Právě je 16.08.2018 - 08:36

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: ještě něco málo k tomu ...
PříspěvekNapsal: 18.02.2009 - 00:24 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6915
Bydliště: Athény východních Čech
V rané fázi revoluce (ale i krátce před tím) byly ženy přece jenom daleko vnímavější než muži k nově se objevivším kazatelům, kteří hlásali příchod nové doby a lepšího života. Na venkově to zase byli potulní kněží, k nimž se ženy a dívky utíkaly, aby společně hledali východiska z všedního a ubíjejícího života případně recepty na přípravu příchodu Ježíše Krista. Tyto nově se objevivší fenomény byly více patrné na straně husitské levice.
Také poutí na hory, ale především shromažďování v pěti vyvolených městech v době vrcholících chiliastických exaltací se v hojném počtu účastnily ženy a v tom byla potíž. Ženy totiž často opouštěly své muže i rodiny v jakémsi úprku za spásou a za hledáním království Božího na zemi. Bylo proto nutné na akademické půdě rozhodnout, zda manžela nevyznávajícího husitské pojetí Božího zákona, může jeho žena opustit. Věřte, že to nebylo jednoduché rozhodnutí, neboť svazek manželský mohl být posvěcen svátostí manželství před Bohem v kostele (k tomu viz také tento příspěvek). Nakonec pražští mistři dospěli z dnešního pohledu ke kontroverznímu závěru, že spása ženy musí dostat přednost před svazkem manželským.

Po vzniku Tábora spousta žen i dětí odešla do nově budované pevnosti, kde bylo možné v počínající bouřlivé době relativně pokojně očekávat Kristův příchod na zem. Když se Spasitel jaksi neznámo kde a proč zpozdil a nedorazil, ženy po boku (svých) mužů se nenávistně a s vervou vrhaly nejen do obrazoboreckých akcí ale i do účasti ve vojenských taženích, při nichž se neštítily ani upalování nepřátel Božího zákona (viz např. Chomutov).

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: upřesnění
PříspěvekNapsal: 26.02.2009 - 22:22 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6915
Bydliště: Athény východních Čech
trener píše:
Ad Sabin: nejedná se o nejmenovaného jezuitu, ale o Eneáše Silvia Piccolominiho, tedy o osobu žijící cca 100 let před vznikem jezuitského řádu. V současnosti je tento povzdech vykládán spíše jako mírná nadsázka, mající poukázat na smutnou úroveň církevního vzdělání italských kanovníků ...
Jan píše:
... Tu citaci o český babce a bibli nevymysleli jezuiti. Autorem je jistý Eneas Silvius Picolomini, později známý jako papež Pius II., rušitel kompaktát. Ta věta pochází, mám takový pocit, z jeho díla "Historie církevní"...
:? ... „Historie česká“ (Historia Bohemica). :wink:

Je však třeba to celé uvést na pravou míru, protože je to "drobet" složitější a poněkud jinak.
Větu, která (v parafrázi) říká o tom, že mnohá sečtělá táborská žena by zahanbila kdekterého italského kněze, najdeme v Silviově "Komentáři ke knihám Antonia Panormity o řečech a skutcích Alfonse" (V.), které byly sepsány Antoniem Beccadellim, zvaným Panormita ("Commentarii ad libros Antonii Panormitae De dictis et factis Alfonsi" in: Opera omnia, cura M. HOPPERI, Basileae 1571, str. 475 - 480)

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: více důvodů - Kniha přísloví ...
PříspěvekNapsal: 30.06.2009 - 17:12 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6915
Bydliště: Athény východních Čech
JM píše:
... Hus (...) viděl přesto nebo možná právě proto v ženách stvoření křehká, tudíž osoby hříšné, povahy nestálé a povrchní a zároveň smyslné, předurčené svým zjevem k hříchu. Hus proto považoval ošklivost u ženy jako projev boží vůle chránící ji před tím, aby upadla do osidel ďábla. Měl pro tyto ženy pochopení a jejich handicap se jim snažil takto zdůvodnit a jejich úděl jim ulehčit. Avšak uznával a respektoval všechny ženy bez rozdílu, které žijí mravně a bez hříchu, a neproviňují se především proti 6. přikázání ...
JM píše:
... jak už jsem uvedl (...), Hus o ženách neměl příliš valné mínění. Přestože navštěvovaly ve velkém počtu jeho kázání a i jinak se k němu hlásily, neměl Hus potřebu se jim přehnaně podbízet a ubírat na dikci svých k ženám tak kritických postojích ...
Byly to jen dobové předsudky nebo ještě něco dalšího, co vedlo Husa i jiné mravokárce a puritány k těmto postojům, které zaujímali vůči ženám?
No, byla to pochopitelně především Bible, kde nalézali zdroj inspirace pro přísné hodnocení nejen žen ale i svazku manželského.

V Písmu Starého zákona se jedná mj. i o tu část, kde by tohle možná nikdo ani nehledal. Je to Kniha přísloví:
"Ze rtů cizí ženy sice kape med a její jazyk je hladší než olej, nakonec je však hořká jako pelyněk, ostrá jak dvojsečný meč. Její nohy sestupují k smrti, její kroky uvíznou v podsvětí. Nevysleduješ stezku života, její stopy se motají, nevíš kam." (Př 5, 3-6)
Onou cizí ženou je zde míněna vdaná žena dopouštějící se nevěry. Zrovna tak jí ale mohla být i nevěstka.
A tyto verše z 5. kapitoly Knihy přísloví před ní varují muže a pro ony mravokárce přelomu 14. a 15. století byly bezesporu dokladem toho, že jejich názory a posléze i kazatelská činnost obsahující tyto přísně kritické názory na ženy se sklony ke hříchu, jsou tou jedině správnou cestou.

"Pij vodu z vlastní nádrže, tu, jež vyvěrá z tvé studnice. Mají se tvé prameny roztékat ven do široka jako vodní toky? Tobě mají patřit, tobě jedinému, a ne cizím spolu s tebou. Buď požehnán tvůj zdroj, raduj se z ženy svého mládí, z milované laně, z líbezné srny; její prsy ať tě vždycky opojují, kochej se v jejím milování ustavičně. Proč by ses kochal, můj synu, v cizačce, proč bys v náručí cizinku svíral?" (Př 5, 15-20)
Vidíme zde opět motiv "cizí ženy" ...
Tento až poeticky znějící text s lehounkým erotickým nádechem, který i Kraličtí přeložili obdobně, nabádá k pití jen z vlastní nádrže. Je to totiž to samé, jako se neutíkat k cizí ženě. Vlastní žena je srovnávána v tomto textu s prameny vod, které byly tak nezbytně důležité pro život v Palestině. Tím je vlastně poukázáno i na jedinečnou hodnotu ženy. Tyto verše byly tedy také důležitou oporou v husitské argumentaci založené na tezi, že i žena je Boží stvoření.
Dále je možné z tohoto textu vysledovat i akcent na význam svazku manželského, který pochopitelně i Hus - bez ohledu na svůj úzce vyhraněný názor na ženy - považoval za velice důležitý.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: ...při spanilých jízdách
PříspěvekNapsal: 01.02.2010 - 16:38 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1097
Bydliště: Plzeň - město Slunce
Při největší husitské spanilé jízdě (14. 12. 1429 - 24. 2. 1430) se objevil znenadání Prokop Holý se svým předvojem v noci na 30. ledna 1430 přímo v Bayreuthu a když přestrašená posádka před ním bez boje uprchla, následoval ji rychle místní patriciát a také sám kurfiřt, který si na prchání před husity již docela zvykl.
Ve městě zůstaly jen ženy, čímž se potvrzuje, že na ně a děti brali husité ohled, zlé jazyky ovšem potom tvrdily, že bayreuthské Amazonky navázaly s kacíři více než přátelské vztahy. :wink: Tyto pomluvy sice nelze vyvrátit, ale spíše zde bude v pozadí velký mužský stud za projevenou zbabělost.
(opsáno z dvojjazyčné Kroniky česko-bavorské hranice II od Jiřího Jánského)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 27.11.2010 - 20:06 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 31.08.2009 - 13:47
Příspěvky: 324
Bydliště: Petrovice
12. července 1420 (tedy dva dny před rozhodujícím střetnutím na Vítkově) provedla Zikmundova uherská jízda překvapivý výpad k vypálenému kartusiánskému klášteru na dnešním Smíchově a podle (patrně autentického) listu markraběte míšeňského:
"řečených kacířů přitom zabili více než sto a zajali 156 žen, které měly vlasy zastřižené jako muži a byly opásány meči a kameny v rukou, kalhoty a holinky měly, část jich byla upálena"

_________________
De omnibus est dubitandum.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Jan Hus o ženách
PříspěvekNapsal: 08.02.2012 - 10:03 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1097
Bydliště: Plzeň - město Slunce
Bernard Gui mi napsal:
''Hus byl primo mysogyn, dle uceni Husa, zena byla nastrojem muze a ma byt poslusna muzi, muz ma byt poslusny Kristu.
Hus ucil: Buhu je poslusna cirkev, cirkvi a Kristu muz, zena musi byt poslusna muzi.
Zena je jako Eva, neposlusna bytost zmitana sexualnimi emocemi,a necista!Zena podle Husa nebyla ani clovekem, ale "strojem na rozeni deti", manzelkou a nebo devkou, sexualni hrackou!!! Hus byl sovinisticky a despoticky mysogyn, ktery mel nazor na zenu STEJNE JAKO PAVEL Z TARSU!!. Ten by hnal fararky. Hus neuznaval ani aby zena studovala.
Dle Husa zena nebyla ani clovekem!! MAM VSECHNU SPISY OD HUSA. Tam pise o zenach, o manzelstvi, o panenstvi.
''
Přitom v církvích, které se k němu hlásí, je snad víc sester farářek než bratrů farářů. :P

_________________
Skláním se před všemi, kteří měli odvahu postavit se církvi ještě v dobách, kdy měla moc nad světem.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: mizogyn
PříspěvekNapsal: 08.02.2012 - 12:21 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6915
Bydliště: Athény východních Čech
Nazývat Husa "mizogynem" mohou pouze dva typy lidí. Buď ti, kteří nevědí, co tohle cizí slovo znamená, nebo ti, kteří toho o vztahu M. Jana Husa k ženám vědí velice málo, pokud vůbec něco.
Kdyby se tlumočnice z předchozího příspěvku rozhlédla trochu pozorněji po našem diskusním fóru, tak by nalezla i tento příspěvek, kde se mj. píše také o vztahu mistra Jana Husa k ženám. Z příslušného příspěvku zřetelně vyplývá, že označovat Husa mizogynem je ahistorické a evidentně to souvisí s nepochopením dobových souvislostí v pozdním středověku. Hus totiž nežil v postmoderní době nasáklé feminizmem, což může být pro někoho docela překvapivé zjištění.

Dáša Nová píše:
... Ten by hnal fararky ...
... asi proto, že byl až do svého odsvěcení katolíkem. :D
Na to bychom nikdy neměli zapomínat, ať se nám to líbí, či nikoli.
I tak ale o tomhle můžeme pouze(!) spekulovat a od toho, "co by bylo, kdyby ...", máme toto téma, dovolím si opět připomenout.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: bekyně
PříspěvekNapsal: 20.11.2014 - 12:33 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6915
Bydliště: Athény východních Čech
Kdo byly bekyně? Jednalo se o zbožné vdovy a panny, které jako laické "jeptišky" žily v komunitách v budovách (zvaných bekináže) blízko kostelů, ale neskládaly řeholní slib. Oddávaly se především kontemplaci, modlitbám, péči o nemocné, zejména tělesně a duševně postižené, zabývaly se získáváním almužen pro potřebné, ale také se věnovaly spisovatelské(!) a kazatelské činnosti. Po původu jejich názvu nemá smyl pátrat, protože těch hypotéz je hned několik a domnívám se, že z hlediska doby, o níž nám jde zejména, to není až tak důležité.

První písemná zmínka o bekyních u nás pochází z roku 1279 a týká se pochopitelně Prahy. Nás však zajímá především husitské období. Přelom 14. a 15. století je charakterizován nebývalým rozvojem bekináží, neboť rodící se česká reformace vytvořila příznivé podmínky pro vznik těchto ženských společenství. V metropoli se domy těchto zbožných a povětšinou gramotných žen a dívek, pocházejících zejména z měšťanského a šlechtického prostředí, objevily mj. i v blízkosti Milíčova Jeruzaléma a Betlémské kaple. Lze s jistotou tvrdit, že Husova kázání, která často obsahovala mravokárné promluvy k hříšným ženám, navštěvovaly i pražské bekyně, jimž takováto kázání nepochybně konvenovala. Jedna z těchto Husových obdivovatelek sepsala český traktát s biblickou argumentací, který se bohužel nezachoval a jehož obsahem je obrana mistra Jana Husa a reformního programu vůbec. S touto husitskou spisovatelkou patrně z řad pražských bekyní polemizoval Štěpán, převor kartuziánského kláštera v Dolanech u Olomouce. V této době se různými způsoby projevovala myzogynie (nenávist k ženám) mj. např. škodolibým zesměšňováním ženských intelektuálních aktivit, zejména těch spisovatelských. A právě této ironie jsou plné Listy husitům zmíněného Štěpána z Dolan.
Prudký revoluční příval pochopitelně nesmetl české bekyně do propadliště dějin, ale do popředí pozornosti kronikářů se postupně dostávají spíše husitské ženy podílející se na životě v husitském vojsku s důrazem na specifikum husitství, ženu táborskou.

K bekyním viz také ještě tady ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 01.12.2014 - 16:45 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6915
Bydliště: Athény východních Čech
Vavřinec z Březové nám ve své kronice také podává svědectví o jedné zajímavé události, která se přihodila v červenci roku 1421 a v níž hlavní roli sehrály neohrožené ženy z farnosti při kostele sv. Petra na Poříčí. Sepsaly protestní list, který předložili radním. Protestovaly v něm proti dosazení kněží táborského rázu.
Husitský kronikář se smyslem pro dramatický detail ve své kronice píše:
"V tom čase jednoho kněze, který tehdy spravoval kostel svatého Petra Na poříčí, někteří sousedé toho kostela, nakažení táborskými bludy, z něho vyhnali, protože vykonával bohoslužby v ornátě, a uvedli tam dva, totiž Prokopa (zřejmě Holého – pozn. JM) a Filipa, táborské kněze, podezřelé s pikartského kacířství. Podobně se pokoušeli někteří přívrženci pikartů z téhož důvodu odstranit i kněze Jaroslava z kostela svatého Mikuláše na Starém Městě, zbožného člověka, a někteří světští chtěli uvésti do kostela svatého Michala na Starém Městě na prebendu kněze Viléma (stoupenec J. Želivského – pozn. JM), podezřelého z pikartského bludu, ale z vůle boží nebyli připuštěni.
Proto když to viděly zbožné v Pánu panny, vdovy a vdané ženy, že svrchuřečení konšelé přecházejí tolik a tak velkých původců zlého takřka s hluchýma ušima, svolaly z vnuknutí Ducha svatého všechny věrné služebníky pravdy a spolu se odebraly na radnici a předložily konšelům písemnou stížnost. A tu žalobu jedna panna z nich, držíc v ruce list, četla slovo od slova v tomto znění jež následuje:

'Milí páni a bratřie, prosíme … Také jednáte-li, jednajte úředníky pravé viery, aby na ně nebylo domněnie zlé o pikhardství a o šibalství (podvod, lotrovství – pozn. JM).'
A když ten list vyslechli až do konce, konšelé pobouřeni je všechny zavřeli a rozkázali jim, aby vdané ženy ustoupily zvlášť na jiné místo a druhé aby zůstaly na témž, aby je mohli, když by byly rozděleny, rychleji ukrotiti; ale ženy, odloživše ženský strach, projevily mužnou odvahu a nikterak se nechtěly dát od sebe oddělit. A tak konšelé pochopivše, že nemohou proti nim nic dělat, žádali, aby jim byl předložen list, který byl před nimi čten, ale ani ten nemohli dostati. Proto popuzeni odešli z radnice a zavřeli ženy ve světnici skoro na dvě hodiny, po nichž jim dovolili odejíti.
"

Tady na tomto místě své kroniky nám Vavřinec z Březové vypráví o nebojácných a emancipovaných pražských ženách, které, ač husitského smýšlení, nechtěly mít do svého kostela dosazeny kněze táborského ritu, který se jim nelíbil a s čímž kategoricky nesouhlasily. Ba co víc! Sepsaly jakousi petici, s níž neohroženě předstoupily před své radní na tehdejším magistrátu. Nepřipomíná vám to něco? :wink:
Toto kronikářovo svědectví nám podává doklad o tom, kam až se dostala emancipace umírněných husitských žen a také je zde popsán patrně první příklad petiční aktivity, dokonce ženské.

kostel sv. Petra se zvonicí dnes (zdroj: Wikipedie)
Obrázek

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Husitství a ženy
PříspěvekNapsal: 01.12.2014 - 18:37 
Offline
střelec
střelec

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 255
K tomu chci jenom poznamenat. že o tom vypráví také Petr Čornej ve své přednášce o Prokopovi Holém. Říká, že ženy na radnici udělaly takový rámus, že konšelé nevěděli co s nimi a když pak ženy spustily své ječáky tak konšelé utekli a vrátili se až za dvě hodiny až hlavy vychladly. :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Husitství a ženy
PříspěvekNapsal: 01.12.2014 - 19:00 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6915
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný píše:
... ženy na radnici udělaly takový rámus, že konšelé nevěděli co s nimi a když pak ženy spustily své ječáky tak konšelé utekli a vrátili se až za dvě hodiny až hlavy vychladly. :)
Ano,
je to furt stejný ... :lol: :shh:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bible táboritské mlynářky
PříspěvekNapsal: 05.08.2018 - 13:29 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1097
Bydliště: Plzeň - město Slunce
Už dávno jsem si nečetla a nepsala při světle svíčky, přitom světlo svíček zažehá jiskru představivosti a spojuje se středověkem. Tak nějak za dlouhých večerů opisovala bibli táboritská mlynářka:

''O lásce ženy táborské k bibli svědčí pietní tradice a učená domněnka, jež připisuje jednu z nejkrásnějších husitských biblí českých táboritské mlynářce, jež prý ji sama napsala. Podání, že bibli psala jakási mlynářka, zaznamenal podle Bratří Rožmberských Balbín (Bohemia docta III, 174), který ji také poprvé popsal. Bible se dostala podle zápisu v katalogu jesuitské knihovny krumlovské do Krumlova do bibliotéky Viléma z Rožmberka nejspíše r. 1591 (Blabín III, 164, pozn. 80). F. Durych viděl ještě roku 1777, kdy se bible dostala do Klementina, na ní záznam patrně z r. 1591, že ji psala jakási mlynářka. Záznam byl ověřen kdysi svědky, jejichž jména z nerozumu vzala za své. Při převazbě byly zničeny provenienční známky a ořezány okrajové arabesky. Durych píše o ní ve spise De Slavo-bohemica sacri codicis versione dissertatio r. 1777, II, 1 s ostychem a neví, zda smí vážnou rozpravu o zájmu Čechoslovanů pro četbu bible začíti druhým pohlavím. Popis bible má též Dobrovský, který ji klade do prvé polovice 15. století (Literar. Magazin II, 43) a ve svém spise Geschichte d. böhm. Sprache poprvé dodává, že ji napsala táboritská mlynářka. Ale Truhlář v Katalogu českých rukopisů universitní knihovny pražské soudí podle rázu písma, že ji napsal nějaký písař ze řemesla. Není však vyloučeno, že byla aspoň v majetku táborské ženy, neb ji mohla psáti bývalá jeptiška, jež přešla do strany táborské. Též rozšíření lidové znalosti čtení a psaní na školách táborských, kde se učily podle svědectví Příbramova i dívky, přispívá k podpoře domněnky o táborské ženě jakožto písařce bible (Bartoš, Bible v táb. kultuře 120). Konečně sama tradice, jež označila knižní skvost za výtvor vzdělané táboritky, je dokladem, že i v očích potomstva žila sestra táborská jako nadšená ctitelka bible, pravého to českého paladia.''

Anna Císařová Kolářová - Žena v Jednotě bratrské, 1942 Kalich v Praze, str. 218-19

_________________
Skláním se před všemi, kteří měli odvahu postavit se církvi ještě v dobách, kdy měla moc nad světem.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2018 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz