Právě je 26.04.2024 - 08:02

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 

Hodnocení knihy (1 až 5 jako ve škole)
1 0%  0%  [ 0 ]
2 0%  0%  [ 0 ]
3 0%  0%  [ 0 ]
4 67%  67%  [ 2 ]
5 33%  33%  [ 1 ]
Celkem hlasů : 3
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 12.11.2011 - 17:35 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8714
Bydliště: Athény východních Čech
Název: Husitské revoluční hnutí
Autor: PhDr. Josef Macek
Vydalo: Nakladatelství Rovnost, Praha 1952
Obal:
Obrázek

Tato recenze se bude týkat především autora a jeho raného období publikační činnosti, do něhož tato knížka spadá (diskuse o J. Mackovi viz také v této recenzi).
Josef Macek patřil v období, o němž bude řeč především, mezi klasiky marxistické historiografie se stalinistickým akcentem. V době, kdy tuto knihu psal, si jako mladý historik programově a cíleně budoval kariéru "dvorního" husitologa, který bude mít patent na bolševický výklad husitské revoluce. To se někomu může zdát jako příliš příkré hodnocení, ale je třeba si uvědomit, že se nacházíme na počátku 50. let minulého století, kdy se utvářela marxistická koncepce pojetí husitství. A mladí lidé bývají ambiciózní ve všech dobách. S pomocí aplikace marx-leninských děl a vyzbrojen poučkami Stalina a Gottwalda se pustil s vervou do díla.

Kniha je psána zcela ve smyslu politické objednávky té doby. Základními Mackovými východisky jsou Engelsova Německá selská válka a Leninova teorie o všeobecné krizi kapitalizmu, která je nahrazena oprášenou "všeobecnou krizí feudalizmu" ve 14. a 15. století.
Když jsem byl za minulého režimu na vojně, tak nás politruk seznamoval s primitivně jednoduchou poučkou o tom, že pokud se na dějiny, mezinárodní politickou situaci a politiku vůbec budeme dívat prizmatem "třídního boje", tak se nemůžeme v jejich hodnocení splést. A přesně tohle bylo dalším z Mackových východisek při koncipování této knížky, resp. komunistické příručky o husitství.

Nejpokrokovější složka husitství, tzn. městská a venkovská chudina, vedla dle této knížky svůj třídní zápas proti vykořisťovatelům, kterými byli světský a především církevní feudál, jenž v bolševickém žargonu padesátých, ale i normalizačních let představuje reakci. Problém byl s měšťanstvem. Ale i s tím si Macek poradil, a to docela šalamounsky. Měšťanstvo, které nazývá měšťanskou opozicí rozdělil na radikální a konzervativní křídlo. Tady si Macek jakoby protiřečí. Připouští, že radikální křídlo měšťanské "opozice" – jak už z adjektiva "radikální" vyplývá – se občas spojilo s tou pokrokovou složkou husitství. Některé skupinky měšťanstva (pochopitelně ty chudší) se tedy přimkly k revoluci, ale to ještě neznamená, že bychom husitskou revoluci měli nazývat buržoazní revolucí. Tomuto nejen v marxistické historiografii používanému výrazu se Macek úzkostlivě vyhýbá, a proto důsledně aplikuje označení husitské revoluční hnutí (str. 165).
Podle Marxových dějinných zákonitostí společenského vývoje je buržoazie povolána k tomu, aby vyvrátila feudální řád. Husitské měšťanstvo však k tomuto historickému stádiu ještě nedospělo. A nejpokrokovější složky společnosti, tj. městský proletariát a venkovská chudina, tento nadčasový úkol taky nemohly splnit, neboť jim stále někdo házel klacky pod nohy. Jeden klacek taky hodil samotný Žižka, představitel měšťanské opozice, když vyhladil táborské heretiky (viz druhá část recenze).

V tomto článku autor této recenze mj. napsal: "... nelze se rovněž zhlédnout v závěrech marxistické historiografie, která husitské (utra)levici věnovala pochopitelně adekvátní pozornost jako jakémusi ideologickému představiteli chudiny. Tomuto typickému tzv. 'třídnímu přístupu' se mnozí marxističtí badatelé samozřejmě nevyhnuli." Ani Josef Macek v knížce o husitském revolučním hnutí se tomu "nevyhnul" a beze zbytku to potvrzuje, když tvrdí, že "takovéto názory pikartů mohly vyvěrat jedině v důsledku úzkého spojení s chudinou, jíž byli pikartští kazatelé mluvčími". Avšak při kratičké zmínce o adamitech najednou jakoby Macek trpěl argumentační nouzí. Názor na adamity od Vavřince z Březové, kterého Macek charakterizuje jako "fanatického odpůrce chudiny", zcela odmítá (str. 93). Likvidaci těchto heretických skupinek vzešlých z táborského prostředí považuje za zlomový, negativně prezentovaný milník revoluce, neboť prý vyhlazením pikartů skončilo husitské revoluční hnutí (str. 94). Jedině chiliasti jako reprezentanti chudiny se snažili o vytvoření beztřídní společnosti tím, že chtěli rozbít feudální řád. Tyto smělé myšlenky jim však překazila měšťanská opozice. I Macek si povzdychne, o kolik století tyto pokrokové myšlenky předběhly dobu. Až komunistická strana jako pravá představitelka dělnické třídy v čele se soudruhem Gottwaldem tyto utopické představy táborských chiliastů přetavila ve skutečnost. (Pozn.: Je však nutno dodat, že je "přetvořila" v tak drsnou realitu, že z ní šla hlava kolem celému světu.)
Také čtyři pražské artikuly jsou pro Macka jen jakýmsi minimalizovaným programem, který mohl stačit tak akorát měšťanské opozici k uskutečnění jejich cílů a když jich dosáhla, tak husitský program bez skrupulí odhodila. Pracující lid považoval čtyři pražské články "za pouhý úvod k úplnému odstranění feudalismu" (str. 98 ), chtěl tedy více než pouze to, co reprezentovaly, ale bohužel mu v tom reakční síly zabránily.

pokračování ...


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 15.11.2011 - 20:16, celkově upraveno 4

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: HRH - Macek II. část
PříspěvekNapsal: 14.11.2011 - 21:57 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8714
Bydliště: Athény východních Čech
dokončení ...

Želivský v Mackově pojetí je zosobněním revolucionáře moderního střihu, který se pod praporem s kalichem (škoda jen, že biblický symbol kalicha nešel nějak "nahradit" pěticípou hvězdou) postavil do čela pražské chudiny, vnímané jako archetyp proletariátu. Buržoazní historiografie reprezentovaná V. V. Tomkem a Josefem Pekařem tohoto skvělého revolucionáře a vůdce pražského proletariátu jen pomluvila. Na str. 107 Macek tyto "pomluvy" rozebírá a zároveň "vyvrací".
Nelze se také nezmínit, jak se Macek vypořádal s Husem a Žižkou. Hus je kritikem "feudálního vykořisťování" (str. 47), revolucionářem proti zlořádům a revolucionářem spjatým s revolučním lidem. Dozvídáme se, že by Hus nepřežil útrapy žaláře a strach ze smrti "bez pevného zakořenění ... v radostech i strastech prostých lidí, celé české země ...". Marxistickému ateistickému historikovi se z pochopitelných důvodů do Husova uvažování nevešla jeho hluboká víra v Boha a spásu své ztýrané duše. To na jedné straně. Na straně druhé však neopomenul "objevně" přirovnat Husovu korespondenci z Kostnice k Fučíkovým motákům z nacistického vězení, z nichž pak vzešla Reportáž psaná na oprátce. (str. 50).
Žižka se ocitá ve středu Mackova politicko-ideového spektra jako jeden z představitelů měšťansko šlechtické opozice, jejímž byl mluvčím. Byl tedy mužem středu, a proto dle Macka "jeho politická koncepce postupovala jak proti reakci (rozuměj feudálům i bohatým patricijům – pozn. JM), tak i proti chudině." Zároveň "nepřestal být nikdy vskutku lidovým vůdcem", protiřečí si Macek na str. 114. Na jiném místě zase tvrdí, že "Jan Žižka ... nemohl mít sympatie k zespolečenštění statků a chiliasmu" (str. 97). Ještě bylo potřeba vyřešit Žižkovo vypořádání se s táborskými sektáři. I to Macek zvládá s bravurou sobě vlastní, když říká, že "Žižkův boj proti pikartům nemůžeme a nesmíme (dokonce! – pozn. JM) hodnotit jako projev nerozvážnosti či zpátečnictví" (str. 98 ). Josef Macek to "omlouvá" tím, že nepřemožitelný hejtman byl přece představitelem měšťanské opozice atd. Tam, kde se mu nedostává relevantního zdůvodnění, použije těchto nebo podobných zkratkovitých tezí a utíká od problému, s nímž si evidentně neví rady. Z tohoto i jiných výše uvedených příkladů je naprosto zřejmé, že to jedině správné vysvětlení použít nemohl nebo spíše nechtěl. Oním "jednoduchým" vysvětlením byly pochopitelně důvody náboženské (v kontextu složité doby) a chtěl bych věřit tomu, že tohle už tehdy i Macek věděl.

Optika, jíž autor této komunistické příručky o husitství nahlíží na Lipany, nemůže nikoho překvapit. Byla to podle něj tragická porážka těch nejpokrokovějších složek husitství. Tuto porážku jim uštědřila domácí reakce, které se k tomu, aby zradila revoluci, neváhala spojit se zahraniční reakcí. Bitvou u Lipan definitivně končí husitské revoluční hnutí. K porážce přispěla i zrada Jana Čapka ze Sán, který prý ani na výzvu Prokopa Holého nezasáhl do boje. Přestože vlastní průběh bitvy Macek vylíčil na pár řádcích, je překvapivě věrohodný(!), ať už k tomu dospěl sám, či nikoli.

V závěrečných třech kapitolách se Macek zabývá významem husitského revolučního hnutí, jeho "revolučními tradicemi" a historiografií zabývající se husitstvím. V posledně jmenované kapitole si to autor recenzované knížky mj. "vyřídil" s "buržoazním historikem" Josefem Pekařem.
Na str. 159 Macek pateticky tvrdí, že "husitské revoluční hnutí bylo až do 15. stol. nejmohutnějším třídním bojem světových dějin v epoše feudalismu". Pomineme-li ideologický podtext této teze, tak s politováním musíme konstatovat, že o reformaci české klasik marxistické historiografie neví, či spíše nechce vědět zhola nic.
Pozn.: Daleko horší však je, že stejné fatální chyby se buď vědomě či nevědomky dopouštějí současní publicisté a různí všeználci, kteří u husitství změnili pouze znaménka, která mu přiřkl minulý režim.
Ateista Macek má k reformaci na str. 175 pouze tuto ahistorickou poznámku: "Od tohoto revolučního pojetí husitské tradice je nutné však v 15. století odlišit kult husitství v oficiální utrakvistické církvi, jež se snažila zbavit husitskou tradici jejího revolučního jádra. V témže smyslu – totiž chápat husitství jenom jako projev náboženské reformace – obracely se k husitské tradici protestantské církve v 16. století. Byl to zcela vědomý pokus o zfalšování revolučního smyslu husitské tradice." Trochu slitování má pouze s Jednotu bratrskou ("K husitskému revolučnímu hnutí se přihlásila i vznikající Jednota bratrská ..."), když dodává, že se v ní "soustřeďoval odíraný venkovský lid a dával tak najevo svůj skrytý odpor proti feudálnímu pořádku" (str. 175).
V závěrečných kapitolách je zase na vícero místech akcentován nadčasový pokus o vytvoření beztřídní společnosti, ale "spravedlivější společenský řád" uskutečnila až vítězná dělnická třída. Obsedantně je znovu předestřena výše zmiňovaná představa o takřka shodných cílech radikálních husitů a komunistů.

Na závěr je třeba si položit otázku, zda má v současnosti vůbec smysl číst, resp. recenzovat takovýto druh – skoro se mi příčí napsat "odborné" – literatury. Domnívám se, že má, a to hned z několika důvodů. Dozvíme se z ní např., jak poúnorová marxistická historiografie prezentovala husitství nebo z ní přinejmenším poznáme počátky autorova názorového zrání a tříbení. Snůška Mackových ahistorických vývodů je natolik transparentní, že mnohé z nich ponechávám zcela bez komentáře.
Tuto knihu bych rozhodně nedoporučil těm, kteří se s husitstvím teprve seznamují. Dotyčné bych před ní dokonce důrazně varoval! A to nejenom proto, že je ideologicky tendenční a poplatná době, ale také pro její místy krkolomný, těžkopádný a rádoby revolučně frázovitý až patetický sloh ve stylu "... příživníci a dravci, kteří pili krev z mozolů vykořisťovaných" (str. 11) ajv. Naopak ten, kdo má na husitství již vyhraněný názor, si ji může klidně přečíst jako doklad toho, co se kdysi, ale ne tak dávno, o husitství také psalo. Tomu, který je v polistopadové době bytostně přesvědčen, že každý, kdo na husitství shledává cokoli pozitivního, musí být nutně nekritickým příznivcem Jiráska nebo rovnou kryptobolševikem, bude tato knížka nepochybně taky konvenovat. Ale o tuto skupinu potenciálních čtenářů autorovi této recenze vůbec nejde!
V recenzi jsem použil na můj vkus větší množství citací, a to z důvodů naznačených v závěrečném odstavci. Za tyto zdánlivě nesourodé citace se autor recenze omlouvá všem těm, kterým by to snad vadilo.

Zvýraznění autor recenze.
.
.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 17.11.2011 - 17:10 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 454
Knihu jsem četl jako teprve sedmnáctiletý a bral jsem jí jako klasickou ukázkou marxistické historiografie, kterou je třeba brát s rezervou. Avšak i přes svůj vyhraněný akcent k propagandě a k oslavě marxismu a také stalinismu není nutné se už publikace bát. Už je naštěstí přežitkem a hořkou ozvěnou minulých dob. Nikomu už neublíží, stejně jako už nikomu a ničemu neslouží.

Aby však nedošlo k nějaké mýlce - a vím, že hejtman J. M. se mnou bude beze zbytku souhlasit - je nutné pro objektivnost a vyvážený soud uvést, že Josef Macek se dokázal od své propagandistické tvorby z 50. let vymanit a dokonce se i s režimem později rozejít. Jako výtečný historik shrnul své celoživotní dílo věnované druhé polovině 15. století v čtyřdílné syntéze: "Jagellonský věk v českých zemích", která je právem považována za nejlepší historiografické dílo o jagellonském věku. A právě toto dílo nakonec překrylo Mackovo husitské revoluční hnutí, takže mohl nakonec zaujmout své čestné místo mezi významnými českými historiky minulého století. :wink:

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 17.11.2011 - 18:16 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8714
Bydliště: Athény východních Čech
Napo_Leon píše:
... je nutné pro objektivnost a vyvážený soud uvést, že Josef Macek se dokázal od své propagandistické tvorby z 50. let vymanit a dokonce se i s režimem později rozejít ...
Ano.
Proto jsem ve své recenzi zdůraznil, v jaké životní etapě autor tuto knihu napsal.

Napo_Leon píše:
... Jako výtečný historik shrnul své celoživotní dílo věnované druhé polovině 15. století v čtyřdílné syntéze: "Jagellonský věk v českých zemích", která je právem považována za nejlepší historiografické dílo o jagellonském věku. A právě toto dílo nakonec překrylo Mackovo husitské revoluční hnutí, takže mohl nakonec zaujmout své čestné místo mezi významnými českými historiky minulého století.
Ano.
Jsem dokonce přesvědčen, ze se později za svá raná díla upřímně styděl. A to dokonce ještě před listopadem '89, nejpozději po r. 1968.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 61 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz