Právě je 13.12.2019 - 17:51

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 52 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Přijímání podobojí
PříspěvekNapsal: 27.09.2006 - 08:44 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7438
Bydliště: Athény východních Čech
Jakoubek ze Stříbra zaštítil přijímání podobojí teologickým zdůvodněním z pozice univerzitní autority. Byl tedy "pouze" jeho duchovním otcem, nelze jednoznačně konstatovat, že by se prvého podávání ujal přímo on sám.
Praktické vysluhování Večeře Páně podobojí způsobou následovalo v rychlém sledu brzy po Jakoubkově teologickém zdůvodnění faráři v kostelích sv. Martina ve zdi, sv. Michala, sv. Mikuláše (Staré Město) a u sv. Vojtěcha na Novém Městě. V kostele sv. Michala dal souhlas k této novotě její farář, slovutný mistr Křišťan z Prachatic.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 05.12.2011 - 19:49, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prvá přijímání podobojí
PříspěvekNapsal: 12.11.2006 - 18:27 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 797
Bydliště: Alta civitas
Jiří Motyčka píše:
Praktické vysluhování Večeře Páně podobojí způsobou následovalo v rychlém sledu...

Existují písemné prameny s přesným doložením roku prvního přijímání podobojí v Čechách?

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prvá přijímání podobojí
PříspěvekNapsal: 14.11.2006 - 00:05 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7438
Bydliště: Athény východních Čech
Kolssteyn píše:
...Existují písemné prameny s přesným doložením roku prvního přijímání podobojí v Čechách?
Kronika Vavřince z Březové nezačíná příznačně upálením M. J. Husa, ale právě r. 1414, tedy rokem zahájení přijímání podobojí v Praze. (Vavřinec však místo kostela sv. Mikuláše uvádí Betlémskou kapli.)
SLČ uvádí v posloupnosti přijímání podobojí až po zmínce o upálení Husa a Jeronýma v Kostnici...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prvá přijímání podobojí
PříspěvekNapsal: 05.12.2006 - 08:06 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 797
Bydliště: Alta civitas
Jiří Motyčka píše:
...právě r. 1414, tedy rokem zahájení přijímání podobojí v Praze...
Pokud se nemýlím, k většímu rozšíření tohoto příjímání došlo ovšem až r. 1417 a to na dalších místech Prahy, ale ve větší míře taky na šlechtických panstvích (Miličín, Kumburk ad.).
Souvisí to s tím, že se právě r. 1417 k přijímání podobojí oficiálně přihlásila i pražská universita, nebo naopak universita k tomuto kroku sáhla až poté, když měla za sebou zázemí těchto utrakvistických míst?

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prvá přijímání podobojí
PříspěvekNapsal: 05.12.2006 - 23:56 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7438
Bydliště: Athény východních Čech
Kolssteyn píše:
...Souvisí to s tím, že se právě r. 1417 k přijímání podobojí oficiálně přihlásila i pražská universita, nebo naopak universita k tomuto kroku sáhla až poté, když měla za sebou zázemí těchto utrakvistických míst?
První je správně. 10. března 1417 pražská univerzita deklarovala přijímání krve Kristovy v podobě vína i pro laiky jako odpovídající Kristovu zákonu zprostředkovanému Písmem svatým a nutnou podmínku ke spasení. Toto rozhodnutí prosadilo radikální křídlo na univerzitě v čele s Jakoubkem ze Stříbra podporované ostatními kališníky. Proti byli jen konzervativci a ti byli v menšině. Teprve poté dochází k masovému rozšíření mimo Prahu. Velký podíl na tom má i nejvyšší purkrabí a už zase kališník Čeněk z Vartenberka. Na svůj hrad Lipnici nechal unést Heřmana z Mindelheimu, titulárního biskupa nikopolského a přikázal mu světit kněží podobojí. Jeho příklad se projevil hned několika způsoby. Vartenberkovým počínáním byli povzbuzeni Hynek Krušina z Lichtenburka ve východních Čechách, páni z Kravař na Moravě aj. Obdobně tomu bylo i na rozsáhlém panství nezletilého Oldřicha z Rožmberka, jehož poručníkem byl právě Čeněk z Vartenberka. To se pochopitelně velice zamlouvalo Oldřichově matce Eliška z Kravař, velké Husově obdivovatelce a příznivkyni.
Reakce koncilu na sebe nenechala dlouho čekat. 11. listopadu 1417 byl na koncilu v Kostnici zvolen papežem Oddo Colonna (jeden z Husových soudců), který přijal jméno Martin V. A 22. února 1418, krátce před ukončením koncilu, projevil nově zvolený papež v bulách Inter cunctas a In eminentis nekompromisní požadavek skoncovat s kacířstvím v českých zemích ale i se stoupenci Viklefa na pražské univerzitě. Definitivně potvrdil zbavení práv a výsad univerzity. Mezi arcikacíře univerzity byl mj. zahrnut na prvém místě M. Jakoubek ze Stříbra…

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prvá přijímání podobojí
PříspěvekNapsal: 09.12.2006 - 12:04 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 797
Bydliště: Alta civitas
Jiří Motyčka píše:
...Vartenberkovým počínáním byli povzbuzeni Hynek Krušina z Lichtenburka ve východních Čechách, páni z Kravař na Moravě aj.…
Čeněk z Vartenberka s Bočkem z Kunštátu využili toho, že Boček byl Krušinovým příbuzným a Čeněk sousedem a tak se "nachomejt zčista jasna" u opatrovnictví mladého osiřelého Hynka Krušiny.
Asi věděli proč :D ...a myslím, že jejich výchova Hynka se zdařila vcelku obstojně. :lol:

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prvá přijímání podobojí
PříspěvekNapsal: 09.12.2006 - 17:20 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7438
Bydliště: Athény východních Čech
Kolssteyn píše:
...a myslím, že jejich výchova Hynka se zdařila vcelku obstojně...
jj, ten se opravdu poved'... :D
Ale vraťme se k tématu. Vysluhování Večeře Páně podobojí způsobou se rovněž začalo rozmáhat na venkově mezi potulnými (vagos) kněžími, kteří tuto novotu začali realizovat zcela spontánně. Proto také univerzita, aby této "anarchii" učinila přítrž, zaštítila přijímání podobojí způsobou svojí autoritou.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prvá přijímání podobojí
PříspěvekNapsal: 09.12.2006 - 17:52 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 797
Bydliště: Alta civitas
Jiří Motyčka píše:
Proto také univerzita, aby této "anarchii" učinila přítrž, zaštítila přijímání podobojí způsobou svojí autoritou.
Jestli tomu rozumím dobře, tak vlastně v důsledku podpořila ale i tyto potulné kněží...??
Ale pak, jak se tito potulní kněží mohli volně pohybovat na cizím panství, pokud neměli souhlas majitele dominia? Vždyť patronát náležel výhradně vlastníku/-kům a to bez rozdílu, jestli se jednalo o katolické panství nebo utraque. A takovíto potulní kněží přeci jenom zasahovali už i do tohoto výhradního práva majitele...??

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prvá přijímání podobojí
PříspěvekNapsal: 10.12.2006 - 11:09 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7438
Bydliště: Athény východních Čech
Kolssteyn píše:
...Jestli tomu rozumím dobře, tak vlastně v důsledku podpořila ale i tyto potulné kněží...??...
No, jak v čem. Tito kněží byli pochopitelně ovlivněni novým učením, to na jedné straně, ale také heretickými názory různých sekt a po vypuknutí revoluce i chiliasmem na straně druhé. I mezi nimi se našlo mnoho různých blouznivců, kteří nabádali např. k tomu, aby si lidé zapalovali své chalupy, protože nebude potřeba žádného majetku a shromažďovali se v 5 vyvolených městech. A tyto excesy pochopitelně univerzita nekompromisně a razantně odmítala…

Kolssteyn píše:
...Ale pak, jak se tito potulní kněží mohli volně pohybovat na cizím panství, pokud neměli souhlas majitele dominia? Vždyť patronát náležel výhradně vlastníku/-kům a to bez rozdílu, jestli se jednalo o katolické panství nebo utraque. A takovíto potulní kněží přeci jenom zasahovali už i do tohoto výhradního práva majitele...??
Určitě, ale měli podporu mezi prostým lidem, který neprahl po nějaké pofiderní sociální svobodě, jak to vykládal minulý režim, ale po čistém slovu Božím průzračném jak studánka v lese po jarní očistě. A teď se pokusme vžít do jejich myslí. Toto slovo Boží jim předkládal ten nejubožejší potulný kněz, jeden z nich, kněz bez teřichu, bez skvostného ornátu, který nemá ani faru, kde by své unavené tělo složil a kde by ho „obsloužilo“ 5 konkubín.
Ano na zbožích katolické šlechty se museli pečlivě ukrývat nebo se mu přímo vyhnout velkým obloukem, protože jim v lepším případě hrozilo uvěznění. Uvedu v této souvislosti příklad Sezimoústecka, které bylo centrem venkovského radikalismu, a proto i jiného přístupu k těmto kněžím. Právě jim poskytovali ubytování v Sezimově Ústí i přední měšťané, např. soukeník Pytel nebo pekař Joha. V tomto regionu v r. 1417 a 1418 působili také známí Petr Kániš, Jan z Bydlína a Petr Hromádka, zvoník z Jistebnice. Také Soběslav se stala útočištěm těchto venkovských kazatelů, z nichž je prameny doložen jakýsi Otík a zběhlí mniši Filip a „jakýsi“ Prokop. Posledně jmenovaný je nejnovějšími badatelskými závěry považován za Prokopa Holého a ze Soběslavi na Tábor bylo, co by kamenem dohodil…

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prvá přijímání podobojí
PříspěvekNapsal: 10.12.2006 - 13:04 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 797
Bydliště: Alta civitas
Jiří Motyčka píše:
Tito kněží byli pochopitelně ovlivněni novým učením, to na jedné straně, ale také heretickými názory různých sekt...
Na tento typ vět bych byl obzvláště obezřetný. Většinou jde totiž o postoj a kategorizování ohroženou zaujatou stranou. Často se totiž do škatulky "sekta" hází vše, co je odkloněno od dominantního oficiálního náboženství.
To by mohla potvrzovat i právě tato věta:
Jiří Motyčka píše:
...prameny doložen jakýsi Otík a zběhlí mniši Filip a „jakýsi“ Prokop. Posledně jmenovaný je nejnovějšími badatelskými závěry považován za Prokopa Holého…
Ale musím uznat, že nabádání ke zbavení se majetku je více populistické a na nemajetné, také poměrně působivé, zvláště ve skupinovém pojetí. Zas je ale nutno brát, že i většina poddaných "selským rozumem" zvážila více negativ spojených s tímto počínám. Nehledě na panské tresty, především si byli vědomi toho, že by tímto přišli o svůj skromný majetek, obživu a že by se tím sami uvrhli k podepsání ortele nad sebou.

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prvá přijímání podobojí
PříspěvekNapsal: 10.12.2006 - 15:08 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7438
Bydliště: Athény východních Čech
Kolssteyn píše:
... Často se totiž do škatulky "sekta" hází vše, co je odkloněno od dominantního oficiálního náboženství...
To je svatá pravda! Ale autor tohoto příspěvku měl na mysli např. adamity a pikarty, kteří popírali svátost eucharistie, což byl ve své podstatě útok nejenom proti kalichu, ale také proti jednomu z nejzákladnějších fundamentů křesťanské víry. Tato krajní levice na Táboře byla, jak je všeobecně známo, zlikvidována samotným Žižkou v r. 1421. Na Táboře, který se stal střediskem levicového spektra hnutí, přesto radikálové zůstali. Ale ani s nimi neměl moc co do činění zmiňovaný Prokop Holý, který nikdy nepatřil mezi sektářské blouznivce ani táborské radikály, jak dokládá tento příspěvek ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 08.04.2008 - 08:34, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: 590. výročí
PříspěvekNapsal: 16.03.2007 - 19:57 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7438
Bydliště: Athény východních Čech
V těchto dnech si připomínáme pětisté devadesáté výročí (10. 3. 1417), kdy pražská univerzita deklarovala laické přijímání z kalicha při vysluhování Večeře Páně, které je v souladu s Kristovým zákonem a dle univerzitních závěrů z března 1417 i závaznou podmínku ke spasení...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 07.04.2008 - 15:36 
Offline
příslušník chudiny

Registrován: 07.04.2008 - 15:32
Příspěvky: 2
Bydliště: praha 7
co je to přijímání podobojí?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: ...podobojí...
PříspěvekNapsal: 07.04.2008 - 17:48 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7438
Bydliště: Athény východních Čech
vaper píše:
co je to přijímání podobojí?
Bylo by možná vhodné i pro ostatní tuto záležitost vysvětlit poněkud obšírněji.

Když nastal pesach – židovský svátek nekvašených chlebů, Ježíš Kristus usedl se svými učedníky, 12 apoštoly na Zelený čtvrtek, v předvečer svého ukřižování k velikonoční večeři. Bylo to v Jeruzalémě v domě, který určil sám Mistr.
V tento den při večeři Ježíš "...vzal chléb, vzdal díky, lámal a dával jim se slovy: 'Toto jest mé tělo, které se za vás vydává. To čiňte na mou památku.' A právě tak, když bylo po večeři, vzal kalich a řekl: 'Tento kalich je nová smlouva zpečetěná mou krví, která se za vás prolévá.'" (L 22, 19 – 20)
A tuto smlouvu křesťané na celém světě prostřednictvím své druhé nejdůležitější svátosti – eucharistie tj. přijímání (těla a krve Kristovy) pečlivě dodržují. Při bohoslužbě kněz konsekruje, tj. posvětí hostii (chléb) a víno a podává věřícím jako tělo a krev Páně. V katolické církvi jsou věřící obdařeni pouze hostií (tělem Páně), tzn. přijímají pod jednou způsobou, v nekatolických, reformovaných církvích jsou věřící vysluhujícím knězem při Večeři Páně obdařeni konsekrovaným chlebem i vínem, přijímají tedy pod obojí způsobou.

A s prvním přijímáním podobojí, jak je uvedeno v předchozích příspěvcích, přišli po vzoru prvotní církve právě husité, proto hlavním atributem husitství je kalich...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 02.12.2011 - 17:21, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: "podobojí"
PříspěvekNapsal: 11.04.2008 - 17:59 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 797
Bydliště: Alta civitas
Jiří Motyčka píše:
Kolssteyn píše:
...skoro staví katolíky mimo přímou linii, protože oni uhýbají z písemných biblických textů.
No, ono to je trošilinku složitější.
Nejprve byla jen jedna jediná církev - katolická, tj. doslova všeobecná. Čili i prvotní církev byla katolická. :!: Prvotní církev zavedla podobojí. Ta samá katolická církev podobojí zrušila a nahradila přijímáním podjednou. A s tím se husiti prostě nesmířili, bez ohledu na to, že podobojí nezavedl Hus. Teologové na koncilu v Basileji při hádání o artikulu týkajícím se kalicha vycházeli z teze: tak jak měla právo prvotní církev podobojí zavést, stejné právo ho měla zrušit. To snad husiti ani nezpochybňovali, oni "jen" tvrdili, že podobojí více vychází z Písma. Když ještě dnes postavíš proti sobě teologa katolického a protestantského, jsem přesvedčen, že se o tom nedohodnou.
Komunisti hlásali, že to byl výraz pozitivního vztahu husitů k masám prostého lidu (tj. prostých věřících). Když se však nad tím zamyslíš i na tom něco je, i když já bych to formuloval poněkud jinak než bolševik... :)

Tak mě jako laika u toho napadá, "...a není to nakonec jedno, jestli je přijímání podobojí nebo pod jednou?"
Já jakožto nevěřící to beru tak, že by mi bylo jedno, jestli se u přijímání napiju i vína nebo si jen kousnu do oplatky. :) (Se vší úctou samozřejmě).
Asi to je tím, že plně nechápu duchovní smysl i praktický dopad těchto dvou církevních rozdílností...?

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 52 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz