Právě je 19.04.2024 - 13:12

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 288 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 20  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: doplnění
PříspěvekNapsal: 28.05.2010 - 21:51 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
Bratrík ze Slovenska píše:
Kvalitnejší scan obrázku z Školského atlasu dejín ktory je na prvej stránke
tejto témy: http://depositfiles.com/files/zogz2pja9
Doplněno, viz tady. Děkujeme. 8)
Někde se mi ten slovenský překlad nezdá úplně přesný, např. "placní" -> "vnútorné".

BTW. To moje původní není scan, ale amatérská digitální fotka. :oops:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 29.05.2010 - 18:48, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: chybka
PříspěvekNapsal: 28.05.2010 - 22:00 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 11.12.2009 - 09:02
Příspěvky: 136
Jiří Motyčka píše:
Ten husita s odhodlaným výrazem ve tváři na prvním obrázku má na té hákovníci, kterou drží, obráceně hák.

Však preto má aj obväzom fixovanú čelusť od toho kopanca čo dostal po výstrele. :lol:


Naposledy upravil Bratrík ze Slovenska dne 28.05.2010 - 22:09, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Macoun
PříspěvekNapsal: 28.05.2010 - 22:04 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
Bratrík ze Slovenska píše:
Dnes sa mi dostala do rúk kniha: Jiří Macoun - Významné bitvy v Čechách a na Moravě, Computer Press 2007 kde je jedna 10 stranová kapitola venovaná bitke u Sudoměře a aj celkovému popisu a zhodnoteniu husitského vojenstva. Obsahuje aj mnoho pôvodních ilustrácií. Niektoré sú objavné ...

Taky jsem v ní nedávno listoval, taky se mi docela líbila, ale nakonec jsem ji nezakoupil. Možná tehdá rozhodlo, že nebyla jen o husitství, už nevím ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: doplnění
PříspěvekNapsal: 28.05.2010 - 23:39 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 11.12.2009 - 09:02
Příspěvky: 136
Jiří Motyčka píše:
... Někde se mi ten slovenský překlad nezdá úplně přesný, např. "placní" -> "vnútorné" ...

No presnejšie by po slovensky malo byť "zásobovacie vozy" :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12.06.2010 - 00:46 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 27.01.2006 - 11:12
Příspěvky: 454
Bydliště: Český Brod
Tak jsem si přečetl většinu příspěvků k tématu "vozová hradba" a musím říci, že mne úvahy některých přispěvatelů dosti překvapují. :roll: Věrohodné prameny, které informují o české vozové hradbě z doby husitské revoluce jsou poměrně skromné. Starší historici zpracovávali tuto tématiku s cílem vytvořit komplexní taktickou teorii bez ohledu na kusé a nejasné informace, aby ukázali její jedinečnost a "genialitu", neboť doba si to žádala.
Teoretických prací z 19. a 20. století o možné "rekonstrukci" husitské taktiky a průběhu bitev se dochovalo mnoho. Někteří autoři uvažovali s takovou jistotou, jako by tenkrát byli přitom. Dokonce neváhali popisovat krkolomné vojenské manévry, do kterých by se žádný normální válečník nikdy nepustil, protože zkrátka jsou absurdní (viz Hugo Toman, Hanuš Kuffner).
Přitom je celá problematika stále otevřená a nejasná. Ani modely E. Wagnera a J. Durdíka (příp. P. Klučiny) nemohou obstát, protože jsou pouze více či méně "logickými úvahami", které vlastně ignorují i těch pár kvalitních pramenů, které jsou k dispozici. J. Durdík ve své knížce „Husitské vojenství“ vysloveně vaří z vody a neváhá pro svou představu použít německé a rakouské vojenské řády a nejvíce čerpá z Vlčkova řádu, který byl ovšem napsán až v 90.-tých letech 15. stol.
Vezměme třeba Durdíkovu úvahu: "Vozy byly postaveny nepochybně tak, aby bylo možno rychle a co nejvíce skrytě zapřáhnout potahy, bylo-li toho třeba. Proto je patrně správné mínění E. Wagnera, který na základě svých zkušeností vojenských sestavil model husitského tábora ve Voj. hist. muzeu v Praze z vozů nikoli podélně k hlavní frontě šiku postavených, nýbrž tak, že vozy stojí k čelu šikmo a navzájem kryjí prostor potřebný pro zapřahání". :?
Takže tohle ničím nepodložené schodovité uspořádání vozů bylo vymyšleno pplk. Wagnerem na základě jeho „vojenských zkušeností“ z vozatajstva první republiky. A rázem všichni začali kreslit husitskou hradbu schodovitou. Dobová vyobrazení byla zcela ignorována.
Nebo postavení polních děl mezi vozy. Vypočítali, že připadlo jedno dělo cca na 5 vozů. A tak je umístili do mezer přesně po 5-ti vozech a ještě vymysleli tak velké mezery, že by jimi projelo několik jezdců vedle sebe (stačilo porazit tarasy a to jde velice snadno). Na druhou stranu ale píšou, že ta děla střílela salvou. To ale jaksi nejde, když jsou jednotlivé kusy od sebe vzdáleny 15 či více metrů.
Rovněž tak úvahy o definované fixní "posádce" vozu jsou jenom konstrukcí, která by ale silně degradovala využitelnost vojska ve skutečném boji. Pár lidí na voze a ostatní ve skupince za vozem jako rezerva (??). Taková pěší skupinka by neměla žádnou bojovou hodnotu, protože je dostatečně dokázáno, že pěchota musela bojovat v sevřených řadách jako masa potírající individualitu bojovníků, jinak byla snadno rozprášena (proto jsou také Vlčkem zmiňovány "houfové na placu"). Přitom je zřejmé, že v případě „šikování k vozu“ šlo pouze o pomůcku, kterak dosáhnout požadovaného zastoupení jednotlivých zbraní v konkrétní části vojska.
K manévrům vozového šiku. Terén v Čechách je členitý a pohyb vozů nebyl dost dobře možný mimo komunikace. Kdo tomu nevěří, měl by požádat nějakého majitele povozu o malý experiment, pokud možno po dešti. :lol: A že existovaly oddíly "cestářů"? To sice ano, ale neměli buldozery, motorové pily a jinou techniku. Skrze rokliny, lesy, bažiny, řeky či rybníky nemohl v reálném čase projet žádný vůz (viz např. Čertova brázda u Lipan). Pohyb vojska ve vozovém šiku je z valné většiny pouze teorií, i když se určité zprávy dochovaly. Snad byly snahy ho realizovat v případě přesunu v těsné blízkosti nepřítele. Je to ale sporné, protože když padne jediný kůň, je to problém. Když jich padne několik, celý šik se zastaví nebo rozpadne.
Vše nasvědčuje tomu, že i husité budovali klasický Wagenburg, do kterého se uzavřeli a čekali, až na ně nepřítel zaútočí. Zřejmě ale neměl obdélníkový ani čtvercový tvar, protože ten se vytváří velice špatně, když není jisté, kolik vozů vlastně dorazí a kolik uvízne na cestě. Obecně byla vozová hradba hrozně těžkopádná a od určitého počtu vozů velmi neoperativní. Z některých zpráv vyplývá, že i husitské vojsko mohlo nastoupit v bitevní sestavě před vozy a Wagenburg si ponechat jako týlové útočiště. Ono je ale těžké správně pochopit středověký text a někdy to snad ani jednoznačně není možné. :evil:
Výrazné zdokonalení taktiky vozové hradby je přisuzováno Janu Žižkovi. Asi to tak bude. Jenže on když mohl, tak vyhledával stabilní opevnění. V bitvách u Malého Boru a u Hořic se opevnil v kostele. V Kostelci nad Labem dává přednost opevnění městečka. Některé věci jsem měl možnost konzultovat v P. Čornejem na jedné přednášce a on považuje Žižku za mistra improvizace, lstí a úskoků, tedy v podstatě partyzánské války. O nějaké pravidelné taktice vozové hradby se v této době rozhodně hovořit nedá.

Osobně bych se spokojil s tím, že vozová hradba v době husitských válek byla kombinací těchto dvou známých obrázků ...
Vídeňský rukopis:
Obrázek

Mittelalterliches Hausbuch ze zámku Wolfegg:
Obrázek

Krajní vozy v době 1. hus. války ještě zřejmě nebyly jednoúčelové ze silných fošen a s malými děly, jaké najdeme v Mittelalterliches Hausbuch. Byly to běžné fasuňky, pouze zesílené, aby lépe odolávaly střelbě z palných zbraní a s fošnou mezi koly, aby nešly podlézt. Svazovaly se řetězy, aby nešly roztrhnout a proto i děla musela být umístěna tak, aby neporušovala celistvost hradby (tedy nikoliv do velkých mezer). Ony jsou opravdu zmínky o dělech na vozech. Takže je možné, že některé vozy byly upraveny pro umístění děl na statických lafetách.

Ještě k těm starším teoriím. Vezměme např. tento obrázek, který vznikl nesprávným pochopením popisu ve Vlčkově řádu a byl hojně rozšířen:
Obrázek
Ono by stačilo nabít nepřátelskou tarasnici menší dávkou prachu a najednou by padaly koule do vozové hradby. To ovšem autor nechtěl a tak namaloval hloupého nepřítele, který stojí v sevřeném šiku pod strmým svahem a nechá na sebe pálit shora, zatímco jeho děla "přestřelují". Slušně řečeno jde o případ, kdy "přání je otcem myšlenky". Podobné je to s většinou "rekonstrukcí", které jsem dosud viděl.

Ještě zde někde byly zmíněny obrovské ženijní práce spojené s polním opevněním (pevnůstky, příkopy), které prý husité běžně vykonávali. K tomu bych jen dodal, že archeologové odhadují denní výkon 1 člověka kopajícího příkop v rozmezí 1-3 m3. V hůře rozpojitelné zemině to jde opravdu špatně, jak se před pár lety přesvědčili moji kolegové, kteří stavěli redutu z doby třicetileté války v archeoskanzenu Uhřínov.

_________________
Martin, střelec českobrodský


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12.06.2010 - 06:35 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 11.12.2009 - 09:02
Příspěvky: 136
Ďakujem Martinovi za brilantné slovo do pranice o vozovej hradbe.
Tak ma napadlo, možno by stálo za to vyspovedať vozatajov a bojovníkov z komparzu Vávrových filmov. Tam zaujímanie postavenia vozovej "hradby"
a pohyb vozov vyzerajú prirodzene a rutinne... Bolo by zaujímavé vedieť ako dlho to nacvičovali, kde je to prirodzené a kde je použitý strih...
Ešte žijú. Mali by to byť v súčastnosti už sedemdesiatnici...
A aké pocity majú súčastnící pri rekonštrukciách o tích pár vozoch ktoré
vyzerajú veľmi vratké...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: i další ...
PříspěvekNapsal: 12.06.2010 - 10:23 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
Byl bych velice rád, kdyby se k veskrze kritickému Martinovu příspěvku vyjádřili i ostatní (David, trener, ... :wink: ). Bohužel moje znalosti z této oblasti na to nedostačují, ale to je o mně všeobecně známo, neboť jsem to tady na fóru několikrát anoncoval. Pro osvěžení paměti jsem si to pouze dovolil připomenout. :oops:
Pro mne je Martinův příspěvek mj. dokladem také toho, že naznačené kritické připomínky, které jsme se snažili (spíše obecně) nastínit v recenzi k této knize, byly oprávněné. Pochopitelně ne jenom názor mojí nepatrnosti, ale recenzentů s podobným názorem bylo více. Ale to jen tak mimochodem. No, a nyní k věci ...

Martin Picek píše:
... K manévrům vozového šiku. Terén v Čechách je členitý a pohyb vozů nebyl dost dobře možný mimo komunikace. Kdo tomu nevěří, měl by požádat nějakého majitele povozu o malý experiment, pokud možno po dešti. :lol: ...
Mohu potvrdit, i když můj otec do fasuňku nebo žebřiňáku zapřahal krávy. Ale je řeč o principu.

Martin Picek píše:
... Skrze rokliny, lesy, bažiny, řeky či rybníky nemohl v reálném čase projet žádný vůz (viz např. Čertova brázda u Lipan) ...
... nebo Lovětínská rokle pod Lichnicí. Přesto se tudy chtěl vydat Matyáš Korvín mířící k Vilémovu vstříc armádě Jiřího z Poděbrad v době tzv. 2. husitské války ...

Martin Picek píše:
Takže tohle ničím nepodložené schodovité uspořádání vozů bylo vymyšleno pplk. Wagnerem na základě jeho „vojenských zkušeností“ z vozatajstva první republiky. A rázem všichni začali kreslit husitskou hradbu schodovitou. Dobová vyobrazení byla zcela ignorována.
Předpokládám, že máš na mysli tzv. hřebenovité uspořádání.
Dobová zobrazení jistě nelze ignorovat. S tím zřejmě bude souhlasit každý, ale ... ... nemůže ve prospěch hřebenovitého uspořádání hovořit třeba velice snadné a ryché vypřahání, při němž by se eliminovalo překážení si při výpřahu. :idea: Nevím ... :wink:

Martin Picek píše:
... Nebo postavení polních děl mezi vozy. Vypočítali, že připadlo jedno dělo cca na 5 vozů. A tak je umístili do mezer přesně po 5-ti vozech a ještě vymysleli tak velké mezery, že by jimi projelo několik jezdců vedle sebe (stačilo porazit tarasy a to jde velice snadno) ...
Odhlédněme od pravidelného rozmístění polních děl mezi vozy. :!: To nechci řešit, ani komentovat.
Ale proč by nemohla být "sem tam" mezi vozy umístěna houfnice nebo tarasnice ve štěrbině jenom nezbytně široké tak, aby šly sousední vozy svázat řetězy? ... :? :wink:

Martin Picek píše:
... Takže je možné, že některé vozy byly upraveny pro umístění děl na statických lafetách ...
Ano, pak by asi nemusela být děla mezi vozy. Ale jistě ne takhle, že ... :?

Martin Picek píše:
... Některé věci jsem měl možnost konzultovat v P. Čornejem na jedné přednášce ...
Při vší hluboké úctě k Čornejovi, kdysi, v dřevních dobách tohoto fóra, jsem z českých medievistů nabízel právě Čorneje jako znalce husitského vojenství. Byl jsem slušnou, leč důraznou formou odmítnut. Dnes už tomu odmítnutí rozumím poněkud více. Přece jenom husitské vojenství je v současnosti samostatný (sub)obor poněkud vzdálený např. politickým dějinám ... :|

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 12.06.2010 - 15:16, celkově upraveno 3

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12.06.2010 - 14:00 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 30.11.2007 - 23:00
Příspěvky: 145
Platnost vypršela


Naposledy upravil David dne 24.02.2011 - 18:15, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: i další ...
PříspěvekNapsal: 12.06.2010 - 15:23 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 27.01.2006 - 11:12
Příspěvky: 454
Bydliště: Český Brod
Jiří Motyčka píše:
Při vší hluboké úctě k Čornějovi, kdysi, v dřevních dobách tohoto fóra, jsem z českých medievistů nabízel právě Čorneje jako znalce husitského vojenství. Byl jsem slušnou, leč důraznou formou odmítnut. Dnes už tomu odmítnutí rozumím poněkud více. Přece jenom husitské vojenství je v současnosti samostatný (sub)obor poněkud vzdálený např. politickým dějinám ... :|
S Čornejem jsem probíral pár otázek, které vyplynuly z jeho přednášky, která se týkala hlavně vojenských vůdců z počátku revoluce. Odkud se vzali, jaké měli zkušenosti a tak. Samozřejmě to není vojenský historik, ale to nic nemění na tom, že je to jeden z nejlepších husitologů. Dobrého vojenského historika na tohle období bohužel neznám, ale to neznamená, že není. Jen zřejmě moc nepublikuje. :P
Můj příspěvek byl obsáhlý a je v něm spousta subjektivních názorů a nedělám si nároky na jeho úplnost a nezpochybnitelnost. Ale chtěl jsem nějak začít po dlouhé odmlce. Až budu mít trochu času, budu pokračovat.

Kvůli Davidově zmínce o detašovaných polních opevněních s děly sem dám pro zajímavost odkaz na polní tábor ze 16. stol.:
http://forum.brodec.org/download/file.php?id=1116
Jinak samozřejmě jsou zprávy o dělech na pahorcích a zakopaných vozech. Ale je to těžko představitelné a navíc třeba Žižkova uherská výprava, v jejímž popisu je mnoho o bizarním manévrování s vozy a děly, je zpochybňována, zda se vůbec konala.
Kudrnáčův průzkum vojenského tábora u Klučova jsem měl k dispozici, ale musel jsem ho už vrátit. Průběh příkopu, za kterým se předpokládá vozová hradba byl obloukovitý, žádnou "osmičku" jsem tam neviděl. Ale třeba existuje více verzí :roll:

_________________
Martin, střelec českobrodský


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 12.06.2010 - 16:46 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8712
Bydliště: Athény východních Čech
Martin Picek píše:
... Žižkova uherská výprava, v jejímž popisu je mnoho o bizarním manévrování s vozy a děly, je zpochybňována, zda se vůbec konala ...
Tak poslední badatelské závěry se shodují v tom, že s velkou mírou pravděpodobnosti blížící se jistotě žádná taková výprava nebyla. V této souvislosti bych si však dovolil nabídnout místo neuskutečněné "Žižkovy uherské výpravy" tu Čapkovu z podzimu r. 1431.
Při této výpravě byl Jan Čapek ze Sán se svými sirotky a těžkými vozy nucen ustupovat před uherskými oddíly (v nichž se nacházeli i Češi) v době, kdy z listopadového nebe padaly provazy deště. Čapek musel ustupovat rozbahněnými necestami údolím Váhu, který nešel u Hlohovce přebrodit, protože most byl stržený a řeka rozvodněná. Od Hlohovce začíná strastiplná cesta severním směrem na Nova Civitas (Nové Město n. Váhom) a odtud severovýchodním směrem na Ilavu, to je bratru něco kolem 70(!) kilometrů. Víc jak deset dní (průměr 7 "kiláků" za den) trvalo toto putování za spásným brodem v drsné nepřízni počasí a za neustálých, s křečovitou pravidelností se opakujících útoků kumánské jízdy. A právě tady byly vozy, z nichž sirotci nakonec 80% ztratili, velkou přítěží retardačního charakteru. Profesionální žoldnéři se jich však zbavovat nechtěli, protože i na nich byla vezena kořist. Tristní výsledek této neúspěšné sirotčí výpravy do Horních Uher škodolibě okomentoval i Bartošek z Drahonic ve své kronice.
Jó, málo platný, Čapek nebyl Žižkou, jak dokládá povícero příkladů ...

Martin Picek píše:
... Čornej ... Samozřejmě to není vojenský historik, ale to nic nemění na tom, že je to jeden z nejlepších husitologů ...
Souhlasím.
To si tady na fóru dovolil zpochybnit tuším (zatím) pouze 1 přispěvatel. :D

Martin Picek píše:
... Dobrého vojenského historika na tohle období bohužel neznám, ale to neznamená, že není. Jen zřejmě moc nepublikuje ...
Já ho taky neznám. Ale je možné, že je to velice skromný člověk, který pilně a s pokorou bádá "zapomenut" někde v regionálním muzeu a předbíhají ho jeho sebevědomější kolegové mající ostřejší lokty, kteří se však (husitským) vojenstvím vůbec nezabývají. I o těchto dvou typech profesionálních historiků mluvil právě Čornej v tomto rozhovoru.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 01.10.2011 - 14:27, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Prosim o určenie zdroja kresieb
PříspěvekNapsal: 12.06.2010 - 21:51 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 11.12.2009 - 09:02
Příspěvky: 136
Prosím o určenie zdroja kresieb ktoré som objavil v diskusnom fóre
a nikdy som ich predtím nevidel:
http://forum.brodec.org/viewtopic.php?f=186&t=1070

Prvá mi pripomína "ranného" Wágnera
Příloha:
taras1.jpg
taras1.jpg [ 58.65 KiB | Zobrazeno 8662 krát ]


a druhá štýl ilustrácií v Voj. dejinách Československa ale v publikácii som
na ňu nenarazil
Příloha:
taras2.jpg
taras2.jpg [ 104.3 KiB | Zobrazeno 8662 krát ]


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 14.06.2010 - 19:11 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 06.02.2006 - 15:54
Příspěvky: 718
Bydliště: Hradec Králové
Schodovité, či hřebenovité uspořádání vozů je zmíněno ve vojenském řádu rytíře von Eybe z druhé poloviny 15.století - viz Vojenské dějiny Československa, 1.díl. (Jako obvykle píšu v práci z hlavy, tak snad mi ještě slouží :lol: ) Osobně je považuji za nejpravděpodobnější, vzhledem k absenci pohyblivé přední osy a tím pádem horší manévrovatelnosti vozů. Z přítomnosti pohyblivé přední osy pak vyplývá nutnost zkosených bočnic "moderních" vozů (proto bych filmovou trilogii nebral za dobrý příklad).

_________________
trener


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 15.06.2010 - 11:29 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 27.01.2006 - 11:12
Příspěvky: 454
Bydliště: Český Brod
Kriegsbuch Ludwiga von Eyb (či Eybe, der Jüngere zum Harternstein, 1450-1521)) je datován cca 1500. Osobně bych ho jako pramen pro husitskou revoluci nebral, jako příliš mladý. Navíc neznám uvedené podrobnosti, ale zkusím o dovolené něco vyčíst.
Schodovité uspořádání hradby má spoustu výhod a je možné ho považovat za nejdokonalejší z hlediska zapřahání a vypřahání koní. Snad by se takto mohla v rovném terénu posunovat i celá hradba (??). Jenže středověký obrázek takovéhle hradby neznám jediný. V historickém vývoji čehokoliv je kupodivu méně logiky, než by člověk čekal. Proto si myslím, že není správné vzít nejdokonalejší možnost stavby vozové hradby a přisuzovat ji automaticky husitům. Nicméně vyloučit to nemůžeme (zatím) :lol:

Vyvinuté válečné vozy z konce 15. stol. zřejmě vypadaly podobně jako v Mittelalterliches Hausbuch. D. Schilling v "Berner Chronik" je maluje sice poněkud menší, ale typologicky stejné:
Obrázek
Obrázek

V 16. stol., kdy už vozová hradba nehrála taktickou roli, se tábory ohrazovaly i žebřiňáky:
Obrázek

_________________
Martin, střelec českobrodský


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 15.06.2010 - 16:32 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 30.11.2007 - 23:00
Příspěvky: 145
Platnost vypršela


Naposledy upravil David dne 24.02.2011 - 18:15, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: polní opevnění
PříspěvekNapsal: 16.06.2010 - 00:27 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 27.01.2006 - 11:12
Příspěvky: 454
Bydliště: Český Brod
David píše:
Pak je jedna vyjímka a to výzkum hradiště Klučov, ale tam je výsledkem příkop jako osmička a to je velký omyl. Plánek hradiště Klučov a husitský příkop na něm od pana Kudrnáče je celý chybný.

Takže se asi shodneme, že průběh husitského příkopu na klučovském hradišti zakreslil p. Kudrnáč dobře :D. Jsem rád, že si původní studii nemusím znovu půjčovat, protože jsem byl na pochybách, zda-li mne neklame paměť.
Na té fotografii je v levém rohu pěkně vidět ostrůvek s vodním příkopem, coby pozůstatek klučovské tvrze (pozdějšího zámečku). Bohužel dnes je tvrziště ve značně zuboženém stavu a co nevidět zanikne zcela.

_________________
Martin, střelec českobrodský


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 288 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 20  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 64 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz