Právě je 19.04.2024 - 08:33

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 125 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Další

Jak vnímat Zikmunda ve vztahu k husitské revoluci?
Proradný, vychytralý pragmatik, „liška ryšavá“. 62%  62%  [ 18 ]
Důstojnější nástupce svého otce, než bratr Václav. 38%  38%  [ 11 ]
Nevím, neutrální postoj. 0%  0%  [ 0 ]
Celkem hlasů : 29
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 03.08.2013 - 20:16 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 454
Karel IV. byl hnědooký a měl také hnědočerné vlasy i vous, takže je pravděpodobné, že stejné fyzické rysy zdědili i jeho synové. Ovšem i u Václava IV. se tuším objevuje zmínka, že měl trochu ryšavější kadeře. Ovšem Zikmundův vnuk, Ladislav Pohrobek, který byl Zikmundovi velmi podobný, měl také ryšavější vlasy... :D

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: ryšavý/ohnivý drak
PříspěvekNapsal: 03.08.2013 - 22:35 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
BTW.
Puotha píše:
... Tu ryšavost mu tuším přisoudil až radikál J. Želivský v období I. křížové výpravy, aby jej ztotožnil s ryšavým drakem z Apokalypsy...
Dovolím si malé doplnění.
Drak ze Zjevení Janova je "ryšavý" v překladu Kralických, v ekumenickém překladu je to drak "ohnivý" - k tomu viz tady. Tímto doplněním nechci zbytečně slovíčkařit, toho jsem dalek, zvláště ne proto, že se mnohdy uvádí, že kralický překlad je v některých výrazech bližší řeckému originálu ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 13.09.2013 - 23:18 
Offline
křižák
Uživatelský avatar

Registrován: 16.12.2006 - 20:36
Příspěvky: 174
Napo_Leon píše:
Ovšem i u Václava IV. se tuším objevuje zmínka, že měl trochu ryšavější kadeře.

Jen pro doplnění. Václav byl spíš blond po dědovi Janovi.

Ta ryšavost ale není jen u Zikmunda. Matně si vzpomínám i na obrázek Jošta...

_________________
Luštím známé i neznámé zločiny.
Věděním, intuicí, invencí a důvtipem musí být vybavený i podprůměrný historik nebo badatel.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: pentalogie ... ? ;-)
PříspěvekNapsal: 12.10.2013 - 10:47 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 19.04.2012 - 18:19
Příspěvky: 373
Bydliště: Litoměřice
Jiří Motyčka píše:
Napo_Leon píše:
... Zikmundův postoj k husitství v prvních letech revoluce byl postojem, který by uplatňoval každý schopnější vládce na jeho místě ...
Dejme tomu.
Obávám se však - aniž bych chtěl zabředávat do kontrafaktuální historie -, že Zikmundův otec by ( :oops: ) dal přednost nejprve jednáním a teprve pak by použil silové řešení. Čímž chci mj. naznačit, kdo z nich byl ještě schopnějším. Nic víc, nic míň ... :wink:

Obávám se, že ani Karel IV. by nemohl husitům splnit jejich požadavky a tím se dostat do sporu s církví, takže jednání by asi byla bezpředmětná...
Poté, co se Václavovi IV. vymkla situace z rukou už Zikmundovi nezbývalo nic jiného, než jít do střetu s husity. Za chybu považuji zatažení Říše a tamní šlechty do vnitřních sporů v Čechách. Myslím, že měl zkusit situaci zvládnout vnitřními silami a potichu, ne začít halasnou křížovou výpravou.

Zikmund jako římský císař neměl v Říši po ztrátě Braniborska žádnou državu. I kvůli tomu o České království stál, a to moc. Navíc to bylo otcovské dědictví, takže o tom, že by se o Čechy bez husitství moc nezajímal, nemůže být ani řeči...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12.10.2013 - 11:28 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
Rubáš z Hrádku píše:
... Obávám se, že ani Karel IV. by nemohl husitům splnit jejich požadavky a tím se dostat do sporu s církví, takže jednání by asi byla bezpředmětná ...
To je klidně možné!
Husitský program reprezentovaný čtyřmi pražskými články by byl nepřijatelný i pro přísného katolíka Karla IV. Ale jednal by s husity, o tom jsem bytostně přesvědčen, i když to jsou všechno pochopitelně jenom spekulace z oblasti kontrafaktuální historie. Císař Karel IV. by se s husity jistě shodl v náhledu na papežské schizma, jakožto naprosto nepřijatelném fenoménu oné doby.

Rubáš z Hrádku píše:
... Poté, co se Václavovi IV. vymkla situace z rukou už Zikmundovi nezbývalo nic jiného, než jít do střetu s husity. Za chybu považuji zatažení Říše a tamní šlechty do vnitřních sporů v Čechách. Myslím, že měl zkusit situaci zvládnout vnitřními silami a potichu, ne začít halasnou křížovou výpravou ...
Souhlasím.

Rubáš z Hrádku píše:
... Zikmund jako římský císař neměl v Říši po ztrátě Braniborska žádnou državu. I kvůli tomu o České království stál, a to moc. Navíc to bylo otcovské dědictví, takže o tom, že by se o Čechy bez husitství moc nezajímal, nemůže být ani řeči...
Naprosto souhlasím.
O svatováclavskou korunu pochopitelně usiloval už i jako římský (a uherský) král.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re:
PříspěvekNapsal: 21.10.2013 - 06:11 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 454
Jiří Motyčka píše:
Rubáš z Hrádku píše:
... Poté, co se Václavovi IV. vymkla situace z rukou už Zikmundovi nezbývalo nic jiného, než jít do střetu s husity. Za chybu považuji zatažení Říše a tamní šlechty do vnitřních sporů v Čechách. Myslím, že měl zkusit situaci zvládnout vnitřními silami a potichu, ne začít halasnou křížovou výpravou ...
Souhlasím.

Ale depák, vy na to pohlížíte pohledem generálů po bitvě, co znají všechny důsledky a následky I. křížové výpravy a dokonce celé husitské epochy, která skončila až za vlády Vladislava II. Jagellonského kutnohorským náboženským mírem. Oč Zikmundovi šlo v říši především? Aby získal císařskou korunu a zvýšil svou prestiž v očích říšských knížat. A dosáhnout císařské koruny nemohl bez rozhřešení papežského schizmatu - viz koncil v Kostnici - a následně bez podpory papežské kurie. To hlavně Řím tlačil Zikmunda ke křížové výpravě proti husitům. On o ní vůbec nestál. Nikdy to totiž vojevůdce nebyl, navíc je zřejmé, že spatřoval větší nebezpečí pro křesťanstvo v Turcích, nežli husitech. Ale aby neztratil podporu Říma, musel přijmout kříž a vytáhnout do boje. Kdyby býval tušil, jak křížová výprava dopadne, a že svým vystoupením v roce 1420 zapříčiní, že mu země Koruny české na dalších 16 let vypadnou z jeho dalekosáhlých plánů na navázání díla svého otce, ve kterých měly české země opět hrát prim, nikdy by s výpravou nesouhlasil. A bez podpory světského ramene by se křížová výprava nemohla uskutečnit. O tom jsem bytostně přesvědčen. I sám Zikmund se stal obětí naivních představ Říma, že výprava skončí porážkou husitů a vyřešením celého problému fyzickou likvidací kacířů... :shh:

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: o co Zikmund ne/stál
PříspěvekNapsal: 21.10.2013 - 12:22 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
Napo_Leon píše:
JM píše:
Rubáš z Hrádku píše:
... Poté, co se Václavovi IV. vymkla situace z rukou už Zikmundovi nezbývalo nic jiného, než jít do střetu s husity. Za chybu považuji zatažení Říše a tamní šlechty do vnitřních sporů v Čechách. Myslím, že měl zkusit situaci zvládnout vnitřními silami a potichu, ne začít halasnou křížovou výpravou ...
Souhlasím.
Ale depák, vy na to pohlížíte pohledem generálů po bitvě, co znají všechny důsledky a následky I. křížové výpravy...
Ne (aspoň v mém případě). :!:
Vždy je optimálním řešením nejprve jednat a pak teprve vytáhnout do pole, protože šance na vítězství je jen 50 na 50. To platí napříč staletími.

Napo_Leon píše:
... To hlavně Řím tlačil Zikmunda ke křížové výpravě proti husitům. On o ní vůbec nestál ...
Nejsem o tom vůbec přesvědčen.
Domníval se totiž, že křížová výprava mu zároveň pomůže k získání jeho dědičných zemí a svatováclavského diadému. O tom, že by mohl prohrát, neuvažoval. Chuť nadále válčit s husity si nechal zajít teprve až po porážce druhé fáze 2. kruciáty u Německého Brodu v lednu 1422. :idea:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Re:
PříspěvekNapsal: 21.10.2013 - 19:04 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 454
Jiří Motyčka píše:
Napo_Leon píše:
... To hlavně Řím tlačil Zikmunda ke křížové výpravě proti husitům. On o ní vůbec nestál ...
Nejsem o tom vůbec přesvědčen.
Domníval se totiž, že křížová výprava mu zároveň pomůže k získání jeho dědičných zemí a svatováclavského diadému. O tom, že by mohl prohrát, neuvažoval. Chuť nadále válčit s husity si nechal zajít teprve až po porážce druhé fáze 2. kruciáty u Německého Brodu v lednu 1422. :idea:

Není tomu tak, to bychom viděli celou věc černobíle, zkratkovitě a úsečně. Zikmund nebyl o událostech v Čechách dobře zpraven, tak jako řada jiných, i on se domníval, že když už musí křížová výprava být, pak dopadne rychlým vítězstvím. Ryšavec sázel na to, že jen pouhá přítomnost mohutného křižáckého vojska pohne husity ke složení zbraní a otevře mu brány Prahy. Proto dlouhé váhání v Kutné Hoře a poté v Praze. Věděl, že nemá v českých zemích dobrou pověst a nemohl si dovolit ztratit poslední špatku kreditu, který mu zbyl tím, že by "svou" Prahu dobyl a posadil se na trůn svých předků jako uchvatitel a dobyvatel. Teprve když už bylo zřejmé, že husité se nevzdají a pátá kolona v podobě katolických pánů mu království nezíská, odhodlal se k použití síly...

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: dvě volby
PříspěvekNapsal: 21.10.2013 - 22:48 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
Napo_Leon píše:
... Není tomu tak, to bychom viděli celou věc černobíle, zkratkovitě a úsečně ...
Domnívám se, že to není můj případ a že se snažím držet historických faktů. :wink:
Je známou věcí, že Zikmund vyhrožoval kruciátou už svému nevlastnímu bratru Václavovi a od té doby ještě několikrát. To zaprvé.
Již v r. 1419 sestavili představitelé šlechty a zřejmě i měst požadavky, které podmiňovaly přijetí (nikoli však již volbou!!!) Zikmunda na český královský trůn. A bylo jich požehnaně! Jenom namátkou: povolení přijímání pod obojí i pro laiky (je třeba si uvědomit, že kalich zakázal Kostnický koncil už v r. 1415!), zákaz světského panování církve, svobodné hlásání slova božího (zárodek pozdějších 4 pražských artikulů), cizinci neměli zastávat žádné úřady, zveřejňování bul vydaných papežem se mělo dít až po jejich schválení králem a jeho radou, zákaz zasahování zahraničních soudů do poměrů v království, vyšší šlechta si měla podržet kontrolu nad deskami zemskými a mohla si osobovat i právo kontroly nad zacházením s poklady krále Václava IV., neměla být tupena památka dvou kostnických mučedníků etc. O takovýchto tvrdých a ve své podstatě nepřijatelných podmínkách (také s ohledem na papeže a mezinárodní prestiž Zikmundovu), zavánějících ultimátem, se mohlo buď složitě vyjednávat, nebo je odmítnout a dědičný královský stolec získat jedině s použitím síly. To zadruhé.
Jakou možnost si zvolil Zikmund, netřeba anoncovat. No, a já a ve své podstatě i Rubáš se domníváme, že měl (aspoň) zkusit tu první možnost ... když se podle tebe do kruciáty nehrnul. :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: * 650. výročí
PříspěvekNapsal: 04.04.2018 - 08:39 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
V letošním roce si připomínáme jedno hodně kulaté výročí, které by nemělo zapadnou ve vřavě všedních, byť mnohdy hektických dní této prapodivné doby.
Letos si totiž připomínáme 650. výročí narození Zikmunda Lucemburského, jehož rodiči byli Karel IV. a jeho čtvrtá manželka Alžběta Pomořanská. Neměli bychom na toto výročí zapomenout přesto, že Zikmund je v souvislosti s husitskou epochou vnímán většinou negativně. Je však třeba si uvědomit, že on nebyl "jen" nevlastním bratrem Václava IV. (tedy tím "druhým") a jeho nástupcem na českém královském trůnu, byl také římským císařem, který ovlivňoval nejvyšší patra evropské politiky. :|

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Císař Zikmund Lucemburský
PříspěvekNapsal: 04.04.2018 - 16:26 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 454
Především to však byla osobnost, jež vahou svého univezálního císařského titulu a autoritou jednoho z nejvýznamnějších pozdně středověkých evropských vládců posvětila a legalizovala v roce 1436 revoluční změny v české společnosti v rovině náboženské i politické.

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Císař Zikmund Lucemburský
PříspěvekNapsal: 04.04.2018 - 22:24 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
Napo_Leon píše:
Především to však byla osobnost, jež vahou svého univezálního císařského titulu a autoritou jednoho z nejvýznamnějších pozdně středověkých evropských vládců posvětila a legalizovala v roce 1436 revoluční změny v české společnosti v rovině náboženské i politické.
Ano.
Až na to, že s tím Roháčem to bylo už za čáru. A taky s tím Rokycanou. :!: Místo, aby zvoleného husitského arcibiskupa vahou své osobnosti podpořil u římské kurie, tak spíš usiloval o zbavení ho té funkce. Takže Rokycana musel tajně opustit metropoli a na dlouhých 11 let se uchýlit do východních Čech ke svým opravdovým přátelům. Zase jeden z mnoha příkladů, kdy Zikmund porušil své slovo, které snad ani nemohl myslet vážně.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: vztah k jeho švagrové
PříspěvekNapsal: 06.09.2018 - 16:02 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
V tomto tématu jsme se snažili pokud možno vyváženě mapovat povahu a skutky římského císaře, syna Karla IV. a nevlastního bratra Václava IV. Přihazovali jsme postupně na jednu i druhou misku a kam se vychýlil jazýček těchto pomyslných vah, musí už posoudit laskavý čtenář a přispěvatel tohoto DF.

Pro dokreslení výše uvedeného, je třeba ještě něco málo uvést o jeho vztahu ke své švagrové, české královně Žofii Bavorské poté, co se v r. 1419 stala vdovou, a musela se uchýlit do bratislavského exilu. Zde prožívala velice tristní úděl jenom ve společnosti několik málo svých dvorních dam a nemnoha dvořanů. Odtud psala tklivé dopisy svým dvěma bratřím Vilémovi a Arnoštovi, v nichž si stěžovala, že nemůže využívat důchodů svých věnných měst a musí velice nedůstojným způsobem Zikmunda jako českého krále žádat, ba se dokonce i doprošovat o finanční vdovský příspěvek a finanční výpomoc na vydržování svého žalostně skromného "dvora" v Prešpurku (dnešní Bratislava). V jednom ze svých dopisů z 24. října 1425 bratrovi Vilémovi mj. píše:
"Ten člověk [rozuměj Zikmund] nás chce přivést do dalších a větších starostí a do zkázy. Pokud nám něco slíbí, nechce to dodržet ... (to známe, že! - pozn. JM) Také nám vzal peníze, které nám měly připadnout na den minulého sv. Michala, abychom mohly zaplatit všechny naše potřeby a také dluhy lidem, kterým dlužíme. Krátce řečeno, k takovému jeho jednání a odkládání záležitostí, které s námi provozuje, není možno přistupovat jinak než s vědomím, že naši velkou zkázu a záhubu a věčnou škodu už nelze snášet ... Tudíž, přejeme si a prosíme Vaši bratrskou věrnost a lásku [rozuměj Vilémovu] s plnou vážností a naléhavostí, abyste s spolu s výše jmenovaným bratrem [rozuměj Arnoštem] nám nyní chtěl poradit a pomoci, aby naše věci mohla být dovedeny k dobrému konci a abychom také mohly z moci a rukou tohoto člověka [rozuměj Zikmunda] se ctí odejít a abyste nás nenechal déle setrvávati v takové bídě a nejistotě ... čím déle nyní s ním setrváváme, tím k větším škodám a větší nevyhnutelné zkáze musíme přijít." Nešťastná Žofie dále píše, že v případě Zikmundova úmrtí si není jista životem ani statky. (Kopičková, s. 242)

Ve svém exilu Žofie skutečně živořila, Zikmund své platby neustále odkládal a štědrými dary a důchody zahrnoval především svoji ženu Barboru Celskou. Žofie se nedožadovala stejné pozornosti, to ji ani na mysl nepřišlo, žádala pouze to, oč ji Zikmund připravil a o nějaké ty drobty spadlé pod stůl. Ani zmiňovaní bratři jí v tomto ohledu mnoho nepomohli. Jedním z důvodů bylo také to, že Zikmund jim nechtěl poskytovat audience, neboť moc dobře tušil, oč by ho taky žádali. Královna-vdova ve své zoufalé situaci také uvažovala o variantě, že by se - patrně tajně - přemístila z Prešpurku do své rodné země. Jak se zdá, ani tomuto plánu nebyli bohužel její bratři nakloněni, protože s ryšavým Lucemburkem chtěli zachovat dosavadní, relativně dobré vztahy. Tak se z její nezáviděníhodné situace stal začarovaný kruh, z něhož nebylo úniku, protože ani její nejbližší rodinní příslušníci se ho nesnažili rozetnout.
Žofie po smrti Václava IV. velice psychicky i fyzicky strádala a někteří historici se domnívají, že tento neblahý a nedůstojný vdovský úděl ji připravil o několik let života.

zvýraznění autor příspěvku

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Císař Zikmund Lucemburský
PříspěvekNapsal: 23.09.2018 - 12:48 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 454
Čáslavský sněm z června 1421 neuznal Zikmundovu korunovaci českým králem z července 1420 a dokonce si podmínil, že Zikmund nebude za krále přijat, dokud nepřistoupí na čtyři artikuly pražské. Jelikož to byl velmi vážný škrt přes rozpočet novopečeného krále, rozhodl se na to Zikmund zareagovat poměrně obšírným a překvapivě věcným psaním, jež zaslal do Čech z Budína. Stojí v něm:

"Sigmund z božie milosti etc. král, po wšecky etc. wám wšem pánóm, rytieřóm, panošem, Pražanóm a obcem králowstwie našeho Českého, dáwáme wěděti: Jakož nám winu dáwáte w mnohých kusiech, a zwláště o upálenie mistra Jana Husi a Jeronyma, také dotýkajíce kacieřstwie, haněnie i odsuzowánie země České; tiem my winni nejsme, nebť jest to námi nesešlo aniž ještě jde, cožby bylo k hanbě koruny našie České; neb swědomo jest, že jsme my přede Wšiem zborem Konstanským za bratra našeho dobré paměti wěrně a statečné odmlúwali, a proto jsme měli protiwenstwie a haněnie tu w Konstancí weliké; aniž jest země kdy Česká odsuzowána, něž ti, kteřížby kacieřstwa držali a wedli. I také dnes bohdá námi ižádná záhuba ani haněnie té zemi jest, než těmi wěčná; záhuba i hanba té koruny jde, kteříž jsú kláštery a kostely bořili dělané ke cti pánu bohu, tělo boží tu wyjmúc a jiné swátosti ohawně tlačiece, panny, kněze, mnichy a jiné duchownie lidi; rytieře, panoše a jiné dobré křesťany, ženy, muže ukrutně páléce a mordujiece; obrazy sekajiece a města rušie a opúštějie a wypalujie, zemi tak napořád hubiec; a ti neřádi zjewní a nekřesťanští kusowé zbuzujie a zbúřili jsú kniežata okolnie i jiné dolejšie i sic wšecko křesťanstwie proti té zemi, ale ne my; nebby byl skutek welmi nepodobný a porokowánie hodný, bychme my z našie wuole naše dědictwie a králowstwie w takú hanbu z záhubu připrawili; než té záhuby i hanby, kteráž sě ustawně děje, bez našie příčiny, jest nám bohdá wěrně žel. Pak jakož nám winu dáwáte o koruně a o swátosti, to sme wzeli a schowali, ne ke škodě České zemi, ale proto, aby hanebně ty wěci nebyly zbořeny, zkaženy a zrušeny a zatraceny k nenabytie koruny, jakož jest to dobře na jiné swátosti od wás některých i od wašich okázáno. Dsky zemské ty sme s panským powoleniem wzěli, ani jsú je s swými pečetmi zapečetili, když jsú je měli pryč wzieti. A ty wšecky wěci a jiné, kteréž byste wěděli, w čembychom byli winni shledáni, a šliliby ti neřádowé námi, to ať páni a kniežata koruny té České ohledajie, a my to chcem rádi oprawiti podlé kniežecieho a panského naučenie, i odčiniti chcem, a wy též učiňte, což jest neřáduow a záhub wámi přišlo aneb jde, abyšte to tak učinili, jakož kniežata a páni té koruny najdú a rozkážie. Jakož nám píšete, že ste se konečně ustanowili a sjednali, že chcete ty čtyři kusy držeti, kteréž píšete, do lepšie zpráwy písmem swatým: na to tak odpowiedáme, že sme wám toho nikdy neodpierali, než wždy swolowali i podáwali slyšenie a zpráwu lepšie písmem swatým, na ty kusy i na jiné, kteříž jsú proti cierkwi swaté; a nikdy námi to nescházelo, i wždy jsme hotowi wám slyšenie dáti, zpráwu a naučenie lepšie, jedné ať wámi to nescházie a země ta nehyne. Jakož nám píšete, že chcete při swých práwiech a řádiech zuostati, jako waši předci: wězte, žeť jest náš úmysl nikdy nebyl, aniž ještě jest, bychme wás chtěli z řáduow aneb práw a swobod wywoditi neb je kterak rušiti, než každého při jeho řádu ostawiti i swobodě, a my bychme radějše přičinili nežli odčinili a jich ujeli; než opatřte wy, kto wás z wašich práw a swobod wywodí a práwa ruší, myli čili wy sami; a to shledáte, w čiech zápisiech, kteréž máte mezi sebú, i w kútiech kteréž činiete, sami swá práwa rušiec i swobody. Také slyšíme, že ste obrazy zbili w kostele Pražském, a na tom ste ostali, a(by) ten hrad a kostel obořen byl, kterýž jest ke cti a k chwále pánu bohu ustawen a swatým dědicóm; protož pro pána boha, nečiňte toho ani dopúštějte, by to bylo bořeno; že jste již jednu stolici obořili té koruny na Wyšehradě i kostely, k weliké hanbě té koruně, a obořieteli druhú, tehdy wězte, že skrze to dokonce zbúřiete na se wšechno křesťanstwo, i nás také, pro tak nekřesťanské účinky, a těch zlých nařčených skutkuow prwniech dokonce na tu zemi potwrdíte i na se, a se i tu korunu k wětšie hanbě i potupě připrawíte; neb wiete, žeť jest hlawa té koruny, a že tu ležie swatý Wáclaw i jiní dědicowé swatí, i ciesař dobré a swaté paměti otec náš, i s jinými králi a kniežaty té koruny. A probuoh smilujte se sami nad sebú a nad zemí, a nedajte té země wiece hubiti a našich měst a služebníkuow našich dále, a přistupte ještě k sprawedliwosti, jako sme wám dřiewe psali, a stawte ty neřády, ať se wiece nedějí proti pánu bohu a proti wšemu řádu cierkwe swaté a proti nám, a my wám rádi w tom cheme pomocní býti; paklibyste toho neučinili, tehdy potom, ačbychom rádi, nebudem moci tomu co učiniti, než na to přijde, že ta země dokonce musí zahynúti. Datum etc."
zdroj: http://www.psp.cz/eknih/snemy/ac/vol03/1414_28/t0026_00.htm

Na psaní je výjimečné hned několik skutečností. Zikmund zde de facto polemizuje se závěry čáslavského sněmu a také veřejným míněním v Čechách. Zároveň sám uvádí, že: "... neb swědomo jest, že jsme my přede Wšiem zborem Konstanským za bratra našeho dobré paměti wěrně a statečné odmlúwali, a proto jsme měli protiwenstwie a haněnie tu w Konstancí weliké ..." Čímž jasně dokládá, že to, jak vymohl Husovi v Kostnici hned trojí slyšení, mu mnozí kardinálové nemohli odpustit. Dále Zikmund vyčítá, že skutečnou hanbou české zemi je obrazoborectví a krutá občanská válka a dodává: "... nebby byl skutek welmi nepodobný a porokowánie hodný, bychme my z našie wuole naše dědictwie a králowstwie w takú hanbu z záhubu připrawili; než té záhuby i hanby, kteráž sě ustawně děje, bez našie příčiny, jest nám bohdá wěrně žel ..." Tady Zikmund zcela logicky dodává, že zkáza království nevyšlo z jeho podnětu, jelikož by tím byl sám proti sobě, když tak dlouho čekal na český trůn. A projevuje lítost nad událostmi v Čechách.

Nesmírně zajímavá je též pasáž: "... Jakož nám píšete, že ste se konečně ustanowili a sjednali, že chcete ty čtyři kusy držeti, kteréž píšete, do lepšie zpráwy písmem swatým: na to tak odpowiedáme, že sme wám toho nikdy neodpierali, než wždy swolowali i podáwali slyšenie a zpráwu lepšie písmem swatým, na ty kusy i na jiné, kteříž jsú proti cierkwi swaté; a nikdy námi to nescházelo, i wždy jsme hotowi wám slyšenie dáti, zpráwu a naučenie lepšie, jedné ať wámi to nescházie a země ta nehyne ..." Zikmund zde víceméně říká to, co už věděli i současníci - neměl větší problém s husitským programem, nýbrž s tím, že husitský radikalismus ovládl Prahu a další místa v zemi, přičemž mu kladl bezostyšné podmínky. Na to samozřejmě pyšný a cholerický král Zikmundova ražení nemohl přistoupit.
Tady se zase Zikmund dovolává zemského patriotismu a upozorňuje, že je nehodné českého lidu, aby ničil posvátná místa své historie: "... Také slyšíme, že ste obrazy zbili w kostele Pražském, a na tom ste ostali, a(by) ten hrad a kostel obořen byl, kterýž jest ke cti a k chwále pánu bohu ustawen a swatým dědicóm; protož pro pána boha, nečiňte toho ani dopúštějte, by to bylo bořeno; že jste již jednu stolici obořili té koruny na Wyšehradě i kostely, k weliké hanbě té koruně, a obořieteli druhú, tehdy wězte, že skrze to dokonce zbúřiete na se wšechno křesťanstwo, i nás také, pro tak nekřesťanské účinky, a těch zlých nařčených skutkuow prwniech dokonce na tu zemi potwrdíte i na se, a se i tu korunu k wětšie hanbě i potupě připrawíte; neb wiete, žeť jest hlawa té koruny, a že tu ležie swatý Wáclaw i jiní dědicowé swatí, i ciesař dobré a swaté paměti otec náš, i s jinými králi a kniežaty té koruny. ..."

Ať už si o Zikmundovi mnozí myslí různé věci, většinou negativní, pravda je taková, že je jeho osobnost velmi složitá a jeho činy jsou překryty nánosem pozdějších mýtů a dehonestace. Spíše jde o to, že mezi husity a Zikmundem zela propast nikoli názorová, ale daleko spíše vyvěrající z faktu, že se nedokázali včas a dostatečně dohodnout. Chyb se dopustily obě strany. Zikmundovi chyběla v letech 1419 - 1420 větší trpělivost a ochota naslouchat a husitům zase neumožňoval mesiášský zápal v zápase o Boží pravdu nahlížet na problematiku střízlivěji a zaujmout kompromisní stanovisko.

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Císař Zikmund Lucemburský
PříspěvekNapsal: 23.09.2018 - 14:13 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
Napo_Leon píše:
... rozhodl se na to Zikmund zareagovat poměrně obšírným a překvapivě věcným psaním, jež zaslal do Čech z Budína. ...
... jsem pevně přesvědčen,
že věcná dikce onoho dopisu vycházela ze Zikmundových zkušeností ze dvou porážek, totiž Vítkova a zejména Vyšehradu. A to ještě vůbec netušil, že ho ještě čeká další, v pořadí třetí.

Napo_Leon píše:
... a husitům zase neumožňoval mesiášský zápal v zápase o Boží pravdu nahlížet na problematiku střízlivěji a zaujmout kompromisní stanovisko.
V čem by ten kompromis měl spočívat? Například ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 125 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 95 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz