Karel Konečný píše:
K tomu pojmu vzdělání bych tedy napsal, že jsem nemyslel jen na členy Jednoty bratrské, ale na lidi všeobecně. Tak tedy napíši svůj pohled na pojem vzdělání. ...
...
a sluší se za tuto úvahu, v níž s mnohým souhlasím, poděkovat.
Nebudu tentokráte reagovat jednotlivě na vybrané části předchozího příspěvku, jak je mým dobrým(?) zvykem, ale svoji odpověď shrnu do jednoho souvislého příspěvku.Vztah ke vzdělání i vzdělání samotné v 15. století a v současnosti je velice obtížné porovnávat, je to totiž diametrálně odlišné. Pokud dnes člověk nestuduje přímo na teologické fakultě - jedno jaké -, tak studium zejména exaktních disciplín je veskrze "ateistické", Bohu na hony vzdáleno a od něj oproštěno. V 15. století tomu bylo přesně naopak a za nejvyšší stupeň vzdělání se považoval doktorát ze svatého bohosloví (teologie), jehož získání předcházelo 12leté studium. A skutečně, doktoři teologie nebyli jednostranní vzdělanci zaměřeni "jen na Písmo" a teologii, neboť museli ovládat mj. i
scholastiku, středověkou filosofii, vycházející z té antické, zejména řecké,
patristiku ajv. Bez ohledu na to, že pro středověké křesťanské vzdělance byla filosofie služkou teologie. Nedílnou a nezanedbatelnou součástí studia bohosloví bylo též studium i analýza
Sentencí Petra Lombarda.
Přesto, nebo možná právě proto, v nejranějším období Jednoty bratrská bylo vzdělání považováno - jako světská marnost - za nepotřebné. Tito bratří upřednostňovali kontemplativní přístup k Bohu někde v ústraní a do tohoto rámce se jim veškerá "světská veteš", vzdělání nevyjímaje, nemohla vejít.
Pro tehdejšího prostého člověka představoval vzdělanec, reprezentovaný např. farářem, nezpochybnitelnou autoritu, k níž vzhlížel s neadekvátní úctou, neboť mu tento velebníček kdesi v Horní Dolní zprostředkoval spojení s Bohem, křtil, zpovídal ho, udílel svátosti, vedl bohoslužby v jejich vesnickém kostelíku a nakonec mu posloužil posledním pomazáním.
Dnes se podobným způsobem pohlíží "pouze" na ty nejproslulejší vědce, kteří pro lidstvo dosáhli něčeho opravdu významného, jako např. náš prof. Antonín Holý. Vzdělaný člověk obecně už nevzbuzuje takovou úctu, neboť za chvíli, jak naznačuješ, nebude pro člověka s vysokoškolským titulem - s prominutím - kam plivnout. Kdo bude vymetat komíny, holit a stříhat, či dojit krávy a dělat podobné věci, to je u Boha. Zřejmě roboti ...
Dnes chce mít každý vysokoškolské vzdělání, chce ho však dosáhnout s co nejmenším úsilím, takže humanitní obory jsou přecpány a studenti na technických univerzitách chybí. A právě ta robotizace vyžaduje absolventy těch posledně jmenovaných škol. Protože sleduji vývoj ve své disciplíně, tak vidím, kolik přibývá absolventů magisterských studií historie, kterým titul Mgr. nestačí, tak se pouštějí do doktorandského studia. Zdá se mi, že pak dochází k velké inflaci i titulů Ph.D. vč. lékařů, a to zdaleka ne jenom těch ve fakultních nemocnicích. A tak by se dalo pokračovat do nekonečna.
Ale to už jsme se poněkud odchýlili od našeho původního tématu, kterým je "spor o smysl českých dějin"
a vůbec "otázka česká"
v pojetí TGM a jeho oponentů.