českých zemích také co pohledávat, měli v mnoha ohledech blíž ke katolíkům než k Jednotě bratrské.)
Své důsledky mělo i to, že celý vzdělávací systém připadl do rukou Tovaryšstva Ježíšova: jistě, Patres byli vzdělaní. V mnoha oborech vynikali a jistě byli i výbornými pedagogy. Ale žádný monopol vzdělanosti nikdy nesvědčí. Jeden příklad: zatímco na protestantských univerzitách se dávno přednášel Koperníkův systém, na pražské univerzitě byl ještě na prahu tereziánské doby povolen pouze kompromisní, v podstatě však geocentrický model Tychona Brahe. Přírodověda zůstávala aristotelsko-scholastickým kostlivcem, který právě až v tereziánské době mohl prolomit pražský jezuita Stepling s oporou leidenského-vídeňského jansenisty van Swietena. Pro odpor jezuitů nemohla ve Vídni ani v Praze vzniknout akademie věd po vzoru jiných zemí; pro odpor jezuitů zanikly i první pokusy o učené společnosti v Innsbrucku a Olomouci. U habsburských panovníků nacházely podobné návrhy jen velmi malou či žádnou odezvu. Věda zůstala sto let za protestantským i částí katolického (Francie) světa; vědecká revoluce se habsburské monarchii vyhnula obloukem-
A to je ten druhý problém: i Francie prošla rekatolizací. Jenže tam jednak nebyl protestantský element tak pestrý a tak silný a kulturně tak významný jako u nás, jednak i to katolictví tam nabralo jinou podobu – zejména díky sílícímu vlivu jansenismu. A o intelektuální rozkvět pečovali koneckonců i bourbonští vysocí úředníci jako Colbert. Habsburky to nepálilo.
A to je další věc: jak jinak by se vyvíjela situace po třicetileté válce, kdyby tu nebyl právě Ferdinand II., III., IV. A po nich Leopold I., ale rovnou Josef I. Ten, který na prahu 18. století uzavřel se švédským králem altrandstädskou dohodu, která povolovala luteránskou konfesi aspoň v rakouském Slezsku. Josef I., který v podstatě přestal evangelíky pronásledovat. A který bohužel zemřel po pouhých šesti letech vlády, aby ho opět vystřídal barokní Habsburk se španělskými manýrami, Karel VI.

„Pobělohorská stabilizace“ tak proběhla za cenu emigrace části obyvatelstva a likvidace podstatné části kultury. Ano, přišli Dientzenhoferové a triumfovalo baroko, šířilo se jako součást té triumfující církve samospasitelné. Nezapomínejme ale, že třeba luteránské Sasko mělo taky svou podobu baroka a že jeden z největších barokních skladatelů, J. S. Bach, byl koneckonců také luterán. A že třeba sousední Prusko, nakonec vítězný rival Habsburků v boji o převahu ve střední Evropě, vytěžilo právě z toho, že ponechalo konfesní svobodu: vládnoucí dynastie byla kalvínská, poddaní luteráni i katolíci; do Pruska prchali vyhnaní hugenoti stejně jako vyhnaní jezuité. Prusko vydělalo na obojím.
Pobělohorská „stabilizace“ byla také ve znamení utužení robotního, nevolnického systému (oproti předbělohorské době se robota na některých panstvích i zdesetinásobila). Jistě nebyl to bezprostředně důsledek Bílé hory, ale důsledek vylidnění českého a moravského venkova vinou válek a epidemií (a emigrace). Nicméně i tenhle významný fenomén, který měl za důsledek řadu robotních vzpour, k období 1620-cca 1740 patří. Tzv. "Bílá hora" neměla dopad jen na "hrstku evangelíků", ale na celou společnost, a ten dopad rozhodně nijak "pozitivní" nebyl. Pobělohorská doba je „stabilizací“ asi tak jako metternichovský a bachovský absolutismus, asi tak, jako normalizace.

Tohle neměl být žádný klíčový rozbor, na to by bylo třeba víc prostoru a víc erudice. A jistě je potřeba o pobělohorské době hovořit s kritickým nadhledem a odstupem. Ale přepínání znamének je opravdu málo. Akcentovat jen rádoby pozitivní stránky tohoto období je přece stejné jako to, co se vytýká „revizionistům“ píšícím o padesátých letech a normalizaci.
"
Příloha:
Bílá hora.jpg
Bílá hora.jpg [ 120.45 KiB | Zobrazeno 56 krát ]

zdroj: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1478131795709735&id=100005387868292

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 23.11.2020 - 13:33 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 12.01.2015 - 10:22
Příspěvky: 103
Daniela Tinková píše o "stabilizaci" - nevím, jestli to má být narážka na rozhovor s Marií Koldinskou. Ta o prospěšnosti pobělohorské "stabilizace" mluví v souvislosti s tím, že jsme nedopadli jako Polsko; ne, že by nějak chválila rekatolizační praktiky. Aspoň já jsem to tak pochopil z toho, co je v neplacené části:)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 23.11.2020 - 18:41 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7906
Bydliště: Athény východních Čech
Milan píše:
Daniela Tinková píše o "stabilizaci" - nevím, jestli to má být narážka na rozhovor s Marií Koldinskou.
Ano, byla!
Ty uvozovky jsou tam proto, že pochopitelně situace po Bílé hoře bylo všechno možné jenom ne stabilizace.
Bylo poraženo zpackané stavovské povstání, takže se na chvíli přestalo válčit, ale byl to jen klid před bouří. Stabilizovat situaci nemohl ani onen obsedantně zdůrazňovaný rozkvět baroka. To bylo jen vnější pozlátko, v němž se skrýval zkažený bonbon.
Co se týče hospodářské situace v Českých zemích, tak za 3 roky po Bílé hoře došlo ke státnímu bankrotu. Hodnota všech mincí v oběhu klesla o 80%. Ještě před tím byla ražena tzv. "dlouhá mince", což byl jeden z největších tunelů v naší historii. Jak to bývá ve všech dobách, na tuto finanční krizi doplatili ti nejchudší a tuneláři se obohatili.
Tajní evangelíci, kteří nesměli emigrovat (poddaní), se na svých bohoslužbách scházeli v hlubokých lesích za tmy při svitu loučí a svíček, čímž se dopouštěli trestného činu.
A tak bych mohl pokračovat.
To mi věru jako stabilizovaná situace nepřipadá. :idea:

... a tím se pomalu dostáváme do 18. st. ...
Citace:
... jsme nedopadli jako Polsko (Milan) ... "české země ... neskončily kupříkladu jako Polsko, rozdělené mezi okolní mocnosti." (Koldinská)
V 18. st. bylo Polsko rozkouskováno mezi Prusko, Rusko a Rakousko. To bylo fakt blbý, ale v dnešním Polsku se nemluví rusky, natož německy. No, a mladí čeští rekruti se zase stali v tomto století potravou pro pruská děla v prusko-rakouských válkách.
Nejsem si zcela jistý, co z těchto dvou možností bylo horší ... :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 24.11.2020 - 08:59 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 12.01.2015 - 10:22
Příspěvky: 103
Ty všechny negativní jevy jsou určitě pravda, ale mně šlo o to, jestli "stabilizaci" společnosti vidí Marie Koldinská i v tomto, nebo jak píše v neplacené části, jen v konkrétním benefitu toho, že jsme byli ušetřeni osudu Polska.

A porovnání naší a polské situace...no, myslím, že přinejmenším Poláci z ruského záboru by důvodů ke stížnostem našli hodně...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: slovíčkaření
PříspěvekNapsal: 24.11.2020 - 11:39 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7906
Bydliště: Athény východních Čech
Obávám se, Milane, že to, co uvádíš, je naprosto irelevantní a už to zavání slovíčkařením.
Mně jde "jen a pouze" o podstatu věci, a ta je bohužel poněkud někde jinde, než jak to vidí dámy Čornejová s Koldinskou. :|

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 289 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 16, 17, 18, 19, 20  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz