Právě je 22.08.2019 - 12:43

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 212 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 24.01.2011 - 21:50 
Offline
křižák
Uživatelský avatar

Registrován: 16.12.2006 - 20:36
Příspěvky: 165
Každopádně by mě i celkem zajímalo, jak je starý zemanský rod z Trocnova?
Všechno je tak nejasný a zahalený tmou, až se divím některým záhadologů, že nepřišli s novinkou, že žádný Žižka ve skutečnosti nebyl :lol:

Ještě tak samostatné téma o původu zemanů z Trocnova by celkem bodlo :idea:

_________________
Bez piva to není ono!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: zase lapka ...
PříspěvekNapsal: 24.11.2011 - 19:55 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7282
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný píše:
JM píše:
Protože v těchto dnech právě vyšla monografie o Janu Smilovi z Křemže, rozhodl jsem se založit mu samostatné téma ...
V této monografii mne na straně 22 zajímá odkaz u věty ... V odkazu 125 se píše: (viz citace níže - pozn. JM) ...
Zajímalo by mne zda ta Žižkova charakteristika je z dobových pramenů nebo je to dedukce historiků. :?: ...
Pokusím se a třeba mě ještě někdo doplní ...

Citace:
... Není bez zajímavostí, že již v době svého lapkopvského působení musel mít Žižka konexe u dvora krále Václava IV., protože ten mu listinou ze dne 27. července 1409 prominul všechny prohřešky proti koruně a králi.
Obávám se, že je to pouze jedna z dalších, ničím nepodložených spekulací, podobná těm, kterých jsme tady na tomto diskusním fóru probrali už několik. Můžeme se akorát dohadovat, která z těchto hypotéz je pravdě podobnější ...

Citace:
Své zkušenosti z kriminální minulosti však Žižka později dobře využil. Ohromoval především krutostí a bezohledností, avšak proslul především překvapivou vojenskou taktikou ...
Protože celé husitství musíme konfrontovat s Biblí a posuzovat ho prizmatem husitské exegeze (výkladu Bible), nelze logicky ani Žižku pozorovat jinou optikou.
Proto bych na místo v citaci zvýrazněných slov použil historicky přesnější výrazivo, totiž že spíše "ohromoval" starozákonní nesmiřitelností (k tomu viz také tady).
O Žižkově vojenské taktice netřeba psát, bylo by to nošením dříví do lesa ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Lapka prokletý...
PříspěvekNapsal: 25.11.2011 - 18:50 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1161
Bydliště: Plzeň - město Slunce
Veliký hejtman Jan Žižka byl spíše zárukou, že k žádným zbytečným krutostem a bezohlednostem nedocházelo! Žižkovi Boží bojovníci se řídili podle jeho vojenského řádu, chtělo by to si ho přečíst...

_________________
Skláním se před všemi, kteří měli odvahu postavit se církvi ještě v dobách, kdy měla moc nad světem.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jan Smil z Křemže
PříspěvekNapsal: 26.11.2011 - 12:32 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 797
Bydliště: Alta civitas
Citace:
Své zkušenosti z kriminální minulosti však Žižka později dobře využil. Ohromoval především krutostí a bezohledností,...
Již toto působí jako značně zaujatý autorův pohled.

Karel Konečný píše:
Není bez zajímavostí, že již v době svého lapkovského působení musel mít Žižka konexe u dvora krále Václava IV., protože ten mu listinou ze dne 27. července 1409 prominul všechny prohřešky proti koruně a králi.
Zajímalo by mne zda ta Žižkova charakteristika je z dobových pramenů nebo je to dedukce historiků. :?: ...
Domnívám se, že ani tak nešlo o nějaké exklusivní konexe, jak se autor zjednodušeně domnívá, ale o logicky diplomatický tah. Takovéto královské prominutí (milost) dostala celá řada šlechticů za svou různě odbojnou činnost, která je obecně nazývána "lapkovstvím."

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jan Smil z Křemže
PříspěvekNapsal: 14.01.2012 - 23:07 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 421
Kolssteyn píše:
Citace:
Své zkušenosti z kriminální minulosti však Žižka později dobře využil. Ohromoval především krutostí a bezohledností,...
Již toto působí jako značně zaujatý autorův pohled.

Ve skutečnosti Žižka nebyl na středověké poměry nijak výrazně krutější, než-li bývala běžná středověká válečná praxe. Upalování zajatců, včetně masakrů civilního obyvatelstva, už ke středověku patřilo. To pouze české prostředí, kde se v letech 1310 - 1419 nevedla žádná větší válka, vyjma občanské války, nebylo na krutosti války zvyklé, a proto se čeští kronikáři tolik pozastavují nad Žižkovými činy. :)

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 15.01.2012 - 00:16 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 06.02.2006 - 15:54
Příspěvky: 717
Bydliště: Hradec Králové
Tak to mi přijde hodně přitažené za vlasy. Zaprvé je občanská válka obecně tou nejkrutější a zadruhé pomíjíš například vpád Zikmundových Uhrů a Kumánů v letech 1402-03. Souhlasím s první částí Tvého příspěvku, ale důvod, proč je Jan Žižka vnímán jako vyvrhel, když dělal pouze to, co bylo běžné v této době (i v mnohých jiných dobách) a podáno jako návod v Bibli, je podle mne vítězství katolické propagandy po Bílé Hoře!

_________________
trener


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: válečné nepokoje....
PříspěvekNapsal: 15.01.2012 - 06:55 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 797
Bydliště: Alta civitas
trener píše:
Tak to mi přijde hodně přitažené za vlasy. Zaprvé je občanská válka obecně tou nejkrutější a zadruhé pomíjíš například vpád Zikmundových Uhrů a Kumánů v letech 1402-03...
Nevím, jestli občanská válka byla krutější, ale rozhodně středověká válečná rutina vypalování hradního předpolí a vesnic podél cest byla krutá sama o sobě, občanská válka je problematická především svojí nevyzpytatelností a vleklostí.
Ovšem je pravdou, že zmiňované vpády onu idylku poklidnosti narušují... :) A správně je vzpomenuto, že předešlé ohraničení let je nepřesné a zavádějící.

Napo_Leon píše:
...pouze české prostředí, kde se v letech 1310 - 1419 nevedla žádná větší válka, vyjma občanské války, nebylo na krutosti války zvyklé, a proto se čeští kronikáři tolik pozastavují nad Žižkovými činy.
Za krále Jana byly po zemi taktéž šlechtické války různého rozsahu a tento stav byl neutěšený až do správy kralevice Karla. Ale i ten musel lapkovství jistého druhu řešit až dobýváním některých drobných sídel. To se odehrávalo ještě v roce 1346. Tudíž počátek klidnějšího období lze předpokládat teprve kolem poloviny 14. století.
Podle soudobých slov byl po dlouhém klidném období panování krále Karla poprvé porušen zemský mír Markvartem z Vartemberka. A to se datuje kolem roku 1390.
Po té se různé výboje jen násobily až na počátku 15. století přerostly v "protistátní" odboje, které byly s konkrétními pány urovnány kolem let 1416-1417. Na Moravě v letech 1380-1405 bylo několik etap markraběcích válek. Tehdy (1417-1419) však byla v plném průběhu po celé zemi činnost tzv. bojových družin.
Takže při dobré vůli lze mír v zemi vztáhnout jenom na nějakých necelých 40 let...

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: válečné nepokoje....
PříspěvekNapsal: 15.01.2012 - 07:50 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 421
Kolssteyn píše:
To se odehrávalo ještě v roce 1346. Tudíž počátek klidnějšího období lze předpokládat teprve kolem poloviny 14. století.
A v 50. letech 14. století se ti nějak vytratily Karlovy spory z Rožmberky, proti kterým musel roku 1352 i válečně vytáhnout do pole ... :P

Pánové! Já myslel hlavně a především vpády cizích vojsk do Čech. Drobné spory mezi šlechtici, pohraniční šarvátky, spory pánů s králem, to vše ke středověku také patřilo a bylo denním chlebem. Ale kolikrát vpadlo skutečně cizácké vojsko do Čech od roku 1310? Teprve až roku 1401 vpád Míšňanů do Čech, potom Zikmnudova a Albrechtova vojska. :arrow:

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: poněkud obecnější úvahy
PříspěvekNapsal: 15.01.2012 - 16:15 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7282
Bydliště: Athény východních Čech
trener píše:
... Zaprvé je občanská válka obecně tou nejkrutější ...
Nejsem si zcela jist, zda má vůbec smysl uvažovat o tom, která válka je nejkrutější. Války jsou totiž kruté samy o sobě, ať se jedná o pozdně středověký válečný konflikt nebo jinak nesmyslnou válku v bývalé Jugoslávii, abych zmínil tu nejposlednější válku na evropském kontinentu.
Každá válka generuje vdovy a vůbec pozůstalé. A vysvětlujte mámě, která ve válce přišla o syna, že je více kruté, když její syn padl skolen rukou svého strýce, jež je bratrem té mámy, než kdyby padl rukou cizáka. Nebo co je krutější - když sedláčkovi zrekvírovali hubenou kravku čeští husiti nebo němečtí křižáci? Přišel o krávu a je mu aktuálně celkem šumák, kdo mu ji ukrad' ...

trener píše:
... důvod, proč je Jan Žižka vnímán jako vyvrhel, když dělal pouze to, co bylo běžné v této době (i v mnohých jiných dobách) a podáno jako návod v Bibli, je podle mne vítězství katolické propagandy po Bílé Hoře! ...
Nevím, zda zrovna "návod", já bych použil jiného slůvka, ale jinak naprosto souhlasím.

Napo_Leon píše:
... Drobné spory mezi šlechtici, pohraniční šarvátky, spory pánů s králem, to vše ke středověku také patřilo a bylo denním chlebem. Ale kolikrát vpadlo skutečně cizácké vojsko do Čech od roku 1310? Teprve až roku 1401 vpád Míšňanů do Čech, potom Zikmnudova a Albrechtova vojska ...
Ano,
to vše byl slabý odvar oproti tomu, kolik lidského utrpení s sebou přinesly husitské války.
Domnívám se, že právě v tomto smyslu je míněno tohle ...
Napo_Leon píše:
... pouze české prostředí, kde se v letech 1310 - 1419 nevedla žádná větší válka ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 16.01.2012 - 19:10, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: válečné nepokoje....
PříspěvekNapsal: 16.01.2012 - 01:48 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 797
Bydliště: Alta civitas
Napo_Leon píše:
...A v 50. letech 14. století se ti nějak vytratily Karlovy spory z Rožmberky, proti kterým musel roku 1352 i válečně vytáhnout do pole ... :P
Tak Rožmberci byla kapitola sama pro sebe, ti byli tak sebevědomí až namyšlení, že si mysleli, že jsou nepostradatelní a nezávislí na okolí, že měli problémy s každým králem. Ale to bych nepovažoval za výraznější nesvár, přestože byl permanentního charakteru.
Ty co jsem jmenoval, byly střety obecně rozšířenější a působily nějakou dobu problém celému okolí.
Přesto za dobu klidu nemůže být označeno období, kde podstatný kus země strádal loupežným bezprávím. A jak zmiňuje již Jiří i s Trenerem, tak je srovnatelné, zda-li se jednalo o příkoří cizí nebo domácí.
Nakonec však stále platí to, že období klidu netrvalo celé století, ale jen několik desetiletí... 8)

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: válečné nepokoje....
PříspěvekNapsal: 17.01.2012 - 05:10 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 06.02.2006 - 15:54
Příspěvky: 717
Bydliště: Hradec Králové
Napo_Leon píše:
... Pánové! Já myslel hlavně a především vpády cizích vojsk do Čech. Drobné spory mezi šlechtici, pohraniční šarvátky, spory pánů s králem, to vše ke středověku také patřilo a bylo denním chlebem. Ale kolikrát vpadlo skutečně cizácké vojsko do Čech od roku 1310? Teprve až roku 1401 vpád Míšňanů do Čech, potom Zikmnudova a Albrechtova vojska. :arrow:

Ale Země koruny České nejsou jen Čechy! Co takový vpád Poláků do Slezska tuším v roce 1345? :wink:

_________________
trener


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: válečné nepokoje....
PříspěvekNapsal: 21.01.2012 - 22:52 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 421
trener píše:
Ale Země koruny České nejsou jen Čechy! Co takový vpád Poláků do Slezska tuším v roce 1345? :wink:

Mluvím o Čechách, nikoliv o zemích Koruny české. To bychom poté mohli třeba zmiňovat i markraběcí války na Moravě mezi Prokopem a Joštem. :)

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Čornej o Žižkovi v pořadu Vltavím
PříspěvekNapsal: 14.11.2012 - 19:51 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7282
Bydliště: Athény východních Čech
Václav.III píše:
Čro České Budějovice uvádí v pořadu Vltavín každou sobotu od 14:00 a v repríze ve čtvrtek v 8:00 nový seriál Petra Čorneje o Janu Žižkovi z Trocnova. Odvysílané díly si lze poslechnout v audiarchívu (odkaz níže) Vyprávění pana Čorneje začíná vždy až po 24 minutě a první díl byl odvysílán 21.10.
Audioarchiv pořadu: http://hledani.rozhlas.cz/iradio/?p_po=350
Tak jsem si poslechl všechny 4 díly tohoto miniseriálu - 21.10., 28.10., 4.11. a 11.11. 2012. Podělím se o pár postřehů, které mě zaujaly:

1) P. Čornej se snažil relativně přesně odvodit rok Žižkova narození (1360, '61, '62) na základě jisté svědečné listiny, kterou mohl signovat podle tehdejšího práva pouze jako plnoletý.

2) K Čáslavské kalvě se staví P. Čornej velice skepticky.

3) Podle Čorneje Žižka údajně bojoval v Itálii, Rakousku, Burgundsku (z pověření krále Václava) a v tomto zahraničním žoldu získal nejvíce vojenských zkušeností, které by pouze jako lapka nemohl nabýt.

4) Prof. Čornej v pořadu vyslovil hypotézu, že amnestní list mohl Žižka získat na přímluvu Jana Sokola z Lamberka nebo moravského zemského hejtmana.

5) Na tomto fóru se také psalo o Žižkových dvou domech v Praze. Větší a výstavnější nakonec prodal, aby měl dle Čorneje na věno své údajné dcery s ne úplně věrohodně doloženým jménem Kateřina. K Žižkovým pražským domům viz sem.

6) Žižka žil hříšným životem, zabíjel jako lapka i žoldnéř. Tohle Čornej považuje za možný důvod pro to, aby se kvůli ospravedlní před Bohem velmi intenzivně angažoval ve svaté válce, kterou vedli Boží bojovníci.
Zde bych si dovolil poněkud nesouhlasit, protože Jan Žižka zabíjel i potom. Kněze u Strauchova dvora zabil dokonce sám svým palcátem. Proč by jednoduše nemohl Žižka přijmout husitský program vycházející z Husova učení, jehož kázání v Betlémě mohl navštěvovat, i když s Husem nebyli přáteli, jak dodává Čornej?

7) Dle Petra Čorneje husitská vojska budila děs, protože narozdíl od vojsk nepřítele husiti zajatce zabíjeli.
Nejsem si zcela jist, zda z několika odsouzeníhodných příkladů lze udělat pravidlo. Chci tím říci, že snad nezabíjeli všechny zajatce.

P.S. Přesto doporučuji všem zájemcům o Jana Žižku poslechnout si tento pořad dle návodu Václava III.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 25.11.2012 - 23:00 
Offline
pavézník
pavézník
Uživatelský avatar

Registrován: 23.10.2012 - 23:31
Příspěvky: 196
Bydliště: Matka měst, Hlava republiky, Děvka babylónská
Především Václavu III. i Tobě, bratře Jiří Motyčko, moc děkuji za upozornění a odkaz na velice zajímavý pořad. Bez něj bych jej určitě minul.

Jiří Motyčka píše:
6) Žižka žil hříšným životem, zabíjel jako lapka i žoldnéř. Tohle Čornej považuje za možný důvod pro to, aby se kvůli ospravedlnění před Bohem velmi intenzivně angažoval ve svaté válce, kterou vedli Boží bojovníci.
Zde bych si dovolil poněkud nesouhlasit, protože Jan Žižka zabíjel i potom. Kněze u Strauchova dvora zabil dokonce sám svým palcátem. Proč by jednoduše nemohl Žižka přijmout husitský program vycházející z Husova učení, jehož kázání v Betlémě mohl navštěvovat, i když s Husem nebyli přáteli, jak dodává Čornej?

To se snad nevylučuje?! Čornej se domnívá, že na sklonku života (Žižkovi táhlo na 60 let), kdy vcelku pochopitelně se v mysli zaobíral otázkami své spásy, dospěl pravděpodobně k náhledu, že jeho život před božím soudem neobstojí a je třeba, dokud je ještě čas, napravit, co se dá. Že řešení spatřoval v tvrdém a nesmiřitelném prosazování husitského programu (tj. 4 pražských artikulů), který vycházel z Husova učení, s tím není nijak v rozporu. Právě naopak, zdá se mi! Nerozumím, čemu vlastně u Čorneje odporuješ, bratře Jiří Motyčko. Také nechápu to Tvé „i potom“: Po čem? Čornej přece tvrdil, že k onomu obratu u Žižky došlo někdy v době, kdy se v Praze seznámil s Husovým učením, a jeho nasazení se vystupňovalo po oslepnutí na druhé oko, což asi pochopil jako boží zkoušku, zda obstojí navzdory překážkám. Zabíjení „kacířů“ – z řad katolíků i kališníků, čili zrádců boží věci – je přece svatá věc, to si myslili i katolíci. To není žádné lapkovství nebo žoldnéřství, že ano!? *

A s tímto bys souhlasil, bratře Jiří Motyčko?
Citace:
[O Žižkově „druhém životě“:] „V myslích husitů a později i příslušníků reformačních církví Žižka přerostl v symbol boje proti zkažené římsko-katolické církvi, proti zkaženému papežství a také, jako český rek, proti cizím interventům, zejména Němcům. Na té katolické straně, samozřejmě, ten obraz byl úplně obrácený. Je to černobílé schéma. I ty Žižkovy obrazy z katolického prostředí ukazují zločince s rysy fanatika, ve tváři surovce, který se před ničím nezastaví a kterému se připisovalo vypálení a zničení klášterů a pobití mnichů i v místech, kde Žižka prokazatelně nikdy nebyl. 19. století, druhá polovina 19. století udělala ze Žižky ten symbol toho lidového státníka, který dokázal sjednotit pevnou rukou národ, ale ona to byla projekce, protože po smrti Palackého to české národní hnutí se rozštěpilo, nemělo uznávaného „otce národa“, autoritu, ke které by všichni vzhlíželi, takže ta projekce ovlivnila i Žižkův obraz potom ve filmu, v krásné literatuře a ve výtvarném umění. (…) [O Žižkovi jako bojovníkovi za práva lidu a za spravedlnost, jak ho prezentovali komunisté:] „A nejenom komunisté, to je v podstatě, dá se říci, liberálně pokrokářské vidění dějin, které se u nás prosazuje v 80. letech 19. století a které potom přejímá sociálně-demokratické hnutí, které vidí v husitství jenom sociální zápas, což je ovšem nepřípustná redukce, a komunisté v podstatě z toho udělali třídní zápas a Žižku sice adorovali, ale byly pokusy v první polovině 50. let prohlásit, že Žižka nebyl tak revoluční, jak by měl být. Takže ten fanatismus zase naopak 20. století se promítl tímto způsobem do interpretace Žižkovy osobnosti.“
Petr Čornej v pořadu Vltavín, 18.11.2012

ČRo České Budějovice, pořad Vltavín (18.11.2012) http://prehravac.rozhlas.cz/audio/2769724

* Jen tak mimochodem: „Katolické straně šlo o prosazení jediné víry pravé, té katolické. Táborská strana to chápala stejně jednoznačně, jde o prosazení jediné víry pravé, té husitské. Žákům Petra Chelčického nešlo o prosazování žádné víry pravé. Šlo jim o svobodné slyšení slova božího a o život v míru, prostotě a čistotě srdce.“ (s. 69) - POZOR, Kohák tu neobhajuje Chelčického pacifismus, nýbrž objasňuje jej jako reakci na vzájemné vraždění ve jménu božím.
KOHÁK, Erazim. Domov a dálava: Kulturní totožnost a obecné lidství v českém myšlení. 2. opr. a dopl. vyd. Praha: Filosofia, 2010.

_________________
(Kaz 1:11) čili "Vše bude zapomenuto!"


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 26.11.2012 - 00:41 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7282
Bydliště: Athény východních Čech
Theodor píše:
... Také nechápu to Tvé „i potom“: Po čem? ...
Ale to je přece nasnadě.
Tím předělem je rok 1419, ergo "potom" je po r. 1419. Když Čornej říká, že "Žižka žil hříšným životem, zabíjel jako lapka i žoldnéř", má na mysli pochopitelně období jeho života před rokem 1419.

Theodor píše:
... A s tímto bys souhlasil, bratře Jiří Motyčko? ...
Ano, pod to se klidně podepíšu.
Já totiž s názory Petra Čorneje nesouhlasím ve zcela vyjímečných případech ... :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 212 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2018 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz