Právě je 16.12.2019 - 12:17

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 80 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Doksany, Teplice, Osek ...
PříspěvekNapsal: 29.03.2009 - 12:07 
Offline
křižák

Registrován: 08.02.2009 - 17:13
Příspěvky: 627
Bydliště: jihovýchodní Morava
Jiří Motyčka píše:
Bez obalu řečeno, vojáci kazatele Želivského některé jeptišky zřejmě i znásilnili.

Fakt náboženská revoluce jak dělaná. :cry: Mimochodem něco takovýho podobnýho vyváděli i nedávno hinduisti při těch pogromech na věřící v Krista (vloni na podzim), takže naši náboženští reformátoři mohou být hozeni na stejný stupínek jako nevěřící.

_________________
Ut omnes unum sint.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Doksany, Teplice, Osek ...
PříspěvekNapsal: 29.03.2009 - 13:24 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7451
Bydliště: Athény východních Čech
Jan píše:
JM píše:
Bez obalu řečeno, vojáci kazatele Želivského některé jeptišky zřejmě i znásilnili.
Fakt náboženská revoluce jak dělaná. :cry: ...
Jj. :roll:
Ten tebou citovaný příspěvek jsem do tohoto tématu vložil nikoli proto, abych ti naivně nahrával na smeč a už vůbec ne proto, abys ve své replice neřekl celkem nic podstatného, ale abys třeba uznal, že tento server je z pohledu historiografie daleko vyváženější, než ses patrně domníval v době, kdy jsi na toto fórum s více jak 400(!) tématy poprvé vstoupil. Ale to by chtělo třeba reagovat poněkud jiným způsobem! :wink: Ale toho se od tebe zřejmě už nedočkáme. No, co se dá dělat? ... :(
BTW. A jestli si dobře vzpomeneš, tak já tohle téma na "husitském" fóru zakládat vůbec nemusel, přesto nebo spíš právě proto jsem ho založil. :wink:

Jan píše:
...Když bych to vzal podle sebe, tak člověka nenechám chcípnout hladem. Když se to tak vezme, tak poskytování jídla tomu kdo má hlad je výraz milosrdenství. "Byl jsem hladový a dali jste mi najíst, žíznil jsem a napojili jste mne" ... možnost položit otázku: Proč takhle nekrmili i husity? Z bezpečnostních důvodů. Budu krmit někoho, od koho mi hrozí, že mě pak podřízne?
Sorry, ale ten můj příspěvek, na nějž si takto reagoval, byl přece jenom "malinko" o něčem jiném ... :wink:
Byl především o termínu "pátá kolona" v husitských válkách, který tak neblaze proslul v první polovině minulého století. Nic víc, nic míň. :!: :idea: :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 23.07.2009 - 13:26 
Offline
křižák

Registrován: 08.02.2009 - 17:13
Příspěvky: 627
Bydliště: jihovýchodní Morava
Bylo tu řečeno, že kláštery nemají oporu v Písmu svatém. Jenže pokud se podíváme do Písma a nalistujeme si příběh z domu Marie a Marty:

I stalo se, když šli, že on všel do jednoho městečka. Žena pak jedna, jménem Marta, přijala jej do domu svého. A ta měla sestru, jménem Marii, kteráž seděci u noh Ježíšových, poslouchala slova jeho. Ale Marta pečlivá byla při mnohé službě. Kteráž přistoupivši, řekla: Pane, nemáš-liž o to péče, že sestra má nechala mne samé sloužiti? Protož rci jí, ať mi pomůž. A odpověděv, řekl jí Ježíš: Marta, Marta, pečlivá jsi, a rmoutíš se při mnohých věcech. Ale jednohoť jest potřebí. Mariať dobrou stránku vyvolila, kteráž nebude odjata od ní. (Lk 10, 38-42)

Tak tam máme dva typy lidí:
1.) Marta kmitající sem a tam aby sehnala něco na pohoštění, má toho hodně, tak říká Kristu, aby řekl Marii, aby jí pomohla.
2.) Marie, která si sedne a naslouchá slovům Krista. Nic nedělá, nepomáhá, jen sedí a poslouchá, a Kristus pak říká, že si vybrala nejlepší úděl a ten jí nebude vzat.

Smysl kontemplativních, tedy vnějšímu světu uzavřených, klášterů je na principu podobném Marii z toho evangelijního příběhu. Naslouchat v tichu a samotě Božímu hlasu, podobně jako mu naslouchala Marie. Takže tím bych se pokusil vyvrátit to, že neexistuje pro kontemplativní život opora v Písmu.

_________________
Ut omnes unum sint.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: opora
PříspěvekNapsal: 23.07.2009 - 17:36 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7451
Bydliště: Athény východních Čech
Hmmm, tak zrovna tady v tomto textu evangelia bych oporu klášterů opravdu nehledal. Ani těch kontemplativních.
Možná tě to překvapí, ale právě tenhle "účelový" výklad svým způsobem respektuju, protože můj názor na výklad Písma je jednak velice obezřetný a druhak něco malinko o tom vím ... :oops: :|

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 21.06.2010 - 17:18, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 26.07.2009 - 19:09 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 06.02.2006 - 15:54
Příspěvky: 717
Bydliště: Hradec Králové
Pokud někdo pláče, k čemu používali kláštery husité, stačí se podívat, k čemu byly využívány pozůstalé budovy po jejich zrušení Josefem II. :) Taková tabáková továrna v Kutné Hoře...

_________________
trener


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 26.07.2009 - 20:11 
Offline
křižák

Registrován: 08.02.2009 - 17:13
Příspěvky: 627
Bydliště: jihovýchodní Morava
trener píše:
Pokud někdo pláče, k čemu používali kláštery husité, stačí se podívat, k čemu byly využívány pozůstalé budovy po jejich zrušení Josefem II. :) Taková tabáková továrna v Kutné Hoře...
Josefa II. moc nemusíme, stejně jako husity. Nebo jířský klášter na Hradčanech byl myslím kasárna, či co.

_________________
Ut omnes unum sint.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 27.07.2009 - 19:32 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 06.02.2006 - 15:54
Příspěvky: 717
Bydliště: Hradec Králové
Ad Jan: Když to je právě to vnímání historie dnešníma očima. Takže asi moc nemusíte ani Zikmunda, neboť on je tím, kdo může za širokou a rozsáhlou devastaci klášterních panství. Předpokládám, že římský král Albrecht také nenajde ve vašich očích milosti (řádění jaho vojáků v Sedlci - viz Zbraslavská kronika). Prostě pro naše předky byl klášter něčím jiným, než jen posvátnou stavbou: zdroj vojenské moci (od Jana lucemburského měly kláštery povinnost poskytovat vojsku dopravní prostředky, na svoji ochranu stavěly vlastní vojenské oddíly z manů), místem pro ubytování panovníka, či jeho armády, pevností, zdrojem peněz pro svoji vrchnost, atd. Tedy dnešníma očima něco mezi supermarketem, kasárnami, noclehárnou a bankou. Předpokládám, že většině z nás žádný z uvedených objektů neleží na srdci tolik, jako gotický klášter :lol:

_________________
trener


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: "pozdní“ táborské obrazoborectví
PříspěvekNapsal: 28.07.2009 - 21:30 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7451
Bydliště: Athény východních Čech
V březnu r. 1427 přitáhlo táborské vojsko v čele s Prokopem Holým k rakouskému Zwettlu (Světlá) a již podruhé (1.: 1426) vyplenili klášter cisterciáků nedaleko Světlé. Aby toho nebylo málo, tak vzali šmahem ještě nedaleký benediktinský klášter v Altenburgu.

BTW. Zde došlo k dalšímu obrazoborectví táborské rázu. Byla vytlučena spousta oken, poškozeny zvony, rozbity nebo zhanobeny plastiky světců, četné obrazy byly probodány, byly poničeny hodiny a varhany svrženy s kruchty na podlahu, kde byly rozmláceny na "tisíce kousků", jak dokládá soudobý svědek tohoto excesivního řádění.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 21.03.2010 - 13:15, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: pražské kláštery
PříspěvekNapsal: 17.08.2009 - 23:27 
Jiří Motyčka píše:
Klášter sester dominikánek u sv. Anny na Starém Městě pražském se stal od r. 1420 společným útulkem těch jeptišek, které nechtěly z různých důvodů Prahu opustit. Rovněž ony musely však přistoupit ke kalichu, stejně jako benediktinky od sv. Jiří na Hradě, které rovněž nalezly útočiště u sv. Anny. Některé sestry byly zproštěny na vlastní žádost řeholního slibu a později vstoupily i do stavu manželského.

O tom klášteře u sv. Anny nám praví pověst, že tam byla jeptiškou Žižkova sestra.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Doksany, Teplice, Osek ...
PříspěvekNapsal: 05.09.2009 - 00:16 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 31.08.2009 - 13:47
Příspěvky: 324
Bydliště: Petrovice
Jan píše:
Jiří Motyčka píše:
Bez obalu řečeno, vojáci kazatele Želivského některé jeptišky zřejmě i znásilnili.
Fakt náboženská revoluce jak dělaná. :cry: Mimochodem něco takovýho podobnýho vyváděli i nedávno hinduisti při těch pogromech na věřící v Krista (vloni na podzim), takže naši náboženští reformátoři mohou být hozeni na stejný stupínek jako nevěřící.

Za války třicetileté to dělávali žoldnéří protestantští stejně jako katoličtí. V Německu 1945 i pravoslavní Rusové ...

_________________
De omnibus est dubitandum.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Doksany, Teplice, Osek ...
PříspěvekNapsal: 05.09.2009 - 10:59 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7451
Bydliště: Athény východních Čech
Poněkud OT.
Iohannes Cladis píše:
Jan píše:
JM píše:
Bez obalu řečeno, vojáci kazatele Želivského některé jeptišky zřejmě i znásilnili.
Fakt náboženská revoluce jak dělaná ...
Za války třicetileté to dělávali žoldnéří protestantští stejně jako katoličtí ...
To ano, Iohannesi.
Ale s tím velkým rozdílem, že ani jedni z nich si neříkali "boží bojovníci", a 30letá válka byla klasickou imperiální válkou, nikoli náboženským konfliktem, jak se dodnes mnozí mylně domnívají a tímto pokřiveným zrcadlem ji srovnávají s husitskými válkami. Ve 30leté válce byly konfesní antagonizmy pouze zástěrkou pro rozpoutání tohoto krvavého konfliktu.
Husitská armáda se mění z Božích bojovníků v profesionální žoldnéřskou armádu někdy po r. 1425 a proces to byl pozvolný. Avšak výše uvedená událost s těmi jeptiškami proběhla už v r. 1421.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 06.09.2009 - 00:42 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 31.08.2009 - 13:47
Příspěvky: 324
Bydliště: Petrovice
Jistě, říkali si boží bojovníci...
jenže každá válka přináší příliš mnoho pokušení a jen ti nejsilnější z ní vyjdou s čistým štítem

_________________
De omnibus est dubitandum.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 09.09.2009 - 20:21 
Offline
práče
práče

Registrován: 09.09.2009 - 20:13
Příspěvky: 12
Bydliště: Praha
Jelikož jsem v dlouholeté při se svým kamarádem,mohl by mi někdo ze zde přítomných bratří osvětlit zánik ženského kláštera v Louňovicích pod Blaníkem.Nejde mi o budovy,ale spíš o osazenstvo kláštera.

_________________
Mám rád svou vlast,o lidech se to říct nedá.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Louňovický klášter
PříspěvekNapsal: 13.09.2009 - 15:54 
Online
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7451
Bydliště: Athény východních Čech
Káča píše:
Jelikož jsem v dlouholeté při se svým kamarádem,mohl by mi někdo ze zde přítomných bratří osvětlit zánik ženského kláštera v Louňovicích pod Blaníkem.Nejde mi o budovy,ale spíš o osazenstvo kláštera.
Je třeba naprosto otevřeně přiznat, že se tomuto dobová svědectví i současná historiografie vyhýbají docela velkým obloukem.

Osud Louňovického kláštera je zřejmě zahalen mlhou chybějících relevantních pramenů.
Husitský kronikář Vavřinec z Březové Louňovice uvádí pouze ve výčtu klášterů jeptišek, které byly poničeny, a to v kapitole o aplikaci táborského učení v praxi. O osudu jeptišek nepíše zhola nic.
Moderní historiografie se také nezmiňuje o osudu premonstrátek z Louňovic, dokonce se neví, kdy přesně byl klášter vyvrácen, neboť inkriminované období mezi 3. dekádou dubna a první dekádou měsíce května roku 1420 je poznamenáno nejen chronologickými ale i místopisnými nejasnostmi.
Obecně o osudu osazenstev mužských a ženských klášterů během husitské revoluce najdete stručnou zmínku také tady.

BTW. Román Aloise Jiráska Proti všem začíná osudem 3 uprchlíků, jednou z nichž je i novicka z Louňovického kláštěra, který byl nejen dle Mistra Jiráska zpustošen tábory v den sv. Jiří, tedy 23. dubna.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 16.09.2009 - 10:17, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 13.09.2009 - 20:59 
Offline
práče
práče

Registrován: 09.09.2009 - 20:13
Příspěvky: 12
Bydliště: Praha
Děkuji za odpověď,každej máme tu svou pravdu,tak jí budem mít i dál(já a kamarád).Máte bezva web.

_________________
Mám rád svou vlast,o lidech se to říct nedá.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 80 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz