Právě je 26.09.2020 - 01:02

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 245 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 17  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 05.02.2015 - 23:11 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 444
Můj osobní náhled je, že na způsob vytváření postojů na různé historické události jen malá část lidí je ochotna začít číst a studovat původní prameny aby si ten názor vytvořila. Mnoho je jich ovlivněno tím čemu dávají priority nebo se spolehnou na podle nich osvědčené historiky i z různých století.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 06.02.2015 - 11:00 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7853
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný píše:
... jen malá část lidí je ochotna začít číst a studovat původní prameny aby si ten názor vytvořila. ...
No, obávám se, Karle, že odborné publikace čtou jen opravdoví "fainšmekři", studium původních pramenů provádí - když nepočítáme profesionály - nepatrná část laické veřejnosti a ten zbytek z té malé části lidí čte možná Vondrušku. Ale nakonec i to je celkem dobré. :)

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.02.2015 - 13:55 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 444
Petr Hořejš, populární historik, v rozhovoru uvádí také svůj názor na Jana Žižku.
http://www.novinky.cz/zena/styl/360817-petr-horejs-ceske-pocity-ubohosti-jsou-zbytecne.html


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.02.2015 - 13:59 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7853
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný píše:
Petr Hořejš, populární historik, v rozhovoru uvádí také svůj názor na Jana Žižku. ...
Ano,
a to je jedna z mála věcí, s níž nemohu s P. Hořejšem zcela souhlasit. PH říká:
"Málo naplat, Žižka byl zuřivý extremista a fundamentalista, pro něhož se reformace scvrkla na čtyři artikuly - kdo je nepřijal, měl smůlu. Což připomíná lecjaké děje dnešních dnů."
Není těžké uhodnout, co měl P. Hořejš tou poslední větou asi na mysli. Domnívám se však, že v tomto ohledu nelze srovnávat děje a činy, které se odehrávaly/odehrávají v diametrálně odlišných souřadnicích místa a času. :idea:

K jeho rozhovoru viz také ještě tady ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.02.2015 - 16:40 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 444
Z toho rozhovoru mne hned zarazilo to, že začal psát Toulky českou minulostí jako laik a pak to, že je třikrát rozvedený. Jinak já nikomu neberu jeho názory, ale je otázkou jaké kořeny mají ty názory.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: respek k názoru s výjimkou ...
PříspěvekNapsal: 15.02.2015 - 23:56 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7853
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný píše:
... pak to, že je třikrát rozvedený ...
... to není na překážku historického bádání. :D

Karel Konečný píše:
... Jinak já nikomu neberu jeho názory ...
Ani já mu je neberu. :|
Avšak chce-li se někdo nazývat historikem hodným této profese, měl by se snažit eliminovat ahistorické názory a postoje. Tím nemyslím a priori Hořejše, to je myslím obecná zásada platná pro historiky-profesionály i historiky-laiky.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 16.02.2015 - 16:22 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 427
...jeho první dva díly Toulek jsou psány spíše pateticky, naivně, se snahou povzbudit těžce zkoušený národ. Tady je zřejmé, že doba vzniku (normalizace) se na textu a názorech autora silně podepsala. Je jistě zajímavé srovnat 2. díl, kde věnuje Husovi tři kapitoly, Žižkovi pak jednu (do 1420), s tím, co v posledních letech trousí z úst o této epoše. Je to poměrně velký posun od intuitivního názoru vzniklého na základě samostatného studia a rozboru(!) až k dnešními historickému nihilismu, tj. názorovému mainstreamu, se kterým se - jak se zdá - plně ztotožnil.

Je to však názorový posun, na který má každý právo. Já jeho Toulky přestal číst z jiného důvodu, a to katastrofální nevyváženost díla, kdy už 6 dílů věnuje 19. století. To už totiž nejsou "Toulky českou minulostí", ale "Toulky českou minulostí a 19. stoletím" :)

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: názorový posun ...
PříspěvekNapsal: 19.02.2015 - 18:49 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7853
Bydliště: Athény východních Čech
Napo_Leon píše:
... Je jistě zajímavé srovnat 2. díl, kde věnuje Husovi tři kapitoly, Žižkovi pak jednu (do 1420), s tím, co v posledních letech trousí z úst o této epoše. Je to poměrně velký posun od intuitivního názoru vzniklého na základě samostatného studia a rozboru(!) až k dnešními historickému nihilismu, tj. názorovému mainstreamu, se kterým se - jak se zdá - plně ztotožnil. ...
No, skoro to tak vypadá.
Ještě v 2. dílu Toulek na str. 280 o Žižkovi mj. totiž píše, že "... V hluboké a nejupřímnější zbožnosti se považoval za vykonavatele vůle Páně. Motivace i cesta Žižkova byly v tomto smyslu navýsost náboženské."

P.S. Pro mnohé je velice obtížné nepodlehnout onomu polistopadovému názorovému mainstreamu. Ale od Hořejše by se to nečekalo.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 25.02.2015 - 00:10 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7853
Bydliště: Athény východních Čech
Článek katolíka Soukupa "Proč nejsem husita" evokuje jiný článek na téma "Proč nejsem komunistou". Avšak ten posledně jmenovaný se nevyznačuje takovou argumentační nouzí, jako ten prvně jmenovaný:
http://denikreferendum.cz/clanek/19844-proc-nejsem-husita

Pan Soukup nám v úplně první větě oznamuje, že "v tomto husovském roce by bylo na místě se zamýšlet nejen nad samotnou postavou velkého a statečného reformátora – to přenechám povolanějším – ale také nad odkazem 'husitství' ..." Autor článku přesto neodolal pokušení a Husa nejednou připomenul, pochopitelně také v negativních konotacích (viz níže).
BTW. Chtěl jsem reagovat tam u nich, ale registrace je bohužel za poplatek a ten mi za to nestojí (psát tam mohou pouze registrovaní). Má to aspoň jednu výhodu – diskuse, k níž se zatím vyjadřovat nehodlám, je vedena na slušné úrovni.
No, a nyní k věci.
Soukup píše:
Sám musím říct, že mě „husitství“ spíše odrazuje; nejsem husita a nejspíš bych se jím nestal, ani kdybych náhodou nebyl katolík.
V současnosti to po něm jistě nikdo nechce a v husitském věku byli všichni husiti nejdříve katolíci. Bůh ví, na čí straně by se pan Soukup ocitl, kdyby v té době žil. Když si drobet zašpekuluju, možná by mu strach nedovolil, aby zůstal katolíkem.

Soukup píše:
Je pravda, že historičtí husité si nepočínali krutěji než jejich nepřátelé.
Dejme tomu.
Jinak to je téma na bakalářku.

Soukup píše:
Nicméně v české kultuře přetrvává nebezpečná představa, že coby vlastníci jakési vyhrazené pravdy máme výsostné právo i povinnost přetrumfnout (nebo – v pokleslé podobě – přechytračit) okolní svět. S tímto izolacionistickým povýšenectvím souvisí i vlezlý národovecký odér, který husitství postupně obklopil.
No, nelze vyloučit, že jsou tady tací, kteří na husitství nahlížejí a posuzují ho touto optikou. Já mám spíš zkušenost s těmi, kteří na husitství pohlížejí spíše mindrákem české malosti, způsobeným neblahou mnichovskou zkušeností, umocněnou rokem 1968. Každý, kdo se snaží husitství pochopit bez jakýchkoli předsudků, se tohoto nejednoduchého tématu chápe spíše s pokorou.

Soukup píše:
Husitství mě odpuzuje svým obrazoborectvím a vůbec odmítáním všech bohatších a prokreslenějších podob kultury.
... panu Soukupovi zřejmě boření kostelů a ničení klášterů nevadí. :D
Tak jsme se zasmáli, a teď zas trochu vážně. Věčné téma husitského kulturního barbarství. :!: K tomu já nemám, co dodat, jenom bych nosil sovy do Atén, protože je toho tady plné fórum. Ale protože pan Soukup jistě na náš web nedá, tak bych mu vřele doporučil tuto publikaci, aby si mohl nejen na tohle konečně udělat nezaujatý a nadkonfesní názor.

Soukup píše:
Co může být na pohled krásnější, co logičtější než učení, že křest a další církevní svátosti jsou platné jen v případě, že kněz, který je uděluje, není hříšník. Vždyť jak by prostředníkem vznešené Boží milosti mohl být zloděj, křivopřísežník nebo vrah? A přece je tento názor scestný, jelikož absolutizuje legitimitu na úkor legality. A jelikož míra legitimity vždy záleží na subjektivním posouzení, rozsévá toto učení všudypřítomnou nejistotu. Najednou totiž nikdo neví, jestli se ten či onen (liturgický, ale i právní, politický...) úkon, který všichni na vlastní oči pozorovali, „skutečně“ stal, anebo ne. Odkážeme-li „skutečnost“ do sféry niterného, otevíráme tím cestu všeobecné interpretační svévoli.
Pan Soukup se nám tady "sofistikovaně" snaží vysvětlit, proč je tento Husův názor scestný. Mimoděk, aniž by to tušil, se staví na úroveň Husových kostnických žalobců, kteří stejně jako Soukup, tento výrok překroutili. V Kostnici to udělali naprosto vědomě, Soukup z pouhé neznalosti, která ho však neomlouvá. K tomu podrobně viz tady. Opomenutím zásadního slůvka "digne" se tento mylný závěr stává katolickým evergreenem, majícím životnost přesně šesti století.

Soukup píše:
Totéž platí o představě – zdánlivě tak povznášející – že „skutečná církev“ nemá nic společného se světskostí prosáklými církevními strukturami; že „skutečná církev“ je neviditelná a sestává výlučně ze spravedlivých. Tato představa se totiž přesnadno zvrtne do snahy příslušníky oné údajně neviditelné církve jednoho po druhém (počínaje samozřejmě mluvčím) pěkně zřetelně označit.
Při vší úctě k páně Soukupovým znalostem se obávám, že z Husova učení o predestinaci, převzatého od Viklefa, mnoho nepochopil.
ad církev bojující, neboli pozemská: Domnívám se, že současní katolíci tím, že odmítají tehdejší sekularizaci církevního majetku z jakéhosi principu, obtížně chápou, v jak hluboké krizi se středověká církev ocitla. Nebo nechtějí pochopit.

Soukup píše:
Na tomto seznamu najdeme i tradiční smrtelné hříchy; ovšem představa, že by trest smrti měl stihnout každého žrouta, lháře, lakomce nebo závistivce, je vskutku strašidelná ...
... a pana Soukupa zřejmě budí ze sna. :roll:
Artikulu o trestání smrtelných a zjevných hříchů rozumím poněkud jinak než pan Soukup, totiž tak, že neúplnou citací 32. verše z 1. kapitoly epištoly apoštola Pavla Římanům, obsaženou v tomto artikulu, husité netvrdí, jakým trestem chtějí viníky trestat, ale že lze uplatnit i tento trest absolutní dle výše uvedené biblické citace, týkající se spravedlivého rozhodnutí Božího. K tomu viz ještě tady:
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=5732#p5732
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=5735#p5735

Co říci závěrem? Autor článku se nám snaží kriticky vylíčit jakási negativa husitství s důrazem na obrazoborectví ajv., O.K. Nezmiňuje se však vůbec o reformaci české, o basilejských kompaktátech, Jednotě bratrské, které by bez české reformace nebylo, a v neposlední řadě o Kutnohorském náboženském míru, kterým česká reformace nakročila do novověku a který zaručoval svobodu vyznání dokonce bez ohledu na konfesi vrchnosti.

upozornil: Ježek

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 25.02.2015 - 12:30 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 16.05.2007 - 06:27
Příspěvky: 100
Daleko horší, než jednotliviny, které v kontextu nevypadají tak zle (to jsem tam jmenoval), je upírání husitství morálního náboje (a to může mít i katolický náhled - třeba, jaké jsou vedlejší následky reformního hnutí).
Když pominu církve a hnutí, které na husitství navazují (a jsou přínosem), tak je husitství, jako fenomén 15. století minulostí, historií.
Historie může být vědou pro vědu, kdy se vědci spíše hádají než diskutují o maličkostech, které nikoho nezajímají. Potom může být historie sbírkou zajímavostí, to už je lepší. Podle mne by měla být onou učitelkou života, zdrojem hodnot, kterými se člověk může řídit. Husitství zvlášť.

_________________
Historie jakožto soud nad světem nesvědčí pouze o vzájemných bojích, nýbrž také o vnitřní kvalitě národů


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: učitelka života
PříspěvekNapsal: 25.02.2015 - 18:52 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7853
Bydliště: Athény východních Čech
Ježek píše:
... Podle mne by měla být onou učitelkou života, zdrojem hodnot, kterými se člověk může řídit ...
Ano!
A dovolím si ještě dodat slovy otce zakladatele moderní české historiografie, že "má-li historie nám býti učitelkyní, nesmíme dělati z ní sobě - děvky !", jak pravil Palacký, blahé paměti.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 26.02.2015 - 19:25 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7853
Bydliště: Athény východních Čech
Ještě si dovolím pár mých replik k diskusi uvedené za tímto článkem:
http://denikreferendum.cz/clanek/19844-proc-nejsem-husita
Josef Poláček píše:
A Husovo reformní hnutí narazilo na natolik nesmiřitelný odpor ze strany oficiální církve, že mu sotva bylo možno jinak, nežli se zradikalizovat, aby mohlo nadále nést své obrodné ideje.
Ano,
ale proč zrovna "zradikalizovat"? Dovolil bych si to poněkud zpřesnit: "... mu sotva bylo možno jinak, nežli se" bránit. Bránili se totiž i umírnění husité ...

Martin Šimsa píše:
Tento článek je typickým příkladem, jak lze pracovat s historickými skutečnostmi bez ohledu na kontext. Panu Soukupovi se zdá legrační věta, v níž připomínám kontext, který on opomíjí. Bylo by husitství bez upálení mistra Jana Husa a bez vypsání křížových výprav proti kacířským Čechám? Pracovat s husitstvím tak, že vezmu druhý článek artikul a z něj vyvodím, že husitství bylo příliš moralistické a obrazoborecké je klasickou ukázkou selektivní - propagandistické práce s historickými skutečnostmi.
Ano, souhlasím!
Navíc takový přístup k historickým skutečnostem může lehce sklouznou k demagogii.

Daniel Soukup píše:
Husitství i husitismus jsou pevnou součástí české kultury ...
Když si přečtete Soukupův článek a jeho příspěvky v diskusi pozorně, tak zjistíte, že o husitství neustále a obsedantně píše v souvislosti s kulturou. :roll: Proč?!
Husitství je především nedílnou součástí našich národních dějin a vztah husitství vs. kultura je na zcela samostatné téma. Zdá se mi, že to byl možná autorův záměr. Vždyť husiti byli přece ukrutní kulturní barbaři svým ikonoklasmem, bořením kostelů a ničením klášterů s jejich bohatými knihovnami, které si řeholníci pořídili z peněz za práci na svých zeleninových políčkách v klášterních zahradách.

P.S. Byl bych rád, kdyby se k tomuto článku případně k diskusi o něm, vyjádřili i další ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 03.03.2015 - 22:16 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7853
Bydliště: Athény východních Čech
JM píše:
Článek katolíka Soukupa "Proč nejsem husita" ...
http://denikreferendum.cz/clanek/19844-proc-nejsem-husita ...
Pádná odpověď na Soukupův článek od Richarda Vlasáka v jeho článku "Proč jsem husita" ve stejném deníku:
http://denikreferendum.cz/clanek/19867-proc-jsem-husita ...

BTW. R. Vlasák je dopisovatelem i našeho webu (http://husitstvi.cz/clanky/umorne-hledani-frantiska-bilka).

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 08.03.2015 - 19:35 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 427
Četl jsem článek od Pana Soukupa a nic "závadného" jsem tam neobjevil. Že ne všechny jeho vyřčené názory jsou na odborné úroni je sice pravda, ale autor přece není odborník a pouze prezentuje svůj vlastní pohled na problematiku. A na to má plné právo.

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Soukup
PříspěvekNapsal: 09.03.2015 - 11:30 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7853
Bydliště: Athény východních Čech
Napo_Leon píše:
Četl jsem článek od Pana Soukupa a nic "závadného" jsem tam neobjevil ...
Závady tam pochopitelně byly, navíc to byl článek typicky tendenční.
A tento web, pokud se o nich dozví, tak je jeho právem a nebojím se říci dokonce i povinností na ně upozornit. A to bez ohledu na to, zda autor textu je laik nebo profesionál.

Napo_Leon píše:
... Že ne všechny jeho vyřčené názory jsou na odborné úrovni je sice pravda, ale autor přece není odborník a pouze prezentuje svůj vlastní pohled na problematiku. A na to má plné právo.
Dokonce svaté právo, které mu snad nikdo neupírá.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 245 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 17  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz