Právě je 19.04.2024 - 06:40

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 44 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: po r. 1620 ...
PříspěvekNapsal: 10.04.2012 - 17:31 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 454
Jiří Motyčka píše:
P.S. Jinak ale názory příslušníků rodu Schwarzenbergů na husitství jsou docela konzistentní - viz např. tady, s mými ironickými replikami na tento článek.
Má pravdu hejtman. :!:

V onom článku se zmiňoval Karel IV. ze Schwarzenberga, který 25. listopadu 1889 na českém zemském sněmu vystoupil v debatě o tom, jestli má být na průčelí Národního muzea umístěna deska s Husovým jménem, s projevem, ve kterém řekl, že "...mezi husity bylo na počátku onoho hnutí mnoho charakterů ctihodných, avšak husité bohužel zvrhli se brzy v tlupu lupičů a žhářů." Tato slova vyvolala tehdy na sněmu i mezi veřejností velkou bouři, vždyť tehdy byli husité nedotknutelnou modlou národa, symbolem české nepoddajnosti a válečnické slávy. A co se nestalo? Veřejnost se zachovala nadmíru hrdě. Byla uspořádána sbírka na stavbu důstojného Husova pomníku - ten mohl být umístěn v Praze až roku 1915 - a zemský výbor byl tlakem lidu donucen 28. prosince 1889 souhlasit s umístěním Husova jména mezi další významné osobnosti české historie na průčelí Národního muzea. A to i přesto, že Karel IV. Schwarzenberg 11. prosince 1889 ve svém listu varoval národ před uctíváním Husa a jeho památky, přičemž zrazoval veřejnost od sbírky na Husův pomník.

Ještě dvě kuriozity:
1. o Schwarzenbergově projevu v zemském sněmu se dozvěděl i císař František Josef I. a souhlasil s ním

2. co se píše v onom článku, to jest: "Jeden z Vašich předků, Karel IV. Schwarzenberg, kdysi prohlásil husity za komunisty 15. století.", je holý nesmysl a demagogie prvního stupně. Každý, kdo má jen nepatrné znalosti o historii ví, že přirovnání husitů ke komunistům v roce 1889 je dobově nemožné. Současnému knížeti a ministrovi budiž ke cti, že zná historii svého rodu a na tuto novinářskou otázku odpověděl: "On řekl, že to byla banda lupičů a žhářů".
A perla na závěr, kde autor rozhovoru slyšel ono nesmyslné přirovnání? No, kde jinde než na Wiki: http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_IV._kn%C3%AD%C5%BEe_ze_Schwarzenbergu ...
Čili jasný důkaz toho, jak lze na internetu snadno manipulovat s informacemi. :roll:

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 07.03.2013 - 23:51 
Offline
pavézník
pavézník
Uživatelský avatar

Registrován: 23.10.2012 - 23:31
Příspěvky: 196
Bydliště: Matka měst, Hlava republiky, Děvka babylónská
Napo_Leon píše:
2. co se píše v onom článku, to jest: "Jeden z Vašich předků, Karel IV. Schwarzenberg, kdysi prohlásil husity za komunisty 15. století.", je holý nesmysl a demagogie prvního stupně. Každý, kdo má jen nepatrné znalosti o historii ví, že přirovnání husitů ke komunistům v roce 1889 je dobově nemožné. Současnému knížeti a ministrovi budiž ke cti, že zná historii svého rodu a na tuto novinářskou otázku odpověděl: "On řekl, že to byla banda lupičů a žhářů".
A perla na závěr, kde autor rozhovoru slyšel ono nesmyslné přirovnání? No, kde jinde než na Wiki: ...
Čili jasný důkaz toho, jak lze na internetu snadno manipulovat s informacemi. :roll:

:!: Být Tebou, bratře Napo_Leone, byl bych opatrnější a napřed se podíval na celý Schwarzenbergův projev, co všechno přesně řekl. Ono totiž označení „komunismus“ nebylo ani pro 19. století neznámé, byť obsah pojmu se poněkud lišil. Koneckonců, liší se v různých částech světa i dnes, stačí zapříst hovor např. s někým ze Západu (pod nějž postkomunistické státy nezahrnuji).

Kateřina Rýznarová píše:
Historie pražského Husova pomníku je spjata s událostmi, které se odehrály na českém zemském sněmu 25. listopadu roku 1889. Právě na tomto sněmu se zrodil nápad postavit betlémskému kazateli pomník, vzešel však spíše z politického hněvu než z čisté lásky k Mistru Janu Husovi.

Vše začalo projevem mladočeského poslance dr. Josefa Šíla, který se týkal jedné ze 72 votivních destiček*, jimiž měla být lemována budova Muzea Království českého, dnes Národního muzea, na Václavském náměstí. O tom, kdo bude zvěčněn na fasádě Muzea, rozhodoval výkonný orgán sněmu českého království, zemský výbor, a ten opominul zařadit jméno mistra Jana Husa, což se stalo podnětem pro Šílovo vystoupení. „Slavný sněme! Když před nějakým časem ocitla se ve veřejnosti české zpráva, že mezi jmény mužů, jimiž ozdobeno býti má průčelí Muzea Království českého, nenachází se jméno mistra Jana Husi (Slyšte!), tu pravé pobouření způsobilo to v lidu českém, (…) Národ český s hrdostí a vděčností pohlíží k muži tomu, národ český veřejně před celým světem hlásí se k němu: národ český ctí a velebí jej a ctíti a velebiti bude jej vždycky. (Výborně! Výborně!) Hus znamená kus historie české. (…) Z hnutí husitského prýštila se historie národa českého…doba ta nejšťastnější, nejskvělejší v celém tisíciletém žití našeho národa. (Tak jest!).“

Po Šílově vystoupení se ve sněmu započala velice rušná debata, které se zúčastnili jak mladočeští a staročeští poslanci, tak církevní hodnostáři a příslušníci české šlechty. Církevní hodnostáři, jmenovitě kanovník Klement Borový či kanovník Antonín Lenz, přiznávali sice Husovi zásluhy o české písemnictví a literaturu, zároveň však pro ně nepřestával býti bludařem a husitství obdobím zkázy. Podobný názor zastával také princ Karel Schwarzenberg, vyjádřil ho ovšem poněkud barvitěji: „Učení Husovu připadá vina za husitské války, za válku třicetiletou (…). Nepravím (…), že jest to vinou Husovou, nýbrž jeho učení, a to popírati nelze, že husitské učení není nic jiného než komunismus 15. století, tj. věcí více méně známou. Pánové, neváhám říci, že s tím souhlasiti nemohu, vy vždy na to poukazujete, že husité jsou pýchou našeho národa, na které bychom v první řadě pyšnými býti mohli. Mezi husity bylo na počátku onoho hnutí mnoho charakterů ctihodných, však bohužel zvrhli se brzy v tlupu lupičů a žhářů.“ Dále Schwarzenberg prohlásil, že nynější šlechta rozhodně nepochází ze šlechty husitské, ale vítězné šlechty od Lipan. Svým projevem vyvolal vlnu nevole u většiny veřejnosti i mladočeských poslanců.

Staročeská strana, jež byla s českou historickou šlechtou silně spjata, nemohla na Schwarzenbergovy výroky reagovat a svojí „neutralitou“ vzbudila nelibost u české veřejnosti, i když sama proti desce nebyla. Staročeši neustále své oponenty obviňovali z politického využívání Husova jména a také z toho, že celou aféru okolo pamětní desky vyprovokovali z politických důvodů. Náhledem na hlavní rysy Husova působení se však, dle jejich názoru, strany neliší. „(…) mladočeská strana činí z vážné historické upomínky heslo stranického boje destruktivního, bořivého, čehož se národní strana svědomitě, vlastenecky vystříhá.(…)“

ZDROJ: Bc. práce Kateřiny Rýznarové, Role Mistra Jana Husa v prvorepublikových pojetích českého národa (MU Brno, 2010) http://is.muni.cz/th/263018/ff_b/MASARYKOVA_UNIVERZITA.txt

:arrow: Řekl bych tudíž, že naopak: Wikipedie vs. bratr Napo_Leon, 1 : 0

* Viz iVysílání ČT, 72 jmen české historie ZDE

_________________
(Kaz 1:11) čili "Vše bude zapomenuto!"


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 08.03.2013 - 13:14 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
Theodor píše:
Kateřina Rýznarová píše:
... Podobný názor zastával také princ Karel Schwarzenberg, vyjádřil ho ovšem poněkud barvitěji: „Učení Husovu připadá vina za husitské války, za válku třicetiletou (…). Nepravím (…), že jest to vinou Husovou, nýbrž jeho učení, a to popírati nelze, že husitské učení není nic jiného než komunismus 15. století, tj. věcí více méně známou. ...
ZDROJ: Bc. práce Kateřiny Rýznarové, Role Mistra Jana Husa v prvorepublikových pojetích českého národa (MU Brno, 2010) http://is.muni.cz/th/263018/ff_b/MASARYKOVA_UNIVERZITA.txt

No, to je taky pěknej blábol, co nám tady předestřel katolický princ Schwarzenberg. K jakémukoli srovnávání husitství s komunismem a husitů s komunisty se již přesvědčivě vyjádřila moderní česká historiografie. Nemluvě o tom, že Hus podle Schwarzenberga (málem) zavinil husitské války a válku 30letou. :roll:

P.S. Děkujeme bratru Theodorovi za vyčerpávající upřesnění.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Komenský o římské církvi ...
PříspěvekNapsal: 10.12.2016 - 23:55 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
A takto se Jan Ámos Komenský vyjadřuje ve svém stěžejním díle Kšaft (závěť) umírající matky Jednoty bratrské k ("pobělohorské") římské církvi ústy matky (=Jednota bratrská), která se po Vestfálském míru loučí se svou milovanou vlastí:
"Nemohu zapomenout na vás, sestry milé, jednoty evangelické, ale ani na tebe, matko naše, z níž jsme vyšli, jednoto římská. Byla jsi nám matkou, ale v macechu ses proměnila, ba v tygřici, která saje krev svých dětí. Přeji ti, aby ses alespoň ve stáří vzpamatovala, činila pokání a opustila Babylon (pohanský svět - pozn. JM) svých hříchů. A – může-li to být vůbec k něčemu dobré – odkazuji ti svůj vlastní příklad. Bůh na mne ztracenou v neřestech pamatoval, vytrhl mne a já jsem mu vzdala čest. Šla jsem za světlem jeho slova, a tak jsem díky jeho milosrdenství vyšla z temnot tvého modlářství. Pakliže nechceš přijmout toto mé dědictví, nic ti neodkazuji, jen červa zlého svědomí uvnitř. Před očima všech pak za svědka proti tobě volám krev tvých synů a jiných svědků Ježíše Krista, které jsi pomordovala mezi chrámem a oltářem (výsostné místo, kde se nesmělo zabíjet - pozn. JM). Hraješ si na duchovní Jeruzalém a jsi jím ovšem, ale jsi podobná Jeruzalému, jaký byl za časů proroků, za časů Krista a apoštolů, Jeruzalému, o němž vydal svědectví Pán. A toto svědectví ti já předávám jako dědictví: Jeruzaléme, Jeruzaléme, který zabíjíš proroky a kamenuješ ty, kdo byli k tobě posláni; kolikrát jsem chtěl shromáždit tvé děti, tak jako kvočna shromažďuje kuřátka pod svá křídla, a nechtěli jste! Hle, váš dům se vám ponechává pustý. (Matoušovo evangelium 23, 37-38) To je tvůj rozsudek, Jeruzaléme Nového zákona (římská církev - pozn. JM), očekávej trest! Synům pak tvým odkazuji jako dědictví právo, které mají od Boha. Vyzývám je, aby hájili slávu Otce věčného, jemuž byli tebou zplozeni (Ezechiel 23, 27), a vzepřeli se ti, matce své, a dokázali, že nejsi boží pravoplatnou manželkou, neodstraníš-li ze své tváře znamení nevěry. (Ozeáš 2, 2) Jestli se ani potom nenapravíš a nepotěšíš své syny návratem k jejich nebeskému Otci, vyzývám k horlivosti ve službě boží krále země, kteří tě dosud podporovali, aby tě nečistou nevěstku spálili ohněm (zjevení Janovo 17, 16)."

Komenský nezapomíná, že přes husity Jednota bratrská vlastně vzešla z katolické církve. Následuje tvrdá obžaloba římské církve a Jednotu, která taky nebyla vždy bez hříchů, jí dává za příklad. Pokud tento příklad odmítne, zbude jí jen černé svědomí, které ji bude hryzat. Víme, že římská církev se svým svědomím mnohdy nakládala velice nezávazně. A nebylo tomu jinak ani v nastávajících časech po Kšaftu, který byl vydán v r. 1650.
Komenský se dovolává svědectví všech těch, které římská církev povraždila, a přirovnává ji k Jeruzalému, jenž kdysi kamenoval nevinné proroky. Nepolepší-li se římská církev, tak Komenský ústy matky vyzývá katolíky, aby se své církvi vzepřeli. Pokud se nenapraví ani potom, měl by ji potkat osud nevěstky z Apokalypsy. Komenský moc dobře věděl, o čem píše, bohužel římská církev se nenapravila a nevzala si příklad z Jednoty. To už vůbec ne, protože Jednota byla pro tuto církev heretickou sektou. Komenský mohl ještě dvě desetiletí po vydání Kšaftu sledovat, že římská církev od svých praktik neustupuje. Pozdějších neblahých událostí v Českých zemích se již autor Kšaftu nedožil.

zvýraznění: JM

Text Kšaftu do současné češtiny volně upravila: Milada Kaďůrková

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 20.03.2020 - 20:56 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
Málokdo si v současnosti uvědomuje, že bez vítězné husitské revoluce, od jejíhož vypuknutí vloni uplynulo 600 let, by nebylo ani reformace české, ba dokonce ani Jednoty bratrské. Česká reformace přetrvala na výsluní našich národních dějin úctyhodných více jak 200 let a o celé jedno století předběhla tu evropskou. To si taky málokdo dnes uvědomuje. A tato naše reformace má dva nepřehlédnutelné milníky. Tím prvním je mistr Jan Hus, který stanul na jejím počátku, a na jejím konci se příznačně tyčí Jan Amos Komenský (*1592 †1670).
Letos si budeme připomínat 350. výročí úmrtí této významné a světově proslulé osobnosti našich dějin. A to je věru hodně kulaté jubileum!

K tomuto významnému jubileu bude v koprodukci s ČT natočen hraný dokument s názvem "Jako letní sníh".

námět:
Ve filmu bude představen život českého génia z poněkud neobvyklého úhlu pohledu. Na základě posledních vědeckých výzkumů je dnes už celkem jisté, že Komenského portrétoval světoznámý holandský malíř Rembrandt. A právě z této skutečnosti vychází náš příběh, v němž k sobě hledají cestu dvě naprosto protichůdné osobnosti. Tou první je individualisticky založený bohém Rembrandt van Rijn, geniální malíř a tou druhou postavou je biskup Jednoty Bratrské, hluboce zbožný muž, teolog, filozof a jeden z největších učenců své doby, Jan Amos Komenský. Rembrandt považuje zpočátku Komenského jen za dalšího z řady celebrit a církevníků, které už na zakázku maloval. Zaujme k němu tedy odmítavý postoj. Avšak během Komenského sezení při malování portrétu, k sobě postupně nacházejí cestu a nakonec se z nich stanou přátelé. Rozhovor je přerušovaný dějovými událostmi, které zásadně ovlivnily život a práci Komenského.

Další podrobnosti k filmu naleznete ZDE ...
Příloha:
JAK.jpg
JAK.jpg [ 77.32 KiB | Zobrazeno 7542 krát ]

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 12.11.2020 - 14:41 
Offline
desátník
desátník

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 529
Tady je další pohled na historické události bez emocí:
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/rozho ... f6b220ee8/


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 12.11.2020 - 18:01 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný píše:
Tady je další pohled na historické události bez emocí:
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/rozho ... f6b220ee8/
Děkuji za odkaz, Karle!
Já názory doc. Čornejové na pobělohorské období velice dobře znám, bohužel musím konstatovat, že s většinou z nich nesouhlasím, pouhé výjimky potvrzují pravidlo. Dovolím si můj komentář, aby zde nezůstal pouze onen odkaz s tím, že toto DF bere názory Čornejové za bernou minci. A nyní k věci!

Citace:
Jistě že ne, nikdy nelze k historickým událostem přistupovat tak, že je jedna strana velmi dobrá a druhá velmi špatná.
souhlasím

Citace:
A nebylo to tak? Známý pojem "doba temna", kterým se občas nazývá období po bitvě na Bílé hoře, je také pouze mýtus?
Pochopitelně že je. Vždy jsou tendence vytrhávat z kontextu dějin tu či onu dobu. To se děje všude po světě, u nás jsme na to ale specialisté. Označení "doba temna" pochází z názvu románu Aloise Jiráska Temno ...
Je třeba si uvědomit, že děj románu Temno je zasazen do doby vlády Karla VI. (1685-1740), takže se nevztahuje na bezprostředně pobělohorskou dobu. Přesto vláda Karla VI. nebyla pro české země věru procházkou růžovou zahradou.
Znovu si dovolím přirovnání. Doba po Bílé hoře byla vládou totalitní moci, pro níž se vžilo označení habsburský austrokatolicizmus. Vlnu pobělohorského evangelického exilu lze srovnat s exilovými vlnami po únoru '48 a srpnu '68. Období po Bílé hoře srovnávám s 50. léty minulého st. a období vlády Karla VI. s normalizací. Podobnosti to totiž nejsou vůbec náhodné.

Citace:
To období ovšem nebylo tak temné, jak se můžeme domnívat. Teď se zjišťuje, že Bílá hora český vývoj nijak dramaticky nepřerušila.
To je sice velice obecné konstatování, přesto s ním nemohu souhlasit.

Citace:
To nikoliv, k odlivu inteligence došlo, emigrace po Bílé hoře byla masivní. Díky rozvoji nového katolického školství ovšem vyrostla nová vrstva inteligence, i když pouze katolicky orientovaná, která měla co říci a dosahovala výsledků, které lze srovnat s okolní Evropou.
souhlasím

Citace:
Protestantskou šlechtu tak v roli vlastenců nahradili katoličtí kněží?
Ano, ostatně to zdůrazňoval i sám Jirásek ve svém románu Skály. Tam jsou jako noví nositelé českého národa bráni katoličtí kněží.
Souhlasím.
Dovolil bych si však uvést ještě markantnější příklad z Jiráska a tím je obsáhlá kronika U nás, i když se odehrává ve zcela jiné době než Skály.

Citace:
Co by se podle vás stalo, kdyby se českým stavům podařilo bitvu vyhrát?
Obávám se že kdyby se tady upevnila vláda kalvínsky orientovaného Fridricha Falckého, tak by to mělo pro český národ daleko horší dopad. Fridrich Falcký byl mladý člověk, který do toho svého dobrodružství šel zřejmě s dobrými úmysly, neměl ale prakticky ničí podporu. Nezískal si u nás žádnou oblibu. Hypoteticky tak hrozila také budoucí nesvornost nekatolických konfesí a současně i ostrá nevraživost vůči katolíkům, což by mohlo zemi rozvrátit.
Pokud by byl zařazen český národ do evropské protestantské linie, tak je možné, že by na tom byl hůř, než tomu bylo v rámci mnohonárodnostní habsburské monarchie, kde měl každý národ svým způsobem právo na - moderně řečeno - sebeurčení.
Musela by zde převládnout jedna z protestantských konfesí, je ale otázka jaká. Situace u nás nebyla vůbec jednoznačná. Měli jsme zde utrakvismus, který se ještě štěpil na novoutrakvismus a staroutrakvismus. Německy mluvící obyvatelstvo se hlásilo k luterství. Byli zde i vyznavači kalvínského směru, ke kterým se přidala potom i ta do té doby ojediněle stojící jednota bratrská. Ta škála vyznání tady byla obrovská, a pokud by zvítězilo jedno z nich, samozřejmě by začalo potlačovat i ty ostatní. Jde ale pouze o můj názor v rámci virtuálních dějin.
Tady mě na doc. Čornejové velice mrzí to, jak se zcela neprofesionálně nechala vtáhnout do debaty o kontrafaktuaální historii ve stylu "co by, kdyby ...". Při vší úctě k erudici paní docentky, to neví ani ani ona a moc dobře si to uvědomuje. Slůvko "kdyby" by totiž měl mít profesionální historik zakázané a na otázku s tímto slůvkem by se měl zdráhat odpovídat.
BTW. I moje maličkost by dokázala vychrlit spoustu dojmů na téma co by se stalo, kdyby na Bílé hoře zvítězilo stavovské vojsko. Bohužel by byly diametrálně odlišné od toho, co nám zde předestřela Čornejová.
A její jakási "omluva" v poslední citované větě na podstatě věci nic nemění!

Citace:
Rekatolizace probíhala v celé Evropě.
To je velice zavádějící konstatování!
Např. ve Slezsku a v Uhrách, které byly nedílnou součástí habsburské monarchie(!), byly protestantské konfese povoleny. Troufám si zároveň tvrdit, že Čechy a Morava to s násilnou rekatolizací odnesly nejvíce, protože byly součástí Habsburkovy msty za tu "ohavnou rebelii". :|

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 12.11.2020 - 18:39 
Offline
desátník
desátník

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 529
Myslím, že paní Ivanu Čornejovou k úvaze o opačném výsledku bitvy na Bílé hoře přiměl pohled na současnou realitu religionistiky na straně protestantské jak v teologii a reálně v denominacích, kterou jde charakterizovat jako chaos, a výrazně antagonistické postoje.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 13.11.2020 - 21:44 
Offline
pavézník
pavézník
Uživatelský avatar

Registrován: 18.07.2012 - 04:41
Příspěvky: 180
Bydliště: Strakonice
Nad rozhovorem s docentkou Čornejovou se na svém blogu pozastavil i Lubomír Stejskal
https://lubomirstejskal.blog.idnes.cz/b ... x?c=760759

A zaujal mě příspěvek Jiřího Kindla v diskuzi:
To není osamocený názor historičky Ivany Čornejové a není to její názor, ale fakt získaný zkoumáním historie a dokumentů z té doby a to co ona uvádí zastávají i jiný historici a k tomu závěru došel J. Pekař. Učí se to na VŠ na Katedře dějin umění a historie.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 13.11.2020 - 22:25 
Offline
desátník
desátník

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 529
Samozřejmě, když budou hypotetický názor paní Ivany Čornejové posuzovat konfesní lidé, pak to vždy končí v osobní rovině, a to není profesionální.

Zajímavé je také zjištění, že Koniáš kázal třikrát denně. Je to zajímavé z hlediska jeho duševní výkonnosti.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: "konfesní lidé"
PříspěvekNapsal: 14.11.2020 - 12:47 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný píše:
Samozřejmě, když budou hypotetický názor paní Ivany Čornejové posuzovat konfesní lidé, pak to vždy končí v osobní rovině, a to není profesionální. ...
Tady je třeba, Karle, odlišit názor profesionála od amatéra.
U profesionála by se jednalo o profesní pochybení, amatér má na tento postoj plné právo! Amatér se totiž nemusí starat o polemiku a diskurs v akademické obci, on pouze svobodně vyjádří svůj názor. Nic víc, nic méně.

Karel Konečný píše:
... Zajímavé je také zjištění, že Koniáš kázal třikrát denně. Je to zajímavé z hlediska jeho duševní výkonnosti.
Ano.
Páter Koniáš byl věru výkonný, zejména v oblasti svých pyromanských sklonů. :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.11.2020 - 12:49 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
Kata-he-kasa píše:
Nad rozhovorem s docentkou Čornejovou se na svém blogu pozastavil i Lubomír Stejskal
https://lubomirstejskal.blog.idnes.cz/b ... x?c=760759 ...
Se Stejskalem naprosto ve všem souhlasím!
Dovolím si ocitovat pasáže, které mě zvláště zaujaly:
"K násilné germanizaci sice nedocházelo, ale k násilné a brutální rekatolizaci, surovému pronásledování nekatolíků, utrpení bezpočtu prostých lidí, kteří se provinili pouze tím, že chtěli svobodně vyznávat svoji víru, ctili Husa a toužili po tom přijímat pod obojí a číst si ve své Bibli kralické ovšem ano. Této zásadní charakteristice pobělohorského období se ovšem Ivana Čornejová téměř vůbec nevěnuje." :clap:

"Ivana Čornejová svůj špatně skrývaný prokatolický pohled na pobělohorské období uzavřela nepodloženou spekulací, která natolik poškozuje obraz evangelické strany, že se vkrádá podezření, zda nejde o záměr."
Já bych to sice takto expresivně nevyjádřil, ale podstata by zůstala. Studiem děl doc. Ivany Čornejové jsem nabyl podobného, ne-li shodného názoru. :idea:

"Je to pouze názor, ale protože ho říká odborník, má mnoho lidí tendenci jejím spekulacím věřit. Povrchní čtenář interview, a takových je v naší zemi většina, si pak z jejích slov odnese dojem, který mu nadlouho zůstane v paměti: jaké štěstí pro český národ, že na Bílé hoře zvítězila vojska katolického císaře!
Tímto „názorem v rámci virtuálních dějin“ šíří doc. Čornejová nepodložený pohled na hypotetické chování poražené strany, který vrhá na evangelíky nanejvýš nepříznivé světlo. A to by jako profesionálka dělat neměla.
Spíše bych ocenil, kdyby se v rozhovoru místo spekulací věnovala realitě a akcentovala nezměrné utrpení, které postihlo velkou část českého obyvatelstva v pobělohorské éře plné fanatické nenávisti vůči všemu nekatolickému.
" :thumbup: :clap:
K tomu věru není, co dodat!
zvýraznění: autor příspěvku

Kata-he-kasa píše:
A zaujal mě příspěvek Jiřího Kindla v diskuzi:
To není osamocený názor historičky Ivany Čornejové a není to její názor, ale fakt získaný zkoumáním historie a dokumentů z té doby a to co ona uvádí zastávají i jiný historici a k tomu závěru došel J. Pekař. Učí se to na VŠ na Katedře dějin umění a historie.
Že se to učí na VŠ v polistopadové éře našeho vysokého školství je pro mne, pane Kindle, naprosto irelevantní!

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.11.2020 - 18:29 
Offline
desátník
desátník

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 529
Tato reakce je celkem pochopitelná a očekávaná. Já mám na mysli naivitu chápaní historie a schopnost porozumění mezi lidmi. To se již dostáváme k filosofii a ke korektosti vyjadřování a jednání. Někteří filosofové mají názor vycházející z vývojové teorie, že když se tlupy lidoopů k sobě navzájem chovaly hrubě, že i my se máme k sobě navzájem chovat hrubě, a že je to tak správné. :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.11.2020 - 21:29 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
JM píše:
Málokdo si v současnosti uvědomuje, že bez vítězné husitské revoluce, od jejíhož vypuknutí vloni uplynulo 600 let, by nebylo ani reformace české, ba dokonce ani Jednoty bratrské. Česká reformace přetrvala na výsluní našich národních dějin úctyhodných více jak 200 let a o celé jedno století předběhla tu evropskou. To si taky málokdo dnes uvědomuje. A tato naše reformace má dva nepřehlédnutelné milníky. Tím prvním je mistr Jan Hus, který stanul na jejím počátku, a na jejím konci se příznačně tyčí Jan Amos Komenský (*1592 †1670).
Letos si budeme připomínat 350. výročí úmrtí této významné a světově proslulé osobnosti našich dějin. A to je věru hodně kulaté jubileum! ...
... ano, dnes je tomu právě 350 let,
které uplynuly od smrti tohoto významného Čecha a "učitele národů" Jana Amose Komenského.

Komenský zemřel dne 15. listopadu 1670 v požehnaném věku 78 let. Odešel od rozdělané práce a od nedokončeného díla a byl - jak známo - pohřben v Naardenu. V letech 1935 až 1937 upravila Československá republika bývalý valonský kostelík, v němž spočinuly Komenského ostatky, na důstojné mauzoleum.
Příloha:
JAK16.jpg
JAK16.jpg [ 129.55 KiB | Zobrazeno 6781 krát ]

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 16.11.2020 - 11:26 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 12.01.2015 - 10:22
Příspěvky: 141
Jen k onomu údajnému výkladu Bílé hory podle Pekaře na VŠ (resp. na nějaké katedře). Podle mě by to zas nebylo tak špatné, protože Pekař sice např. upozorňuje na hypotetické nebezpečí při vítězství druhé strany, ukazuje, že celé pobělohorské období nelze šmahem negovat, ale v žádném případě nezamlčuje tragické důsledky, jež bitva měla. Problém by nastal, kdyby toto základní Pekařovo hledisko bylo zdeformováno jen na jednu stránku. No, doufám, že se tak neděje a že i současné rozhovory historiků, které by zavdávaly takovému pohledu, jsou jen daní za krátký formát, kde nelze všechno vyložit (a kde bohužel přednost asi mají ty "senzačnější" teze...).


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 44 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 59 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz