Právě je 23.01.2022 - 16:51

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: husitství a feudalizmus
PříspěvekNapsal: 16.06.2020 - 19:32 
Offline
práče
práče

Registrován: 16.06.2020 - 19:22
Příspěvky: 10
Najmä komunisti radi hovorili o tom ako bolo husitstvo hnutím ,,protifeudálnym" a podľa toho čo viem na začiatku skutočne radikálni kazatelia chceli zrušiť roboty a dávky i ked čoskoro sa k nim aj sami Táboriti vrátili.Pritom sa však v mnohom aj nadalej nepochybne proti feudalizmu búrili napr.už len neuposlúchnutím zákazu svatohavelského snemu podľa ktorého poddaní nesmeli bojovať bez súhlasu pána. V Žižkovom vojsku mali poddaní a mešťania mať rovnaké tresty a rovnaké slovo pri velení ako rytieri a páni.Zaújmal by ma váš názor tu na husitstvo a jeho vzťah k feudalizmu :wave:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Feudalizmus
PříspěvekNapsal: 16.06.2020 - 19:35 
Offline
práče
práče

Registrován: 16.06.2020 - 19:22
Příspěvky: 10
Podľa mna:o vyložene plánovitom odpore voči feudalizmu asi nemôže byť reči a pri vtedajšej úrovni by to ani nebolo technicky možné a uvažovať sa o tom dalo len v súvislosti s Kráľovstvom kristovým.Napriek tomu tam takéto protifeudálne echo určite bolo a nie je náhodou ,že z husitstva vzišiel aj spis Chelčického O trojím lidu.Takisto by bolo zaújmavé aké mal z tohoto hľadiska názory sám Žižka :wave:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Feudalizmus
PříspěvekNapsal: 16.06.2020 - 21:32 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8339
Bydliště: Athény východních Čech
Jan želivský píše:
Najmä komunisti radi hovorili o tom ako bolo husitstvo hnutím ,,protifeudálnym" ...
... tak o nich je známo, že VŠE posuzovali prizmatem "třídního přístupu", který vycházel z Marxových teorií o zákonitostech vývoje lidské společnosti od prvobytně pospolné přes feudální, kapitalistickou až po společnost s vítěznou dělnickou třídou. Marxistické historiografii z toho pak logicky vyšlo, že husitská revoluce, potažmo husiti chtěli svrhnout feudální řád. :D
Tento blábol jim přesně zapadal do procesu ideologického zneužívání husitství, které je z dnešního pohledu pouze úsměvnou epizodou v rámci rozmanitých a bizarních výkladů husitství.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Feudalizmus
PříspěvekNapsal: 16.06.2020 - 21:33 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8339
Bydliště: Athény východních Čech
Jan želivský píše:
... Napriek tomu tam takéto protifeudálne echo určite bolo ...
... zcela určitě.
Spočívalo především v sekularizaci církevního majetku v takovém rozsahu, že z toho šla nejen Římu hlava kolem. A to byl přímý útok proti mocenské základně církevního feudála. Jak tomu husiti říkali, je věc zcela jiná.
Dalším příkladem jsou náznaky "parlamentní demokracie", kdy zemský sněm neuzná korunovaci panovníka. To je zase útok dokonce proti nejvyššímu světskému feudálovi v zemi. Také něco nevídaného, neslýchaného ...

Jan želivský píše:
... a nie je náhodou, že z husitstva vzišiel aj spis Chelčického O trojím lidu ...
Tak tady pozor!
Chelčický, který neuznával řešení problémů světským mečem, ale jen a pouze mečem duchovním, najednou jako blesk z čistého nebe zpochybní a napadne staletími zavedenou konvenci "O trojím lidu". To si nedovolili ani nejradikálnější směry v husitství (nebo jen v náznaku). Ano, dnešní mluvou lze říci, že Chelčického spis "O trojím lidu" byl protifeudální.
Více k tomu v tématu o Petru Chelčickém a a také ještě ZDE ...

Jan želivský píše:
... Takisto by bolo zaújmavé aké mal z tohoto hľadiska názory sám Žižka.
V prvé řadě je třeba si uvědomit, že Žižka nebyl žádným intelektuálem, on brilantně ovládal vojenské řemeslo a místo pera aplikoval meč. To za prvé. A za druhé - Žižka neřešil nějaké ideologické, teologické nebo filosofické problémy. On stál nad těmito disciplínami a nezdržoval se jimi. Byl hluboce věřícím člověkem a jako takový se rozhodl, že jedině husitský výměr Božího zákona je tím nejsprávnějším a že stojí za to za něj bojovat a položit třeba i život. Víc řešit nepotřeboval. A 4 pražské artikuly, 4 spasitelné kusy, jak jim Žižka říkal, prosazoval ohněm a mečem.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Feudalizmus
PříspěvekNapsal: 18.06.2020 - 19:56 
Offline
práče
práče

Registrován: 16.06.2020 - 19:22
Příspěvky: 10
Hmmm..No podľa mna tam toho ,ale ,,protifeudálneho"(aj ked samozrejem vtedy tomu tak nevraveli )bolo ešte aj viac -už len ked uvážim ,že ako sa dvakrát v dvoch panských jednotám feudáli proti revolúcii postavili.Plus pokiaľ viem neboli extra nadšení ani len z toho ,že v poľných vojskách poddaní vôbec bojovali a ked sa proti žižkovi prvá panská jednota tvorila tak (tak som čítal v čornejovom žižkovi nedávno )jedno z prvých nariadení čo prijali bolo ,že poddaní nesmú bojovať a ak porušia budú potrestaní drakonickými trestmi .
Takisto som si všimol ,že až v husitskej ére sa na Zemských snemoch objavili mestá a že celkovo za husitskej éry začali mestá rásť a akoby brať časť moci pánom(to jetrochu môj dojem )aj kedteda zrejme porevolúcii boli páni zas zás významnejší než mestá.
Plus ešte raz by som sa vrátil k tomu čo dlhodobo snažím sa nájsť -dávky a roboty (základ feudalizmus).čornej sa tomu v žižkovi (aktuálne túknihu čítam )konečne venoval ,ale len stručne pár vetami -spomenul tam ,že raj radikálny kazatelia pôvodne hlásali ,že sú dávky a roboty proti zákonu božiemu a prvý rok sa toho táboriti aj reálne pridržali ,ale hned druhý od toho upustili(asi hlavne z praktických dôvodov )a ideály neideály táborské dediny museli platiť ako pred revolúciou.Neviete o tejto veci niečo viac ?Nikde nič moc neviem nájsť.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Feudalizmus
PříspěvekNapsal: 18.06.2020 - 20:05 
Offline
práče
práče

Registrován: 16.06.2020 - 19:22
Příspěvky: 10
K tomu žižkovi a Chelčickému :Zas podľa mna ten Chelčického spis nemohol byť až tak bleskom z čistého neba..Akože určite bol na tú dobu niečím šokujcim anevime onikom kto by si pred ním podobné tvrdenie dovolil,ale myslím ,že to zjavne vyrastalo z ovzdušia ked sa prvýkrát o niečom takom reálne v stredovekej europe hovorilo-z rovnostárstva polných vojsk a Táboritov i z ovzdušia želivského a nezábudajme na to ,že táborská ultraľavica dokonca tvrdila ,že sú nepotrební knazi ako takí.
A nepopieram ,že žižka bol určite hlavne bojovník a hotovo ,ale čornej zas píše ,že na tú dobu bolo od neho silným rovnostárstvom už len ako zariadil svoj ,,vojenský rád"kde rovnaké tresty podľa zákona božieho má dostať ,,aj knieža "aj poddaný .No a ,,obec rytierov "a ,,obec miest " majú mať pri velení rovnaký hlas ako ,,obec robotných " čo je tiež niečo ...Prvá panská jednota vznikla práve proti žižkovi a poľným vojskám.Takže ak aj subjektívne asi rozhodne tie veci ,,triedne " nevnímal tak reálne tam taký aspekt podľa mna určite bol.Nevravím ešte o tom jeho problematickom a možno nepravdivom výroku ,že ,,slobodní ľudia nepotrebujú kráľa ".
Noa k záveru -jeden anglický historik to raz tak vystihol podľa na ked písal o anglickej revolúcii ,že mi si musíme dnes uvedomiť ,že vtedy náboženstvo bolo stredom celého sveta a preto zmena v náboženstve nebola vtedy LEN zmenou náboženskou ako to chápeme my dnes ,ale automaticky sa týkala tisíc dalších vecí.Vtedy proste taký svet bol.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Šmahel k tomu ...
PříspěvekNapsal: 19.06.2020 - 10:35 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8339
Bydliště: Athény východních Čech
Jan želivský píše:
... Plus ešte raz by som sa vrátil k tomu čo dlhodobo snažím sa nájsť -dávky a roboty (základ feudalizmus).čornej sa tomu v žižkovi (aktuálne túknihu čítam )konečne venoval ,ale len stručne pár vetami -spomenul tam ,že raj radikálny kazatelia pôvodne hlásali ,že sú dávky a roboty proti zákonu božiemu a prvý rok sa toho táboriti aj reálne pridržali ,ale hned druhý od toho upustili(asi hlavne z praktických dôvodov )a ideály neideály táborské dediny museli platiť ako pred revolúciou.Neviete o tejto veci niečo viac ?Nikde nič moc neviem nájsť.
Čornej v monografii o Žižkovi nemohl zabíhat v této věci do hlubokých podrobností.
Více o tom např. Šmahel tady a také zde, 1. díl.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: ...
PříspěvekNapsal: 19.06.2020 - 10:52 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8339
Bydliště: Athény východních Čech
Jan želivský píše:
... Zas podľa mna ten Chelčického spis nemohol byť až tak bleskom z čistého neba ...
... "blesk z čistého nebe" v tom smyslu, že před Chelčickým se nikdo takové opovážlivosti ani neodvážil. :!: :wink:
Jsem přesvědčen, že nebýt husitské revoluce, tak i Chelčický shořel na hranici jako kacíř. Dále mám za to, že tohle si možná ani on sám neuvědomoval, jinak by musel přehodnotit svůj štítivě odmítavý vztah k boji světským mečem. :idea:

Jan želivský píše:
... A nepopieram ,že žižka bol určite hlavne bojovník a hotovo ,ale čornej zas píše ,že na tú dobu bolo od neho silným rovnostárstvom už len ako zariadil svoj ,,vojenský rád"kde rovnaké tresty podľa zákona božieho má dostať ,,aj knieža "aj poddaný .No a ,,obec rytierov "a ,,obec miest " majú mať pri velení rovnaký hlas ako ,,obec robotných " čo je tiež niečo ...Prvá panská jednota vznikla práve proti žižkovi a poľným vojskám.Takže ak aj subjektívne asi rozhodne tie veci ,,triedne " nevnímal tak reálne tam taký aspekt podľa mna určite bol. ...
... jaký aspekt máš přesně na mysli? ... :? :wink:

Jan želivský píše:
... jeden anglický historik to raz tak vystihol podľa na ked písal o anglickej revolúcii ,že mi si musíme dnes uvedomiť ,že vtedy náboženstvo bolo stredom celého sveta a preto zmena v náboženstve nebola vtedy LEN zmenou náboženskou ako to chápeme my dnes ,ale automaticky sa týkala tisíc dalších vecí.Vtedy proste taký svet bol.
souhlas

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ...
PříspěvekNapsal: 06.11.2021 - 23:35 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8339
Bydliště: Athény východních Čech
JM píše:
Jan želivský 18. 6. 2020 v 19:05 hod. píše:
... A nepopieram ,že žižka bol určite hlavne bojovník a hotovo ,ale čornej zas píše ,že na tú dobu bolo od neho silným rovnostárstvom už len ako zariadil svoj ,,vojenský rád"kde rovnaké tresty podľa zákona božieho má dostať ,,aj knieža "aj poddaný .No a ,,obec rytierov "a ,,obec miest " majú mať pri velení rovnaký hlas ako ,,obec robotných " čo je tiež niečo ...Prvá panská jednota vznikla práve proti žižkovi a poľným vojskám.Takže ak aj subjektívne asi rozhodne tie veci ,,triedne " nevnímal tak reálne tam taký aspekt podľa mna určite bol. ...
... jaký aspekt máš přesně na mysli? ... :? :wink:
No, obávám se,
že odpovědi na to se po více jak 1 roce už nedočkáme, protože "kazatel od Panny Marie Sněžné" se zachoval přesně dle tohoto nešvaru
...

Ale k věci! Nejsem si jistý, zda to, co v citaci píše "Jan želivský", lze směšovat. Je to takové sčítaní jablek s hruškama. Proč? No, on se Chelčický asi moc nezajímal, jak to funguje v Žižkově vojsku, protože nepřemožitelný se oháněl světským mečem, který jihočeský písmák bytostně neuznával. Ke svému převratnému názoru na učení o trojím lidu dospěl IMHO zcela nezávisle bez jakýchkoli vnějších vlivů, jen na základě dokonalé znalosti Bible a své vlastní exegeze (biblický výklad). Tak prosté to je, nehledejme za tím spojitosti, které tam nejsou.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: "panské jednoty" vs. radikálové
PříspěvekNapsal: 20.11.2021 - 23:04 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8339
Bydliště: Athény východních Čech
Jan želivský píše:
... No podľa mna tam toho ,ale ,,protifeudálneho" (…) bolo ešte aj viac -už len ked uvážim ,že ako sa dvakrát v dvoch panských jednotám feudáli proti revolúcii postavili. Plus pokiaľ viem neboli extra nadšení ani len z toho ,že v poľných vojskách poddaní vôbec bojovali a ked sa proti žižkovi prvá panská jednota tvorila tak (tak som čítal v čornejovom žižkovi nedávno )jedno z prvých nariadení čo prijali bolo ,že poddaní nesmú bojovať a ak porušia budú potrestaní drakonickými trestmi ...
Jan želivský dokáže v pár větách nastolit hafo problémů. :D
Dvě tzv. "panské jednoty", první vzešlá ze svatohavelského sněmu (svatohavelská koalice z r. 1423) a druhá, která se zformovala na základě svatomartinského sněmu (1433/34) byly spíše koalicemi sestavenými ad hoc ze zástupců především pravicového husitského spektra, katolíků a roajalistů obého vyznání (podobojí i podjednou).

Přestože obě koalice byly namířeny proti levicově orientovaným radikálům s převažujícími sociálně chudšími zástupci tehdejší společnosti, nelze jednoznačně tvrdit, že by se postavily proti revoluci. Postavily se proti nejradikálnější složce husitství, v niž viděly především zemské škůdce. Zjednodušeně řečeno, byl to střet výše postavené feudality proti té ve společenském žebříčku z nižších pater, která úzce spolupracovala se selsko-plebejskouj vrstvou společnosti.
Nelze však tento zápas zúžit na boj feudála proti sedlákovi, jednalo by se o ahistorickou zkratku.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: husitství a feudalizmus
PříspěvekNapsal: 22.11.2021 - 10:33 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 443
Byl bych opatrný v užívání pojmu feudál. Feudum je totiž v latině léno a v původním významu je pojem úzce spojený s vazalskými vztahy a lény. Dokonce se jedná o pojem nemající vazbu na středověk, protože začal být užíván teprve v 18. a 19. století. V české historiografii se po roce 1989 pojmy feudalismus a feudál přestaly používat a aplikují se dnes především na západoevropský středověk (Francie, Anglie, ap.), kde je lenní systém jedním z atributů středověku, kdežto v českém prostředí nikoli. Namísto feudál je vhodnější používat slova šlechtic, příslušník vysoké šlechty, pán, nižší šlechtic, zkrátka dle kontextu. V mé knize slovo feudál neobstálo, stejně tak jako pojem užívaný ještě na počátku 90. let 20. století některými českými historiky - feudalizace pražských měšťanů. Oba termíny mi doporučil profesor P. Čornej z textu vymazat a nahradit správnějšími pojmy. :wink:

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: husitství a feudalizmus
PříspěvekNapsal: 22.11.2021 - 20:49 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8339
Bydliště: Athény východních Čech
Napo_Leon píše:
... Namísto feudál je vhodnější používat slova šlechtic, příslušník vysoké šlechty, pán, nižší šlechtic, zkrátka dle kontextu ...
... to dejme tomu platí pro světského feudála, ale co takový běžně používaný pojem církevní feudál, který měl jako významný, přesněji řečeno nejvýznamnější vlastník půdy taky své poddané? :?
Budeme najednou říkat "vyšší církevní šlechtic/pán" = arci/biskup, "nižší církevní šlechtic" = arci/děkan, farář, ... dle kontextu. :?: Vidíme na první pohled, že tady nám v tom názvosloví cosik hapruje.

BTW. Pojmy "pravice/levice" se začaly používat až po francouzské revoluci a v současnosti nám taky vůbec nevadí, že tyto pojmy dnes běžně používáme pro husitské frakce v husitství, které pochází z 15. věku. K tomu podrobněji v tomto vláknu ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: města
PříspěvekNapsal: 01.12.2021 - 00:46 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8339
Bydliště: Athény východních Čech
Jan želivský píše:
... Takisto som si všimol ,že až v husitskej ére sa na Zemských snemoch objavili mestá a že celkovo za husitskej éry začali mestá rásť a akoby brať časť moci pánom(to jetrochu môj dojem )aj kedteda zrejme porevolúcii boli páni zas zás významnejší než mestá ...
... à propos města. :!:
I tímto nadčasovým fenoménem se husitská revoluce nesmazatelně zapsala do (našich národních) dějin.

Města potažmo patriciát se staly nedílnou součástí politické mapy pozdně středověkých husitských Čech. Jako významné politické subjekty nejen zemským sněmů (v čele s Prahou) hrály důležitou roli v husitské epoše, a to až do prvního stavovského odboje v r. 1547, tzn. více jak jedno století.
Posílení úlohy měst s sebou přinesly až pozdější buržoazní revoluce s raně novověkými kapitalistickým rysy. I tímto aspektem husitská revoluce předběhla dobu, aby se tak stala "revolucí před revolucemi".

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz