www.husitstvi.cz
http://www.husitstvi.cz/forum/

Husův proces
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?f=6&t=127
Stránka 1 z 17

Autor:  Jiří Motyčka [ 26.05.2005 - 23:12 ]
Předmět příspěvku:  Husův proces

Z procedurálního hlediska církevního kanonického práva byla Husova věc předem ztracena. Chtěl být slyšen, chtěl diskutovat, polemizovat, chtěl být poučen, a dostalo se mu pouze slyšení. Den před svojí smrtí musel Hus konstatovat nespravedlivý průběh těchto slyšení a zdůraznit, že NEbyl poučen, ale pouze jednostranně a dogmaticky odmítán. Na koncilu se sešel výkvět teologické a filosofické scholastické učenosti, který se nemohl vyrovnat s myšlenkou, že by měl Husa poučovat, nebo nedej Bože, vést scholastickou disputaci s někým, kdo nemá ani doktorát z teologie. Hus však všechny převyšoval hloubkou morální síly a opravdovostí víry s etickým akcentem. Všichni však chápali „nebezpečnost“ dosahu Husova učení. Tak jim to velel pud sebezáchovy spojený s obhajobou instituce, v jejímž čele stáli. Proto bylo nutno tvrdě s ním zúčtovat, protože tento druh reformátorů byl pro církev nebezpečnější než jednoznační heretici. Reformátoři se totiž nevylučovali z církve, kterou chtěli napravit, a navíc měli Pravdu přitahující všechny, kteří o ní začali jen trochu uvažovat. Podle názoru otců kostnického koncilu byl Hus málo učený, ve svých vývodech nedůsledný a nevědomý, a proto se zaměřili na scholastickou FORMU nikoli na OBSAH (!) Husových názorů. Na jedné straně byl neustále zesměšňován, na druhé straně jim však naháněl hrůzu svým etickým zápalem jdoucím na samou dřeň podstaty krize církve. Proto musel být umlčen. Někteří z kardinálů, vědomi si důsledků jeho smrti, do poslední chvíle na Husa působili, aby odvolal. Když se jim to nepodařilo, byl definitivně ztracen. HUSOVA SMRT NA HRANICI BYLA FLAGRANTNÍM PŘÍKLADEM JUSTIČNÍ VRAŽDY! Na tom nic nemění to, že po rozsudku dle kanonického práva, byl postoupen k vykonání rozsudku světskému rameni. Ano, otcové koncilu si umyli ruce jako Pilát. Přátelé, bratři a sestry! Husovo NEODVOLÁM z historického pohledu se nese staletími jako ozvěna bez ohledu na souřadnice místa a času a vyzývá k neohroženému boji za pravdu ve smyslu Písma svatého. A toto je jeden z pilířů Husova odkazu.
Zprávu o průběhu Husova procesu v Kostnici nám zanechal jeho žák i přítel Petr z Mladoňovic.

Autor:  Jiří Motyčka [ 26.05.2005 - 23:50 ]
Předmět příspěvku:  Michal de Causis

Z příběhu jednoho z nezavilejších Husových odpůrců na kostnickém koncilu je zřejmé, jaký byl morální profil Husových soudců a dokládá skutečnost bezbřehé zkaženosti tehdejší katolické církve počínaje římskou kurií. Michal de Causis z Německého Brodu byl mužem, který měl významný podíl na Husově i Jeronýmově odsouzení. I podle seriózních historiků byl „mrzký člověk“, „prohnaný šibal“, „bezcharakterní sudič, udavač a defraudant“. Na svých slyšeních před svými soudci ho Jeroným Pražský nenazval jinak než psem nebo oslem (k tomu viz tady).

Michal pocházel z německé rodiny a vzdělání se mu dostalo na městské škole v rodném městě a pak v Praze na univerzitě, byl vysvěcen na kněze a později získal doktorát práv. V r. 1393 se stal veřejným písařem a v r. 1394 byl již mnohoobročníkem. Vynikal zřejmě obratností a náruživostí v právních sporech a využíval toho plně ve svůj prospěch. V r. 1405 byl jmenován kouřimským místoarcijáhnem. Před r. 1409 nabídl králi Václavovi IV. že obnoví provoz zlatých dolů v Jílovém u Prahy. Ze státní pokladny obdržel značnou sumu peněz, s jejichž částí koncem r. 1409 zmizel a objevil se u papežského dvora, kde působil jako prokurátor pražských farářů. Později ho papež Jan XXIII. povýšil na prokurátora ve věcech víry (procurator de causis fidei - odtud Michalovo přízvisko). V březnu 1411 podal obžalovací spis proti Husovi a žádal, aby byl schválen arcibiskupův postup proti Husovi. Na základě ostré žaloby Michala de Causis byl Hus uvržen do těžkého žaláře, kde po 11 dnech těžce onemocněl a musel pak být držen volněji. Michal de Causis se naneštěstí pro Husa a vinou Jakoubka ze Stříbra, oklamaného agenty, zmocnil kompromitujících materiálů. Výslechy se pak týkaly Viklefa, Husovy účasti v odpustkovém boji a jeho odvolání ke Kristu. Po Husově procesu se opět projevila aktivita Michala de Causis, z jehož podnětu byly zahájeny další procesy, a to i proti samotnému arcibiskupovi a dalším nepřítomným, kteří byli obviněni z netečnosti proti kacířství v Čechách. Michal připravil také návrh na dočasné zrušení pražské univerzity, ale ten neprošel a koncil se spokojil s předvoláním některých mistrů a se zákazem mistrovských zkoušek. Michal de Causis se stal na dlouhá léta nejopovrhovanějším člověkem v Čechách a na Moravě. Proto se sem už nikdy nemohl vrátit a spolu se jmény dalších protihusitsky aktivních emigrantů se jeho jméno ocitlo na čelném místě jakési černé listiny symbolicky nazvané pranýř. Michal de Causis zemřel v r. 1432. Nad jeho rakví pronesl pohřební řeč Heinrich Kalteisen, jeden z oponentů husitů v Basileji, který chválil Michalovu horlivost a nezištnost v úřadě a zdůraznil, že nenávist, kterou Michal sklízel na zemi mu oplatí Bůh na věčnosti.

PS. Postavu tohoto zuřivého odpůrce české reformace zvěčnil na svém monumentálním obraze M. Jan Hus na koncilu kostnickém i Václav Brožík. Když jsem originál tohoto obrazu poprvé uviděl na Brožíkově výstavě ve Valdštejnském paláci, stál jsem před ním asi půl hodiny v němém úžasu, zcela pohlcen atmosférou tohoto úchvatného díla.

Autor:  Sabin [ 30.05.2005 - 11:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Michal de Causis

Díky za info! Životní příběh toho osla mi připomíná lovce čarodejnic z knihy Kladivo na čarodejnice.
Jiří Motyčka píše:
Z příběhu jednoho z nezavilejších Husových odpůrců ...

Autor:  Jiří Motyčka [ 30.05.2005 - 14:22 ]
Předmět příspěvku:  Osel Michal

Ano, Jeroným Pražský ho nakonec pojmenoval nejvýstižněji. Vždyť Jeronýmovi, jednomu z nejvzdělanějších mužů té doby, tento "osel" nesahal ani po kotníky. Dovedu si živě představit, jak Jeroným při svých slyšeních nesmírně náročných na soustředění a intelekt musel vnímat Michalovy běsné repliky jako bzučení obtížného hmyzu.

Autor:  trener [ 17.02.2006 - 17:35 ]
Předmět příspěvku:  Husův proces

Pokud se nemýlím, po stránce tehdejšího církevního práva byl Husův proces naprosto v pořádku (což neznamená, že s ním souhlasím!). Souzen a odsouzen byl pro svoji neposlušnost v církvi, ne pro své názory.

Autor:  Jiří Motyčka [ 17.02.2006 - 20:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Husův proces

trener píše:
Pokud se nemýlím, po stránce tehdejšího církevního práva byl Husův proces naprosto v pořádku (což neznamená, že s ním souhlasím!). Souzen a odsouzen byl pro svoji neposlušnost v církvi, ne pro své názory.

Bohužel máš v podstatě pravdu i když částečně. Pochopitelně pro své názory byl také souzen, bylo mu přičítáno např. to, že v souladu s Viklefem hájil učení o remanenci, ap. Ano, podle tehdejšího kanonického práva Hus porušil hned několik paragrafů. Bylo by to dlouhé povídání (viz také ZDE). Velice erudovanou právní analýzu Husovy kauzy podává ve svých publikacích Jiří Kejř, velký znalec husitské doby a nejen kanonického ale i civilního práva tehdejší doby. Kacíř např. neměl právo na obhájce a to ani ex offo. To samo o sobě je síla! Představme si např. kdyby (zase to kdyby, omlouvám se) Husa mohl obhajovat Jan z Jesenice. Dovolím si vyslovit hypotézu, že hranice by ani zapálena nebyla. V současné době však již protestantští teologové, kteří nedisponují pouze tímto vzděláním, velice věcně a na odborné úrovni s Kejřem polemizují, pochopitelně ve prospěch Husa. Přátelé, jsou to velice složité a zároveň subtilní otázky a v Husově kauze nebylo zdaleka řečeno poslední slovo, to mi věřte. Pro mě bude jediným konečným verdiktem, že se jednalo o justiční vraždu, a Hus bude po již proběhlém začlenění mezi církevní reformátory plně rehabilitován katolickou církví.

Autor:  Jachym Hrabec [ 09.03.2006 - 19:12 ]
Předmět příspěvku: 

Konecne jsem si udelal jasno a jak jsem v jinem tematu, bohuzel uz nevim v kterem, tvrdil, ze na petici za Husovo osvobozeni bylo podepsano 452 ceskych panu, tak jsem mlel nesmysly. Vsechno by sedelo az na to, ze to nebyl protestni list za Husovo osvobozeni, nybrz, az po Husove smrti sepsany a zaslany list, ktery vyjadroval jednotu a podporu Husove myslence i po mistrove smrti. A podpisy pripojilo celkem 391 rytiru a 61 prislusniku vyssi slechty. Celkem tedy 452 podpisu.

Autor:  Hectorianus [ 17.06.2006 - 12:49 ]
Předmět příspěvku:  Upalenie Jana Husa a posledne dni jeho života

ahoj, zdravim všetkých. Som tu novy a som uprimne rad, že existuje tato stranka, kde človek može prisť k informáciam ohladom husitstva. Keďže sam nie som odbornik na tuto temu, ale velmi ma zaujima, chcel by som rozprudit temu na posledne dni Jana Husa a priebeh jeho upalenia. Zatial som nenasiel niekde nejake podrobne zmienky.(asi som malo hladal) Ako vlastne v skutočnosti prebiehalo jeho odsúdenie deň pred upalenim? Ako ho upalili? Kto tam bol? A pod. Chcel by som spoznať realitu ako sa tato hanebnosť udiala. Je pekne povedat, že bol upálený a povzdychnuť si. Ale ako? Nech odporcovia si sami skúsia predstaviť ako by im bolo byť na jeho mieste, horieť atď. a k tomu ešte nevinne. Či by boli takí veľkí chlapi a vydržali to?Za info ďakujem.

Autor:  trener [ 19.06.2006 - 09:29 ]
Předmět příspěvku:  Poslední dny

V knize "Ze zpráv a kronik doby husitské" je otištěno několik dopisů, které Mistr Jan posílal domů z Kostnice a je tam i zpráva Petra z Mladoňovic, který podrobně popsal jeho poslední okamžiky jako očitý svědek.

Autor:  Hectorianus [ 23.06.2006 - 12:57 ]
Předmět příspěvku: 

Ok, dakujem za info a prajem všetko dobre. :D

Autor:  Martin Picek [ 26.06.2006 - 11:10 ]
Předmět příspěvku: 

Zpráva Petra z Mladoňovic o upálení M. J. Husa je k dispozic na adrese:

http://home.tiscali.cz/zavodsky/hus/hus.htm

Dále je ke stažení také kronika Ulricha von Richenthal, která se zabývá kostnickým koncilem, upálením Jeronýma pražského, J. Husa atd.:

http://w210.ub.uni-tuebingen.de/dbt/volltexte/2002/520/

Autor:  Jiří Motyčka [ 27.06.2006 - 13:39 ]
Předmět příspěvku:  Richental

Martin Picek píše:
...Dále je ke stažení také kronika Ulricha von Richenthal, která se zabývá kostnickým koncilem, upálením Jeronýma pražského, J. Husa atd.:

http://w210.ub.uni-tuebingen.de/dbt/volltexte/2002/520/

Díky za velice užitečný odkaz. Richentalova kronika je velice významný pramen citovaný mnohými domácími i zahraničními medievalisty.

Autor:  Hectorianus [ 03.07.2006 - 12:00 ]
Předmět příspěvku: 

Martin Picek píše:
Zpráva Petra z Mladoňovic o upálení M. J. Husa je k dispozic na adrese:

http://home.tiscali.cz/zavodsky/hus/hus.htm

Dále je ke stažení také kronika Ulricha von Richenthal, která se zabývá kostnickým koncilem, upálením Jeronýma pražského, J. Husa atd.:

http://w210.ub.uni-tuebingen.de/dbt/volltexte/2002/520/


Dakujem za odkazy. Na nete je strasne vela info o Janovi Husovi, ale niektore podstatne veci sa daju velmi tazko najst. Vdaka tvorcom za tuto stranku. A prajem im všetko dobre.

Autor:  trener [ 07.07.2006 - 18:23 ]
Předmět příspěvku: 

Kostnickým koncilem a Husovým procesem se zabývá nejnovější kniha Antonína Polácha. Bohužel mi vypadl titul, jedná se o beletrii. Měl jsem možnost ji prolistovat, Mistr Jan je zde líčen jednoznačně kladně.

Autor:  Jiří Motyčka [ 07.07.2006 - 18:37 ]
Předmět příspěvku:  Beletrie o Kostnickém koncilu

Jistě máš na mysli knihu "Mezi císařem a papežem".
trener píše:
Kostnickým koncilem a Husovým procesem se zabývá nejnovější kniha Antonína Polácha. Bohužel mi vypadl titul, jedná se o beletrii. Měl jsem možnost ji prolistovat, Mistr Jan je zde líčen jednoznačně kladně.

Stránka 1 z 17 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/