www.husitstvi.cz
http://www.husitstvi.cz/forum/

(další) svatí, kontroverzní kanonizice, ap. ...
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?f=13&t=1108
Stránka 2 z 3

Autor:  Sabin [ 19.06.2009 - 08:08 ]
Předmět příspěvku: 

To jsem ani nevěděl, že maji papeženci dalšího "svatého" Jana, který má nahradit Mistra Jana. Prostě další Jan-nicka stejně jako Pomuk. Nic co stojí za diskuzi nebo zamyšlení. Jediné co je trošku podivné je to, že o něm nikdo nic neví a hnedle je svatým. Zřejmě slušný oddíl. :lol:
Ještě navrhuji svatořečit Koniáše, Konráda a Adolfa. Všichni úspěšně potírali to české=moravské=slezské plémě hadí protestantské husitské.

Autor:  Jiří Motyčka [ 19.06.2009 - 09:05 ]
Předmět příspěvku:  o vyváženosti

Sabin píše:
To jsem ani nevěděl, že maji papeženci dalšího "svatého" Jana ...
To ponechme stranou, to je záležitosti jejich a jejich systému blahořečení a svatořečení. To můžeš kritizovat (třeba z pohledu biblického opodstatnění) do alelujá, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat. :|

Sabin píše:
... Jediné co je trošku podivné je to, že o něm nikdo nic neví ...
Tak ti, co se zabývají historií pobělohorského období, o něm vědí. Moc dobře o svém svatém vědí pochopitelně katolíci.
Někteří protestanti o něm spíše nechtějí vědět, protože to hraničí s otázkou svědomí. To je třeba si poctivě přiznat, i když jsem na toto téma četl spoustu úvah z nekatolického tisku, které se snaží mučednictví Sarkanderovo a jeho úlohu v oné inkriminované kauze poněkud bagatelizovat nebo dokonce zamlžit. Nejsem si úplně jistý, zda tohle je ta nejsprávnější cesta. :?

Pro ty, co nevědí, se mohou o Sarkanderovi něco dozvědět např. tady.
Ze svého pohledu tento oddíl české Wikipedie však nehodlám nijak komentovat.

Autor:  Sabin [ 19.06.2009 - 09:15 ]
Předmět příspěvku: 

Wikipedia není zrovna zdrojem dobrých informací a kdo by z ní vycházel, tak je trošku bláhovec jako papeženec, který jí zde cituje. Stejně ale díky za informační zdroj.
Pokud se vrátíme k tomu "světci", tak je více méně stejný jako Pomuk. Pokud by jsme šli proti Bibli a uctívali svaté, tak takovýhle svatých by jsme díky papežencům měli 20 do tuctu každým rokem husitské reformace i v době temna.

Autor:  Jan [ 01.07.2009 - 22:05 ]
Předmět příspěvku: 

Sabin píše:
To jsem ani nevěděl, že maji papeženci dalšího "svatého" Jana, který má nahradit Mistra Jana.
Obávám se, že Nepomucký je historicky přece jen o pár let starší. Či 80. léta 14. století a rok 1415 je pro tebe to samé? Mimochodem, doporučuju www.catholica.cz - je to databáze světců katolické církve. Zadej si tam do vyhledávače "Jan" a uvidíš, kolik Ti toho vyleze.

Sabin píše:
tak je trošku bláhovec jako papeženec, který jí zde cituje...
A na todle si přišel jak? Kde cituju wikipedii? Nebo je to asi tak jako s Tvou představou řeckokatolíků před časem?

Sabin píše:
Ještě navrhuji svatořečit Koniáše, Konráda a Adolfa. Všichni úspěšně potírali to české=moravské=slezské plémě hadí protestantské husitské.
O úrovni tohoto úryvku z tvorby páně Sabinovy, může si udělat ctěný čtenář úsudek sám. S touhle ubožárnou se odmítám zahazovat.
Mimochodem, považujete za adekvátní výslech způsob, kterým moravští stavové vyslýchali Sarkandera? Zkrátka: Je výslech, kdy z vyšetřovaného následkem "zacházení" vyhřeznou střeva normálním postupem?

Autor:  Jiří Motyčka [ 01.07.2009 - 22:24 ]
Předmět příspěvku:  výslechy ...

Jan píše:
... Je výslech, kdy z vyšetřovaného následkem "zacházení" vyhřeznou střeva normálním postupem?
Není. :!:
Ale představ si to jako, že na něj "pouze" uplatnili celkem běžné praktiky tortury v "protestantském provedení". A třeba se na to potom budeš dívat taky malinko jinak.
Svádí mě to znovu připsat něco o katolickém "zahladění do minulosti", leč v této souvislosti si to odpustím ... :wink:

P.S. A taky dopředu pro všechny případy anoncuji, že vůbec nepotřebuju, aby mi na tomto fóru někdo začal dělat akademickou přednášku na téma "Tortura jako humánní způsob výslechů v provedení inkvizice, katolického to vynálezu". To bych se fakt hodně naštval, neboť o tom něco vím. :twisted: Ale to jen tak mimochodem.

Autor:  Jan [ 02.07.2009 - 02:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: výslechy ...

Jiří Motyčka píše:
Jan píše:
... Je výslech, kdy z vyšetřovaného následkem "zacházení" vyhřeznou střeva normálním postupem?
Není. :!:
Ještě že to uznáš.

Autor:  Jiří Motyčka [ 02.07.2009 - 11:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: výslechy ...

Jan píše:
JM píše:
Jan píše:
... Je výslech, kdy z vyšetřovaného následkem "zacházení" vyhřeznou střeva normálním postupem?
Není. :!: ...
Ještě že to uznáš.
Ano, já na rozdíl od jiných umím uznat i nešvary týkající se historicky i "vlastních řad". :wink:
Přesto z toho příspěvku, který jsi ocitoval, byl spíše než to jedno slůvko, které sis účelově vybral, daleko důležitější zbytek onoho příspěvku. Alespoň pro mne; a třeba i pro jiné čtenáře. Ale to jen tak mimochodem.

Autor:  Jan [ 02.07.2009 - 20:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: výslechy ...

Jiří Motyčka píše:
Přesto z toho příspěvku, který jsi ocitoval, byl spíše než to jedno slůvko, které sis účelově vybral, daleko důležitější zbytek onoho příspěvku. Alespoň pro mne; a třeba i pro jiné čtenáře. Ale to jen tak mimochodem.
Věc názoru...

Jiří Motyčka píše:
P.S. A taky dopředu pro všechny případy anoncuji, že vůbec nepotřebuju, aby mi na tomto fóru někdo začal dělat akademickou přednášku na téma "Tortura jako humánní způsob výslechů v provedení inkvizice, katolického to vynálezu". To bych se fakt hodně naštval, neboť o tom něco vím. :twisted: Ale to jen tak mimochodem.
Nepodsouvej mi tyhle věci.
Možná by si tu někdo něco takového ode mně přál, by na mně mohl demonstrativně ukázat zabednělost, opozdilost a zastydlou brutalitu, jíž někdo může nám podsouvat. Já beru torturu jako jev dobově podmíněný (pozor, neříkám, že dobrý jev), nicméně dnes již dávno obývající zapadlé místečko na "smetišti dějin".

Autor:  Jiří Motyčka [ 02.07.2009 - 22:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: výslechy ...

Jan píše:
... Nepodsouvej mi tyhle věci ...
... nic ti nepodsouvám! :P

Jan píše:
... Možná by si tu někdo něco takového ode mně přál ...
Ne, nepřál. To byla jen prevence vycházející z dlouhodobých zkušeností z internetových chatů, víme ... :wink:

Jan píše:
... Já beru torturu jako jev dobově podmíněný (...), nicméně dnes již dávno obývající zapadlé místečko na "smetišti dějin".
Možná by ses divil, jací lidé se hlásí ke katolické konfesi.
Znám katolíky, kteří se docela vážně zaobírají úvahami o tom, že by opět zavedli inkvizici, k níž obdivně shlížejí, i s torturou a tím by "řešili" silou mj. i nápravu znemravnělé a kriminálními živly prolezlé postmoderní společnosti, zapomínající na nejzákladnější křesťanské principy. Neříkám, že na některé grázly, drogový mafiány a jiný šmejdy by to nebyla dobrá metoda, leč nejsme ve středověku.

P.S. No vidíš, jak ses v předchozím příspěvku hezky rozpovídal. Ale mohlo by to jít příště bez nápovědy:
Citace:
Přesto z toho příspěvku, který jsi ocitoval, byl spíše než to jedno slůvko, které sis účelově vybral, daleko důležitější zbytek onoho příspěvku. Alespoň pro mne; a třeba i pro jiné čtenáře.
:lol:

Autor:  Jiří Motyčka [ 22.09.2009 - 22:43 ]
Předmět příspěvku:  ochota ke svatořečení

Iohannes Cladis píše:
... Smůlu naopak měl (až do svatořečícího boomu za minulého papeže) Jan Sarkandr, neboť v jeho případě by bylo nutno připomenout i okolnosti umučení, tedy stavovské povstání.
A katolická církev navíc nerada kanonizuje osoby, které by mohly vyvolávat kontroverze s jinými (křesťanskými) církvemi. Proto také (pokud je mi známo) dosud nebyl za svatého prohlášen žádný z celé řady tzv. katolických mučedníků doby husitské.

Ale právě i Sarkander dle mého názoru by měl náležet do oné skupiny mučedníků, které katolická církev "nerada kanonizuje", byť Sarkander nakonec kanonizován byl; není z husitské doby sic, ale jeho svatořečení kontroverze u nekatolických denominací nejen vyvolalo, ale stále ještě vyvolává.

Autor:  Iohannes Cladis [ 24.09.2009 - 22:23 ]
Předmět příspěvku: 

No právě. Jan Pavel II. na toto pravidlo nějak přestal dbát. A tušim chtěl svatořečit i někoho z katolických mučedníků Velké francouzské revoluce, ale Francouzi mu podobné úvahy důrazně zatrhli.

Autor:  Jan [ 24.09.2009 - 22:33 ]
Předmět příspěvku: 

Iohannes Cladis píše:
No právě. Jan Pavel II. na toto pravidlo nějak přestal dbát. A tušim chtěl svatořečit i někoho z katolických mučedníků Velké francouzské revoluce, ale Francouzi mu podobné úvahy důrazně zatrhli.
Jenže k těm kanonizacím mučedníků z dob VFR nakonec došlo. Takže s tím zatrháváním to nebude asi tak horké. Notná zmínka o těchto svědcích víry je v knížce "Noví mučedníci" která vyšla v reakci na vlnu beatifikací a kanonizací. Po úvodu z pravidel beatifikace a kanonizace jsou tam kratší životopisy person, které kanonizace pozvedla k oltářní úctě. A v případě mučedníků VFR se ten počet beatifikovaných a kanonizovaných počítá na desítky.

Autor:  Iohannes Cladis [ 24.09.2009 - 23:03 ]
Předmět příspěvku: 

Omlouvám se, máš pravdu.

Autor:  Jiří Motyčka [ 24.09.2009 - 23:06 ]
Předmět příspěvku:  počet jde do stovek ...

Jan píše:
... A v případě mučedníků VFR se ten počet beatifikovaných a kanonizovaných počítá na desítky.
Njn, ono těch svatejch je už tolik, že s jejich vyjmenováním by měl problémy i sám Svatý Otec, aniž bych ho chtěl zkoušet ... :lol:
Natož nějaká svíčková babča z Horní Dolní. :cry:

Autor:  Dáša Nová [ 26.09.2009 - 18:38 ]
Předmět příspěvku: 

To mi připomíná, že jsem sem někam chtěla napsat o tom jak blbnou neapolitánci se svatejma. Je to zkráceně opsané z Neapolských fragmentů od Lenky Uchytilové, která učila na tamní univerzitě:
"Důstojník britské tajné služby Norman Lewis přijel do Neapole v roce 1943 se Spojenci a z jeho deníku se dočteme mnoho o neapolských svatých. Píše o tom, že kostely byly v té době přeplněny různými obrazy a plastikami, které mluvily, krvácely, kývaly hlavami a vylučovaly pot i léčivé šťávy. Svatá v kostele Carmine udivuje tím, že se jí po čase ochodí boty jako kdyby je skutečně používala, jiný kostel má díru, kam když strčíte hlavu, zaručeně vás přestane všechno bolet.
K NEJBIZARNĚJŠÍM SVATÝM PATŘÍ OTEC PIO, KTERÝ V DOBĚ VÁLKY STARTOVAL K NEBI JAKO RAKETA, aby chránil italské piloty proti Angličanům. Jeho podobenky najdeme v každém obchodě, elegantnější obchody je mají diskrétně v zadní místnosti či na toaletě. Padre Pio je tak mocný, že dokáže ještě dnes zastavit provoz na nejfrekventovanější silnici v Casertě: jednoho rána se objevil jeho obličej na zdi domu na via Appia, což zablokovalo provoz, tisíce lidí chtějí vidět zázrak-kříž a obličej. Po několika dnech vyjde najevo, že obličej patřil Che Guevarovi, kterého zde před lety vypodobnili studenti, a který vytanul na povrchu po vytrvalých deštích.
Lidé doslova dychtí po zázracích a adorují i ty nejpodivnější svaté, již by jim je zajistili. Ženy omdlévají v deliriu před nejrůznějšími relikviemi a ty musí být v kostelech pečlivě uzamčeny, protože by si někdo rád odnesl domů kus kosti s certifikátem a tam vystavil na čestném místě v naději, že se mu bude zdát o správných číslech v loterii.
Patronem Neapole je svatý Januarius Gennaro. Mučedníkova krev - tmavá hmota v lahvičce během jednoho procesí roku 1389 údajně zkapalněla a to se pak stávalo každý rok. Pokud zázrak vynechal, zpravidla vybuchl Vesuv.
A tak, když roku 1799 Gennaro připustil, že láva dotekla až do Neapole, obyvalelé ho obvinili z kolaborace, sochu hodili do moře a nahradili ji svatým Antonínem Abatem. Přišel další výbuch a rybáři byli pověření, aby Gennara ze dna znovu vylovili.
Od té doby je zázrak zkapalnění předváděn věřícím 3x za rok, kněz obrátí proti světlu svící hruškovitou lahvičku a několikrát jí otočí jako při ochutnávce vína. Hmota začně klouzat podél stěn a zázrak je tady, každý se dere dopředu a chce nádobu políbit, krev se mezitím konzistencí a barvou podobá octu balsamico.
V devadesátých letech vyšel v odborném časopise Nature článek Woorking bloody miracles. Podle něj je krev thixotropem, jako například kečup. Látka při zatřesení přejde z pevného do kapalného stavu. Už ve 14. století ji bylo možno vyprodukovat z vaječných skořápek, soli, vody a jistého minerálu, který se nachází ve vulkanickém prachu na svazích Vesuvu (chemicky jde o hydroxid železa s kuchyňskou solí rozpuštěný ve vodě). To, že se někdy ampulí hodiny pohybuje, aniž by se uvnitř cokoli hnulo, dokazuje, že jako posledního katalyzátoru je třeba evidentně dosáhnout určité vlhkosti vzduchu, například několikahodinovým modlením v postranní kapli."

Stránka 2 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/