Iohannes Cladis píše:
Dovolte mi kacířskou otázku: O co se vlastně opírá tradiční přesvědčení, že se bojovalo v bahně na dně vypuštěného rybníka? ...
Možná tě překvapím svojí replikou.
Opírá se o Eneáše Silvia Piccolominiho a jeho
kroniku, kde píše, že husitské ženy po zemi rozprostřely své řízy, do nichž se opěšalí vojáci zamotávali a stávali se tak obtížně pohyblivými. Protože tohle vysvětlení je velice málo pravděpodobné, tak víme, nebo aspoň tušíme, že podobnou službu jako ženské řízy může udělat bahno, že. No, tak a teď zase chvíli vážně.
Zřejmě se ve středověku rybník nevypouštěl proto, aby se jeho bahnité dno bagrovalo a tím čistilo. Takže v březnu ten rybník mohl být po jarním tání buď bahnitý nebo zamrzlý. A zamrzlý třeba pouze navrchu, tzn. pokrytý jakýmsi škraloupem, který katolické velitele mohl zmátnout. Je třeba si uvědomit,
že to (bahnité)
dno onoho inkriminovaného rybníka bylo možná jediným nástupním prostorem, kterým bylo možné Žižkovo postavení napadnout z boku. No, a tak to tedy riskli i přes to bahno, vědomi si své početní převahy. Snad nikdo z nás nepodezřívá katolíky, že by byli tak hloupí, aby nepoznali dno vypuštěného rybníka nota bene v jakém je to dno stavu, jak se nám zřejmě snažíš naznačit ...
Pokud jsem si zaspekuloval příliš, pak sorry.
BTW.
Až si tohle přečte Martin, ten mi dá.:!:
Iohannes Cladis píše:
... Největší část líčení Starých letopisů se ve skutečnosti týká zázračně rychlého stmívání (vlastně Jozue u Jericha naruby).
Moderní historiografie mluví o husté mlze, která tam v té lokalitě padla na v bitvě válčící.
P.S. Kdepak jsi se nám skoro 3/4 roku toulal, Iohannesi? ...
