Právě je 08.05.2021 - 20:51

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 38 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: slunce se otáčí kolem země
PříspěvekNapsal: 09.11.2010 - 22:53 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8125
Bydliště: Athény východních Čech
Jestli Dáša neměla spíš na mysli geocentrickou soustavu, neboť od postavení orloje do heliocentrického Koperníkova modelu, ještě ňákej pátek musel uplynout, konkrétně 1 století ... :wink:

Tom píše:
... Důkazů i z pozdějších dob o znalosti kulaté země je dost a dost , není tedy nutno se domnívat, že církev v době stavby orloje trvala na tom, že je země placatá ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: ještě o orloji
PříspěvekNapsal: 10.11.2010 - 00:32 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1214
Bydliště: Plzeň - město Slunce
Bratr hejtman to nazval správně, díky.
Orloj určitě obdivoval i Giordano Bruno, byl totiž v Praze půl roku na dvoře císaře Rudolfa II. (v r. 1588). Viděla jsem kdysi na it. televizi o něm film, myslím, že byl ještě čenobílý, kdyby to tady náhodou dávali, tak ať se katolíci dobře dívaji, čeho všeho byla jejich církev schopná... A až pojedou zase na děkovnou pouť k papeži do Říma, na tamním náměstí Campo degli fiori, na místě, kde byl Giordano r. 1600 upálen, má krásný pomník, na jeho podstavci je i reliéf Mistra Jana Husa, který nám pořád chybí
v galerii...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Staročeština
PříspěvekNapsal: 07.09.2011 - 14:38 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1214
Bydliště: Plzeň - město Slunce
Našim husitským časům jsme blíže, když se konečně seznámíme s ryzím jazykem našich předků - staročeštinu.
Občas se s nějakým takovým slovem setkáme v knížce a poznáme, jak se náš mateřský jazyk vyvíjel. Například slovo přietel (přítel) za husitských časů znamenalo příbuzný.
Všichni víme, že jednuška je ten, kdo přijímá pod jednou, ale už se pozapomnělo, že cafúr je nadávka kacířům a husák je posměšně husita.
Pokud chceme objevovat staročeštinu, zde je slovníček:
http://www.dvzclan.estranky.cz/clanky/starocestina.html

_________________
Skláním se před všemi, kteří měli odvahu postavit se církvi ještě v dobách, kdy měla moc nad světem.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staročeština
PříspěvekNapsal: 09.09.2011 - 14:10 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 798
Dáša Nová píše:
...slovo přietel (přítel) za husitských časů znamenalo příbuzný.
Ale nejen to, mívalo to také i ten samý význam jako dnes, jak je patrné z oslovení na některých listinách. Nejspíše záleželo na způsobu užití příp. kontextu...
Jinak, jak už dříve upozorňoval Jirka, je nepostradatelnou pomůckou tzv. wokabulář - online slovník ÚJČ, který vyhledává z databází několika odborných slovníků staročeštiny.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Co by na to husité? ...
PříspěvekNapsal: 03.02.2012 - 10:50 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8125
Bydliště: Athény východních Čech
Rozmýšlel jsem se, kam tuto repliku vložit, zda sem, nebo do tohoto topicu, či do úplně nového tématu. Přidal jsem nakonec tento příspěvek sem do každodennosti. Pokud se však debata rozroste, můžeme ji pak přesunout ...

Dáša Nová píše:
Jak je možné, že protestantské církve ... přijímání mají jen třeba jednou za měsíc a přitom tvrdí, že jsou následovníky husitů, kteří přijímali z kalicha i několikrát denně :?: :!:
...
Protestanti to zdůvodňují tím, že přijímání je taková velká Svátost, že kdyby přijímali z kalicha často, mohlo by jim to zevšednět. :roll:
Co by na to asi řekli husité z 15. století? ...
... Co by? Sami by asi byli překvapeni! :wink: :)
Uveďme to tedy na pravou míru. Místo "několikrát denně" si dosaďme slůvko každodenně a přiblížíme se poněkud více dobové realitě. Proč?
Pochopitelně husiti ať pražského či táborského směru se vyznačovali velkou úctou k svátosti oltářní, proto se oba směry vzácně shodly v odsouzení skupiny kolem Martina Húsky aj., která se mj. vyznačovala tím, že echaristii hrubým způsobem znevážila a zbagatelizovala.
Matěj z Janova ve svém stěžejním díle Regule Veteris et Novi Testamenti (Pravidla Starého a Nového zákona) mj. kladl velký důraz na přijímání svátosti oltářní každý den ve významu zprostředkovaného spojení věřícího s Ježíšem Kristem. Mimochodem - tato myšlenka zaujala Jakoubka ze Stříbra, otce opětovného zavedení přijímání podobojí do praxe a jednoho z nejvýznamnějších husitských teologů.

A již kvačím k závěru. Nelze vůbec vyloučit, že eucharistie byla přijímána vícekrát za den (např. při ranních resp. dopoledních mších i nešporách), takže se věřící mohl zúčastnit všech bohoslužeb v tom daném dni. Nejednalo se však o jakési kanonizované pravidlo.
Zároveň bych však chtěl zdůraznit, že naopak, ani (doporučené[?]) každodenní přijímání podobojí se nekonalo, a to z mnoha důvodů, převážně praktických, např. v poli a při dlouhých vojenských taženích. Proč se právě o tomto zmiňuji? No, protože i husitští válečníci, chcete-li Boží bojovníci, velice dbali na to, aby mohli přijímat eucharistii pod obojí způsobou jako duchovní posilu i v polních podmínkách ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 04.01.2013 - 17:38, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: husitský Nový rok
PříspěvekNapsal: 01.01.2013 - 12:56 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8125
Bydliště: Athény východních Čech
Jak a kdy asi slavili, či neslavili husité ve středověku Nový rok?

Nový rok se slavil 25. prosince, tj. kolem zimního slunovratu. Toto "datování" Nového roku se používalo prakticky až do doby vlády Václava IV. a pak přetrvávalo ještě do 16. století.
1. leden se jako Nový rok v Českých zemích začal více objevovat až v 15. století. V 16. století se pak 1. leden ujal pravděpodobně vlivem římského práva a také díky tisku kalendářů.

K tomu viz také něco tady ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Co takhle konečně pochopit orloj?
PříspěvekNapsal: 04.09.2013 - 23:43 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1214
Bydliště: Plzeň - město Slunce
Moc zajímavý článek o tom co všechno ukazuje orloj.
http://www.citybee.cz/aktuality/400-20/ ... pit-orloj/

_________________
Skláním se před všemi, kteří měli odvahu postavit se církvi ještě v dobách, kdy měla moc nad světem.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: husitské Vánoce
PříspěvekNapsal: 09.12.2015 - 23:29 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8125
Bydliště: Athény východních Čech
V tomto adventním čase se zamýšlím mj. i nad tím, jak asi slavili Vánoce husiti. Přemýšleli jste o tom? ...

Je třeba si uvědomit, že oslava narození Spasitele je velkým, především křesťanským svátkem a husiti vč. těch nejradikálnějších ho pochopitelně neodmítali.
Jistě i husiti si připomínali advent, ale to jim nebránilo klidně zahájit válečné operace na území protivníka, které se protáhly přes Vánoce až do nového roku (viz jedna z největších zahraničních výprav z přelomu let 1429/30). Vánoce nepochybně oslavili i v polních podmínkách, tzn. ve velice omezené a střízlivé podobě, s níž zejména radikálové táborského rázu neměli vůbec žádný problém.

Husiti jako pravověrní katolíci se v předvánočním čase postili a účastnili se vigilie, tj. bohoslužby nebo chcete-li mše, která předcházela bezprostředně svátku Narození Páně. Ritus této bohoslužby byl již husitský, i když se lišila u různých náboženských husitských směrů (za všechny jmenujeme dva extrémy - pražany a tábory). S velkou mírou pravděpodobnosti byla bohoslužba v češtině, v níž probíhalo čtení biblických textů, kázání i zpěvy nábožných písní, jejichž počet byl různě omezen. Táborští kněží, kteří neměli tonzuru, nesloužili mši v ornátech. Pražané se naopak snažili co nejméně se odlišit od ritu římské církve s tím, že svým kněžím dovolovali, aby se mohli svobodně rozhodnout mezi vedením liturgie v češtině nebo částečně i v latině. Také některé písně mohly být zpívány s latinským textem. Pokud byla slavena svátost eucharistie, tak jedině podobojí, ale to snad netřeba nijak zvlášť zdůrazňovat.
Jak už jsem naznačil, to vše bylo omezeno na minimum v polních podmínkách. Tím však nechci ani v náznaku nabádat k domněnce, že by husiti válčili takřka jen o Vánocích nebo Velikonocích. :D
Kněží a jejich žáci chodili o vánocích také koledovat po své farnosti. Předpokládám se, že se tomuto bohulibému a tradičnímu zvyku nevyhýbali ani husiti. Co se o Vánocích ve středověku jedlo? K večeři byla podávána hrachová nebo krupičná kaše, ev. kaše z prosa. Dalším z chodů mohly být oplatky s různými plody, česnekem nebo medem. Hodně se také jedlo sušené ovoce. I husiti si připravovali staré české jídlo, totiž kubu. (Po kubovi se jim prý dobře střílelo. :lol: )

Z uvedeného je patrné, že středověké Vánoce nebyly jen o jídle, ale především o oslavě narození Syna člověka.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: život ve voj. táboře
PříspěvekNapsal: 23.12.2015 - 16:17 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8125
Bydliště: Athény východních Čech
Tady naleznete bakalářskou práci Moniky Feyfrlíkové na téma "VOJENSKÝ TÁBOR DOBY HUSITSKÉ":
https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/125695 ...

Abstrakt:
Cílem této práce je zmapování každodenního života ve vojenském táboře utrakvistických a katolických vojsk na území Čech v období husitských válek. Zaměřuje se především na různé stránky života v táboře jako je zásobování, ubytování, opevnění tábora, struktura velení a spravování tábora a jeho vybavení. Vychází z písemných a obrazových pramenů, ze zpráv normativního i vyprávěcího (historiografického) typu.
Práce dále představuje jednotlivé vojenské řády. Detailněji se zabývá zbrojí, oděním a osobním vybavením osob nalézajících se ve vojenském ležení. Zvlášť se zaměřuje na úlohu a postavení žen a dětí ve vojenském táboře.
Práce popisuje rozdíly mezi vojenskými tábory katolickými a utrakvistickými a jejich rozdělení na jednotlivé typy.


upozornil: Rubáš z Hrádku

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: život ve voj. táboře
PříspěvekNapsal: 23.12.2015 - 22:56 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 06.02.2006 - 15:54
Příspěvky: 718
Bydliště: Hradec Králové
Abych pravdu řekl, jsem z této práce spíše rozpačitý. Vedou mne k tomu jednak chyby pravopisné (včetně hrubek), chyby faktické (záměny pojmů: spalníř není svrchní oděv přes zbroj, ale spodní pod=prošívanice, přes zbroj se nosí varkoč. Odění ve staročeštině není oděv, ale zbroj! Lučiště samostřílů doby husitské jsou převážně kompozitní /rohovina, šlachy, dřevo/ a ne ocelová. Jedna ze surovin na výrobu střelného prachu je v Čechách snadno dostupná, atd.). Občas je vydáváno přání za otce myšlenky (případ středověké podprsenky - celkem zřetelně je vidět, že není celá a chybí spodní část, tedy že je to vlastně kus rubáše či košile). Nesouhlasím také etymologicky s houfnicí, jako se zbraní střílející do houfů, ale naopak z a od houfů! (Srovnej s hákovnicí střílející z háku a tarasnicí pálící z tarasu.) Také se mi zdá, že práce nepřináší nic nového, nebere ohled na nejnovější výzkumy (srovnávám například s prací Martina Picka - Broďana o husitském vojenství). Například v otázce vozů udává jako první použití nouzové vozové hradby z "přepravních" vozů Nekmíř (správně Živohošť) a u Sudoměře se prý má jednat již o vozy válečné, které se začaly rozšiřovat díky působení Jana Žižky z Trocnova, k čemuž nějak nenacházím oporu v pramenech...
Tak asi tak :cry:

_________________
trener


Naposledy upravil trener dne 25.12.2015 - 03:43, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: život ve voj. táboře
PříspěvekNapsal: 24.12.2015 - 23:10 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8125
Bydliště: Athény východních Čech
Já to nečetl, upřímně se přiznám, že jsem čekal na posudek odborníka.
To, cos napsal, jsou docela zásadní výhrady, i když laikovi se mohou zdát nepodstatné. Do jisté, nezanedbatelné míry to přece také cosik vypovídá o vedoucí a oponentovi oné bakalářky. :wink: Nebo se snad na současných českých univerzitách titul bakaláře rovná nebo je dokonce pod úrovní prvorepublikového maturitního vysvědčení na klasickém gymnáziu? (Ani bych se tomu nedivil.)

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: každodennost
PříspěvekNapsal: 25.12.2015 - 03:03 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 06.02.2006 - 15:54
Příspěvky: 718
Bydliště: Hradec Králové
Nepovažuji se za kdovíjakého odborníka, ale tohle jsou věci naprosto evidentní.

_________________
trener


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: každodennost
PříspěvekNapsal: 26.12.2015 - 21:59 
Offline
práče
práče

Registrován: 18.12.2015 - 22:42
Příspěvky: 16
trener píše:
Nepovažuji se za kdovíjakého odborníka, ale tohle jsou věci naprosto evidentní.


Nepodceňuj se, já myslím, že jsou to relevantní připomínky.

Mně se ta práce docela líbí..nezapomeňte, že je to jen bakalářka, tak na to nemůžeme být až tak přísní.

K té kritice..já bych tak přísný nebyl, " encyklopedická" část práce je relativně dost rozsáhlá, drobné chybky se přihodí.

No fakt je, že ten název kapitoly Odění, by asi spíš měl být Oděv/Oblečení, aby to nemátlo. Stejně se v té kapitole mluví o oblečení.

Spalnieř - no je to tam jen tak vágně řečeno, asi by mělo být explicitně zdůrazněno, že ta zbroj se obléká až na prošívanici.

Podprsenka - není řečeno, že to je podprsenka, ale že by to mohla být podprsenka .. mně se ta teorie libí :)

To, že houfnice se používala jako dělo pro střelbu do houfů se píše v české wikipedii. Případnou opravu včetně vhodné citace je tedy potřeba provést tam.


V té bakalářce je docela hezká část o ženách u husitského vojska, klidně by si tohle téma zasloužilo samostatnou práci i když i zde je toho docela dost uvedeno. Autorka se do téhle tematiky docela ponořila :), mnohem víc než do nějakých zbraní.

Rozdíl v logistice u husitského a křižáckého vojska je také zajímavé téma, které by si zasloužilo ještě hlubší zkoumáni, práce se také dotkla kněží u vojska, další věc, která by si zasloužila rozpracovat, ale to už by byly tak nejméně 3 disertační práce :)

To o těch bojových vozech .. samotného by mne zajímalo od kdy můžeme vůz označit za ryze bojový.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: každodennost
PříspěvekNapsal: 27.12.2015 - 03:12 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 06.02.2006 - 15:54
Příspěvky: 718
Bydliště: Hradec Králové
Ad vozy: Od chvíle, kdy je z nich sestavena hradba a osazená vojáky :wink:

_________________
trener


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: každodennost
PříspěvekNapsal: 27.12.2015 - 03:14 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 06.02.2006 - 15:54
Příspěvky: 718
Bydliště: Hradec Králové
Pro mne je zde asi nejpřínosnější vysvětlení stupňů půstů...

_________________
trener


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 38 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz