Právě je 08.05.2021 - 21:10

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 43 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 14.04.2011 - 10:42 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1214
Bydliště: Plzeň - město Slunce
Papež Martin V. :evil: nařizuje r. 1429 polskému králi, aby vyhubil husity:
http://ech.granosalis.cz/modules.php?name=News&file=print&sid=9847

Z výše uvedeného je patrné, že Martin V., Husův soudce v Kostnici Oddo Colonna, si nebral servítky. Z jeho dikce je patrné, jakoby si ve svém svatém zápalu ani nestačil všimnout, že husitům nejde o nic jiného než o to, co je obsaženo v Písmu svatém. A tak pravda hlásaná husity byla pro papeže pohoršením, protože silně otřásala jeho vlivem. Běda, když se někdo dotkne církevních dogmat! :evil:

Jiří Motyčka píše:
... Již dne 22. února 1418 ... papež Martin V. vydal výhružné buly Inter cunctas a In eminentis, v nichž projevil rozhodnou vůli skoncovat s kacířstvím v Čechách a potvrdil taky zbavení práv a výsad pražské univerzity. Z dikce bul je patrné, že když to nepůjde "po dobrém", musí dojít k silovému řešení. Jaké "konečné řešení" měl tento pontifik na mysli, předpokládám, netřeba zbytečně objasňovat. K těmto bulám se ultimativně připojil i koncil ...

_________________
Skláním se před všemi, kteří měli odvahu postavit se církvi ještě v dobách, kdy měla moc nad světem.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Katolický ikonoklasmus ...
PříspěvekNapsal: 14.06.2011 - 14:45 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8125
Bydliště: Athény východních Čech
... ano, i ten existoval, i když jeho motivace nebyla zdaleka pouze ideologická ...

Dovolím si uvést jen pár příkladů:
JM píše:
trener píše:
Je ovšem také nutno dodat, že obrazoborectví se dopouštěl i král Zikmund, jen z trochu jiných důvodů. Vavřinec z Březové mu jeho řádění v chrámu svatého Víta vyčetl slovy:
"Čí tedy hřích je těžší, těch kteří ničili obrazy dřevěné, nebo těch, kteří ničili stříbrné?"
Ano, jedni ničili "modly" v starozákonním duchu, druzí spíše kradli chrámové zlaté a stříbrné poklady. Ano, můžeme se tedy skutečně ptát s Vavřincem: "Čí hřích je větší...?"
To mistr Vavřinec podává svědectví o událostech z července r. 1420, kdy Zikmund neváhal vyplundrovat svatovítskou katedrálu, aby měl na vyplacení dlužného žoldu pro žoldáky zkrachovalé první kruciáty ...

JM píše:
Když musel v prosinci 1421 Žižka dočasně takticky brilantním manévrem ustoupit od K. Hory, zrádní a proradní horníci vpustili (opět porušili slib) do města Zikmundovy ozbrojence a krvelačné, kruté Kumány. Ti dokonali dílo zrady. Kdo se neprokázal smluveným symbolem nebo heslem (což byli pochopitelně všichni příznivci kalicha, ale i nevinní, kteří hesel neznali), ten byl na místě brutálně ubit. Mimo jiných zahynuli micmistr a svržením z věže kostela slovenský kněz, jakýsi Matěj.
A kde jsou tady zmínky či stopy po katolickém obrazoborectví?
To opět zaznamenal husitský kronikář Vavřinec z Březové, když o kutnohorských událostech mj. píše:
"... nelidští lotři ... archu čisté práce, nově postavenou, odnesli z kostela a roztřískali na mnoho kusů atd. Co se stalo s tělem a krví Kristovou, vpravdě se neví, ale říká se, jeden přiběhl s kopím a probodl tělo Páně. Ale když našli v kapli mincovního dvora jednu monstranci s tělem Kristovým, pošlapali nohama tělo Kristovo, k pohoršení všech křesťanů."

JM píše:
... Než německá vojska pod korouhvemi s křížem dorazila na místo bitvy u Ústí nad Labem, tj. před kopec Na Běhání, stavili se chrabří válečníci ... v klášteře benediktinek v Teplicích. Po proniknutí do kláštera žoldáci "s pannami Bohu zaslíbenými bezectně nakládali ..." a v kostele Panny Marie "... obrazy svatých jakož i tělo Kristovo, k uctívání určené, nohama šlapali, řkouce, že není katolické, ale sprostých kacířů ..."
Odůvodněním tohoto neblahého incidentu bylo absurdní obvinění, že konvent v Žitavě(!) prý uzavřel dohodu s kališníky. :roll: ...
Tyto události bezprostředně předcházející bitvě u Ústí snad netřeba vůbec komentovat.
Pouze dodám, že v tomto případě mohly být důvody katolického ikonoklasmu ryze ideologické povahy.

Pozn.: podrobněji k husitskému ikonoklasmu tady na diskusním fóru:
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=11720#p11720,
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=3386#p3386
a na hlavních stránkách webu: http://www.husitstvi.cz/n-a9.php

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Jak to bylo ve skutečnosti(?) …
PříspěvekNapsal: 28.12.2012 - 16:48 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8125
Bydliště: Athény východních Čech
Na tomto videu můžete slyšet, jak se ostravsko-opavský biskup mons. František V. Lobkowicz omlouvá Panně Marii za to, že její vzácný obraz z Čenstochové na jaře roku 1430 poničili čeští husité, když se v těchto končinách nacházelo táborské vojsko na své zahraniční výpravě.
Pomineme-li smysl takovéto omluvy, je třeba si uvědomit, že než se pan biskup pustí do podobných úvah, měl by si aspoň něco málo o oněch událostech z r. 1430 zjistit. Pokud touto dobrou vůlí nedisponuje, měl by raději mlčet.


Jak to tedy bylo ve skutečnosti? Odpadlík od husitů kníže Fedor z Ostrogu spolu s polskými šlechtici, kteří se též vydali na dráhu loupeživých rytířů, přepadli na Boží hod velikonoční(!) 16. dubna 1430 klášter v Čenstochové, v němž bylo možné předpokládat znamenitou kořist. Aby mohli své neblahé kořistnické počínání svést na husity, kteří nedaleko operovali, "obrazoborecky" probodli na několika místech posvátný obraz Panny Marie. Tuto průhlednou kamufláž však odhalil a uvedl na pravou míru polský kronikář Dlugoš, kterého nelze v žádném případě podezřívat ze sympatií k husitům.

Lobkowicz tedy uvádí naprosto mylnou informaci o události, o jejímž skutečném průběhu se ví již šest století. :evil:
Obávám se však, že nikdo z jeho oveček-posluchačů stejně neví, jak to bylo ve skutečnosti, takže výsledek je ten, že všichni vzali informaci páně Lobkowiczovu za pravdivou. Budeme věřit, že pan biskup lhal nevědomky, což ho však nikterak neomlouvá.


Na video upozornila Dáša Nová

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Skotsko
PříspěvekNapsal: 02.08.2013 - 12:53 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8125
Bydliště: Athény východních Čech
Ve Skotsku si připomínají mučednickou smrt u nás málo známého českého husity. Na stránkách univerzity ve skotském St Andrews se objevil článek, věnovaný upálení husitského emisara Pavla Kravaře v r. 1433. Na letošní rok totiž připadá kulaté, 580. výročí této události.
Text k tomu - viz tady: http://www.rozhlas.cz/plus/svet/_zprava/1232505
audio záznam rozhlas. pořadu o tom: http://prehravac.rozhlas.cz/audio/2922308 ...

upozornila Dáša Nová

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Štěnovice
PříspěvekNapsal: 16.05.2019 - 21:50 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8125
Bydliště: Athény východních Čech
O této krvavé lázni, která se udála v neděli 26. října léta Páně 1421, se bohužel málo ví ... :cry:

Štěnovice (nedaleko od Plzně jižním směrem), patřily měšťanské rodině Pabiánků, která se přidala na husitskou stranu. Štěnovická tvrz s husitskou posádkou byla v onu tragickou neděli dobyta oddíly plzeňského landfrýdu. Došlo zde k masakru, při němž bylo více jak 60 táborů, mužů, žen a dětí(!) povražděno rukama katolických hrdlořezů.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: vrch Ostaš
PříspěvekNapsal: 20.05.2019 - 11:01 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8125
Bydliště: Athény východních Čech
Během druhé křížové výpravy vpadli Slezané z příkazu vratislavského biskupa Konráda Olešnického na Náchodsko a vypálili Polici nad Metují. Lidé z města i okolí se ukryli na horu Ostaš, která je součástí skalního komplexu nedaleko Žďáru nad Metují. Slezané však 27. května 1421 pronikli až sem, kde se dopustili krveprolití, při němž několika desítkám lidí včetně chlapců usekali údy a uřezali nosy.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Lochy
PříspěvekNapsal: 29.05.2019 - 21:35 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8125
Bydliště: Athény východních Čech
JM tady píše:
Opět dva "výtečníci" z Přelouče (...) s Půtou z Častolovic a Arnoštem Flaškou z Rychenburka "úřadovali" tentokrát v Chotěboři, kde zakotvil jeden ze zakladatelů Tábora Petr Hromádka se svojí skupinou, a stal se zde hejtmanem. V únoru 1421 se tento hejtman musel vzdát přesile a s Městeckým dojednal kapitulační rytířskou úmluvu o předání města a svobodném odchodu z něj. Katoličtí žoldnéři bez ohledu na dané slovo část husitů na místě pobili, další upálili v okolních stodolách ...
... konkrétně v Loších nedaleko Čáslavi.
Když se tedy obležená Chotěboř vzdala přesile vojsk katolických pánů Jana Městeckého z Opočna, Mikeše Divůčka z Jemniště, Čeňka z Ronova na Přibyslavi a dalších, tak tito zrádní páni nechali 5. 2. 1421 v Loších na 150 husitů odvlečených z Chotěboře upálit ve třech stodolách.
Zřejmě, aby se s nimi nemuseli vléci k šachtám v Kutné Hoře, kde skončil zbytek zajatých husitů. :cry:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Skutky protivné strany
PříspěvekNapsal: 18.06.2020 - 21:14 
Offline
práče
práče

Registrován: 16.06.2020 - 19:22
Příspěvky: 10
Súhlasím:zverstvá ktorých sa pápeženci dopúšťali boli rozsiahle a veľmi málo sa o nich hovorilo a hovorí.A nešlo zdaleka len o Jána Husa a Jeronýma Pražského ...Katolíci zabíjali každého husitského knaza na ktorého natrafili -husiti až potom začali každého katolíckeho...
Napríklad v Prachaticiach (mám dojem,že ten prípad si nespomenul) slepý hejtman spáchal svoj slávny masaker až ako odvetu za upálenie dvoch a vyhnanie všetkých ostatných kališníkov v meste.No a takisto jeden náš Slovák Lukáš z Nového mesta nad Váhom čo študoval v Prahe a zakladal Tábor a následne tajne cestoval späť na Slovensko aby tu šíril kalich bol zajatý a upálený drábmi Pána z Rožmberku ...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Skutky protivné strany
PříspěvekNapsal: 18.06.2020 - 21:27 
Offline
práče
práče

Registrován: 16.06.2020 - 19:22
Příspěvky: 10
Okrem toho:v stredoveku väčšinovo platilo pravidlo ,že sa zabili všetci bojaschopní muži ,ale ušetrili ženy a deti-križiaci ho narozdiel od toho údajne tak krutého Žižku nedodržiavali a vidno ako často husiti týmto neskôr argumentovali aj v Jenskom kodexe ...
Myslím ,že ak niekto tak ako v dnešnej dobe veľmi často spomína dookola ,zločiny " husitov a ignoruje katolícke ide o totálne prekrúcanie.My si musíme uvedomiť ,že celá europa do 19 storočia minimálne a čechy od Bielej hory po palackého boli dookola manipulovaní verziou udalostí len a len z jednej strany a to tej ktorá vládla-katolíckej.
Je takisto príznačné ked tí istí slepí obhajci cirkvi čo pravidelne ospravedlnujú jej zločiny ťažkou situáciou a problémami úplne ignorujú ,že husiti preboha viedli vojnu a to proti celej Europe.A my si dnes ani nevieme predstaviť čo by ich čakalo keby prehrali.Pozrime sa trebárs na južné Francúzko a vec katarov ,ktorí utrpeli naozaj úplnú porážku a celá oblasť bola prakticky do živej duše vyvraždená a počet obetí s a odhaduje na možno dve miliony.Takže brať tu za nejakú obeť organizáciu ktorá toto všetko robila a ktorá takýto osud čechom chystala a ktorá jednuducho konala pre svoje mocenské záujmy-ehm no nevím...
Mimochodom podobne sa podľa mna ešte aj dnes často pristupuje k revolúcii Francúzkej ,ktorá tiež bojovala proti celej Europe a tiež sa dookola len spomína aká boa krutá a ako sa gilotínovalo-holt tak to vnímali páni aristokrati.Ale to že to bol boj na život a na smrť a aj to ako sa pristupovalo k revolucionárom kdekolvek kde prehrali (daleko krutejšie )sa nespomína.Francúzko by reálne čakal taký istý osud ako v tom istomčase Poliakov a a Irov ,ktorí tiež povstali v duchu slobody a v Irsku ich za pár tždnov pobili rovnako veľa ako za celej Francúzkej revolúcie a v Poľsku len v jednej mestskej štvrti za jediný den 20 tisíc (!) a to žien,detí,starcov ...Tomu sa ale pozornosť nevenuje-iba gilotínovaniu Ludovítov ...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Velká francouzská revoluce a ...
PříspěvekNapsal: 18.06.2020 - 22:59 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8125
Bydliště: Athény východních Čech
Jan želivský píše:
... Takže brať tu za nejakú obeť organizáciu ktorá toto všetko robila a ktorá takýto osud čechom chystala a ktorá jednuducho konala pre svoje mocenské záujmy-ehm no nevím...
... opět nevíme, na co reagujte, kazateli. :?

Jan želivský píše:
... Mimochodom podobne sa podľa mna ešte aj dnes často pristupuje k revolúcii Francúzkej ,ktorá tiež bojovala proti celej Europe a tiež sa dookola len spomína aká boa krutá a ako sa gilotínovalo-holt tak to vnímali páni aristokrati.Ale to že to bol boj na život a na smrť a aj to ako sa pristupovalo k revolucionárom kdekolvek kde prehrali (daleko krutejšie )sa nespomína. ...
Pozn. JM k tomu (budu se opakovat, tak sorry).
Je diametrální rozdíl v přístup současných hrdých Francouzů k té jejich velké revoluci a zamindrákovaných Čechů k husitské revoluci. Pád Bastily slaví Francouzi jako státní svátek a to i přesto, že jejich revoluce měla (možná) více temných stínů (např. jakobínský teror) než ta husitská.
K tomu viz také sem:
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=9460#p9460
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=12339#p12339
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=12826#p12826
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=12833#p12833
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=17773#p17773

Jan želivský píše:
...Tomu sa ale pozornosť nevenuje ...
... ale přece mj. i proto jste se na našem DF zaregistroval, že ...
..., abyste tomu věnoval pozornost, doplnil to právě vy a byl tak pro DF přínosem. :wink:
A my jsme tomu velice rádi. :thumbup: :clap:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: zase Prachatice ...
PříspěvekNapsal: 19.06.2020 - 22:04 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8125
Bydliště: Athény východních Čech
Jan želivský píše:
... Napríklad v Prachaticiach (mám dojem,že ten prípad si nespomenul) slepý hejtman spáchal svoj slávny masaker ...
... koukám, kazateli, že jste nepoučitelný ... :D
Prachatice: http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=3542#p3542

a dobytí Prachatic v biblickém kontextu:
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=7188#p7188
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=14162#p14162
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=20755#p20755 :idea: ...

... a v Prachaticích Žižka ještě slepý nebyl. :|

BTW.
Jan želivský píše:
... mám dojem,že ten prípad si nespomenul ...
... jejda, s kýmpak to "mluvíte", kohopak to oslovujete. :?: :? :)

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Chotěboř
PříspěvekNapsal: 27.01.2021 - 19:35 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8125
Bydliště: Athény východních Čech
JM píše:
Opět dva "výtečníci" z Přelouče (viz předchozí příspěvek) s Půtou z Častolovic a Arnoštem Flaškou z Rychenburka "úřadovali" tentokrát v Chotěboři, kde zakotvil jeden ze zakladatelů Tábora Petr Hromádka se svojí skupinou, a stal se zde hejtmanem. V únoru 1421 se tento hejtman musel vzdát přesile a s Městeckým dojednal kapitulační rytířskou úmluvu o předání města a svobodném odchodu z něj. Katoličtí žoldnéři bez ohledu na dané slovo část husitů na místě pobili, další upálili v okolních stodolách a zbytek byl odvlečen Mikešem Divůčkem do Kutné Hory, kde byli tito husité naházeni do opuštěných šachet. Hromádka a další dva kněží byli Janem Městeckým odvedeni do Chrudimi a zde na náměstí popraveni upálením.
K této události a jejímu 600. výročí si můžete přečíst podrobný text od Dr. Houšky, který zveřejňujeme s laskavý svolením autora. Děkujeme! :thumbup:

Porušení slibu

V lednu 1421 dobylo táborské vojsko pod vedením Petra Hromádky z Jistebnice Chotěboř. Následně město obklíčily panské oddíly. Když husité viděli jejich sílu a cítili nelibost katolických měšťanů, kteří jejich přítomnost nelibě nesli, neboť jim dobytím města způsobili škody, rozhodli se vyjednávat a 2. února 1421 se vzdali. Za slib volného odchodu pro všechny. Po opuštění opevnění však byli napadeni, 300 z nich bylo 3. února 1421 upáleno v chotěbořských stodolách, zbytek zahynul mezi Čáslaví a Kutnou Horou upálením nebo svržením zaživa do kutnohorských šachet. Petr Hromádka byl společně s několika dalšími (z toho nejméně dvěma husitskými kněžími) odveden do Chrudimi, kde byli 6. února 1421 na místním rynku upáleni. Celkem od 3. 2. do 6. 2.1421 zahynulo přibližně tisíc husitů (prameny se v konkrétních datech a číslech různí, avšak to, že k událostem došlo, je nesporné).

V letošním roce si tak připomínáme 600 let od události. Tento článek je nejen vzpomínkou k smutnému výročí, ale i snahou varovat před opakováním chyb, které pramení z lidské důvěřivosti a neopatrnosti.

Petr Hromádka (někdy též Petr Hromada či Jan Hromádka) se narodil ve 14. století (přesné datum není známo) v jihočeské Jistebnici. Byl zvoníkem v některém z velkých pražských kostelů, poté kostelníkem v jednom z kostelů na Pražském hradě a následně působil jako kaplan nebo zvoník v Dolních Střimelicích (nyní Hradové Střimelice), odkud byl v roce 1418 za hlásání Husových myšlenek vyhoštěn. Byl jedním z organizátorů poutí na hory, zejména té největší – na vrch Burkovák nedaleko Bechyně, kde se 22. 7. 1419 sešlo cca 42 tisíc Husových příznivců. Vedl skupinu husitů, která 21. 2. 1420 dobyla Sezimovo Ústí a byl to on, kdo navrhl, aby na nedaleké skále nad Lužnicí bylo vystavěno nové opevněné hradiště, hradiště hory Tábor. V březnu 1420 do něj svým dopisem pozval Jana Žižku z Trocnova a další husity, kteří v té době působili v Plzni (cestou svedli slavnou bitvu u Sudoměře).

Veliteli obléhacích oddílů Chotěboře byli kutnohorský mincmistr Mikeš Divůček z Jemniště a Jan Městecký z Opočna. První z nich byl původně přítelem Jana Husa, ale po vypuknutí revoluce „obrátil“ a účastnil se řady bitev (u Sudoměře, u Mladé Vožice, u Poříčí nad Sázavou, obléhání Prahy první křížovou výpravou, bitvy u Vyšehradu). Tedy bojů, které vesměs vyhráli husité a z nichž některé následovaly velmi brzy po sobě (Sudoměř – Mladá Vožice, Poříčí – Praha, ve které se nebojovalo jen Vítkově). Skutečnost, že někdo, nejspíš unavený, možná i zraněný, „všeho nechá“ a osobně přejíždí „z bitvy do bitvy“, byť má ve svém postavení dost prostředků na to, aby si „najal lidi“, signalizuje, že nenávidí své protivníky, není schopen se vyrovnat s porážkou a snaží se za ni pomstít za každou cenu. To, že se Mikeš Divůček podílel na svrhávání husitských mužů, žen a dětí do opuštěných kutnohorských šachet, tento předpoklad bohužel jen potvrzuje.

Druhý z velitelů – Jan Městecký z Opočna, byl možná ještě méně důvěryhodným člověkem. Muž, který na jedné straně podepsal 2. 9. 1415 stížný list české šlechty proti upálení Jana Husa v Kostnici, o několik let později již bojoval na katolické straně v bitvě u Sudoměře a v dalších. V roce 1415 se dokonce s Otou z Bergova podílel na přepadení Opatovického kláštera a umučení jeho převora, neboť se snažil najít legendární opatovický poklad (tato událost byla později v literární podobě zpracována Aloisem Jiráskem ve Starých pověstech českých). On to byl, kdo nechal odvézt Petra Hromádku a několik dalších husitů do 37 km vzdálené Chrudimi a upálit je na rynku. Zřejmě proto, aby se „předvedl“, neboť byl v té době hejtmanem města. Oba velitelé se svými muži krátce před obležením Chotěboře dobyli Přelouč (14. 1. 1421), ve které se rovněž nacházela husitská posádka a obránce zčásti pobili na místě a zčásti odvedli do Kutné Hory, kde je nechali zaživa naházet do opuštěných důlních šachet.

Je otázkou, co z výše uvedeného Petr Hromádka a další husitští velitelé, resp. kněží, věděli. Z dnešního pohledu v naprosto nepředstavitelném světě bez novin, pošty, televize, rádia atd., ve kterém putují informace velmi pomalu a často nedoputují vůbec, určitě o těch, se kterými jednali, nevěděli všechno. Jsem ale přesvědčen, že to podstatné, jaké lidi mají před sebou, ano.

Přesto se rozhodli uvěřit a dohodu uzavřít. Proč? Myslím, že se tak stalo ze dvou důvodů:
1. V husitské posádce byli ženy a děti, neboť jejich putování s vojskem bylo v té době zcela běžné a jedním z hlavních cílů dobytí Chotěboře bylo nejspíš získání potravin v zimních měsících. Petr Hromádka a spol. prostě nevěřili tomu, že i lidé s takovou pověstí, jako jsou jejich obléhatelé, jsou schopni porušit slib, zřejmě i stvrzený přísahou a dát rozkaz k tomu, aby byly zabíjeny ženy a děti, kterým byl slíben volný odchod.

2. Husité věděli o osudu Přelouče a zmocnil se jich strach. Obyčejný, prostý, lidský, velký strach. Ať už o svůj život či o své blízké. Žižkův vojenský řád, kterým by byla zjednána tvrdá kázeň v té době ještě neexistoval a mezi chotěbořskou posádkou nebyla ani taková vojenská autorita ani takový kazatel, který byl dokázal lidem ve zdánlivě bezvýchodné situaci povznést morálku a bojového ducha natolik, aby se zbraněmi v rukou bojovali za své životy a své ideály až do úplného konce.

Při vzpomínce na zabité husity mysleme na to, že kolem nás nejsou jen dobří lidé, pečlivě zvažujme, jakou dohodu a s kým uzavíráme a smiřme se s tím, že někdy může nastat situace, jejímž jediným řešením bude boj. Ať už byly důvody, které husity vedly k uzavření dohody s nepřítelem jakékoliv, chování dvou nejvyšších panských velitelů potvrzuje jak ono biblické „Poznáte je po jejich ovoci.“ (Matouš 7,20), tak moderní „Slova mohou lhát, ale činy vždy prozradí pravdu.“ a jsou varovným mementem, jak pro naši současnost, tak pro naši budoucnost.


© JUDr. Miroslav Houška

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Chotěboř
PříspěvekNapsal: 29.01.2021 - 18:43 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8125
Bydliště: Athény východních Čech
Protože v předchozím textu je uvedeno několik nepřesností, je třeba to uvésti na pravou míru ...
Citace:
... V lednu 1421 dobylo táborské vojsko pod vedením Petra Hromádky z Jistebnice Chotěboř. Následně město obklíčily panské oddíly. Když husité viděli jejich sílu a cítili nelibost katolických měšťanů, kteří jejich přítomnost nelibě nesli, neboť jim dobytím města způsobili škody, rozhodli se vyjednávat a 2. února 1421 se vzdali. Za slib volného odchodu pro všechny. Po opuštění opevnění však byli napadeni, 300 z nich bylo 3. února 1421 upáleno v chotěbořských stodolách, zbytek zahynul mezi Čáslaví a Kutnou Horou upálením nebo svržením zaživa do kutnohorských šachet. Petr Hromádka byl společně s několika dalšími (z toho nejméně dvěma husitskými kněžími) odveden do Chrudimi, kde byli 6. února 1421 na místním rynku upáleni. Celkem od 3. 2. do 6. 2.1421 zahynulo přibližně tisíc husitů (prameny se v konkrétních datech a číslech různí, avšak to, že k událostem došlo, je nesporné). ...
Chotěboř byla obklíčena 2. února a táboři se vzdali až 4. února. Pak následoval onen masakr po porušení rytířské domluvy v alibistickém stylu, že slib daný kacíři se nemusí splnit. Takových "slibů" daných husitům katolíci v dějinách husitské epochy porušili hned několik.
My neznáme datum Hromádkova upálení v Chrudimi, neuvádí ho Pekař ani Čornej, kteří jistě probádali všechny dostupné prameny. 6. únor bude zřejmě pozdější domysl.
Číslovky 300 a 1000 na první pohled vyvolávají skepsi svými nulami a vysokým počtem.

Citace:
... Byl jedním z organizátorů poutí na hory, zejména té největší – na vrch Burkovák nedaleko Bechyně, kde se 22. 7. 1419 sešlo cca 42 tisíc Husových příznivců ...
Také toto zvýrazněné číslo je velice diskutabilní. Uvědomme si, že by se na relativně malý kopec museli směstnat obyvatelé celé dnešní Mladé Boleslavi vč. nemluvňat. :shock:
Ale o tom už jsme tady také mluvili v souvislosti s naším projektem "Bojovníci boží - 600 let".

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 43 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz