Právě je 16.10.2019 - 15:15

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 216 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 14.07.2010 - 23:12 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 31.08.2009 - 13:47
Příspěvky: 324
Bydliště: Petrovice
Husitské války zemi nevýslovné zbídačily.

Středověk nebyl žádný med. Periodicky se opakující hladomory definitivně odstranilo až rozšíření pěstování brambor v Evropě. Válka, tím spíš občanská, navíc velmi dlouhá, tomu nepřidá. Některá fakta z tohoto období jsou ovšem matoucí.

Palné zbraně se hustěji objevily v Evropě ke konci 14. století. Byly velmi nepřesné, nadělaly víc hluku a kouře než škody a svou nespolehlivostí byly mnohdy nebezpečnější obsluze než nepříteli. Navíc byly velmi nákladné na pořízení i provoz. Husitská vojska měla k dispozici celou škálu dobovou terminologií „horkých zbraní“ a uměla je snad jako první v Evropě velmi efektivně využít. Dala celé Evropě pojmenování ruční palné zbraně - píšťala transformované na pistoli. Také v anglickém howitzer snadno poznáváme husitskou houfnici se stejným významem. K dosažení výsledku, na kterém se kronikáři shodují, jich museli mít dostatek, kvalitních, a museli s nimi pravidelně cvičit. Jinak řečeno nákup ve své době technologicky špičkových zbraní, prachu i kulí či materiálu k jejich výrobě nebyl problém. Zvláštní pro zbídačenou zemi sužovanou navíc hospodářskou blokádou, ne?

Jiný příklad. „Za krále Holce byla za groš ovce“ dochoval se nám až do našich dnů veršík popisující bezpříkladnou prosperitu. Králem Holcem (bezvousým) je míněn Ladislav Pohrobek, syn Albrechta Habsburského a vnuk Zikmundův. Vládl krátce v letech 1452 – 55. Čili 1438 – smrt Zikmunda a krátká vláda Albrechta, potom interregnum do zletilosti Ladislava. Dost krátký čas a nepříznivé podmínky pro vznik prosperity. Ledaže by výchozí stav nebyl zase tak zoufalý...

_________________
De omnibus est dubitandum.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: vyvrácení bludu
PříspěvekNapsal: 14.07.2010 - 23:32 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7346
Bydliště: Athény východních Čech
Aha! :oops:
Ano, Mosz tedy tím výše citovaným textem vyvrací 8. "blud" o tom zbídačení, ergo chce naznačit, že to asi nebylo tak hrozný. A s tím si dovolím polemizovat ...

Moszovy důvody:
1) palné zbraně nebyly v těch dobách moc účinné
2) embargo
3) už během krátké doby interregna a vlády krále Holce se dala "zbídačená" zem do pořádku

a moje nepatrnost tyto důvody zpochybňuje:
ad 1) no, jak se to vezme - a nepodceňoval bych ani jinou vojenskou techniku (praky)
ad 2) jsem přesvědčen, že husitští puškaři si dovedli vyrobit palné zbraně sami. Souhlasím však s Moszem, že obchodní blokáda - jak to mnohdy bývá - byla docela propustná. Kšeft je vždy až na prvním místě, že ... :D

ad 3) za Ladislava P. se toho zřejmě moc neudělalo, i když se třeba začalo a byla "... za groš ovce" (viz můj předchozí příspěvek).

Husitské války, to nejsou jenom bitvy, to jsou i zničené kláštery, sakrální budovy a stavby, vypálené vesnice, městské části, pobořené hrady, velké omezení těžby stříbra, etc. ale především recese způsobená mj. vydržováním tak velkých armád, na což ekononika malého státu nemohla stačit. O ztrátě právního povědomí a morální devastaci ani nemluvě ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: zase ten Jirásek ...
PříspěvekNapsal: 23.07.2010 - 10:03 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7346
Bydliště: Athény východních Čech
... ještě k diskusi:

Citace:
... Je to otázka, zda Jan Žižka z Trocnova v bitvě u Grunwaldu bojoval na straně Poláků, anebo Křižáků !
Tuto otázku (byla-li někdy dříve kladena) zamlžil spisovatel Alois Jirásek (školní inspektor v Praze - Žižkově), český vlastenec, který s dobrým úmyslem ublížil svými romantickými romány naší historii ...
A již je tady opět vděčné a věčné téma, tolik po listopadu '89 frekventované.
Bohužel informaci o tom, čím tak strašně Jirásek "ublížil ... naší historii" se už od diskutujícího nedočkáme. A to je typické pro polistopadové názory na Jiráska a husitství vůbec. Totiž vyslovit tezi, která je často omílaná, bez jakékohokoli náznaku zdůvodnění.
Ten citovaný pán si možná Jiráska kdysi rád přečetl, ale napíše právě tohle, aby byl jaksi "IN" - nevím. Ale znám takové lidi ...

BTW
ad "... svými romantickými romány ..."
Dovolil bych si upozornit, že literární styl, v němž Jirásek produkoval svoje romány, se jmenuje "realismus". Obávám se, že Jiráskovy romány mají v tomto ohledu dosti daleko do Dumasových např. Tří mušketýrů, kde představitel francouzského romantismu někdy s historií nakládá opravdu po svém. Přesto jsou jeho romány fascinující četbou. Oba spisovatelé však uměli úžasně fabulovat.

P.S. O Žižkově účasti u Grunwaldu viz také toto téma ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 30.07.2010 - 10:36 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 421
Po roce 1989 se vůbec celkově pohled na historii a dějiny změnil. Národ ztratil duchovní složku své identity, víra v boha díky komunismu klesla. Ateistický národ pak pochopitelně bere historii většinou pouze z materiální stránky. Mnoho dnešních lidí ani neví, jaký je rozdíl mezi přijímáním podobojí a přijímání podjedou. Jak se ukazuje, tak ani neví, jaký je rozdíl mezi vlastenectvím a nacionalismem, jaký je rozdíl mezi nacismem, fašismem a komunismum. Zkrátka toho neví dost. 41 let komunismu pokřivilo myšlení a morálku společnosti, která se nedokázala s komunismem vyrovnat a nedokázala nastupující generaci, která již vyrostla ve svobodě, naučit základním rodinným a společenským hodnotám, které se nosily ještě tak v 60. letech 20. století. A proto pokládám řečnickou otázku: "Jak vůbec mohli a můžou mít lidé po roce 89 vztah k hodnotám jako je vlast, historie, víra, práce, svoboda nebo mír, když je tak strašlivým způsobem zneužil komunismus?".

Ale teď již k debatě samotné. Svět a společnost se po roce 89 změnily. Našemu státu a národu nehrozí žádné vnější nebezpečí, lidé se mohou vypravit kdykoli a kamkoli a klidně tam i zůstat. Myšlenka jednotné Evropy, kde si budou všichni rovni (víme, že je to nesmysl, Evropu budou vždy řídit silné státy, které budou těm menším ubírat právo rozhodovat o důležitých věcech Evropy a možná v budoucnu i nařizovat, co je "evropské" a správné, ačkoli to třeba těm státům tak připadat nebude) a myšlenka, že jsme všichni Evropané, to vše vytváří rozklad tradičních hodnot společnosti. Pojmy jako stát, vlastenectví, tradice, historický odkaz, to vše ztrácí svůj význam. Dnes již nejde o to, že Češi "přinesou" Evropě své dějiny, jako spíš o to, že si z toho Evropané vyzobou to evropské, a to ryze české odmítnou. Evropa se pomalu, pomaloučku dozvídá o historickém významu Husa a husitství, ale ve většině Evropy, pokud tam je povědomí o husitství, ho odmítají, jako neevropské, české, bořivé, destruktivní.

V Čechách se dnes už znalost historie nenosí. Není nutná, protože dnešní společnost cení více znalost chemických prvků, které nikdo nikdy neviděl, znalost IT technologií, znalost matematiky a jiných, než znalost dějin vlastního národa. Většina Čechů nemá úctu k zemi a společnosti a k sobě nevzájem. Nemá tudíž vztah ani k historii. I díky mnoha historikům, kteří nekomunikují se společností a pokud ano, tak takovým způsobem, že jim rozumí málokdo, díky TV a internetu, kde frčí násilí, porno a seriály typu Stargate nebo ještě hůře Ordinace či Ulice, díky novinám, kde se historii věnují jen v souvislosti s komunismem a nacismem a tím, kdo zase udával, spolupracoval, atd., a samozřejmě díky vyprázdnění politiky podle Klausova hesla: "vše stranou, jedině ekonomika", tím vším klesá u nás zájem o historii a klesá národní povědomí.

Teď už snad konečně k tomu husitství ( :D ). Je to období kontroverzní. Člověk otevře knihu o husitství a už tam čte "vypáleno", "zbořeno", "upáleno", "zapáleno". To k husitství patří, ale patří to obecně i k středověku. Mnoho lidí husitství nechápe a zřejmě nikdy nepochopí, protože nepronikne až na samu podstatu husitství a nedozví se, proč vypuklo, co ho formovalo a utvářelo, co mělo za cíle, atd. Toto nepochopení vytváří iluzi, že je husitství obdobím vraždění, ničení kulturního dědictví země a dobou, kdy se stavěly ideje nad lidské životy. Je v české povaze posledních desetiletí (již od Mnichova) zakořeněna představa o české méněcenosti a slabosti. A také zakořeněno něco z toho hnusného období druhé republiky, kdy si tehdy "lidé sr... do vlastního hnízda" a připomínali si to špatné v nás a v našich dějinách. Češi si rádi připomínají své chyby a prohry a zaměřují se na to, co se nepovedlo, místo toho, aby si občas zkusili připomenout to dobré. Jediné, co Češi uznávají, je Karel IV. Tomu se nedá totiž nic vytknout a žádný režim s ním nemanipuloval.

S husitstvím se ale manipulovalo vždy, víme to, netřeba to rozvádět. Teď když se s ním nemanipuluje (ale v podstatě stále manipuluje), tak mravně narušená a materialistická společnost v něm nevidí ideje a myšlenky a odkaz, které jsou u husitství dost podstatné, ale pouze materialismus - ničení, boření, upalování. Je to smutné, ale husitství dnes doplácí právě na svou vyjímečnost a pokrokovost. Možná, že minulé režimy husitství nepochopili a upravili si jej podle sebe, ale dnešní doba husitství nejen nerozumí, protože mu národ jako celek nemůže rozumět, ale odmítá jej a ani si jej neupravuje. A to je špatné.

Promiňte za dlouhý koment, vím, jsem pesimista, ale věřím, že se u nás najdou jedinci a skupiny, kteří chápou, co mně trápí a co chci říct. A kteří zároveň husitství porozuměli. Tady na foru tu někteří jsou. Sláva! Když se najde alespoň deset "věřících", tak nebudem nikdy zatraceni :D

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Jak to přežít
PříspěvekNapsal: 31.07.2010 - 07:24 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1170
Bydliště: Plzeň - město Slunce
To, že se pohled na husitství změnil po roce 1989, jsem vlastně zjistila až někdy před 6 lety, když se volil Největší Čech, kterým se nestal ani Jan Hus ani Jan Žižka, jak jsem si naivně myslela. Naopak proti Žižkovi štvali ve sdělovacích prostředcích, jejichž oblbovací vliv je strašný, protože jsou v moci lidí, kteří nemají žádných zábran. Tehdy mi bylo jasné, že mé oblíbené knížky už možná nikdy nevyjdou :cry: a začala jsem shánět po antikvariátech všechny staré knížky o husitech.

Naštěstí jsem si ještě včas uvědomila, jak je důležité učit dítě, dokud je malé, kdo byli husité! Mělo by být hrdé na naši národní historii.

Celá konzumní společnost, ve které žijeme, je šílená. Ti, kteří se rvou o majetek a hrabou prachy, soudí podle sebe i husity, kteří se však rvali o duchovní hodnoty, neboli Pravdu Boží a o holé životy. Proto je pro nás tak důležité vytvořit společenství podobně smýšlejících lidí, takový ostrůvek odolnosti, jako je třeba naše husitstvi.cz. :wink:


Naposledy upravil Dáša Nová dne 31.07.2010 - 07:43, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 07.08.2010 - 10:23 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 421
Článek je to nesmírně zajímavý, ale obsahuje několik "přehmatů". Mně dost tedy překvapuje, jak všichni dneska říkají, že Hus byl malý, tlustý a plešatý (ono jako by navzhledu záleželo :roll: ). Jak je tam napsáno, tak žádná soudobá Husova podobizna není, ale vydedukovat z toho to, že když není žádná podobizna štíhlého askety, tak že musí být v tom případě Hus vzhledovým opakem štíhlého askety, tak to je nesmysl. :)

Pak tam píše, že se v 15. století nedá mluvit o německém národu a o řádek níže píše, že Zikmund byl Čech. To je nepřesné, Zikmund byl z přemyslovsko-lucemburské dynastie a žádný Čech. :P A samozřejmě zemřel o rok dříve, než tam píše. Ono vůbec koukám, že bývá o rok napřed v letopočtech :lol:

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: chybné letopočty
PříspěvekNapsal: 07.08.2010 - 12:01 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7346
Bydliště: Athény východních Čech
Napo_Leon píše:
... Zikmund byl z přemyslovsko-lucemburské dynastie a žádný Čech ...
... a německá historiografie (nevím, jak současná), kráčíc po oslím můstku "německého" císařství, Zikmundova otce Karla IV. vydávala zcela vážně za Němce.

Napo_Leon píše:
... Zikmund ... samozřejmě zemřel o rok dříve, než tam píše ...
Vídíš, chybný rok (1438) v závorce jsem úplně přehlédl ... :oops:

Napo_Leon píše:
... Ono vůbec koukám, že bývá o rok napřed v letopočtech ...
Jo, vypadá to tak ... :roll: :D

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: pojem "husitství"
PříspěvekNapsal: 22.08.2010 - 10:09 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7346
Bydliště: Athény východních Čech
Dáša Nová píše:
Adamité také patří mezi stíny husitství, ačkoliv se někomu pod pojmem husité vybaví právě oni ...

Obávám se, Dášo, že dnes se "pod pojmem husité" někomu nevybaví už vůbec nic, natož adamité ... :cry: :evil:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 22.08.2010 - 10:20, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: "pravicové" a "levicové" názory
PříspěvekNapsal: 24.09.2010 - 21:40 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7346
Bydliště: Athény východních Čech
Opět jsem si na diskusním fóru jednoho nejmenovaného webu přečetl vskutku kuriozní názor, který se týká husitství.
Z důvodů, který mnozí pochopí, zde tuto "perlu" nemohu citovat ani parafrázovat a poté na ni tady replikovat. Ale to vůbec nevadí, protože takových názorů v různých obměnách najdeme na internetu nebo v masmédiích 12 do tuctu.

Výše zmiňovaný názor a jemu podobné mě však přivedly k obecnější úvaze, o niž bych se chtěl zmínit. Zdá se mi totiž, že po listopadu '89 názory či spíše postoje k husitstvi se jakoby rozdělily také na "levicové", "pravicové" a ty ostatní. Ty ostatní bych nechtěl apriori nazvat "apolitickými", rozuměj objektivními, ale jsou to názory historické, které jsou v protikladu k názorům ahistorickým ... :idea:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: prof. Vít Vlnas o husitství ...
PříspěvekNapsal: 07.10.2010 - 17:07 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7346
Bydliště: Athény východních Čech
Před několik dny jsem v úplně jiné souvislosti narazil v netovém archivu časopisu Týden na rozhovor z 27. 12. 2006 s Vítem Vlnasem, ředitelem Sbírky starého umění NG a historikem umění, jehož "hlavní zájem se trochu podobá i jemu samému: baroko, sloh rozevlátý, bujarý a plný smyslového potěšení" ...

V tomto rozhovoru nám pan Vlnas mimo jiné sděluje, že: ...
Citace:
"... tato země byla křesťansky vzorná až zhruba do doby Karla IV., což byla její vůbec nejslavnější éra. Pak ji ale zachvátila hereze, tedy husitství, které však přišlo odjinud. Reformace není v této interpretaci dějin autenticky česká, ale Češi byli tímto jedem nakaženi. Protireformace byla nesena velmi vlasteneckými pohnutkami, jejichž smyslem bylo ty upadlé Čechy znovu navrátit na pravou cestu. Což se vlastně podařilo. Tehdy. ..."
Nejsem si zcela jist, zda profesionální historik na prahu 21. století může při plném vědomí říkat v souvislosti s husitstvím cosik o jedu a nákaze. Evokuje to totiž dikci Husových kostnických soudců z doby o 6 století(!) starší.
Ať se na mne nikdo nezlobí, ale tvrzení, že "reformace není v této interpretaci dějin autenticky česká, ale Češi byli tímto jedem nakaženi", má ahistorické konotace, aniž bych chtěl cosi vytrhávat z kontextu.
Poznámka Víta Vlnase o protireformaci (rekatolizaci) nepotřebuje, doufám, komentáře žádného ... :roll:

Citace:
"... Pak přichází národní obrození, které pro sebe nachází husitství, ovšem nikoli jako náboženství, nýbrž jako politický program použitelný - po jistých úpravách - pro realitu devatenáctého století. Tito stále ještě matrikoví katolíci vidí v husitství předvoj boje za svobodu svědomí a za naplnění ideálů liberalismu, který vedli oni sami. Když třeba historik Josef Pekař upozorní, že to takhle nebylo, že husitství bylo ryze náboženské hnutí vycházející ze světa idejí středověkého člověka, tak sklízí bouři kritiky. ..."
Dejme tomu ...
... abych byl poněkud vyvážený a nezaujatý. :|

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 16.10.2010 - 21:41 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 31.08.2009 - 13:47
Příspěvky: 324
Bydliště: Petrovice
Víta Vlnase znám osobně, jelikož to je můj spolužák. Rozhodně není praktikující katolík a silně pochybuji, že by to myslel vážně. On si spíše jen tak pohrává s barokní rétorikou (tzv. profesionální deformace).

_________________
De omnibus est dubitandum.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: VV
PříspěvekNapsal: 16.10.2010 - 22:12 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7346
Bydliště: Athény východních Čech
Iohannes Cladis píše:
... On si spíše jen tak pohrává s barokní rétorikou (tzv. profesionální deformace) ...
Tomu bych i rozuměl, znám docela dobře jeho vztah k baroku, i když to není můj spolužák. :)

Iohannes Cladis píše:
... silně pochybuji, že by to myslel vážně ...
No jo, ale kdo to má po něm dekódovat, Iohannesi. :wink:
Nevím, jak to myslel, ale ujišťuji tě, že tím výše citovaným "zmátl" i jednoho nejmenovaného významného českého husitologa. :shock:

Iohannes Cladis píše:
... Rozhodně není praktikující katolík ...
To je sice možný, ale někdy to tak vypadá, viz také tady ajv.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: "osobní" pohledy
PříspěvekNapsal: 24.11.2010 - 09:25 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7346
Bydliště: Athény východních Čech
Martin Picek píše:
... Můj pohled na husitství je relativně neosobní ...
No, a já zase velice rád zastávám menšinové názory, které se netýkají zdaleka jenom husitství.

Není to však dáno prvoplánově tím, že bych chtěl jít za každou cenu proti jakémukoli mainstreamu, ale musí to být vždy podloženo bytostným přesvědčením a také tím, že většinové názory, jak se mnohdy ukázalo i ukáže, nemusejí být těmi úplně správnými.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Projev Jana Zahradila
PříspěvekNapsal: 26.11.2010 - 19:38 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 421
Nedávno vystoupil europoslanec Jan Zahradil při letošním výročí 28. října v panteonu Národního muzea s projevem, kde se dotknul závažného tématu a bolístky, která trápí naši společnost po roce 1989. I na příkladu husitů, kde Jan Zahradil nezapomněl připomenout, že si necháváme Evropou i sami sebou vsugerovávat, že husité ...byli pouhou bandou, která ničila a drancovala Evropu... , Jan Zahradil poukazuje na rostoucí mediální útoky i útoky z řad intelektuálů, které přinášejí nový pohled na české dějiny. Jaký pohled? Pohled boření mýtů, nastavování zrdcadla a hlavně obrácení barev a znamének v historických rovnicích. Co bylo dříve vznešené (vlastenectví, nesobecká snaha upevnit národní uvědomění), to je dnes nemoderní a zbavujeme se toho zastíráním, že chceme být přeci Evropany a ne Čechy, kteří byli přeci vždy slabí, bezváznamní a zbabělí. Co bylo dříve považováno ze špatné a bolestné, je najednou světlé a špatné a bolestné je pouze to, co jsme učinili, abychom se zbavili nesvobody, tyranie nebo útisku. Naštěstí Jan Zahradil zakončil svůj "neslavnostní" projev optimisticky. Máme demokracii, kde si může každý říci a napsat co chce, ale povinností všech slušných a vzdělanějších lidí je nejen opačný názor tolerovat, ale nebýt k němu netečný a nenechat zaplavit média těmito nekalostmi a dát jim prostor, aby se uchytily i v našich hlavách. Čili neignorovat neznalost, provokaci a "měnění znamének a barev". Stačí málo: vést slušnou a otevřenou diskuzi na základě argumentů a ta pravda stejně nakonec vyleze nějak ven. Nebezpečí tu pro "nás" je, neboť může být takový člověk, který nebude mlčet, obviněn z Jiráskovko-Nejedlovského vidění světa, ale jak říká pan europoslanec: "To nebolí, s tím se dá docela dobře žít".

A tady je to video: http://www.youtube.com/watch?v=TSsOA7yvE-M ...

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 20.01.2011 - 19:30 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7346
Bydliště: Athény východních Čech
Není to tak dlouho, co jsem měl možnot být konfrontován s opravdu prapodivným názorem, který budu hrubě parafrázovat, čímž nabude povahy poněkud obecnější:
Husitství je nevhodné a vůbec vyloučené téma, protože je nedoknutelné, nepřipouští se jiný názor než ten, který nám předkládal minulý režim, a kdo nepíše oslavné ódy na husitství, není vlastenec nebo má o něm nedostatečné znalosti, pokud vůbec nějaké. Kritický pohled na husitství vyvolává hysterické reakce.

Protože uvedená parafráze je poněkud vytržená z kontextu, tak k ní musím uvést malé doplnění.
Podle výše uvedeného názoru, je prý husitství nevhodným tématem pro ty, kteří na něm chtějí hledat zamlčované temné stíny, aby tak demaskovali oficiální názor, který hlásal minulý režim. Negativní názor na husitství je legitimní (i kdyby byl z objektivního hlediska ahistorický, explicitně deklarovaný na základě nedostatečných znalostí - dodává moje nepatrnost).
Cítíte v tom tu názorovou absurditu? ...

Jako protipól k uvedenému parafrázovanému názoru nabídnu jiný.
V názorové pluralitě po listopadu '89 přestalo být téma husitství tabu pro kohokoli, jak nás o tom přesvědčují právě různí "všeználci". :wink:
Kdo začne psát a vyjadřovat se o husitství jakkoli pozitivně, dostane nálepku bolševika, v lepším případě člověka přejímajícího pohled marxistické historiografie, nebo nálepku "Jiráskovce" ap. Takový člověk se v očích odpůrců husitství (pardón - kritických "analytiků" husitství) stane vlastencem typu národního obrozence. :roll:
A na závěr otázku: "Ten, kdo napíše cokoli pozitivního o husitství, snad nevyvolává hysterické reakce?" ...
(... protože vím, o čem píšu, tak si na ni hned odpovím: "Vyvolává – a jaké!")

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 216 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2018 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz