Právě je 23.07.2019 - 23:00

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Jan Kapistránský
PříspěvekNapsal: 27.10.2010 - 20:54 
Offline
křižák

Registrován: 08.02.2009 - 17:13
Příspěvky: 627
Bydliště: jihovýchodní Morava
Dnes máme 27. říjen, a pár dní předtím, 23. října, jsme my katolíci slavili liturgickou památku sv. Jana Kapistránského, který má také co do činění s husitskou érou u nás.

Jan Kapistránský se narodil v r. 1386, a od r. 1413 působil jako soudce v Perugii. V r. 1416 vstupuje do františkánského řádu, a kol. r. 1420 je vysvěcen na kněze.
Po roce 1425 hodně cestuje, jako kazatel se dostal i do husitských Čech. Mimo jiné polemizoval s Janem Rokycanou. Po odchodu z Čech působil ještě v několika jiných zemích. V roce 1456 se přičinil o výtězství nad Turky u Bělehradu, a brzy nato umírá. Svatořečen byl r. 1690.
Zajímavý je Kapistránův spis Zrcadlo kleriků, kde kritizuje špatné duchovenstvo - vpodstatě to samé, co dělal svého času Hus. Malá citace:

"Opravdu, po nečistých a špinavých klericích, prosáklých špínou neřesti a zapletených do řetězů zločinů, lidé šlapou jako po nejsprostším blátě, protože se už nehodí, jak se předpokládá, ani sobě ani jiným k ničemu."

V Praze u Panny Marie Sněžné (v chrámu, kde kázal Jan Želivský) dodnes otcové františkáni uchovávají jeho hábit.

_________________
Ut omnes unum sint.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Disputace s Rokycanou
PříspěvekNapsal: 27.10.2010 - 21:26 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 421
Jan píše:
Mimo jiné polemizoval s Janem Rokycanou.

Spíše nemohl polemizovat s Janem Rokycanou. Když Kapistrán zavítal 7. září 1451 podruhé do Brna, tak obdržel 11. září z Prahy velmi slušně psaný list od Jana Rokycany, v němž mu Rokycana nabízel disputaci v Moravské Třebové, v Německém Brodě nebo v Pelhřimě. Sliboval Kapistránovi dokonce bezpečnostní list pro cestu tam a zpět. Kapistrán odpověděl 20. září Rokycanovy neméně zdvořile a žádal o jiné a sobě příhodnější místo k disputaci, přičemž děkoval za nabídku bezpečnostního glejtu. K žádné disputaci nikdy nedošlo, neboť Jiřík z Poděbrad nedal Kapistránovi bezpečnostní list. Pochopitelně, vždyť Jiřík věnoval tolik námahy k urovnání sporů, půtek a nesvárů v Čechách a věděl moc dobře, že jakékoli napadání kompaktát, které Kapistrán neuznával, může poškodit dílo obnovy a náboženský klid v zemi.

_________________
Obrázek
https://www.youtube.com/watch?v=A3sBZ5Nr4hc "Look, I don't care about your politics."


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Disputace s Rokycanou
PříspěvekNapsal: 27.10.2010 - 23:15 
Offline
křižák

Registrován: 08.02.2009 - 17:13
Příspěvky: 627
Bydliště: jihovýchodní Morava
Napo_Leon píše:
které Kapistrán neuznával, může poškodit dílo obnovy a náboženský klid v zemi.
Tady nešlo o to, že by Kapistrán neuznával kompaktáta. Na to byl moc malej pán. Kompaktáta tehdy neuznával už ani papež, protože z Čech dostal zprávy o tom, že husité sami je porušují - kompaktáta např. stanovovala, že si lze vybrat, zda přijímat pod jednou nebo pod obojí, a husité stále tvrdili, že přijímání pod jednou je div ne hereze. Takže se kompaktáta zrušila.

Jako důvody zrušení se uvádělo toto:

- mohlo by se věřit, že pod jednou se nepřijímá celý Kristus
- pro nebezpečí rozlití sv. Krve během přijímání
- aby nastala opět jednota
- aby se Českými zvláštnostmi nepopuzovali sousední národy
- aby si husité nemysleli, že nad ně není

Kapistrán napsal Rokycanovi list z Chebu, 14. ledna 1452, a v tom listě dokazoval, že husité sami kompaktáta porušují, použil k tomu citaci vyhlášky pražské městské rady, která zakázala ve městě podávat pod jednou, což bylo jasným porušením toho, co stálo v kompaktátech, kde stálo, že si jeden každý komunikant může vybrat, zda přijme pod jednou nebo pod obojí.

_________________
Ut omnes unum sint.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: malé shrnutí ...
PříspěvekNapsal: 28.10.2010 - 09:18 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7252
Bydliště: Athény východních Čech
Jan píše:
... Mimo jiné polemizoval s Janem Rokycanou ...
... no, NEpolemizoval. :!:
Nepovažuji totiž za polemiku pár listů, které si mezi sebou Rokycana s Kapistránem vyměli. K verbální konfrontaci totiž nedošlo prostě a jednoduše proto, že se disputace s "arcikcířem" Rokycanou na české půdě obával jak čert kříže. Nazývejme, prosím, věci pravými jmény. K tomu viz také tady i zde ...
Co se týče vztahu Kapistrán vs. kompatáta, byl bych rád, kdybychom se této debatě věnovali spíše v tématu o kompaktátech, abychom se zbytečně neopakovali. Mnohé o tom bylo totiž řečeno už v onom odkazovaném tématu. Děkuji.

Jan píše:
... V Praze u Panny Marie Sněžné (v chrámu, kde kázal Jan Želivský) dodnes otcové františkáni uchovávají jeho hábit.
Dovolím si osvěžit ti krátkou paměť ... :P
Zrovna tuhle, z hlediska důležitých historických souvislostí, naprosto nepodstatnou prkotinu - být tebou - bych na tomto fóru znovu raději nepřipomínal. :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 28.10.2010 - 11:46, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Disputace s Rokycanou
PříspěvekNapsal: 28.10.2010 - 09:48 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 421
Většina co píšeš, je samozřejmě pravda (hejtman fora říká, aby jsme si byli všichni rovni a tykali si :D). Kompaktáta uznal pouze koncil v Basileji, ale papežové je nikdy neschválili. Když se koncil rozešel, tak se husité nemohli ohledně platnosti kompaktát kam obrátit, a to byl z pohledu kališníků vážný problém.

Jan píše:
Napo_Leon píše:
které Kapistrán neuznával, může poškodit dílo obnovy a náboženský klid v zemi.
Tady nešlo o to, že by Kapistrán neuznával kompaktáta. Na to byl moc malej pán.
Kapistrán měl velký vliv a renomé. Těšil si i pověsti světce, protože jen za pobytu ve Vídni měl prý způsobit na 200 zázraků. Kapistrán popíral platnost kompaktát, protože podle něj nemohl koncil v Basileji kalich husitům povolit, když ho již předtím na koncilu v Kostnici odsoudil. A tento zákaz zrušen nebyl. V Jihlavě roku 1436 byl legát Filibert sice zástupcem koncilu, ale neměl povolení od papeže, legáta Casariniho a zvláštní povolení od koncilu, které by mu dalo moc schválit kompaktáta. Nehledě na to, že se koncil později zdráhal uznat platnost kompaktát. To byly polemiky Kapistrána proti platnosti kompaktát. :wink:

Jan píše:
Kompaktáta tehdy neuznával už ani papež, protože z Čech dostal zprávy o tom, že husité sami je porušují - kompaktáta např. stanovovala, že si lze vybrat, zda přijímat pod jednou nebo pod obojí, a husité stále tvrdili, že přijímání pod jednou je div ne hereze. Takže se kompaktáta zrušila.

Jako důvody zrušení se uvádělo toto:

- mohlo by se věřit, že pod jednou se nepřijímá celý Kristus
- pro nebezpečí rozlití sv. Krve během přijímání
- aby nastala opět jednota
- aby se Českými zvláštnostmi nepopuzovali sousední národy
- aby si husité nemysleli, že nad ně není
:D
To, že husité sami porušovali kompaktáta a odchylovali se od jejich znění, to je také pravda. Kališníci nebyli před rokem 1436 a ani poté zdaleka jednotní v otázkách věrouky a jejich uplatňování v liturgii a v hierarchii kališnické víry. Existovalo zde několik kališnických proudů od umírněných po radikální. Jiná byla situace v Praze, v Táboře nebo ve východních Čechách. To poškozovalo obraz kališnické strany v Čechách i v zahraničí a poskytovalo pádný argument odpůrcům kalicha. Uvedené argumenty jako důvod zrušení kompaktát se jistě objevovaly, ale pokud vím, tak kompaktáta byla zrušena až roku 1462 papežem Piusem II., a to hlavně z důvodu politického nátlaku na Jiříka. Jako důvod se uvádělo, že kalich byl povolen pouze jedné generaci husitů, a že kompaktáta rozdělují kališníky od jednoty z obecnou církví. Roku 1462 ale už byla kališnická církev o mnoho jednotnější, než jak tomu bylo v době návštěvy Kapistrána. I díky zákrokům Jiříka a Rokycany proti táborské víře.

Jan píše:
Kapistrán napsal Rokycanovi list z Chebu, 14. ledna 1452, a v tom listě dokazoval, že husité sami kompaktáta porušují, použil k tomu citaci vyhlášky pražské městské rady, která zakázala ve městě podávat pod jednou, což bylo jasným porušením toho, co stálo v kompaktátech, kde stálo, že si jeden každý komunikant může vybrat, zda přijme pod jednou nebo pod obojí.
To je pravda. Píše o tom například Rudolf Urbánek v Českých dějinách v 3. dílu, druhé části. str. 571. Na stranách 558 - 563 Urbánek přehledně a srozumitelně vysvětluje a rozebírá Kapistránovu polemiku proti husitům a kompaktátům. :wink:

_________________
Obrázek
https://www.youtube.com/watch?v=A3sBZ5Nr4hc "Look, I don't care about your politics."


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Disputace s Rokycanou
PříspěvekNapsal: 28.10.2010 - 10:30 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7252
Bydliště: Athény východních Čech
Napo_Leon píše:
Jan píše:
Kompaktáta tehdy neuznával už ani papež, ... Jako důvody zrušení se uvádělo toto:
- mohlo by se věřit, že pod jednou se nepřijímá celý Kristus
- pro nebezpečí rozlití sv. Krve během přijímání
- aby nastala opět jednota
- aby se Českými zvláštnostmi nepopuzovali sousední národy
- aby si husité nemysleli, že nad ně není
:D ...
Ano. :D
Ty důvody jsou dojemně starostlivé. Nejúsměvnější dojemná "starostlivost" je obsažena v tom druhém důvodu ... :D

Napo_Leon píše:
Jan píše:
Kapistrán napsal Rokycanovi list z Chebu, 14. ledna 1452, a v tom listě dokazoval, že husité sami kompaktáta porušují, použil k tomu citaci vyhlášky pražské městské rady, která zakázala ve městě podávat pod jednou, což bylo jasným porušením toho, co stálo v kompaktátech, kde stálo, že si jeden každý komunikant může vybrat, zda přijme pod jednou nebo pod obojí.
To je pravda. Píše o tom například Rudolf Urbánek v Českých dějinách v 3. dílu, druhé části. str. 571. Na stranách 558 - 563 Urbánek přehledně a srozumitelně vysvětluje a rozebírá Kapistránovu polemiku proti husitům a kompaktátům. :wink:
Dejme tomu.
Ale obávám se, že to byly pouze výjimky, které se nestaly pravidlem. Všechny tyto vzájemné křivdy byly však definitivně napraveny Kutnohorským náboženským mírem, podepsaným v r. 1485 ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 28.10.2010 - 11:32, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Vysvětlení...
PříspěvekNapsal: 28.10.2010 - 10:52 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 421
Ve skutečnosti tam je ten smajlík pod Janovými argumunty pro zrušení kompaktát omylem Jak jsem to kopíroval a citoval, tak jsem se překliknul dvakrát a zapomněl smajlík umazat a on skočil mezi to :lol:

_________________
Obrázek
https://www.youtube.com/watch?v=A3sBZ5Nr4hc "Look, I don't care about your politics."


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vysvětlení...
PříspěvekNapsal: 28.10.2010 - 11:31 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7252
Bydliště: Athény východních Čech
Napo_Leon píše:
Ve skutečnosti tam je ten smajlík pod Janovými argumunty pro zrušení kompaktát omylem Jak jsem to kopíroval a citoval, tak jsem se překliknul dvakrát a zapomněl smajlík umazat a on skočil mezi to :lol:
Depák "omylem"! :D
Ten je tam naprosto správně, jak dokládá i moje replika ...
:wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: dodatek k stručnému CV ...
PříspěvekNapsal: 28.10.2010 - 14:21 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 7252
Bydliště: Athény východních Čech
Jan v tématu o kompaktátech píše:
... když Kapistrán přišel r. 1454 do Olomouce, poslali na něj moravští husitští páni zemskou hotovost ...
Tomu se zase vůbec nedivím já a s odstupem 5 a půl století to schvaluju. :!: :lol:
Navíc právě v tomto roce 1454 s jeho další misí nesouhlasil ani český katolický král Ladislav Pohrobek a to už je co říct. Že by se "svatouškem" Giovanim byly ňáký špatný zkušenosti? ... :wink:

Jan v tématu o kompaktátech píše:
... když Kapistrán přišel r. 1454 do Olomouce, poslali na něj moravští husitští páni zemskou hotovost. Já se mu docela nedivim, že pak s husity už nechtěl mít moc co společnýho.
No, zkrátka srab, bojící se veřejné ale i soukromé debaty.
To prostě nezamluvíš, protože jestli jsi četl opravdu pozorně můj příspěvek, tak já psal o Kapistránově první misi z r. 1451(!), kdy mu byly nabízeny ony disputace a setkání.
Jinak se mu ale nedivím, avšak z jiného důvodu než ty. Debatovat s husity totiž nechtěli jinačí teologické kapacity tehdejšího světa než byl Kapistrán a trvalo jim to celých dlouhých 14 let, než se s nimi sešli v Basileji jako rovný s rovným. :wink:

Jan píše:
... V roce 1456 se přičinil o vítězství nad Turky u Bělehradu ...
... se zanícením sobě vlastním se s holí v holých rukách vrhl na Turka a svým příkladem strhl i ostatní. Možná i samotného Jana Hunyadiho. Nevšední odvaha, které se mu však v husitských Čechách nedostávalo ... :wink:

Jan píše:
... Svatořečen byl r. 1690 ...
Kapistránova štvavá mise v r. 1454 byla zaměřena taky proti Židům, podobně jako ve slezské Vratislavi. Je opravdu hodno podivu, kolik toho tenhle vitální stařec, jenž byl jistě pevně přesvědčen, že slouží Bohu, stíhal. :!:
Nedivme se proto, že i pro tehdejší katolickou církev byl Kapistrán kontroverzní persónou. Tady na fóru několikráte zmiňovaný humanista Aeneas Silvius Piccolomini, takto papež Pius II., se stavěl ke Kapistránovi v mnoha ohledech skepticky a je známo, že např. Kapistránovým teatrálně zinscenovaným "zázrakům" nikdy tento pontifik neuvěřil. Jak by mohl taky uvěřit třeba v uzdravování nemocných krví z nosu svatého Bernardina. Na to byl Aeneas Silvius příliš vzdělaný.
Nic z toho však nebylo na překážku tomu, aby byl Jan Kapistrán ve výše uvedeném roce kanonizován. Ale to už je úplně jiná story.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2018 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz