Právě je 18.12.2017 - 14:49

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 59 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Raději T. Petráček než O. Neff
PříspěvekNapsal: 08.07.2015 - 13:43 
Offline
pavézník
pavézník
Uživatelský avatar

Registrován: 23.10.2012 - 23:31
Příspěvky: 196
Bydliště: Matka měst, Hlava republiky, Děvka babylónská
Já mám s Neffovým projevem v oblasti historie poměrně dost špatnou zkušenost. (Je to dáno tím, že tezi "Napoleon = Hitler 19. stol." pokládám za zoufale povrchní a nezdůvodnitelnou. Způsob, jakým s touto tezí Ondřej Neff pracuje, např. v článcích "Živá historie" nebo "Černobílý Hitler", považuji za nezodpovědně ledabylý.) Proto bych dal přednost vážnějším autorům, byť by jejich názory mohly leckomu připadat neméně pobuřující.

K doložení, co mám u Neffa na mysli, viz: Živá historie
A vyčerpávající odpověď Jakuba Samka, na níž mne upoutaly především (ale nejenom) poslední dva odstavce: "Živá historie?"


Což takhle stať historika a theologa Tomáše Petráčka, Mistr Jan Hus - 600 let poté. Tři námitky.? Vyjímám z ní:

Teze 1: "Fenomén Hus především není dokladem úpadku církve přelomu 14. a 15. století, ale právě naopak jejího kolosálního christianizačního úspěchu."

Teze 2: "Česká církev a společnost na tom přitom nebyla zase o tolik hůře než jinde nebo jindy. Vizitace z konce 14. století sice ukazují spoustu nedostatků, porušování celibátu, necitlivé jednání s věřícími, karierismus, život v luxusu či chamtivost, ale to jsou věci, které existenci církevního společenství provázely a provázejí po celé dějiny a církev se s nimi musí vypořádávat znovu a znovu."

Teze 3: "Volání po reformě církve, ve středověku rozuměj reformě a nápravě celé společnosti, je rys typický pro celý vrcholný a pozdní středověk a nepředstavuje nic specificky českého, ani není dokladem úpadku církve, ale naopak dokladem její schopnosti sebereflexe a sebekritiky."

Teze 4: (autorova řečnická otázka) "... opravdu chcete věřit tomu, že tito aristokraté ducha s mnohem modernějším myšlením než Hus, muži zcela oddaní reformě církve, se budou chladokrevně a vědomě podílet na justiční vraždě nevinného reformátora, jehož teologické myšlení je bezvadné a jemuž jde rovněž jen o reformu církve?"

Teze 5: "Hus sice nebyl rebel bez příčiny, příčin měl dostatek, ale rozhodně nepatřil mezi tvůrce pokoje, když kritiku církve vynesl z univerzitních poslucháren a zasedání synod kněžstva na ulici, a to často problematickým způsobem na hranici populistické demagogie. Konflikty spíše rozněcoval než tlumil, (...) proti církvi ... bral za spojence světskou moc a rozněcoval davy."

Teze 6: "Neobstojí ani tvrzení, že Hus zemřel pro věrnost Kristově pravdě, Božímu zákonu a církvi. Co z Husova myšlení, z oněch 30 tezí, kvůli kterému ho koncil nechal zemřít jako kacíře, se prosadilo jako autentická část křesťanského dědictví?"

Teze 7: "Nejsou ale spíše kladnými hrdiny účastníci koncilu, kteří dokázali vyřešit problém dvojpapežství, pracovat na reformě církve a sjednotit Evropu tváří v tvář turecké hrozbě, která už sahala do střední Evropy?"

Teze 8: "Nemůžeme modelovat alternativní dějiny, ale kdyby Hus nepodléhal tolik Viklefovým tezím, nevymezoval se tolik vůči „viditelné“ církvi, ale osvěžil své teologické myšlení z modernějších zdrojů a stal se naopak součástí konciliárního reformního hnutí, mohly se české dějiny i jeho životní osudy vyvíjet podstatně šťastnějším způsobem."

Teze 9: "... snaha Husa plně rehabilitovat a svatořečit by byla neautentickým, nepravdivým a marným pokusem o umělé smíření dramatického příběhu českých dějin."

Teze 10: "Husova (Husitská) revoluce je příběhem nezvládnuté konjunktury, kdy se prosperující společnost, kvůli selhání svých elit, během krátké doby ocitne v křeči občanské války a ze samého centra na samém okraji svého původního civilizačního okruhu."

Teze 11: "Husův příběh je trvalým apelem na světské a náboženské autority, aby moc vykonávaly moudře a zdrženlivě, stejně jako mementem pro charismatické náboženské a politické myslitele a vůdce, aby zvažovali dopad svých slov a činů a sami u sebe uplatňovali stejnou míru sebekritičnosti, jakou požadují od ostatních."

Teze 12: "Znalost Husova příběhu může být něčím, co českou národní tradici a společnost bude spojovat, jako ukázka, kam vede neschopnost skutečného dialogu, respektu a úcty k druhému člověku."

Myslím, že to docela stačí. - Mám jen jednu PROSBU: Můžete se, prosím, soustředit spíše na to, co v těch tezích je pozitivního, pokud tedy něco takového zahlédnete? Domnívám se totiž, že toho negativního bude jednak více, jednak se tu už občas probíralo, takže by stačil odkaz na to, kde.

_________________
(Kaz 1:11) čili "Vše bude zapomenuto!"


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Raději T. Petráček než O. Neff
PříspěvekNapsal: 08.07.2015 - 16:30 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6762
Bydliště: Athény východních Čech
Theodor píše:
... Což takhle stať historika a theologa Tomáše Petráčka, Mistr Jan Hus - 600 let poté. Tři námitky.? ...
Proč ne? :wink:
Pan doc. Petráček je moudrý a erudovaný historik a teolog. Proto jsou jeho názory a postoje místy latentně a jinde sofistikovaně katolicky podbarvené a zdánlivě vyvážené. Dovedu si představit, že pan Petráček je tolerantním katolíkem. Možná právě proto mi stojí za to s ním polemizovat, na rozdíl od Neffa.

Ve svých replikách se budu snažit držet se tohoto doporučení/prosby:
Citace:
Mám jen jednu PROSBU: Můžete se, prosím, soustředit spíše na to, co v těch tezích je pozitivního, pokud tedy něco takového zahlédnete? Domnívám se totiž, že toho negativního bude jednak více, jednak se tu už občas probíralo, takže by stačil odkaz na to, kde.
Ne proto, že bych musel, nýbrž proto, že jsem skutečně v páně Petráčkově textu shledal cosik pozitivního (dík za odkaz). :|

Tolik úvodem ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: jakýsi jiný Hus ...
PříspěvekNapsal: 08.07.2015 - 17:38 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 16.05.2007 - 06:27
Příspěvky: 100
http://denikreferendum.cz/clanek/20762-hus-reloaded
Podle mne celkem zavádějící aktualisace Husa, což sem tam taky komentoval

_________________
Historie jakožto soud nad světem nesvědčí pouze o vzájemných bojích, nýbrž také o vnitřní kvalitě národů


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Raději T. Petráček než O. Neff
PříspěvekNapsal: 08.07.2015 - 17:47 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6762
Bydliště: Athény východních Čech
Citace:
Teze 1: "Fenomén Hus především není dokladem úpadku církve přelomu 14. a 15. století, ale právě naopak jejího kolosálního christianizačního úspěchu."
Obávám se,
že o tom by se dalo s úspěchem polemizovat. Domnívám se totiž, že platí první část teze s obráceným znamínkem.

Citace:
Teze 2: "Česká církev a společnost na tom přitom nebyla zase o tolik hůře než jinde nebo jindy. Vizitace z konce 14. století sice ukazují spoustu nedostatků, porušování celibátu, necitlivé jednání s věřícími, karierismus, život v luxusu či chamtivost, ale to jsou věci, které existenci církevního společenství provázely a provázejí po celé dějiny a církev se s nimi musí vypořádávat znovu a znovu."
To ale není dobrá vizitka.
Apel na čistotu prvotní chudé apoštolské církve se kamsi vytratil a ztrácí se neustále. Kdosi moudrý řekl: "Papež František aspoň na vlastní oči viděl žebráka. Na rozdíl od svých kardinálů, kteří jezdí v černých limuzínách s tónovanými skly." Je to furt stejný, jenom (ŘK) církev své kritiky přestala upalovat.

Citace:
Teze 3: "Volání po reformě církve, ve středověku rozuměj reformě a nápravě celé společnosti, je rys typický pro celý vrcholný a pozdní středověk a nepředstavuje nic specificky českého, ani není dokladem úpadku církve, ale naopak dokladem její schopnosti sebereflexe a sebekritiky."
To je pravda.
Bohužel žádné "volání po reformě", kterou má na mysli pan církevní historik, nevedlo k zásadní nápravě, byly to jen kosmetické opravy, pokud vůbec. Skončilo to vždy jen tím voláním žíznivého v poušti. Až reformace přinesla rozdělení církve, která nebyla schopna se SAMA reformovat zevnitř.

Citace:
Teze 4: "... opravdu chcete věřit tomu, že tito aristokraté ducha s mnohem modernějším myšlením než Hus, muži zcela oddaní reformě církve, se budou chladnokrevně a vědomě podílet na justiční vraždě nevinného reformátora, jehož teologické myšlení je bezvadné a jemuž jde rovněž jen o reformu církve?"
Tak této řečnické otázce nerozumím a vůbec nechápu, co ní chtěl její autor naznačit. Sorry. :oops:
Pozn.: Tím modernějším myšlením má pan historik patrně na mysli nominalisty, zatímco Hus byl (umírněný) realista. Bohužel je to poměrně složité téma, které se nedá odbýt jednou větou.

Citace:
Teze 5: "Hus sice nebyl rebel bez příčiny, příčin měl dostatek, ale rozhodně nepatřil mezi tvůrce pokoje, když kritiku církve vynesl z univerzitních poslucháren a zasedání synod kněžstva na ulici, a to často problematickým způsobem na hranici populistické demagogie. Konflikty spíše rozněcoval než tlumil, (...) proti církvi ... bral za spojence světskou moc a rozněcoval davy."
Hus "na hranici populistické demagogie"? :crazy: Tak to slyším/čtu poprvé.
Jistě se mnohdy Hus nechal při svých kázáních strhnout atmosférou v Betlémě, možná si uvědomoval, jak by mohl onou tří tisícovou masou snadno manipulovat, ale zároveň věděl líp než kdokoli jíný, co je hřích, a rychle se dokázal vrátit shůry na zem.

Citace:
Teze 6: "Neobstojí ani tvrzení, že Hus zemřel pro věrnost Kristově pravdě, Božímu zákonu a církvi. Co z Husova myšlení, z oněch 30 tezí, kvůli kterému ho koncil nechal zemřít jako kacíře, se prosadilo jako autentická část křesťanského dědictví?"
Pan teolog chce patrně naznačit, že málo, či spíše nic.
Pokud se pan Petráček domnívá, že součástí křesťanského dědictví je pouze katolicizmus, pak by tato teze možná(!) platila. Ale ani tím si nejsem zcela jist.

pokračování ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Raději T. Petráček než O. Neff
PříspěvekNapsal: 08.07.2015 - 18:55 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6762
Bydliště: Athény východních Čech
Citace:
Teze 7: "Nejsou ale spíše kladnými hrdiny účastníci koncilu, kteří dokázali vyřešit problém dvojpapežství, pracovat na reformě církve a sjednotit Evropu tváří v tvář turecké hrozbě, která už sahala do střední Evropy?"
Tak tato "teze" mě obzvláště pobavila. :lol:
Nebýt římského a uherského krále Zikmunda, tak slovutní otcové kostnického koncilu by nevyřešili zhola nic. :!: Když Baltazar Cossa (v přestrojení) i se svými italskými kardinály z Kostnice uprchl, stačilo málo a celý koncil by se zhroutil jak domeček z karet. Tehdy se projevilo pragmatické státnické uvažování a prozíravost Zikmundova, když koncilu předhodil Husovu kauzu, a celocírkvení synod tak byl zachráněn. Byl-li tedy někdo "kladným hrdinou", pak jen a pouze Zikmund. V Kostnici zbylí otcové koncilu si s nastalou situací nevěděli rady a chovali se jak do pasti chycené myši. A kdyby se koncil rozpadl, dál by trvalo dvojpapežství, protože Cossa (3. papež!), když ho Zikmund záhy dopadl, skončil v žaláři.

Citace:
Teze 8: "Nemůžeme modelovat alternativní dějiny, ale kdyby Hus nepodléhal tolik Viklefovým tezím, nevymezoval se tolik vůči „viditelné“ církvi, ale osvěžil své teologické myšlení z modernějších zdrojů a stal se naopak součástí konciliárního reformního hnutí, mohly se české dějiny i jeho životní osudy vyvíjet podstatně šťastnějším způsobem."
Pan Petráček by měl vědět, že slůvko "kdyby" má profesionální historik v úvahách o historii zakázáno. To, prosím, netvrdím já, ale jeden Petráčkův kolega. (Ale já s tím vřele souhlasím.)
"Kdyby jsou chyby!" a v úvahách o historii by neměly mít místo. Co by bylo, kdyby ..., ví jen Pán Bůh, opakuji už asi po sté tady na tomto DF.
Bohužel i konciliární hnutí (konciliarizmus) často utržilo porážku se zastánci svrchované moci papeže (papalizmus). Pan Petráček ve své úvaze - a tím se vůbec neliší od mnohých svých souvěrců - nechce vůbec slyšet o tom, co přinesla reformace česká do české kotliny: basilejská kompaktáta (oficiálně potvrzený kalich pro Čechy a Moravu), vládu Jiřího z Poděbrad, Jednotu bratrskou, ale především Kutnohorský náboženský mír. To však Petráček zřejmě považuje za pravé neštěstí pro České země.

Citace:
Teze 9: "... snaha Husa plně rehabilitovat a svatořečit by byla neautentickým, nepravdivým a marným pokusem o umělé smíření dramatického příběhu českých dějin."
Tak to je jistě věc názoru - viz jiná diskuse tady na DF ...

Citace:
Teze 10: "Husova (Husitská) revoluce je příběhem nezvládnuté konjunktury, kdy se prosperující společnost, kvůli selhání svých elit, během krátké doby ocitne v křeči občanské války a ze samého centra na samém okraji svého původního civilizačního okruhu."
Ani s tím nemohu souhlasit.
Husitská revoluce byla řešením hluboké krize církve, kterou si i současný věřící (katolík) dokáže obtížně představit, jinými prostředky než akademickým a nikam nevedoucím tlacháním na půdě univerzit a z kazatelen. Zúžení husitské revoluce na občanskou válku je ahistorické (k tomu viz něco tady, zejména str. 2 ...).

... pokračování ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Raději T. Petráček než O. Neff
PříspěvekNapsal: 09.07.2015 - 00:05 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6762
Bydliště: Athény východních Čech
... dokončení

Citace:
Teze 11: "Husův příběh je trvalým apelem na světské a náboženské autority, aby moc vykonávaly moudře a zdrženlivě, stejně jako mementem pro charismatické náboženské a politické myslitele a vůdce, aby zvažovali dopad svých slov a činů a sami u sebe uplatňovali stejnou míru sebekritičnosti, jakou požadují od ostatních."
Tady by se dalo skoro(!) se vším souhlasit.
Náboženské autority nemají co vykonávat žádnou moc a světskou už vůbec ne. To platí tehda jako dnes! Jsem bytostně přesvědčen, že Hus na sobě měrou vrchovatou uplatňoval stejnou míru sebekritičnosti, jakou požadoval od ostatních. :|

Citace:
Teze 12: "Znalost Husova příběhu může být něčím, co českou národní tradici a společnost bude spojovat, jako ukázka, kam vede neschopnost skutečného dialogu, respektu a úcty k druhému člověku."
Souhlas!

Závěr: S některými dalšími "tezemi" pana Petráčka lze souhlasit, a to dokonce bezvýhradně. Možná se k nim časem i vrátím, abych některé z nich akcentoval (viz tady).

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Jiří Bílý o Janu Husovi (ČRo 2)
PříspěvekNapsal: 15.07.2015 - 17:24 
Offline
pavézník
pavézník
Uživatelský avatar

Registrován: 23.10.2012 - 23:31
Příspěvky: 196
Bydliště: Matka měst, Hlava republiky, Děvka babylónská
Díky! - Doufám, že se ještě vrátím k tomuto i k výše odkazovanému článku bratra Ježka.

Až trochu vychladnu z toho Šmahelova výroku, začnu se nejspíš rozčilovat nad tímto:
Dobré ráno, Česko! (ČRo 2, Ne 12.7.2015 7:04 - viz záznam od 12:50 min.) Jiří Bílý o Janu Husovi
http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3428506

Jestli je to týž, o němž padla zmínka (od Jana Regnera) v tomto rozhovoru: Knihy plály před Koniášem i po něm, pak potěš Pámbu. (Doufám jen, že ne - nepátral jsem po tom.)
Citace:
Jan Regner: Tady bych naopak řekl, že medvědí službu prokázal Jiří Bílý. Práce podepsaná jeho jménem „Jezuita Antonín Koniáš: osobnost a doba“ se pouští do prvoplánové apologie. Navíc se ukázalo, že jde o plagiát a tento spis pochází od jiného staršího autora. Tuhle „velkou vědeckou loupež“ odhalil právě historik Martin Svatoš.

NB: Z rozhovoru Knihy plály před Koniášem i po něm: "Například při Akci K se komunistům během jediné noci podařilo zničit více knih než jezuitům během 450 let působení v českých zemích."

_________________
(Kaz 1:11) čili "Vše bude zapomenuto!"


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Jan Randák: Hus reloaded?
PříspěvekNapsal: 04.08.2015 - 11:05 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6762
Bydliště: Athény východních Čech
Ježek píše:
... Pan historik Randák IMHO nastolil malé "a" a ono pověstné (velké) "B" už jaksi nedořekl.
Abych to objasnil. Tím "a" nám pan Randák sice vyjmenoval, co všechno se s Husovým odkazem dělá špatně. Bohužel nám neprozradil to "sladké tajemství", jak tedy by si on představoval správné zacházení s odkazem kostnického mučedníka. :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Una Voce ČR
PříspěvekNapsal: 26.08.2015 - 17:48 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6762
Bydliště: Athény východních Čech
Slušná porce demagogie a katolického pokrytectví:
http://una-voce.cz/vyjadreni-spolku-una-voce-k-600-vyroci-upaleni-m-jana-husa ... :twisted:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Una Voce ČR
PříspěvekNapsal: 26.08.2015 - 20:15 
Offline
střelec
střelec

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 251
Jiří Motyčka píše:
Slušná porce demagogie a katolického pokrytectví:
http://una-voce.cz/vyjadreni-spolku-una-voce-k-600-vyroci-upaleni-m-jana-husa ... :twisted:

To se přece dobře ví, že Mistru Janu Husovi nakonec předložili 30 článků, které byly pozměněné a některé i dosvědčovali falešní svědkové. Mistr Jan Hus na ně často odpovídal mendacium est , tedy lež a přesto jej za to odsoudili.
Takže tvrzení že Mistr Jan Hus byl kacíř je při zvážení všech okolností soudu také falešné.
Samozřejmě jsou různé názory a tak to bude asi vždy.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Una Voce ČR
PříspěvekNapsal: 26.08.2015 - 22:27 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6762
Bydliště: Athény východních Čech
Hodno pozoru je i tohle, přestože se to netýká přímo Husa:

"Una Voce ČR by před sebemrskačným omlouváním se a zaujímáním postojů identických s evangelíky dala přednost společnému prohlášení představitelů Katolické církve a všech křesťanských denominací v ČR, v němž by bylo odsouzeno jak Husovo upálení a krutosti katolické strany, tak i surovosti a vraždy opačného tábora. My jakožto řadoví katoličtí věřící tím dáváme minimálně za náš subjekt jasně najevo, že odmítáme být spojováni s těmito aktivitami a mnoha pseudorehabilitačními výroky na adresu Jana Husa. Jan Hus i nadále zůstává z pohledu Kongregace pro nauku víry heretikem, což nemohou změnit ani komentáře některých novinářů píšících do oficiálních katolických médií."

"Na úplný závěr soudíme, že jakékoliv kladení současných událostí včetně přijetí představitelů nekatolických církví působících v ČR a odkazujících se na omluvu papeže Františka do rámce jakéhosi přelomu v historii ekumenického hnutí pokládáme za předčasné a zároveň i bláhové. Dá se s největší pravděpodobností totiž předpokládat, že až dojde ke konci oslav, tak se vše vrátí do předchozího stavu a „ekumenické hnutí vedené prostřednictvím rehabilitace Jana z Husi“ postupně upadne v zapomnění a to jak ze strany české katolické církve, tak i všech nekatolických církví, které se některé více a některé méně odkazují na svůj původ právě od Husa." :roll:

Hodně toho Una Voce ČR svým vztahem k Husovi, husitství, ekumenismu a k nekatolickým denominacím na sebe prozradili. Výživný text! :thumbdown:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 01.09.2015 - 23:34 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6762
Bydliště: Athény východních Čech
… tvrdí bloger Jan Ziegler:
http://ziegler.blog.idnes.cz/c/351778/Husuv-proces-byl-spravedlivy-Slanskeho-nikoliv.html na iDNES.cz.

Dovolím si na našem DF reagovat na některé jeho pozoruhodné názory:
Citace:
... ve skutečnosti by ho nenáviděli jako náboženského fanatika.
To pan bloger píše o Husovi.
No, ale jinak je to čirá spekulace, protože o tom, jak by Husa vnímal současný český člověk, se dá jen a jen beztrestně spekulovat. Nic víc!

Citace:
Klíčové jsou především publikace profesora brněnského bohosloveckého semináře Jana Sedláka a vícesvazkové dílo profesorů Karlovy univerzity Václava Novotného a Vlastimila Kybala, obojí vyšly pod stejným názvem - Mistr Jan Hus. Solidní práce o Husovi napsal také nejvýznamnější český historik všech dob Josef Pekař. Kdo tyto knihy nezná, neví nic o Husovi!
Dejme tomu.
Jistě jen nedopatřením pan bloger nejmenuje ty nejposlednější, moderní publikace o MJH:
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?f=20&t=2294
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?f=20&t=789
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?f=20&t=2387
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?f=20&t=2392
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?f=20&t=787 ...
S daleko menší přezíravostí než Ziegler bych já mohl tvrdit to samé o těchto publikacích, co tvrdí on o těch "svých". Na rozdíl od něj to však přesto neudělám, i když pokušení je tak velké, že je mu obtížné odolat. :D

Citace:
Podle studie profesora evangelické bohoslovecké fakulty Karlovy univerzity Jiřího Kejře byl proces s Mistrem Janem Husem z hlediska tehdejšího práva spravedlivý. A to tvrdí evangelík, nikoliv katolík.
Je pro mne fascinující sledovat použití tohoto argumentu v polistopadovém názorovém mainstreamu. Nikde jsem se však nesetkal s neméně důležitým dodatkem o tom, že ten samý Kejř shledal na Husově procesu spoustu právních vad, zejména v období 1410 - 1414. Lidé argumentující jako Ziegler však nikdy nezapomenou dodat, že Kejř byl evangelík, a to je taky signifikantní.

Citace:
Hus nebyl žádným brilantním teologem, v tomto oboru patřil k podprůměrným studentům Karlovu univerzity a v Kostnici měl tu smůlu, že narazil na tehdejší světovou teologickou špičku, které argumentačně nestačil ...
Tohle je věc názoru, v tomto případě velice zjednodušujícího a ve své podstatě ahistorického.
Hus disponoval "pouze" titulem bakaláře z teologie. Ve studiu teologie – dnes bychom řekli magisterském – dále nepokračoval, ale nikoli z důvodu, že by na to neměl, ale z úplně jiných důvodů. Pokud by se k němu rozhodl - naneštěstí pro českou reformaci -, tak by ho jistě zdárně dokončil! Rozhodně nepatřil k podprůměrným studentům pražské univerzity, byť nepatřil mezi premianty.

Citace:
Hus byl nakonec prohlášen koncilem za kacíře, ovšem nebyli to kardinálové, kteří nad ním vynesli ortel smrti. K upálení na hranici ho odsoudila světská moc ...
:crazy: Chjo!
Tímto trapným "argumentem" (navíc nepřesně formulovaným!), na našem DF několikrát degradovaným pro jeho alibizmus, se pan bloger demaskoval možná více, než by si přál. Tímto "argumentují" převážně katolíci a katolicky orientovaní publicisté.

Citace:
Hus nebyl mučen, bylo mu umožněno opakované slyšení před koncilem a mohl se slovně bránit, jak chtěl.
Upřesněme to!
Nebyla na něm uplatňována tortura a jak chtěl se bránit NEmohl. To by totiž vyžadovalo především obhájce, na nějž obviněný z kacířství pochopitelně nemá nárok. Ano, byla mu udělena 3 ponižující slyšení, na něž obviněný z kacířství taky nemá nárok. :|

P.S. Někdo by mi mohl zcela oprávněně doporučit, abych reagoval přímo na Zieglerově blogu. Chtěl jsem, ale diskuse je už pro další přispěvatele uzavřena.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 02.09.2015 - 12:54 
Offline
střelec
střelec

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 251
Jiří Motyčka píše:

Samozřejmě to není žádný odborný článek. Je to takové blábolení u piva. Lidé mají různé názory a nikdo je nenutí aby měli jen jeden. Přesvědčování o jiném pohledu vede většinou jen k hádkám. Když někdo změní názor tak na to většinou musí přijít sám.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: diskuse atd. ...
PříspěvekNapsal: 02.09.2015 - 17:22 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 6762
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný píše:
... Samozřejmě to není žádný odborný článek ...
To sice nebyl,
ale jeho autorovi šlo o to, aby se text tvářil zasvěceně. Takový článek může ovlivnit spoustu nerozhodnutých nebo těch, kteří o této složité problematice vědí velice málo, pokud vůbec něco.

Karel Konečný píše:
... Přesvědčování o jiném pohledu vede většinou jen k hádkám ...
Pohádat se s respektem k názoru protivníka nemůže být na škodu věci. A když se dva pohádají, třetí si z toho může udělat nezávislý úsudek. :wink: (Viz např. můj spor s Theodorem týkající se Husova procesu ajv.)

Karel Konečný píše:
... Když někdo změní názor tak na to většinou musí přijít sám.
Ano, to je pravda, Karle!
Něco málo o tom vím. :oops: :D

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 59 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2017 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz