Právě je 25.06.2022 - 21:41

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 236 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 12, 13, 14, 15, 16
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ČR Plus
PříspěvekNapsal: 23.01.2020 - 08:25 
Offline
desátník
desátník

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 528
K osobě Jana Žižky lze napsat to, že je velmi těžké se nějak vrátit myšlenkově do doby před šesti sti lety. Stačí si uvědomit jak rozdílný byl svět tehdy a dnes, a jak rozdílné bylo lidské poznání, poznamenané mnoha předsudky a pověrami, které jsou však i v dnešní době. Pro pochopení jednání, a chování člověka je důležité znát něco z oboru, který se zabývá psychologií. V pohledu na člověka z hlediska psychologie, pak určité rysy chování a jednání jsou společné pro lidi před šestisty lety a dnešní lidi. Když zmíním ty negativní, pak je to falešnost, a chybějící úcta k životu, která je charakteristická i pro Jana Žižku. Podle jednání snadno poznáte, že lidé, kteří o sobě něco tvrdí, se následně chovají naprosto opačně. Pak jistě stejná je emocionalita, a nedostatek logického myšlení. Právě logické myšlení je charakteristické pro autora zmiňované knihy, což však někteří přednášející nemají, a pouze memorují.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: psychologie vs. znalost Bible
PříspěvekNapsal: 23.01.2020 - 18:11 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8448
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný píše:
... Pro pochopení jednání, a chování člověka je důležité znát něco z oboru, který se zabývá psychologií. V pohledu na člověka z hlediska psychologie, pak určité rysy chování a jednání jsou společné pro lidi před šesti sty lety a dnešní lidi. ...
... to platí obecně a napříš staletími. Prapodstata lidské povahy se nemění, to je základní teze.
Domnívám se však, že daleko důležitější pro pochopení jednání lidí (nejen) pozdního středověku, Žižky nevyjímaje, je hluboká znalost Bible. (Vím, vím, již několikrát to zde na DF bylo zmiňováno...). Takže se obávám, že s některými počiny poutníků na hory, obrazoborců, táborských pikartů, naháčů, radikálních husitů a v neposlední řadě i Žižky a jeho bojovníků by si psycholog-ateista z 21. století stejně nevěděl rady. A to by mohlo způsobit, že by ony počiny vyhodnotil zcela chybně. :|

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 03.03.2020 - 22:25 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8448
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný píše:
... Nabízí se i otázka: Jak mohl Žižka zabít kněze palcátem v bitvě u Strachova dvora když neviděl. ...
... taky jsme to tady na tomto DF probírali ... :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: výstava v Písku
PříspěvekNapsal: 05.03.2020 - 01:09 
Offline
pavézník
pavézník
Uživatelský avatar

Registrován: 18.07.2012 - 04:41
Příspěvky: 163
Bydliště: Strakonice
Karel Konečný píše:
Nabízí se i otázka: Jak mohl Žižka zabít kněze palcátem v bitvě u Strachova dvora když neviděl. Určitě by jeho hlavu netrefil. :)

Řekl bych, že nenabízí. Slepí lidé mají na úkor zraku vyvinutější ostatní smysly. Žižka si mohl nejdříve knězovo hlavu oťukat. Prostě přivedli kněze, Žižka vzal palcát, poklepáním si zjistil polohu hlavy a pak udeřil.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: výstava v Písku
PříspěvekNapsal: 05.03.2020 - 08:21 
Offline
desátník
desátník

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 528
Kata-he-kasa píše:
... Řekl bych, že nenabízí. Slepí lidé mají na úkor zraku vyvinutější ostatní smysly. Žižka si mohl nejdříve knězovo hlavu oťukat. Prostě přivedli kněze, Žižka vzal palcát, poklepáním si zjistil polohu hlavy a pak udeřil.

Nechci pokračovat v diskuzi v tomto stylu. Mě to někdy připadá, že při posuzování různých situací, a událostí jaksi schází jasná mysl.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jan Žižka – největší Čech
PříspěvekNapsal: 17.04.2020 - 22:23 
Offline
pavézník
pavézník
Uživatelský avatar

Registrován: 18.07.2012 - 04:41
Příspěvky: 163
Bydliště: Strakonice
Rozhovor s profesorem Čornejem:
https://www.lidovky.cz/lide/oznaceni-hu ... 0_lide_ele
Bohuže je to premium, takže není celý.

BTW. Ale nevěděl jsem, že má pan Čornej takové problémy se zrakem. Nicméně, když se podívám na jeho fotku v článku a představím si ho s páskou přes oko, tak se mi skoro zdá, že vidím Žižku tak, jak doopravdy vypadal. Jestli není pan profesor Žižkovo reinkarnace.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jan Žižka – největší Čech
PříspěvekNapsal: 20.04.2020 - 00:31 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8448
Bydliště: Athény východních Čech
Kata-he-kasa píše:
... v odpovědích na tyto dvě otázky Petr Čornej shrnuje, co vedlo nikdy neporaženého vojevůdce k tomu, že se tzv. "dal k husitům" a proč i poté zabíjel. Kdo chce znát podrobnosti, musí si však přečíst toto vědecké dílo.

LN: Co vlastně člověka, jakým byl Jan Žižka, tedy rozeného bojovníka, tak fascinovalo na myšlenkách mírumilovného Jana Husa?
PČ: Jedna kolegyně už mě kvůli tomu klepla přes prsty, že zbytečně psychologizuji, ale ono se to vlastně jinak vysvětlit nedá. Na základě toho, co víme o tehdejší mentalitě, a samozřejmě také s přihlédnutím k písemným pramenům se domnívám, že hlavním důvodem byl jeho věk. Táhlo mu na šedesátku, a tím pádem byl čas myslet na posmrtný život. Na to, jestli se mu při posledním soudu dostane života věčného, nebo bude poslán do pekelných plamenů. Když se podíval za sebe, žádná sláva to nebyla: dopouštěl se smrtelných hříchů, zabíjel bez příkazu nadřízeného, unášel lidi kvůli výkupnému. Už dávno měl viset na šibenici, ale díky neznámému mocnému přímluvci, zřejmě z řad vyšší šlechty, mu Václav IV. v roce 1409 daroval milost, zatímco někteří jeho kumpáni se houpali na provaze. Řekl si, že přiklonit se k Husovu učení je pro něj alespoň naděje na spásu – protože jistotu spásy neměl nikdo.

LN: Aneb ke spáse skrze vraždění dalších lidí…
PČ: Udělal to, na co byl zvyklý: vzal do ruky meč, aby bojoval za prosazení správného výkladu božího zákona. Je to vojácky jednoduché a je to upřímné. Nepoměřujme to současným pohledem na válku a násilí. Patnácté století mělo jiná pravidla – a Žižka se jich držel.

V odpovědi na druhou otázku je důrazně upozorněno na známé (pro mnohé však bohužel neznámé!) úskalí spočívající v tom, že posuzovat děje, zejména válčení, doby pozdního středověku prizmatem současnosti, vede k zavádějícím až mylným závěrům.
Jejda, neřekl jsem to samé co Petr jinými slovy? :lol:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jan Žižka – největší Čech
PříspěvekNapsal: 20.04.2020 - 07:20 
Offline
desátník
desátník

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 528
Petr Čornej při prezentaci své knihy Jan Žižka, na Housově mlýně třetího prosince loňského roku, řekl, že jádro jeho knihy je v tom, že Jan Žižka, kvůli svému zranění, týkajícího se vidění, vnímal svoje postavení stejně jako v biblické knize Job, a to mu konvenovalo, a to bylo to pro něj důležité.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jan Žižka – největší Čech
PříspěvekNapsal: 20.04.2020 - 09:45 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8448
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný píše:
... Jan Žižka, kvůli svému zranění, týkajícího se vidění, vnímal svoje postavení stejně jako v biblické knize Job, a to mu konvenovalo, a to bylo to pro něj důležité.
Ano!
A pak tady bylo ještě TOTO, na to nezapomínejme, protože je to nesmírně důležité, možná úplně nejvíc ze všeho!

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 11.01.2022 - 19:37 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8448
Bydliště: Athény východních Čech
Jednooký

Přísahám vám, že to, co zde napíši, nevyplynulo ze studia dokumentů, ze žádné historické heuristiky, kritiky, analýzy pramenů ani jiných učených vynálezů, nýbrž jen z několika historických tragédií a učených pojednání, která jsem ve svém hříšném laictví přečetl, a jak se mi nyní zdá, velmi nepozorně. Z řečených pramenů se dovídám, že Jan Žižka z Trocnova byl nejen velmi křesťanský, spravedlivý, lidský a politický muž, což vše zvyšuje můj podiv k němu, nýbrž i to, že vedl války, zvítězil a byl hrdinou jen z vyšších a vážných důvodů, jež učení vykladači rozdělují na důvody národní, státnické, náboženské a sociální. Dávají si dokonce velmi záležet na tom, aby dokázali, že tyto vážné důvody byly to jediné, co přimělo Jana Žižku, aby vzal do ruky palcát a dělal velké skutky; a že ty důvody byly dostatečně veliké a zralé, aby se Jan Žižka chtě nechtě rozhodl státi se vůdcem, vojákem a hrdinou.
A tady se počíná něco ve mně brániti; je to laická a historicky nevzdělaná víra v Jana Žižku, která se tím cítí dotčena. Rád bych totiž věřil, že Jan Žižka se narodil, nemaje k tomu vážných sociálních a jiných důvodů, a že stal se hrdinou prostě proto, že nemohl dobře být ničím jiným; bylo to zkrátka v něm. Rád bych věřil, že nejsilnější pohnutkou k Žižkovu hrdinství nebyly národní a jiné důvody, nýbrž jeho náramně osobní hrdinnost a schopnost znamenitě vojevodit. Jistě mu křivdil Eneáš Silvius neb kdokoli, kdo ho považoval za vůdce lupičů; ale nebude ukřivděno Janu Žižkovi, řeknu-li, že by byl statečný a skvělý, i kdyby byl vůdcem lupičů. Nevěřím, že Žižka se musil teprve nutiti k vojenskému hrdinství pod nátlakem vyšších důvodů; nýbrž věřím, že dal svou nezkrotnou hrdinnost ve služby vyšším důvodům, což není totéž.
Jsme divný národ; myslíme si, že musíme národní hrdiny jaksi omlouvat, že jejich statečnost nebyla jen tak, od Pána Boha neb od chlapského srdce, nýbrž že byla motivována vyššími důvody. Kdyby Homér byl českým poetou, nenapsal by, že Achilles sáhl po meči z vnitřního puzení, nýbrž že sáhl po něm jen proto, jelikož Trója ohrožovala dejme tomu sociální postavení spartského pasáka neb náboženskou víru v nějakou Diovu paternitu. Líčíme své hrdiny jako beránky, kteří se mění ve lvy teprve pod nátlakem utrpěného bezpráví neb ve jménu nového politického programu; ale snad by nebylo po mnoha stránkách špatné, kdybychom je líčili jako lvy, kteří se nadmíru musí přemáhat, aby byli tak trochu beránky práva, politického programu neb nějakých kompaktátů. Můžeme si myslet, že by Žižka mohl být stejně hrozným hrdinou ve vojště Zikmundově neb papežově; avšak on se hrdinně rozhodl pro tu druhou, selskou a českou vojnu a sloužil jí; což je krásnější podívaná, než kdybychom si ho byli představovali jako mírumilovný vzor občanských ctností, který se jen po zralé, tak říkajíc rádlovské úvaze rozhodl pro brachiální provádění jistého programu.
Jsme tak rádi, když najdeme motivaci hrdiny, že ani nevíme, že tím ztrácíme hrdinské epos. Stejně jako se Žižkou nakládáme s tažením legií, s dobrodružným dílem Masarykovým a s romantičností našeho převratu; domníváme se, že nejvíc uctíváme velké události tím, že z nich činíme strašně rozumově a ideově zdůvodněné podniky. Styděli bychom se doznat, že na historických událostech není to nejkrásnější program, nýbrž osobní zdatnost a odvaha pustiti se do toho; a že Žižka nám dává živější příklad tím, že rytířsky bojoval, než tím, že byl náruživým kališníkem. Nejsme nehrdinský národ; ale máme jakousi náklonnost omlouvat se pokorně za to, že jsme si tu a tam dovolili být mužsky stateční.


Karel Čapek,
Lidové noviny 12. 10. 1924


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Žižka a humor :O
PříspěvekNapsal: 26.02.2022 - 09:58 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8448
Bydliště: Athény východních Čech
Dáša Nová píše:
... jestlipak měl bratr Žižka také smysl pro humor ...?

Jsem přesvědčen, že Žižka smysl pro humor moc neměl, pokud vůbec. Proč? Byl to hluboce věřící člověk, přísné víry v Boha. Boj za Boží zákon povýšil na smysl svých posledních pěti let života a jako by se na to chystal už dříve, když pravděpodobně chodil na Husova kázání do Betléma. Když se dozvěděl, jak Hus skončil, věřím, že první jeho emocí byl vztek a touha po pomstě. To není nic moc křesťanského, ale když on tíhl spíš k té starozákonní nesmiřitelnosti, ba krutosti (na tomto DF je na toto spousta příspěvků, které dohledat není obtížné).
Místo smyslu pro humor byl spíš cholerický - viz Prachatice, Chomutov. U Přibyslavi, kde zemřel, se Jan Žižka mstil Čeňkovi z Ronova za masakr v Chotěboři.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 236 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 12, 13, 14, 15, 16

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz