www.husitstvi.cz http://www.husitstvi.cz/forum/ |
|
Názor na husitství, reformaci a souvislosti http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?f=8&t=170 |
Stránka 5 z 5 |
Autor: | Jan [ 26.11.2009 - 23:29 ] |
Předmět příspěvku: | Re: národnost protestantů |
Jiří Motyčka píše: Nevím však, cos' touhle kontroverzní větou chtěl naznačit, aniž by jsi se odchyloval od tématu ... Reakce na sabinovy "katolický henlajnovce".
|
Autor: | Jiří Motyčka [ 27.11.2009 - 00:00 ] |
Předmět příspěvku: | Re: národnost protestantů |
Jan píše: JM píše: Nevím však, cos' touhle kontroverzní větou chtěl naznačit, aniž by jsi se odchyloval od tématu ... Reakce na sabinovy "katolický henlajnovce".P.S. A navíc! Sabin psal někde o nějakých "katolických" henlajnovcích? |
Autor: | Iohannes Cladis [ 27.11.2009 - 00:18 ] |
Předmět příspěvku: | |
Černobílý pohled buď-anebo je asi vždycky jednodušší. Ale já jsem z principu proti jakémukoliv známkování našich dějin a mám rád husity i baroko. Každá doba prostě měla něco do sebe. |
Autor: | Jan [ 27.11.2009 - 04:35 ] |
Předmět příspěvku: | Re: národnost protestantů |
Jiří Motyčka píše: P.S. A navíc! Sabin psal někde o nějakých "katolických" henlajnovcích? No jo, malej vomyl. Omlouvám se.
|
Autor: | Sabin [ 27.11.2009 - 09:51 ] |
Předmět příspěvku: | |
Jan píše: Husiti byli vnímáni až do 16. století jako poněkud problematická, případně trošku úchylná odštěpená větev katolíků. Musíš se ještě ale snažit, protože na Halíkovo: "Protestantismus je pouhá zvrácená slepá ulička židovství.", to bylo ještě slabé. Mimochodem o henlajnech jsem zde já nezačal, ale Iohennesis. Jejich protičeské a protirepublikové názory by se spíš ale hodil k tobě a tvému: "Chci samostatnou Moravu!" Jan píše: Mimochodem první protestanti u nás byli Němci. I kdyby to byla pravda, tak co má být? Jako, že se máme stydět, protože ty jsi větší vlastenec a hanba nám za to?
Jak řekl Mistr Jan, tak je mi lepší dobrý Němec (např.Luther), než-li špatný bratr (např. ty). |
Autor: | Jiří Motyčka [ 27.11.2009 - 09:54 ] |
Předmět příspěvku: | Re: národnost protestantů |
Jan píše: ... No jo, malej vomyl. Omlouvám se. O.K.
Ale při té omluvě jsi jaksi pozapomněl odpovědět na mnou položené otázky ... |
Autor: | Jiří Motyčka [ 27.11.2009 - 09:55 ] |
Předmět příspěvku: | černobílé vidění ... |
Iohannes Cladis píše: Černobílý pohled buď-anebo je ... vždycky jednodušší ... Ano, to je pravda.
Takový pohled je skutečně o mnoho jednodušší a většinou na hony zavání tendenčností ... Tak jako nelze zamlouvat náboženskou nesvobodu a utrpení tisíců v době rekatolizace např. nádherou a pompézností "katolického" baroka ap., zrovna tak nelze omlouvat excesy husitství, kterých nebylo málo, třeba zrozením první reformace na světě. |
Autor: | Iohannes Cladis [ 30.11.2009 - 10:34 ] |
Předmět příspěvku: | |
Jan píše: Nezapomínej, že vůdčí představitelé protestantství u nás byli německého původu. Už ty ména, že jo, třeba Thurn zní tak hezky česky... nebo Joachim Andreas Schlick, že jo.... (když s tim srovnám ryze české jméno patera Mateřovského od jezuitů...)
Němec byl - navzdory zdánlivě českému jménu - rovněž Bedřich rytíř z Bílé, pocházel totiž z durynského rodu von Biela, zvaného tak podle rodového Bielen kdesi u Nordhausenu. |
Autor: | Jiří Motyčka [ 05.12.2017 - 00:15 ] |
Předmět příspěvku: | nová komise |
JM 17. 10. 2009 v 10:16 hod. tady píše: ... nedávno jsem se seznámil s velice pozoruhodným názorem, o němž bych se v této souvislosti vůbec nezmiňoval, kdybych ho neslyšel od profesionálního historika, jemuž nemám důvod nevěřit. V čem spočívá? Když se tvořila Husovská komise, v níž zasedli katolíci, nekatolíci a historici všelijak konfesně orientovaní s cílem přehodnotit především "katolický" pohled na českého reformátora, přišli zakrátko představitelé katolické církve v této komisi se "zajímavým" návrhem na spolupráci v rámci přehodnocení výkladu dějin předkládaného minulým režimem. Budu hrubě parafrázovat: "My (rozuměj katolíci) budeme, jak to jen půjde, vstřícní k Husovi a vy ostatní nám na oplátku zase pomůžete v české společnosti přehodnotit majoritně negativní náhled na období po Bílé hoře." Velice eufemicky řečeno, byl to handl nedůstojný objektivní a kritické analýze dějin, na nějž někteří kývli, a jiní ho prostě z principu odmítli. Tato nepsaná dohoda pochopitelně negativně ovlivnila i práci v "Komisi pro studium rekatolizace českých zemí v 16. – 18. století", v níž někteří po této dohodě nadále pracovat už nemohli. Když velice pozorně studuji některé práce a odborné publikace týkající se českých dějin po r. 1620, skutečně nemám důvod nevěřit, že k tomuto handlu k velké škodě současné historiografie skutečně došlo. Nejhorší na tom celém je, že drtivá většina lidí, kteří odbornou literaturu čtou, o této nepsané dohodě pochopitelně vůbec nic neví! ... Zřejmě také proto Ekumenická rada církví v ČR a Česká biskupská konference ustanovily z podnětu synodní rady Českobratrské církve evangelické novou ekumenickou Komisi pro církevní dějiny 17. století. K tomu podrobněji viz článek v časopisu Český bratr č. 10/2017, str. 32, 33 (http://www.ceskybratr.cz/jednotliva-cisla-2017[/url]) a také viz tady a rovněž ZDE. Doufejme, že tato komise bude pokud možno vyvážená a bude mít delšího trvání než ta minulá. |
Stránka 5 z 5 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |