www.husitstvi.cz
http://www.husitstvi.cz/forum/

Názory na husitství po listopadu '89
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?f=8&t=1081
Stránka 11 z 21

Autor:  trener [ 16.10.2014 - 22:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: REFLEX a článek Karla Steigerwalda ...

Jiří Motyčka píše:
...V čísle 40 časopisu REFLEX z 2. 10. 2014 na str. 32 vyšel článek Karla Steigerwalda s provokativním názvem "Islamisté, dědicové husitských tradic."
V podtitulku článku Steigerwald píše: "Otcové islámského státu vycházejí z učení mistra Jana Husa a z praxe jeho následovníků. Češi se tak znovu dostávají do středu světového dění," je přesvědčen tento "znalec" českých dějin pozdního středověku a pokračuje jakousi úvahou, která je však pouhým přáním, jež je otcem myšlenky: "Zatím nejsou žádné zprávy o tom, kdy a jak se tálibánci s husitstvím seznámili a kdy bin Ládin studoval Žižkovu strategii, ale inspirace je neuvěřitelná." ...

Panebože, to je vůl! :crazy:

Autor:  Jiří Motyčka [ 17.10.2014 - 10:01 ]
Předmět příspěvku:  poněkud obecněji o této problematice

JM v mailu P. Čornejovi píše:
Vážený pane profesore,
tentokrát mám kupodivu jiný problém, který se netýká historie, ale žhavé současnosti. S husitstvím však velmi úzce souvisí.
Jistě jste, pane profesore, zaznamenal fenomén, který se v poslední době rozmáhá stále více a který spočívá ve srovnávání husitství s islámem. Husité jsou přirovnáváni k džihádistům a husitské Čechy k Islámskému státu (nejaktuálnější). Srovnání Jana Žižky s bin Ládinem snad netřeba připomínat. V této souvislosti je také oprašována dávná Schwarzenbergova teze o "bandě lupičů a žhářů". Těmto názorům se dostává sluchu zejména u těch, kteří o historii vědí velice málo, pokud vůbec něco, a těch je v české kotlině bohužel většina. V tomto bezbřehém moři polistopadového tendenčního antihusitizmu je náš web malým ostrůvkem vyváženého pohledu na husitství, který se snaží seč mu síly stačí těmto mnohdy ahistorickým blábolům čelit.
K napsání tohoto mailu mě přiměl článek Karla Steigerwalda z REFLEXu, č. 40 z 2. 10., str. 32 s názvem "Islamisté, dědicové husitských tradic".
Velice rád bych proto znal Váš názor na tento neblahý jev, který se nám tady na dohled Husovského výročí tak rozmohl.
S pozdravem
JM
Odpověď P. Čorneje:
Vážený pane kolego!
Děkuji za dotaz, zmíněné antihusitské tažení mě také trápí, jistě souvisí i s plíživou katolizací, která má, též v důsledku činnosti TOP 09, velkou podporu v médiích. Už jsem se ohradil proti různým komiksovým seriálům, minulý týden jsem měl pět přednášek o Husovi a Žižkovi v jižních Čechách, ale na ně povrchní odsuzovatelé husitství nechodí. Srovnání husitů s islámem spočívá na jediném společném jmenovateli. Tím je svatá válka vedená za boží zákon ve jménu nejvyšší, absolutní a tedy svaté pravdy. Z toho logicky pramení intolerance vůči jiným náboženským názorům. V obou případech je ovšem základem universalismus, ať již křesťanský nebo islámský, představa, že spaseni mohou být pouze lidé, kteří svatou pravdu naplňují i obhajují a žijí s ní v souladu. Ostatně americký (podobně jako kdysi bolševický) přístup k nynějšímu světu vychází ze stejných premis. Není divu, protože americká mentalita je přímým dědicem extrémních evangelických sektářů, přesvědčených o svém mesiášském poslání. Ideologie křížových výprav směřujících na Blízký východ má stejný kořen, proto jsou Američané a Evropané v očích radikálních přívrženců islámu křižáky. Náboženskou toleranci začalo vnímat jako hodnotu až osvícenství v 18. století. Posuzovat husity prismatem hodnot 19. - 20. století je však ahistorické a k ničemu nevede. Kritici husitství většinou jeho podstatě vůbec nerozumí. Zdůrazňují jeho negativní jevy, ale zcela přehlížejí, že tvoří (stejně jako reformní koncily) součást demokratizačních tendencí pozdního středověku. Upřímné úsilí o nápravu církve, která měla vést věřícího po bezpečné cestě spasení (jež bylo cílem pozemského života každého křesťana), se tu propojilo se snahou o politickou transformaci, jež měla zajistit podíl na politické moci širšímu okruhu lidí, tentokrát i z měšťanstva a nižší šlechty. Toto vykročení směrem ke stavovskému státu uvedlo v život protoparlamentární tendence (zemské sněmy), patrné i v církvi (koncily). Ale moc jsem se zakecal. To není záležitost jednoho mailu, nýbrž téma na dlouhý a obsažný článek. Ani husitské obrazoborectví nebylo osamoceným jevem. Vyrůstá z tendencí, přítomných v judaismu a křesťanství (ale v krajní podobě i v islámu) od samého počátku. Řeší základní otázku, zda Boha lépe pochopíme prostřednictvím myšlenek a slov, nebo s pomocí obrazů, jež s sebou nesou nebezpečí pověrečnosti a modloslužebnictví. To ovšem řešili i katolíci. Až tridentský koncil dal zelenou obrazům s tím, že lidskou psychiku nezmění. My teď prožíváme jiný extrém - vizualizaci všeho možného a ústup slova, které se již jednou stalo tělem. Tím náchylnější je společnost k manipulaci pány Steigerwaldem a Šafrem.
Promiňte mi nesoustavný blábol. Zajistěte mi sál a publikum, rád Vám vše vysvětlím osobně.
Zdraví
Petr Čornej


zvýraznění JM

Autor:  Dáša Nová [ 17.10.2014 - 11:42 ]
Předmět příspěvku:  Společný nepřítel

Zikmunda Lucemburského v jednu a tu samou dobu zaměstnávali husité i islamisté, pro jedny se nemohl řádné věnovat druhým, takže tímto zdravím všechny islamisty, neboť jsme měli a máme společného nepřítele - křižáky.

Autor:  Karel Konečný [ 17.10.2014 - 12:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Názory na husitství po listopadu '89

Lidé jsou různí a tradičně tu byly dva názory na husitství. Jeden kladný a druhý negativní. Vysvětlovat, proč lidé se dají manipulovat nebo mají odlišný názor na podkladě hodnocení psychologů, kteří to dělají výjimečně, se na veřejnosti nehodí ani to tam nepatří, neboť všichni jsme všem lidským bídám poddaní. Můžeme pozorovat jisté jevy dekadence ve společnosti, ale to bylo i dříve. Jak píše profesor Petr Čornej, zažíváme extrém vizualizace a ústup slova.

Autor:  Jiří Motyčka [ 24.10.2014 - 18:30 ]
Předmět příspěvku:  ještě k Bahníkovi ...

JM 12. 8. 2012 píše:
... Letos při příležitosti Husova výročí zhodnotil tuto osobnost v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz i místopředseda prezidentu Klausovi blízké konzervativní Akce D.O.S.T. a katolický historik Petr Bahník: http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/H ... vec-238447 ...
... a komentáře mojí nepatrnosti viz tady a také zde.

A k tomu také ještě ThDr. Martin Chadima, Th.D.:
http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/k ... eni-239008 ...

Autor:  Jiří Motyčka [ 19.11.2014 - 15:57 ]
Předmět příspěvku:  psychologové o tom

Karel Konečný píše:
Lidé jsou různí a tradičně tu byly dva názory na husitství. Jeden kladný a druhý negativní. Vysvětlovat, proč lidé se dají manipulovat nebo mají odlišný názor na podkladě hodnocení psychologů, kteří to dělají výjimečně, se na veřejnosti nehodí ani to tam nepatří ...
Přesto bych si dovolil odkázat na tento zajímavý rozhovor s psychologem Slavomilem Hubálkem († 2013) z 20. listopadu 2009 při příležitosti 20. výročí tzv. "sametové revoluce", kdy o některých lidech, kteří se nedokázali vzepřít minulému režimu, mj. říká:
"Zbabělá část národa se mstila hrdinům a vytěsnila je, aby zamaskovala svoji vlastní zbabělost a ta jim nebyla připomínána. ... Je v tom závist, ješitnost a odpor k statečným."
Podobně, byť podvědomě, to může z psychologického hlediska fungovat i u některých lidí, kteří zastávají k husitství vyhraněně negativní postoj. Ale nechtěl bych panu Hubálkovi fušovat do řemesla. :)

JM píše:
... Tyto názory mohou - dle mého skromného mínění - být způsobeny i onou tak typicky českou malostí, kterou si pěstujeme od Bílé hory, přes Mnichov, únor 1948 a srpen 1968 až do dnešních dní a do jejíhož rámce se nemůže vtěsnat a ani do něj nezapadá "něco" tak velkého, jakým bylo husitství. :idea: ...

Autor:  Dáša Nová [ 01.12.2014 - 20:11 ]
Předmět příspěvku:  Slávek Janda

Další ''odborník'' na Jana Žižku a husity, z kterého by měl Halík radost, je rocker Slávek Janda:
http://www.parlamentnilisty.cz/arena/ro ... sku-347810

Autor:  Jiří Motyčka [ 01.12.2014 - 23:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Slávek Janda

No, vypadá to na katolicky orientovanýho týpka, jen nevím, jak dalece. K tomu, že je věřící se nepřiznal. No, a mj. i z jeho náboženské orientace(?) pramení i jeho poněkud zmatené názory.

Citace:
.... Historie byla v Česku několikrát přepsána a dodnes se děti na školách učí bludy. Třeba o husitství. Přitom, co byli husité? V dnešním smyslu zde vytvořili takový Islámský stát anebo sídlo Al-Káidy ... Čtenáři to odsoudí, protože jsou zmasírovaní školou, kde se učili, že Jan Žižka byl hrdina. Jenže on byl vlastně terorista. Tehdy nastala naše první katastrofa ... Tímto kacířstvím jsme si ale velmi uškodili. Kdyby nebylo husitů, tak bychom na tom byli mnohem lépe. ...
Kdyby tito lidé, kteří vůbec nevědí, o co tenkrát šlo, a čemu vůbec nerozumí, neměli jako "argument" Islámský stát, bin Ládina a Al-Káidu, museli by si je vymyslet. :D

zbytek komentářů viz tady ...

Autor:  Napo_Leon [ 17.12.2014 - 06:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Husův proces

http://www.stjoseph.cz/jan-hus-objektivne-a-bez-prikras/

"Jan Hus objektivně a bez příkras" Článek by se spíše měl jmenovat "Jan Hus neobjektivně a se snahou obhájit rozhodnutí koncilu Kostnického" :D

Pokud už na článek bylo upozorněno, pak se omlouvám, ale v hledáčku fora jsem ho nenašel :wink:

Autor:  Jiří Motyčka [ 17.12.2014 - 23:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Husův proces

Napo_Leon píše:
http://www.stjoseph.cz/jan-hus-objektivne-a-bez-prikras/
Pokud už na článek bylo upozorněno, pak se omlouvám, ale v hledáčku fora jsem ho nenašel :wink:
Na tento článek nebylo upozorněno, zato na jeho autora ano! :thumbdown:
Viz např. tady:
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=17463#p17463
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=17506#p17506

Má vůbec nějaký smysl zabývat se těmito katolicky tendenčními názory? Není to jenom ztráta času? Nevím, zda se někdy odhodlám, abych se sebezapřením přečetl výše odkazovaný článek. :twisted:

Autor:  Jiří Motyčka [ 20.12.2014 - 15:53 ]
Předmět příspěvku:  OPRÁSKI ...

Prazvláštní fenomén Opráski sčeskí historje, které se věnují mj. i husitství, má i své velice fundované odpůrce:

http://www.lidovky.cz/opraski-sceski-historje-vychovavaji-z-deti-dementy-rika-lingvista-1du-/kultura.aspx?c=A140323_151546_ln-media_sk

Autor:  Karel Konečný [ 24.01.2015 - 13:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Názory na husitství po listopadu '89

Doktor Jan Kalivoda v přednášce uvedl (uvádím téměř doslovně), že po roce 1989 se objevily hlasy nikoli tiché, že Hus a husitství je krokem zpět, který způsobil v Evropě a více v Čechách mnoho problémů a zla. Předtím pan doktor uvedl všechny názory na Jana Husa během staletí a tedy nakonec řekl, že ve všech těch názorech je do jisté míry kus pravdy. Ten uvedený názor po roce 89 pokládám za názor ateistický.

Autor:  Jiří Motyčka [ 25.01.2015 - 00:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Názory na husitství po listopadu '89

Karel Konečný píše:
.... Ten uvedený názor po roce 89 pokládám za názor ateistický.
:? Mohl bys to, prosím, poněkud rozvést? ... :wink:

Autor:  Karel Konečný [ 25.01.2015 - 09:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Názory na husitství po listopadu '89

Výše uvedený názor na mistra Jana Husa a husitství po roce 1989 dává otázku kdo má tento názor. Odpověď může být rigorózní a ustrnulí katolíci, ale těm bych to nepřisuzoval. Myslím, že ten názor vyslovil nebo vyslovili někteří z ekonomických elit a mnoho lidí jej pak papouškovalo. Absurdita toho názoru je, že na události v patnáctém století se nemůžeme dívat pohledem žebříčku hodnot kde na prvním místě je zisk a peníze. Události patnáctého století se především týkaly víry, zápasu o víru a pravdu dle bible a jejích zákonů, nápravu společnosti, církve podle těchto pravidel. Když tohle někdo nechápe pak lituji. Posuzovat tedy dobu mistra Jana Husa a husitství bez pochopení tohoto zápasu je nesmyslné. A když tu dobu prizmatem bible a tehdejší víry pochopíme pak ty události patnáctého století vyznívají pozitivně. Proto i ten vzpomenutý názor po roce 1989, který jsem nazval ateistický považuji za nesmyslný.

Autor:  Jiří Motyčka [ 25.01.2015 - 18:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Názory na husitství po listopadu '89

Karel Konečný píše:
... Události patnáctého století se především týkaly víry, zápasu o víru a pravdu dle bible a jejích zákonů, nápravu společnosti, církve podle těchto pravidel. ... Posuzovat tedy dobu mistra Jana Husa a husitství bez pochopení tohoto zápasu je nesmyslné. A když tu dobu prizmatem bible a tehdejší víry pochopíme pak ty události patnáctého století vyznívají pozitivně ...
Souhlasím.

Karel Konečný píše:
... Proto i ten vzpomenutý názor po roce 1989, který jsem nazval ateistický považuji za nesmyslný.
K tomu jenom malou shrnující poznámku.
Rád bych se v této souvislosti s dovolením přece jenom vrátil k názorům některých katolíků, které nemůžeme podezřívat z toho, že by byly "ateistické", a přesto jsou - velice mírně řečeno - nesprávné. Uvedu jenom ty příklady, kterými jsme se tady na fóru zabývali.
Na prvním místě je třeba uvést katolické historiky
Radomíra Malého:
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=17463#p17463 (reakce Jana Hrdiny: http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=17506#p17506)
Petra Bahníka:
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=15841#p15841
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=15853#p15853
a Aloise Krchňáka:
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=6456#p6456
(jsou si v ledasčem podobné)

názory podpřevora Královské kanonie premonstrátů na Strahově P. Zdenka Lohelia Klindery:
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=15236#p15236
a ostravsko-opavského biskupa Františka V. Lobkowicze:
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=16328#p16328
...

O názorech katolíků typu publicisty a poslance Martina Komárka, režiséra Jiřího Stracha, ospalého šéfa TOP09, jeho předků z rodu Schwarzenbergů a jim podobných nemá cenu se znovu zmiňovat. Je toho tady na tomto DF taky docela hodně. :D

Stránka 11 z 21 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/