Právě je 19.04.2024 - 07:28

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 181 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 19.03.2009 - 22:03 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Jiří Motyčka píše:
Motto: "Od počátku svého studia jsem si učinil zásadou, že kdekoli poznám mínění správnější, ihned upustím od svého a pokorně a radostně přijmu názor odůvodněný lépe, věda, že to, co víme, je zcela nepatrným zlomkem toho, co nevíme." (M. Jan Hus)

Tím se přeci řídil až do své mučednické smrti. Nepřesvědčili jej z Písma a proto nemohl odvolat. Pokud tedy pomineme papeženecké výmysly typu, že se Mistr Jan prohlašoval doplněním Boží trojice :roll: .

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 26.06.2009 - 07:24 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Je markantní rozdíl mezí normální lidskou úctou k Marii, kterou maji všichni protestanti včetně Mistra Jana a s jejím neopodstatněným zbožťováním jakou maji papeženci. Je snad logické, že Syn Boží musel přijít na svět skrze nějakou ženu. Že to bylo zrovna Marii je více méně náhoda, nikoliv její zásluha. Zásluha hodna tisíců soch, obrazů či Mariánského kultu.
Toto jsme zde již ale probírali několikrát.

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 26.06.2009 - 09:30 
Offline
křižák

Registrován: 08.02.2009 - 17:13
Příspěvky: 627
Bydliště: jihovýchodní Morava
Sabin píše:
Je markantní rozdíl mezí normální lidskou úctou k Marii, kterou maji všichni protestanti včetně Mistra Jana a s jejím neopodstatněným zbožťováním jakou maji papeženci. Je snad logické, že Syn Boží musel přijít na svět skrze nějakou ženu. Že to bylo zrovna Marii je více méně náhoda, nikoliv její zásluha. Zásluha hodna tisíců soch, obrazů či Mariánského kultu.
Toto jsme zde již ale probírali několikrát.

Doporučuju, aby sis ty Husovy řádky přečetl, než o tom budeš něco psát. Katolíci by se za ta Husova slova o Panně Marii vůbec nemuseli stydět. Jo a Hus nebyl protestant. Zemřel jako katolík. Sice stižený všemi možnými tresty, ale katolík. :D

_________________
Ut omnes unum sint.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 26.06.2009 - 09:41 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Opět halíkovská lež jako papeženecká věž. Kdosi tu pořád chytračí, ale bohužel se nějak nedaří. :lol:
Mistr Jan byl vyobcován z řad "svaté" církve římské jako zatvrzelý kacíř. Tudíž když byl zavražděn nebyl členem tohoto spolku.
Toto už jsme zde ale také plnokrát probírali. Takže opět ztráta času. :roll:

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: katolík nebo protestant?...
PříspěvekNapsal: 26.06.2009 - 11:02 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
Jan píše:
... Jo a Hus nebyl protestant. Zemřel jako katolík. Sice stižený všemi možnými tresty, ale katolík ...
Je mi naprosto jasný, že by si to katolíci tak přáli. Někteří možná i z nezištných důvodů. (Obávám se však, že stejně ne všichni.)

Ale musím tě zklamat, opravdu tomu není tak, jak píšeš v citovaném. Je to bohužel pro katolíky a bohudík pro nás poněkud "složitejší". Tuto svoji tezi však podpořím vyjádřením z pera daleko povolanějšího člověka než je moje nepatrnost, totiž pregnantním a srozumitelným vysvětlením tohoto problému od Mgr. Dalibora Molnára, evangelického kněze.
A o tom jsme už tady taky psali několikrát, mj. také v tématu o "Svatořečení Jana Husa" (viz např. tady), takže se domnívám, že z našeho pohledu už není třeba se k tomu neustále vracet.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 26.06.2009 - 17:16, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 26.06.2009 - 12:43 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Mimochodem děkuji za pochvalu mé otevřenosti. Třeba to někomu pomůže, když uvidí že to jde, ale zpátky v tématu.
Těžko říci co by Mistr Jan udělal kdyby nebyl zavražděn, ale je silně pravděpodobné, že by to tak takto dopadlo.
Stejně těžko je říci, že byl Jeroným Pražský pravoslavný. Nejsou o tom sice důkazy, ale je to velice pravděpodobné.
K obojemu stačí vycházet z jejich učení a vysledek je zcela zřejmý.

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: katolík nebo protestant?...
PříspěvekNapsal: 26.06.2009 - 22:53 
Offline
křižák

Registrován: 08.02.2009 - 17:13
Příspěvky: 627
Bydliště: jihovýchodní Morava
Při vší úctě k výše zmíněnému, nic to ostatně nemění na tom, že Husova Mariánská zbožnost byla katolická. Stačí si přečíst mnou zmíněný text z pera samého Husa.

_________________
Ut omnes unum sint.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: katolík nebo protestant?...
PříspěvekNapsal: 27.06.2009 - 09:27 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
Jan píše:
Při vší úctě k výše zmíněnému, nic to ostatně nemění na tom, že Husova Mariánská zbožnost byla katolická. Stačí si přečíst mnou zmíněný text z pera samého Husa.
Jo, to už tady píšeš nejmíň potřetí, ale není toho vůbec třeba, neboť o tom se snad s tebou nikdo nepře. A nechytej se, prosím, nezpochybnitelného Husova vztahu k Bohorodičce, jak tonoucí katolík stébla. Když to chceš mocí mermo v těchto souvislostech neustále akcentovat, možná by nebylo od věci, se spíše zamyslet nad tím, proč např. právě tohle kostničtí jestřábi, kteří poslali Husa na smrt, nevzali do úvahy aspoň jako malou polehčující okolnost. I jim muselo být přece velice dobře známo, že ti praví kacíři se vyznačovali mj. i tím, že zpochybňovali roli Panny Marie nejen ve Vánočním ale i v pašijovém Velikonočním příběhu.

Ale k věci. :!: Moje předchozí replika se týkala opravdu úplně něčeho jiného, totiž že Hus nezemřel jako katolík.
Protože tě už znám a vím, jak se snažíš moje reakce - tedy pokud na ně vůbec odpovíš - průhledně zamlouvat, či jimi dokonce manipulovat, tak ještě tu pasáž z citace, na niž přesně svojí repliku cílím, raději zvýrazním tučně. :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: moderní názor na Husa
PříspěvekNapsal: 08.07.2009 - 11:35 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
Velice zajímavý, neotřelý ale především moderním způsobem prezentovaný názor na mistra Jana Husa v souvislosti se "Zprávou o mistru Janu Husovi v Kostnici Petra z Mladoňovic" najdete také tady ...

Je vhodné si takovéto postřehy našich současníků připomínat především v těchto dnech, kdy si připomínáme 594. výročí Husova upálení.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 09.07.2009 - 01:09 
Offline
křižák

Registrován: 08.02.2009 - 17:13
Příspěvky: 627
Bydliště: jihovýchodní Morava
Pravoslavní svatí Jeroným a Jan, mučedníci kostničtí

Pravoslavná církev v Československé republice byla v plnosti obnovena tím, že povstal po tisíci letech na české půdě první nástupce sv. Gorazda, učedníka sv. Metoděje (po jehož smrti byl záhy vyhnán zlořečeným knížetem Svatoplukem). Tím nástupcem byl Gorazd II. (Pavlík; + 1942). Při svém obnovení místní pravoslavná církev reflektovala sebe jako církev cyrilometodějská a husitská. Hus byl považován za "neoficiálního" pravoslavného svatého. Po celou meziválečnou dobu (podle vzpomínek starých věřících, pamětníků na prvorepublikové poměry) byla nějaká forma úcty k Janu Husovi neoddělitelná od života zdejší pravoslavné církve, ba, lze říci, byla vedle cyrilometodějství jedním z charakteristických rysů tehdejší tváře českého pravoslaví. Tento prvek české pravoslavné zbožnosti však postupně slábne po 2. světové válce, což souvisí s celkovým potlačováním zbožnosti (např. bylo zakázáno zapalování slavnostních hranic v den památky upálení Husova) a jistě spolupůsobila i komunistická propaganda, která v očích lidu diskreditovala Husa i husitství tím, že z nich učinila "první naše revolucionáře" (kdo jste absolvovali komunistické školství, jistě vám zůstal v paměti slogan "husitské revoluční hnutí"). S následky komunistické "ideologické masáže" se potýkáme dodnes (a nejen co se pohledu na husitství týče).

Dnes je však už jasné, že vztah České pravoslavné církve k Husovi v době první republiky rozhodně nebyl jen dobovou záležitostí (ovlivněnou společenským klimatem tehdejší společnosti). Vidíme totiž, že myšlenka Husovy svatosti stále žije a znovu a znovu v každé generaci pravoslavných Čechů si nachází své stoupence. Právě tento jev, kdy památka muže Božího nezapadá, ale sama si povolává v každém pokolení nové své vyznavače, je v Pravoslaví považován za neklamný příznak svatosti. Podobně se v Rusku nedařilo potlačit svatou památku cara mučedníka Nikolaje II. Tak i u nás si kostničtí mučedníci Jeroným a Jan volají stále další pravoslavné ctitele - přes všechny nepříznivé okolnosti, přes zamlžování otázky Husovy z nejrůznějších stran, přes nepochopení některých pravoslavných, kteří vidí v Janu Husovi protestanta a památku Jeronýma Pražského prostě ignorují.

Právě skutečnost, že si Husa přivlastnily reformační církve (či novodobá ultraliberální Československá církev), vytváří pro pravoslavného křesťana mimoděk jistou překážku ve vztahu k Husovi a působí pochopitelně značně odrazujícím dojmem. Proto se tito pravoslavní často neuvědoměle stavějí na pozice kostnického koncilu.

Obnovení Pravoslaví v Čechách, celé dílo sv. mučedníka Gorazda a jeho myslitelský odkaz si bez úcty k Janu Husovi vůbec nelze představit. Osobně se domnívám, že obnovení českého pravoslaví je vlastně zázrak, který kromě sv. Cyrilu a Metodějovi můžeme přičítat i svatým mučedníkům kostnickým. Zvláště sv. vladyku Gorazda nepochybně posilovala právě památka Mistra Jana v těch nejtěžších dobách, kdy se zdálo, že udržet pravdu Pravoslaví v našich podmínkách je prostě nadlidský úkol... To byly ty chvíle, kdy vladyka Gorazd stál se svou věrností Pravoslaví - podobně jako mučedník Jan - téměř proti všem.

Ze strany skeptických pravoslavných bývá Husovi vytýkána neuchopitelnost jeho díla a mučednického svědectví na rovině dogmatické (v nejužším významu toho slova - tj. nevidí u něho plnost pravoslavných věroučných formulací, resp. vyvracení papežských herezí z pozice explicitní pravoslavné dogmatiky). Jenže takové dogmatické uvědomění rozhodně nenalezneme ani u mnoha prvokřesťanských mučedníků! O Husovi se píše: "On neumřel za nějaké dogma, ani za princip svobody - jak se obyčejně praví - ale za křesťanskou pravdu." My pravoslavní přece víme, že "křesťanská pravda" je vlastně tajemným souhrnem všech dogmat, je to vyznávání Krista, který o sobě pravil: "Já jsem pravda."

Husova cesta k poznání této pravdy (a k rozpoznání, kde tato pravda není) vedla skrze mravní vědomí. To zcela odpovídá pravoslavnému chápání, které ví, že nemůže být pravda hlásána nemravníky. Stání v pravdě jde vždy ruku v ruce s vysokou mravností (a naopak - hereze bývají pravidelně spojeny s mravním úpadkem či s vyloženou nemravností: o tom se přesvědčila Církev na prvním všeobecném sněmu na příkladu Áriově, podobně i na příkladu dalších heretiků, a v neposlední řadě i na příkladu papežství). Proto je možno o Husovi napsat: "On nebyl s to dokázati dogmaticky neplatnost papežských nároků, ale jej přesvědčila jejich mravní nemožnost." "Zastával práva křesťanské mravnosti, a nikoli nějaká dogmata."

A co se týče vztahu Husa k východní církvi: "znal nebo cítil, že její velicí biskupové vyznávali pravou víru; pociťoval lehkou možnost spojiti se s ní (tj. neměl vůči tomu zábrany; pozn. red.), poznávaje, že jeho vlastní víra jen málo kde "ve slovích", ale ne "v úmyslu" se různí od vyznání východní církve." Právě "příkladem řecké církve Hus dokazoval, že papežská moc nemá božského původu".

Zamítal bludy Viklefovy, přebíral však od něho argumenty proti papežství. V některých ohledech (např. učení o očistci) se nedokázal oprostit od toho, v čem byl vychován v římské církvi a co mu bylo klamně předkládáno jako víra starokřesťanská. Tyto nedostatky však nepochybně napravuje jeho boj proti Římu jakožto "lůnu herezí" a především jeho krvavý křest, kterým přijímá plně pravoslavnou a dokonalou víru jako první mučedníci, kteří mnozí nebyli vzděláni ve víře, ale obětovali své životy z lásky ke Kristu.

Kdybychom chtěli odmítat Husovo napojení na Pravoslaví z důvodu infikovanosti jeho víry nějakými římskými dogmaty, pak bychom snad měli žádat dodatečné anathemovaní řady ruských pravoslavných biskupů, kteří žili v 19. a začátkem 20. století, kdy měla Ruská církev veliký problém s pronikáním západních dogmatických vlivů do svého učení (viz např. synodální schválení učení o stvořených energiích). Někteří z biskupů, jejichž víra mohla být infikována nepravoslavnými vlivy, se po bolševické revoluci stali mučedníky. Bude jim snad někdo soudný upírat svatost?
Považovat Husa za reformátora, či zakladatele reformace, je liché. Reformační církve si Husa přivlastňují zcela neprávem. Mistr Jan je totiž od nich oddělen v samotném eklesiologickém principu - čili v přímo v základním pohledu na Církev. Jan Hus "sám nebyl reformátorem v tom smyslu, jak byli zakladatelé protestantských a jiných sekt. On nezamýšlel založit novou církev, ale věře v posloupné trvání jediné pravé církve obecné, naléhal pouze na očištění katolické církve od zlořádů a lživých učení, hlavně od papežství, které odsuzoval ne následkem dogmatických vývodů, nýbrž jakožto založení nemravné. Husův osobní směr činil jeho pohledy v základech příbuznými s učením pravoslavné církve." (Str. 48 ) Husovo "naléhání na očištění římsko-katolické církve od zlořádů a lživých učení", je vlastně totéž, jako bychom řekli, že naléhal, aby se západní církev vrátila k Pravoslaví.

Husovo učení v krátkosti:
- věřil v proměnu chleba a vína na Tělo a Krev Kristovy
- přičítal velmi velkou působnost orodování svatých
- ačkoliv napsal traktát proti klanění se (adoration) obrazům, uznával v něm, že můžeme kolena ohýbati, s prosbami se obraceti, podávati dary a rozsvěcovati svíčky před obrazy Ježíše Krista a kteréhokoliv svatého, jen když to nečiníme obrazu samému, nýbrž tomu, koho představuje" (to zcela ve shodě s pravoslavným uctíváním ikon dle formulace VII. všeobecného sněmu; pozn. red.)
- byl přesvědčen o potřebě zpovědi (odmítl jen zpověď v hodinu popravy)
- uznával sedmero svátostí
- ani ohledně právoplatnosti ústní tradice neměl pochybnosti, protože se jí dovolával.
(Dokonce i protestant Lenfant, + 1728, ve své Historii koncilu kostnického, nevidí jiný důvod jeho odsouzení pro kacířství v Kostnici než odmítání římského papismu; a sám při tom Husa dává do souvislosti s tou "velikou částí křesťanstva", od níž se odtrhl západ, tj. západní církev.) (Zdroj: A. F. Hilferding; viz níže)
Jeroným Pražský se sjednotil s pravoslavnou církví, o tom nelze pochybovat. Lze si představit, že by se s tímto jeho krokem Hus neztotožňoval? Jak by se pak tito dva nejbližší přátelé a spolubojovníci za křesťanskou pravdu mohli spolu modlit či spolu přijímat Eucharistii? O žádné roztržce mezi nimi nemáme ani náznaku. Naopak - o Jeronýmově kroku Hus věděl a velice tvrdě jej hájil před útoky vídeňského profesora Sybartha. Je zcela logické domnívat se, že Hus se chystal ke stejnému praktickému kroku, jako učinil Jeroným, ale okolnosti jeho uvěznění a umučení již mu to nedovolily.

O Husově víře a smýšlení vydává názorné svědectví další vývin událostí a počínání jeho následovníků - Husitů, kteří zahájili kroky ke sjednocení své církve s Pravoslavím a vyslali za tím účelem poselstvo do Konstantinopole (viz Husité a pravoslaví). Pravoslavnost husitské víry pak byla uznána na synodě v Konstantinopoli (viz článku Husité a pravoslaví List Konstantinopolské církve Čechům).
-----------------------------------

Základní rys příbuzenství Jana Husa s pravoslavnou církví je v jeho mravním důrazu na trvání v křesťanské pravdě - to je přece mravní základ Pravoslaví! Jaký jiný důvod má pravoslavné oddělení od Říma či od protestantů, než trvání v pravdě? Co odlišuje křesťanství od ostatních náboženství? Křesťanství je Bohem zjevená pravda. K čemu vede pravoslavná církev svá dítka? K vyznávání pravdy, k přání pravdě k hájení pravdy. Do čeho nás Církev uvádí? Do poznání pravdy. Pravdy o Bohu a pravdy o člověku (to je jádro celého křesťanského učení). S čím nás Pravoslaví sjednocuje? S pravdou - s vtělenou Pravdou, kterou je Pán Ježíš Kristus.



Použity citáty z knihy A. F. Hilferdinga: Hus a jeho poměr k pravoslaví; 1923

Některé starší zdejší články s touto tématikou: z r. 2007 a z r. 2008

citováno z www.ambon.or.cz

_________________
Ut omnes unum sint.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 09.07.2009 - 18:09 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
Jen pár poznámek ...

Citace:
... Právě skutečnost, že si Husa přivlastnily reformační církve (či novodobá ultraliberální Československá církev) ...
Obávám se, že tomu tak není a jedná se o omyl nebo přinejmenším o nedorozumění. Proč?
Nikdo si Husa nechce v sobeckém smyslu slova přivlastnit, Hus je nás všech, kteří se hlásíme k občanství ČR, s výjimkou těch katolíků, kteří se od něj nepokrytě distancují ať už z jakéhokoli důvodu.
To, že se "některé" církve hrdě hlásí k Husovu odkazu přece neznamená, že by si ho "přivlastnily" nebo chtěly přivlastnit. To je absurdní. Vlastnictví je totiž úplně o něčem jiném.

Citace:
... Považovat Husa za reformátora, či zakladatele reformace, je liché ... On nezamýšlel založit novou církev ...
Opět nemohu souhlasit. :!:
Reformátor, který se upřímně snaží o reformu církve, nemusí chtít hnedle založit novou církev a přesto je to reformátor. (To nakonec potvrdil i Vatikán.) No, a pokud sama římská církev není schopna se sama zreformovat zevnitř, tak nezbývá nic jného, než založit (jinou) církev, církev reformovanou. A tomu se pak říká reformace. A na to by Hus, pokud by neskončil na hranici, taky dříve či později přišel. :wink:

Citace:
... Reformační církve si Husa přivlastňují zcela neprávem ...
Viz výše. :!:
Když si nikdo nic nepřivlastnil, pak o žádném neprávu nelze hovořit. To je logické, že. :wink:

Ostatní no comment.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 09.08.2009 - 21:10, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 09.07.2009 - 19:11 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Plně s tebou souhlasím bratře Jiří a opět obdivuji tvou trpělivost a vzdělanost. Tohle už jsme tady probírali snad 100x, ne? To už nás učili na prvních lekcích psychologie: Kdo nechce slyšet, tak prostě neslyší.

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: zápas
PříspěvekNapsal: 09.07.2009 - 22:02 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8711
Bydliště: Athény východních Čech
Sabin píše:
Plně s tebou souhlasím bratře Jiří a opět obdivuji tvou trpělivost a ...
Děkuju, ale o moji hříšnou nádobu v prvém plánu vůbec nejde, jde o Věc. Ano, s velkým "V", to není překlep.

Jde totiž o Husa, o husitství, o reformaci a v neposlední řadě i o neokázalé vlastenectví. Jak je i z tohoto fóra patrné, je třeba neustále vést zápas za obrodu myšlení, za to, na čí straně je pravda, i když ne ta Husova. O té netřeba ani v nejmenším pochybovat. Jde o to znovu poopravit a narovnat názory na husitství, které se tady objevily po listopadu '89. Jo, je to běh na dlouhou trať a jen vytrvalí, trpěliví a tolerantní si ten svůj úsek štafety se ctí uběhnou ...
Nechci bejt patetickej, to není můj styl, ale jsem rád, že naše fórum pomáhá tříbit názory nejen věřících, ale i ateistické majority. A pro ty posledně jmenované je to bezesporu ještě daleko důležitější ... :idea:

Sabin píše:
... Tohle už jsme tady probírali snad 100x, ne? ...
Jj, máš pravdu.
Já jen v souvislosti s tím pravoslavím, který v tom má zřejmě taky ňákej hokej ... :|

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re:
PříspěvekNapsal: 13.07.2009 - 14:07 
Offline
příslušník chudiny

Registrován: 13.07.2009 - 13:53
Příspěvky: 8
Bydliště: Východní Čechy i Praha
Někdo jako J. Hus by se nám hodil i v dnešní době, kdy se politika stává synonymem obžerství a zlodějiny.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 20.07.2009 - 18:34 
Offline
křižák

Registrován: 08.02.2009 - 17:13
Příspěvky: 627
Bydliště: jihovýchodní Morava
Jiří Motyčka píše:
Jen pár poznámek ...

Citace:
... Právě skutečnost, že si Husa přivlastnily reformační církve (či novodobá ultraliberální Československá církev) ...
Obávám se, že tomu tak není a jedná se o omyl nebo přenejmenším o nedorozumění. Proč?
Nikdo si Husa nechce v sobeckém smyslu slova přivlastnit, Hus je nás všech, kteří se hlásíme k občanství ČR, s výjimkou těch katolíků, kteří se od něj nepokrytě distancují ať už z jakéhokoli důvodu.
To, že se "některé" církve hrdě hlásí k Husovu odkazu přece neznamená, že by si ho "přivlastnily" nebo chtěly přivlastnit. To je absurdní. Vlastnictví je totiž úplně o něčem jiném.

Citace:
... Považovat Husa za reformátora, či zakladatele reformace, je liché ... On nezamýšlel založit novou církev ...
Opět nemohu souhlasit. :!:
Reformátor, který se upřímně snaží o reformu církve, nemusí chtít hnedle založit novou církev a přesto je to reformátor. (To nakonec potvrdil i Vatikán.) No, a pokud sama římská církev není schopna se sama zreformovat zevnitř, tak nezbývá nic jného, než založit (jinou) církev, církev reformovanou. A tomu se pak říká reformace. A na to by Hus, pokud by neskončil na hranici, taky dříve či později přišel. :wink:

Citace:
... Reformační církve si Husa přivlastňují zcela neprávem ...
Viz výše. :!:
Když si nikdo nic nepřivlastnil, pak o žádném neprávu nelze hovořit. To je logické, že. :wink:

Ostatní no comment.
Je možnost tyto postřehy poslat přímo autorům: ambon@or.cz

Jiří Motyčka píše:
To nakonec potvrdil i Vatikán
S Vatikánem u pravoslavných pohoříš, většina pravoslavných bere nás katolíky jako heretiky stejně jako vás protestanty.

_________________
Ut omnes unum sint.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 181 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 65 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz