Právě je 14.10.2019 - 14:02

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 135 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 04.10.2010 - 13:36 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 31.08.2009 - 13:47
Příspěvky: 324
Bydliště: Petrovice
Moc se omlouvám, ale teprv dnes jsem zjistil, že zítra se konají
Slánské rozhovory 2010
http://pamatky.slany.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=255&Itemid=60
pochopitelně v husitském městě Slaný, letos s tematikou Česká husitská reformace
Slánské rozhovory 2010 budou věnovány České husitské reformaci. Program je rozdělen do dvou bloků. V prvním - dopolední a popolední – se budeme věnovat současné interpretaci duchovního odkazu doby husitské, historii té doby, a to i ve vztahu k městu Slanému a sousedním Lounům. Letos si ve Slaném připomeneme zdejšího rodáka a českého významného historika Rudolfa Urbánka. V průběhu dne bude možné rovněž zhlédnout tři nevelké výstavy; ve spolupráci s knihovnou Akademií věd České republiky to bude expozice o Martinické bibli. Druhý blok bude věnován současnému dění v Církvi československé husitské, která si letos připommíná 90. výročí svého založení. Konference bude zakončena zpěvem husitského sboru.
(Stáhněte si prosím program v PDF.)

_________________
De omnibus est dubitandum.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Sány ...
PříspěvekNapsal: 30.06.2011 - 11:27 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7346
Bydliště: Athény východních Čech
Při příležitosti oslav 50. výročí sánského fotbalu bude také pokřtěna tato kniha.

Takže:

kdy: 2. července 2011, v cca 15:30 hod.

kde: obec Sány

co: křest knihy Davida Papajíka - Jan Čapek ze Sán
........................za účasti autora a zástupce vydavatele
........................(na místě bude poblikace prodávana za cenu zhruba o 100,- Kč nižší než v
........................knihkupectvích)

Viz také tady ...

...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: N E B R A T ! ...
PříspěvekNapsal: 07.07.2011 - 22:48 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7346
Bydliště: Athény východních Čech
Velice zřídka, pokud vůbec, se tady na fóru objevují informace o akcích, které vážným zájemcům o znázornění - úmyslně nepíšu rekonstrukci - něčeho z husitské doby nedoporučujeme.
Mezi takové akce asi budou patřit i husitské slavnosti na tvrzi Hummer:
http://www.tvrz-hummer.cz/program-pro-v ... t.php?id=4

Proč? Když se podíváte do přebohatého programu, toho husitského abyste tam pohledali. A hoši ze skupin historického šermu, kteří se snaží nejenom husitství dělat věrohodně, by o Hummeru (né však automobilu) mohli vyprávět ... :wink:
Ale protože jsem velkej kluk a umím číst, tak jsem si přečetl pozorně i úvodní odstavec, kde se praví cosik o vozové hradbě a husitské zbroji, přesto jsem spíše skeptik, aniž bych chtěl hanět den před večérem ... :|

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 08.07.2011 - 16:16 
Offline
sudličník
sudličník

Registrován: 28.10.2009 - 19:34
Příspěvky: 55
Bydliště: Děčín
No ono už spojení "... kompletní zbroj cepníků, ..." ve mě vyvolává záchvat smíchu!

_________________
Vivere militare est


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: přednáška v CR o JP
PříspěvekNapsal: 05.10.2011 - 10:18 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7346
Bydliště: Athény východních Čech
NO CČSH v Chrudimi pořádá přednášku ThDr. Martina Chadimy Th.D. na téma

Jeroným pražský
- vítězství a pády středověkého rebela


kdy: 11. října 2011 v 18:00 hod.

kde: modlitebna farního úřadu CČSH, Husova ul. 1163

......


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: moje účast
PříspěvekNapsal: 11.10.2011 - 20:36 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7346
Bydliště: Athény východních Čech
Tak jsem se dnes této akce zúčastnil. Byla to opět zajímavá a nonkonformní přednáška o rebelovi Jeronýmovi, který nám Čechům z 21. st. je svojí povahou vlastně bližší než jeho vzácný přítel Jan Hus.
Ano, přátelé, zkusme se nad tím zamyslet a po chvíli si uvědomíme, že je v tom velký kus pravdy.

P.S. Píšu tento příspěvek taky proto, aby mě trener nehuboval, že jsem nebyl na této akci. Protože termíny těchto akcí kolidovaly, dokonce i časy zahájení(!), musela rozhodnout priorita. Ale nebylo to jednoduché rozhodování, protože letos jsem do HK jet opravdu chtěl.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Osek u Teplic
PříspěvekNapsal: 20.07.2012 - 13:36 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7346
Bydliště: Athény východních Čech
Dovolím si poněkud se zpožděním (dozvěděl jsem se o tom až dnes :( ) upozornit na akci, která se koná již tuto neděli v Oseku a je realizována pouze jednou za rok.

Jedná se o velkou prohlídku kláštera v Oseku, spojenou se zajímavými informacemi z historie oseckého kláštera a konanou dne 22. července 2012 v 15:00 hod. Podrobnosti naleznete zde ...
Pokud se tedy někdo z vás bude nacházet v blízkosti Teplic nebo si bude chtít udělat opravdu zajímavý nedělní výlet do oněch končin s neméně zajímavou akcí, vřele doporučuji.

P.S. A jak toto upozornění na konání "katolické" akce může souviset s naším webem, potažmo s tímto diskusním fórem? No, nebudu to zdlouhavě vysvětlovat, úplně postačí, když připojím tento odkaz ... :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: CMS
PříspěvekNapsal: 24.10.2012 - 23:07 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7346
Bydliště: Athény východních Čech
Centrum medievistických studií

pořádá 1. listopadu 2012
v sále Filosofického ústavu AV ČR, Jilská 1, Praha 1, 1. patro

kolokvium
Kámen úhelný, který zavrhli dělníci
Jan Hus – člověk, křesťan, kazatel a reformátor
Planoucí osa českých dějin


Program:
9.30 Zahájení kolokvia
9:45-11:00 První dopolední sekce
Jan Hus a husitství v kontextu dějin
František ŠMAHEL: O Janu Husovi a vnímání jeho osobnosti v dějinách
Richard VLASÁK: Co zbylo v husitství z Husa
Petr ČORNEJ: Vnímání husitství v české moderní a postmoderní společnosti
Diskuse

11:00-11:15 přestávka na kávu

11.15-12.30 Druhá dopolední sekce
Jan Hus znovu nalezený - 19. a 20. století
Jiří KOŘALKA: Jan Hus - posila Čechů v cizině
Pavel HELAN: Druhý život Jana Husa
Jiří BENEŠ: Málo známá husovská monografie Melchiora Vischera z r. 1940
Diskuse

12:30-13:30 přestávka na oběd

13.30-14.45 První odpolední sekce
Osa dějin a naděje zítřka
Jana NECHUTOVÁ: Kámen úhelný nebo základní?
Eva DOLEŽALOVÁ: Jan Hus mezi konfesemi
Michael HAUSER: Hus a idea pravdy (pokus o badiouovskou interpretaci)
Diskuse

14:45-16:00 Druhá odpolední sekce
Jan Hus čitelný a viditelný
Helena KRMÍČKOVÁ: Základní vydání Husových spisů – současný stav
Milada STUDNIČKOVÁ: Středověká vyobrazení Jana Husa – teologické interpretace historické události
Martin KRUMMHOLZ: Nanebevzetí Mistra Jana Husa. Husovy pomníky Stanislava Suchardy
Diskuse

16:00-16:15 přestávka na kávu

16:15-18:00 Třetí odpolední sekce
Husovo jubileum a muzeum
Blanka ZILYNSKÁ: Hus a vdova Fida - legenda a skutečnost jednoho místa paměti
Thomas KRZENCK: Popularizace Husova obrazu v současném Německu
Zdeněk KUČERA: Oč v jubileu MJH jde
Jakub SMRČKA: Nová expozice pro Husův dům v Kostnici
Diskuse
Závěr


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Poděkování za oznámení a dilema
PříspěvekNapsal: 28.10.2012 - 15:17 
Offline
pavézník
pavézník
Uživatelský avatar

Registrován: 23.10.2012 - 23:31
Příspěvky: 196
Bydliště: Matka měst, Hlava republiky, Děvka babylónská
:!: Díky moc za tohle oznámení!
Pro mne velice pozoruhodné, zejména ty dopolední a první odpolední oddíly. Zároveň ovšem těžké dilema pro rozhodování, neboť právě v tu dobu mám i jinou věc.

_________________
(Kaz 1:11) čili "Vše bude zapomenuto!"


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 28.10.2012 - 16:19 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7346
Bydliště: Athény východních Čech
Theodor píše:
... Zároveň ovšem těžké dilema pro rozhodování, neboť právě v tu dobu mám i jinou věc.
Bohužel ani já se pravděpodobně nebudu moci zúčastnit.
Mj. i proto upoutávky na tyto akce sem vyvěšujeme, že se jich někdo zúčastní a pak se se svými dojmy a poznatky podělí s ostatními na fóru ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 12.11.2012 - 06:52 
Offline
pavézník
pavézník
Uživatelský avatar

Registrován: 23.10.2012 - 23:31
Příspěvky: 196
Bydliště: Matka měst, Hlava republiky, Děvka babylónská
Jiří Motyčka píše:
... Mj. i proto (...) že se jich někdo zúčastní a pak se se svými dojmy a poznatky podělí s ostatními na fóru ...

Zkusím říct aspoň ve zkratce, proč mne zaujal příspěvek Jany Nechutové: „Kámen úhelný nebo základní?“ Ostatní (Beneš, Doležalová, Šmahel, Vlasák, Čornej) snad později, bude-li to někoho zajímat. Je ovšem zapotřebí vzít v úvahu, že nejsem historik ani theolog, tím méně husitolog, takže je to psáno z úhlu pohledu běžného návštěvníka a posluchače. (K pohotovému a přitom plnému, souvislému zachycení mnohdy dost rychlého a samozřejmě i odborného přednesu by to vyžadovalo přece jen lepší přípravu - míním dějepravnou či bohosloveckou apod. - než jsem mohl mít.)

Nutno předeslat, že projev byl velice dobře zvládnutý po rétorické stránce. Také toto přispělo k výsledku, že vyčníval nad jiné. Vzal v úvahu možnosti vymezeného času a nesnažil se toho sdělit víc, než bylo do časových mezí možno vtěsnat. Vsadil na stupňované tázání ústící v heslo-poselství. Tím byl velice srozumitelný a účinný.

Východiskem bylo zamýšlení nad běžným chápáním výrazu „kámen úhelný“ v současnosti. Jednak u obyčejného člověka, jednak u exegety či interpreta. Byly zmíněny jeho (tj. výrazu „úhelný“) tři používané významy: vazebný, základní a nárožní. Pak objasněn jejich obsah (např. „úhelný“ ve smyslu vazebný = svorník, klenák), dále souvislosti, v nichž se vyskytuje jako biblický citát a autority, které jej vykládaly. Zde také poprvé zmíněn Hus coby vykladač dobově tradiční (Kristus, ale i církev jako svorník, zákona a pronárodů atd.) a též „posudek“ jemu vystavovaný dnešními, že totiž není nijak originální. Buď jako výtka, nebo jako pochvala (ve smyslu: drží se tradice, není to nějaký nevázaný výstředník), anebo coby důvod a východisko k tomu, aby se u něj položil důraz na jiné než teologické souvislosti a záležitosti. Avšak to vše uvedeno nikoli proto, aby se rozebíralo jeho teologické stanovisko nebo původnost, ale proto, aby bylo učiněno námětem naše chápání a přijímání Husova odkazu.

Pak totiž zprvu pohovořeno o poučení stavitelském a stavebnickém. V tomto rámci probrány pojmy „caput anguli“ a „lapis angularis“ a navázáno na Šmahelem citovaný výrok (Nevím už od koho, nebo to snad byl jeho? – Pomozte!), že evangelíci „se Husa vzdali, aniž si jej katolíci přisvojili“ či dokonce tvrději že „katolíci evangelíkům Husa uzmuli, aniž si ho přisvojili“. (Musel bych rozvést, ale to již v souvislosti s projevem Šmahelovým.) V tom smyslu, že je problematické, zda a jak na něj současní evangelíci (jakož i jiní a další) vůbec navazují.

Nicméně, a zde se dostáváme k rozuzlení: byť může být sporné, zda a pro koho je dnes Hus „kamenem základním“, může a měl by se nám stát „kamenem vazebným“. Ukrývá v sobě totiž možnost spojit, ne rozdělovat, mnohé: Čechy a Němce (jako reformátor), Čechy a Evropu (jako jejich přínos ke společnému dědictví), katolíky a evangelíky (upřímností víry a vytrvalostí v ní bez ohledu na nepříznivé okolnosti), … Odtud závěrečná výzva: „Možná Hus je kamenem základním, měl by se nám však stát kamenem vazebným.“ – Inu, není divu, že se mi projev moc líbil. Zejména svým vyzněním (můžeme možná na Husovi zakládat svou totožnost a výlučnost, postavme však na něm raději svou spojitost a vzmach, řekl bych), ale z vícera jiných zřetelů.

Nakonec bylo příznačné, že právě tento příspěvek přinesl v navazující DISKUSI něco – alespoň pro mne - skutečně významným způsobem nového; zásluhu na tom měl Richard Vlasák. Náznakem: Šlo o náhled, jak sloučit i odlišit symbolický význam „kamene úhelného“ coby klenáku čili svorníku a coby kamene nárožního i základního, s použitím odkazu na jeho úlohu ne u staveb kamenných, nýbrž dřevěných. (Dávno mi vrtala hlavou ta symbolika „rohového kamene“ u kamenných staveb, které jsem si bezděčně představoval. Na vině byla moje malá znalost jeho důležitosti pro celkovou „vazbu“, tedy pevnost stavby; význam pro „pravoúhlost“ se mi nezdál dost nosný.) Nešlo tu však o přínos k mým architektonickým znalostem, nýbrž o propojení oněch dvou či tří symbolických východisek. A mělo to - ačkoli si toho asi nikdo nepovšimnul, protože ta poznámka padla zcela závěrem, když se už většina zvedala k odchodu ke kávové přestávce – významný přínos i pro to, co bylo v projevu podstatné, soudím. Propojení toho, co tvoří naši totožnost a současně odlišnost od jiných, upevňuje (ale i opevňuje) naše postavení, s tím, co nás s nimi spojuje (někdy v náručí, jindy spíše v klinči). – Nárožní kámen u dřevěných budov totiž je údajně zároveň základní, neboť na něm stojí rohové trámy držící stavbu pohromadě; zajišťuje tak, aby se nepropadala. Svorník naproti tomu drží pohromadě klenbu, v něm se tlaky sbíhají, umožňuje její vzepětí, a pokud povolí, klenba se hroutí. (Podrobnosti si musím ještě upřesnit, např. dobově atp.)

:arrow: Docela by mne zajímalo, pokud tam byl někdo z vás, jak se na to díval on, co ho zaujalo a proč. Myslím, že by porovnání dvou nebo více hledisek mohlo být ku prospěchu věci.

_________________
(Kaz 1:11) čili "Vše bude zapomenuto!"


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Nechutová, Vlasák aj.
PříspěvekNapsal: 12.11.2012 - 12:13 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7346
Bydliště: Athény východních Čech
ad Nechutová - asi hodně teoretické přednáška ...
ad Vlasák - co zbylo z Husa v husitství, jsme se však nedozvěděli.
Pevně věřím, že to nebyly jen nějaké "šutry", byť to bylo míněno pochopitelně symbolicky. :wink: :) 8) Ale budiž!

Theodor píše:
... Ostatní (Beneš, Doležalová, Šmahel, ..., Čornej) snad později, bude-li to někoho zajímat ...
Jsem přesvědčen, že nejenom mě by zajímaly i přednášky profesorů Šmahela a Čorneje ... :wink: Díky!

Theodor píše:
... Je ovšem zapotřebí vzít v úvahu, že nejsem historik ani theolog, tím méně husitolog ...
... to vůbec neřeš, prosím, ale byl jsi při tom!

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Poznámka
PříspěvekNapsal: 12.11.2012 - 17:36 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 316
Jenom bych si dovolil uvést, že proslovy na kolokviu podle sdělení Mgr. Richarda Vlasáka neměly být přednášky, ale měly pouze navodit diskuzi.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.11.2012 - 01:23 
Offline
pavézník
pavézník
Uživatelský avatar

Registrován: 23.10.2012 - 23:31
Příspěvky: 196
Bydliště: Matka měst, Hlava republiky, Děvka babylónská
Jiří Motyčka píše:
(1) ad Nechutová - asi hodně teoretické přednáška ...
(2) ad Vlasák - co zbylo z Husa v husitství, jsme se však nedozvěděli. – Pevně věřím, že to nebyly jen nějaké "šutry", byť to bylo míněno pochopitelně symbolicky...
(3) Jsem přesvědčen, že nejenom mě by zajímaly i přednášky profesorů Šmahela a Čorneje ...
(4) ... to vůbec neřeš, prosím, ale byl jsi při tom!

K 1) To právě vůbec ne. Tedy aspoň se mi to tak nejevilo. Doufám, že jsem svým líčením tento dojem nevzbudil?! Je tomu přesně naopak. Tento příspěvek mi připadal ze všech nejpraktičtější. Ne snad nějakou poučkou, nýbrž tím, že ústil ve výzvu, která ale poskytuje vcelku jasné interpretační vodítko. Ne ovšem k teoretickému pojednání jako návod, ale jako princip konání (chápání, chování i jednání) k praktickému naplňování. Asi jako když odpovědí na otázku „Kdo je můj bližní?“ není výměr, ale příběh. V tomto smyslu byl projevem zprostředkován praktický výkladový princip, ne algoritmus nebo nauka. Což má nepochybnou výhodu v tom, že se může stát „slovem živým“, promlouvajícím k nám „zde a nyní“, jak se říká; samozřejmě, pokud mu někdo správně porozumí a pochopí, jaké nároky na něj klade v jeho konkrétní situaci.
:!: Právě tu praktičnost jsem velice oceňoval. Koneckonců, netřeba chodit daleko, mohl bych to objasnit na příkladech přímo z tohoto fóra, co tím mám na mysli.

Jestli budu mít čas, povím, jak na mne jednotlivé části projevu působily, a proč je nepokládám za nějak přemrštěně teoretické.

K 2) No, to by ale bylo už na námět projevu Richarda Vlasáka, a tím jsem se tu nezabýval. Pouze jeho přínosem k diskusi po třetí části (úseku, oddílu, atd. že ano), který byl – aspoň pro mne – nadmíru užitečný. Jak se tak dívám do svých poznámek, dala by se ta jeho odpověď na výše položenou otázku shrnout poměrně snadno a bez velkého zkreslení: Hus postuloval svrchovanost a přednost Kristova zákona před zákony pouze lidskými. Tím upřednostnil rovnost před Bohem a svobodu svědomí před pozemskou nerovností a vynucenou poslušností. - V projevu to bylo kladeno do protikladu s lpěním na určité nauce (např. o předurčení a rozdělení na zatracené a vyvolené) u jiných. A protože smysl slov a činů může být živý i pro budoucí, tj. za jiných okolností a pro jiné, představuje právě toto ono „jádro“, které promlouvá do budoucnosti, a záleží jen na pozorných uších a rozumějícím duchu.

K 3) Možná se k nim ještě dostanu. Rád bych si věc z poznámek utřídil a vyjádřil ve vázané řeči. Tohle může být příležitost. Kdybych to měl dělat jen pro sebe, asi bych se k tomu nedokopal. Ovšem, zda to bude zrovna Šmahel nebo Čornej, zaručit nemohu, jelikož jednak mne víc upoutali jiní (ne proto, že by Šmahel s Čornejem byli snad „horší“; z jiných, osobních důvodů), jednak proto že si říkám, že od nich si každý může přečíst nějakou knížku, tak co by ještě hledal v projevu?! (Pro mne to ovšem význam mělo!) To bych docela rád věděl.

K 4) To si asi nerozumíme. :? Já to vůbec „neřeším“, ale upozorňuju čtenáře, že to moje svědectví je psáno pod určitým úhlem (zaujalo mne, co by jiného třeba nezaujalo, a naopak) a rovnou říkám pod jakým. Další ať si řeší oni. Já jsem velice rád, že jsem tam byl, a co si oni počnou s mým zdejším příspěvkem, je už jejich věc.

Karel Konečný píše:
Jenom bych si dovolil uvést, že proslovy na kolokviu podle sdělení Mgr. Richarda Vlasáka neměly být přednášky, ale měly pouze navodit diskuzi.
Ba právě! Však jsem se také snažil výrazu „přednáška“ ve svém příspěvku vyhnout. :)

_________________
(Kaz 1:11) čili "Vše bude zapomenuto!"


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.11.2012 - 17:42 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7346
Bydliště: Athény východních Čech
Theodor píše:
... (Nevím už od koho, nebo to snad byl jeho - Pomozte!), že evangelíci „se Husa vzdali, aniž si jej katolíci přisvojili“ či dokonce tvrději že „katolíci evangelíkům Husa uzmuli, aniž si ho přisvojili“. (Musel bych rozvést, ale to již v souvislosti s projevem Šmahelovým.) V tom smyslu, že je problematické, zda a jak na něj současní evangelíci (jakož i jiní a další) vůbec navazují ...
Těchto a jim podobných prohlášení koluje mezi lidem povícero (např.: http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=7#p6067 , http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=8#p7018 , ...) a je proto jedno, kdo s ním přišel první nebo ho jako první zveřejnil oficiálně.
K tomu si dovolím pouze svůj zcela privátní názor. Husa snad nikdo nikomu neuzmul, neb Hus je všech, katolíků, nekatoliků, ba dokonce i ateistů! To zaprvé. A zadruhé - Hus byl katolík, ale svým učením a názory protestant.
Jak a zda na Husa navazují současní evangelíci není problematické v žádném myslu. Prostě na něj navazují. Tečka! Navazujují především na jeho duchovní odkaz, tak jakápak problematičnost. :wink: V této souvislosti bychom neměli zapomínat ani na Církev čs. husitskou, která se k Husovu odkazu hlásí též, i když tady by jistě hnidopyši mohli nalézti nějakou problematiku. :|

Theodor píše:
... Nárožní kámen u dřevěných budov totiž je údajně zároveň základní, neboť na něm stojí rohové trámy držící stavbu pohromadě; zajišťuje tak, aby se nepropadala.
Domníval jsem se, že nárožní kámen byl taky (resp. především?) od toho, aby loukoťová kola zahýbajících těžkých selských povozů (později i kočárů) neurážela rohy budov. Nebo tohle opatření se nazývá jinak? ... :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 135 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2018 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz